2020-11-24, 21:50
Medlem
Bildrekonstruktion avseende makarnas Palmes rörelser under kvällen den 28 feb 1986 samt vittnesiakttagelser i samband med detta.

https://drive.google.com/file/d/14niP20uNgarg2dQMYpLPOq_5rYtPV_FQ/view?fbclid=IwAR2LBz89aOSQPn4HG2hyPdiqfvfHoqr6vh0q QqUB581FM4HUc6kvG8xpY3Q

Vilken väg tog Olof Palmes mördare 1994-09-07
Citera
2020-11-24, 22:42
Medlem
kyrkstockens avatar
Chauffören uppmanar ju dessutom att man skall fråga Holmers fru. Borde inte detta har gjorts av palmeutredarna om man nu ville veta hur det ligger till? Och att inte svara borde väl innebära "försvårande av utredning"?
Citera
2020-11-25, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
När jag ska analysera de olika politiskA turerna i MOPs kölvatten så spretar ständigt trådarna åt olika håll. När den blivande kvinnor mördaren Per Jörlin får se en mapp hos sin uppdragsgivare Ebbe Carlsson handlar denna om kabinettsekreteraren Pierre Schori, som EC hintar om är en av dom som ska avlyssnas. Med tanke på att PS något år tidigare blivit utpekad som en KGB - tillgång av Oleg Gordijevskij kan det finnas en logik i detta.

Desto märkligare blir det när EC släpper sin gode vän och sedan länge utpekade KGB - tillgången Sverker Åström in på livet i sin PU. En annan god vän till EC/SÅ är Hans Holmer som sedan länge misstänkts för östkontakter men som klarat sig, inte minst genom sin goda kanal till justitieminister Lennart Geijer. I och med detta blir det sannerligen ingen rak väg för den som ska koppla KGB/GRU till MOP.

Mönstret återkommer i vapensmugglingen till Iran , som gick från Bofors via Erich Honeckers
version av arbetarnas lyckorike och på ett internationellt plan Iran - Contrasskandalen. Sammantaget har jag svårt att se konturer av en utländsk komplott. Jag tror mest på en mindre svensk grupp, med begränsade resurser , men stor beslutsamhet och kapacitet att utföra sitt illdåd. Vad jag är helt säker på är att MOP är en godbit för desinformatörer och att stormakternas hemliga tjänster försöker utnyttja detta till sin fördel på bästa tänkbara sätt.

Att PS fortfarande står ryssarna nära visar veckans debattartikel i DN,

https://www.dn.se/insandare/ovning-med-usa-strider-mot-alliansfriheten/
Personligen tycker jag att insändaren liknar OP:s sätt att resonera snarare än ngn som helst flört med ryssarna.
Deras, skribenternas, budskap påminner i stället om behovet av en tredje väg ut ur den, för framtiden, så sanslöst fördärvliga och krigsinspirerande konflikten mellan öst och väst.
Citera
2020-11-25, 13:19
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
DEFINITIVT. När Föllinge dök upp i handlingen så borde det ha gjorts mer efterforskning än vad som gjorts.

Det vi framför allt efterlyser är en fullständig redovisning av samtliga inblandades vapeninnehav. Är tjänstefel att ej gå igenom det samtidigt som man i löjets skimmer letar vapen i SEs bekantskapskrets som kammar noll. Jag vet att det finns sådana tänkbara vapen bland dessa poliser.

Ja. Vet du om det är möjligt? Låter som extremt viktig information. I grunden hade de väl polisens vanliga tjänstevapen? Men du menar att det även förekom Magnumrevolvrar?
Citera
2020-11-25, 13:24
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Vad tror NI var det GM som sprang på henne!
Skulle vilja ha mer information om tiden och hur hon fick reda på att OP blivit skjuten.
Intressant att höra varför hon kopplar ihop den här mannen med GM.
Just svart jacka med luva vittnade väl Anna Hage om.
CP avskriver hon direkt.

Här lite förhör:

file:///C:/Users/User/Desktop/PALME/VITTNE%20AC%20ROBRANDT/pol-1986-03-04-EAD-1094-Robrandt.pdf

file:///C:/Users/User/Desktop/PALME/VITTNE%20AC%20ROBRANDT/pol-1986-03-11-EAD-1094-A-Robrandt.pdf

file:///C:/Users/User/Desktop/PALME/VITTNE%20AC%20ROBRANDT/pol-1986-03-18-EAD-1094-C-Robrandt.pdf

Finns i liggaren. Tiden cirka 23.25. Hon kopplade initialt inte mannen till GM. Sedan fick hon vetskap om mordet och då blev frågan aktuell. Var det GM? Svårt att veta, men med tanke på händelserna på Snickarbacken några minuter senare är det möjligt.

Ja, hon kände CP och avfärdade honom direkt.
Senast redigerad av Basfakta 2020-11-25 kl. 13:26.
Citera
2020-11-25, 15:26
Medlem
Soterns avatar
Palmeutredningen i öppen databas – 2 procent inne.

https://www.nyteknik.se/digitalisering/palmeutredningen-i-oppen-databas-2-procent-inne-7005669?fbclid=IwAR3q-n5ByUvT5oxOrV604CYzvgR8gRfBDPc Tc6uFL30kQCWsHhHo88ELRqs
Citera
2020-11-25, 15:54
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Palmeutredningen i öppen databas – 2 procent inne.

https://www.nyteknik.se/digitalisering/palmeutredningen-i-oppen-databas-2-procent-inne-7005669?fbclid=IwAR3q-n5ByUvT5oxOrV604CYzvgR8gRfBDPc Tc6uFL30kQCWsHhHo88ELRqs
Det kommer rimligtvis att ta ett par årtionden att få in alla dokument.
Citera
2020-11-25, 16:05
Medlem
andersaanderssonas avatar
Förhör och fotokonfrontation Tammeleht.

https://drive.google.com/file/d/1SN6WEV8uWbTUlzEUUj_uRF96pg8N_vqg/view?usp=sharing

Förhör Stark. L-844.

https://drive.google.com/file/d/195sHRueZUqjCjalWoTYmQrFqFjrkjaH1/view?usp=sharing
Citera
2020-11-25, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja. Vet du om det är möjligt? Låter som extremt viktig information. I grunden hade de väl polisens vanliga tjänstevapen? Men du menar att det även förekom Magnumrevolvrar?

En annan användare har tidigare skrivit detta i tråden 2010-07-19, 20:59:

Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)

Men som sagt dessa vapen har uteslutits redan från början! Därför är mordet inte löst! Istället för att söka efter det verkliga vapnet har man jagat vapen det inte kan vara i helt fel kretsar.

Utan mina efterforskningar hade vi aldrig upptäckt detta den Svenska naiva tilltron till makten.

För ett antal år sedan begärde jag som jag nämnt tidigare ut uppgifterna från vapenregistren som är offentliga om vilka som hade licenserna för dessa vapen. Ett drygt år senare (efter att registren raderats) fick jag just beskedet att tyvärr var uppgifterna raderade i samband med den registeromläggning som just genomförts. Personen som svarade jobbade även för Palmeutredningen.

Har i samband med detta haft diskussioner med folk på Säpo som tyckte att det var extremt intressant att gå vidare med detta men att de var uttryckligen "förbjudna" att befatta sig med fallet. Jag har andra uppgifter på några av dem som hade dessa vapen men som sagt kan man inte längre ens få säkra uppgifter som bekräftar detta förutom att Östling hade minst ett av dem samt den använda och ovanliga ammunitionen.
Citera
2020-11-25, 17:09
Medlem
Vet inte om det tagits upp tidigare i tråden, men nu ska SVT göra en TV-serie som ska göra svenska folket övertygade om att Skandiamannen är mördaren.
Citera
2020-11-25, 17:14
Medlem
FurirRevaers avatar
Ytterligare ett flyktigt och fantasifullt engelskt namn. Kollar man runt lite löst hittar man ingen nutida engelsman men väl en medeltida figur, associerad till hertigen av Gloucester...

Ej engelsmannens riktiga namn, han på aktivitetslistan? Högst sannolikt så, ja.
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Aktivitetslistan anger en engelsman vid namn Robert de Vare som gripen för olaga vapeninnehav. SÄPO utredde honom för PUs räkning men han lades adacta 861113. Dock inte på något sätt klarlagt att han tillhörs SIS.
Citera
2020-11-25, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoffeO
Vet inte om det tagits upp tidigare i tråden, men nu ska SVT göra en TV-serie som ska göra svenska folket övertygade om att Skandiamannen är mördaren.
Det svensk massmedia och SVT i synnerhet borde ägna sig åt är att granska den dåligt skötta Palmeutredningen och när de är klara med det ,kan de fortsätta med Estonia.
Tyvärr så backar dom ,modet fattas!
Inte bra för en demokrati....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in