• 1
  • 2
2020-11-25, 17:31
Medlem
Går på sjukgymnastik nu och har en hel del övningar för benen/underkroppen, men jag har inga övningar för att stärka överkroppen, så därför tänkte jag rådfråga flashbacks expertis.

Jag kan egentligen ingenting om styrketräning, men jag vill bli stark, helst utan större volym (är kvinna), men om effekten blir att jag ökar i volym så är det inte hela världen.

Har ni några tips på övningar för att bli sådär allround-stark på överkroppen (mage, rygg, armar mm)?
Citera
2020-11-25, 17:36
Medlem
Turist i tidens avatar
Armhävningar.
Citera
2020-11-25, 17:37
Medlem
Rauno1s avatar
Kör 5x5 så slipper du tänka, grymt effektivt, Bara följa programmet slaviskt så kommer resultaten som ett brev på posten.
Citera
2020-11-25, 17:40
Medlem
Yahnoovass avatar
Finns tusentals youtube klipp
Citera
2020-11-25, 17:42
Medlem
enslugodysseuss avatar
Som nybörjare skulle jag råda dig att köra maskiner, brukar sitta en sjyst bild på dom där du ser tydligt vilken muskelgrupp du tränar. Du behöver inte oroa dig över att göra fel heller, eller några direkta skador.

Kör hårt!
Citera
2020-11-25, 17:44
Medlem
Fråga någon kompis som tränar som kan hänge med o visa. Det finns en sak som folk som tränar på gym älskar och det är att visa o berätta för andra hur man ska göra
Citera
2020-11-25, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enslugodysseus
Som nybörjare skulle jag råda dig att köra maskiner, brukar sitta en sjyst bild på dom där du ser tydligt vilken muskelgrupp du tränar. Du behöver inte oroa dig över att göra fel heller, eller några direkta skador.

Kör hårt!

”These machines are not only a waste of time, but they’re also very dangerous for your lower back.”

https://m.youtube.com/watch?v=PMiiOZBRwyM
Citera
2020-11-25, 18:04
Moderator
Kraftkarls avatar
Militärpress och bänkpress är två utmärkta övningar för att stärka hela överkroppen, väldigt enkla övningar att lära sig.
Citera
2020-11-25, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Armhävningar.

Tack, men jag tänkte försöka använda gymmet när jag ändå är där! Det är ju ett livslångt måste ändå för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Rauno1
Kör 5x5 så slipper du tänka, grymt effektivt, Bara följa programmet slaviskt så kommer resultaten som ett brev på posten.

Har inget schema och nätet svämmar över av övningar. Skulle uppskatta några mer konkreta övningar med förklaring och som är rimliga för en nybörjare.

Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Fråga någon kompis som tränar som kan hänge med o visa. Det finns en sak som folk som tränar på gym älskar och det är att visa o berätta för andra hur man ska göra

Haha ok, men jag har ingen sån och vill inte stå där och känna mig fånig. Vill i alla fall ha med mig några övningar dit.
Citera
2020-11-25, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Militärpress och bänkpress är två utmärkta övningar för att stärka hela överkroppen, väldigt enkla övningar att lära sig.

Får jag med armar, rygg, mage och hela konkarongen då?
Citera
2020-11-25, 18:30
Medlem
Lost.Villains avatar
Marklyft, sittande rodd tillsammans med en rad coreövningar. Börja din markisar och squats med låga vikter och lär dig god form.
Citera
2020-11-25, 18:53
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popraven
Går på sjukgymnastik nu och har en hel del övningar för benen/underkroppen, men jag har inga övningar för att stärka överkroppen, så därför tänkte jag rådfråga flashbacks expertis.

Jag kan egentligen ingenting om styrketräning, men jag vill bli stark, helst utan större volym (är kvinna), men om effekten blir att jag ökar i volym så är det inte hela världen.

Har ni några tips på övningar för att bli sådär allround-stark på överkroppen (mage, rygg, armar mm)?

Bra och beprövade nybörjarprogram:
starting strength
Stronglift 5x5

För starting strength så finns det en hel del instruktioner för övningarna. (mark rippetoe)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in