Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-29, 00:02
Medlem
En sista fråga. Enligt vittnesmålet från damen i klädbutiken på Åland så pekar hon ut SE som kunden som lägger undan och sedan hämtar ett plagg på eftermiddagen. Det ska då vara veckan efter hans skidsemester. Han hade med sig kort rund kvinna och en ung flicka och borde på en herrgård i Sverge.
Varför blev detta förkastat?
Citera
2020-12-29, 00:09
Medlem
Absolut, antog alla vittnena att GM var den springande mannen.
Drar man Ockhams rakkniv till sin spets så är AB och Bofors GM.

Citat:
Ursprungligen postat av ragefuel
Jag har börjat omvärdera Inge Morelius vittnesmål om en väntande GM.

Det är alldeles för många vittnen som passerar dekorima minuten före mordet som inte märker av någon vid dekorimahörnet. Varken NF eller Björkman och hans polare. Inte heller alla de som gick söderut runt 23:15-23:20. Någon måste ha sett något.

NF pratar om en man i tensonjacka gående bakom paret som fortsatt är oidentifierad. Delsborn uppfattar det som att GM går med makarna och småsnackar som ett sällskap. Samma med Björkman. Dessutom är det fysiologiskt omöjligt att som väntande GM hinna kasta sig ut och skjuta ner OP där han blev skjuten om vi förutsätter att han kastar sig ut när GM åtminstone är i jämnhöjd med makarna.

Morelius måste ha drabbats av någon extrem synvilla. I första förhöret är han inte heller lika säker på att GM väntande precis utanför dekorima. Han måste ha förväxlat GM med Björkman som väntar på sina vänner. Synd att Morelius med sitt skitvittnesmål tack vare en efterkonstruktion bidragit med så stora osäkerheter. Hade Morelius inte pratat om en väntande GM så hade alla varit överens om att GM förföljer bakifrån och skjuter i höjd med dekorima.

För att inte nämna de 2 kvinnorna som passerar dekorima 23:20 utan att se någon man, över övergångsstället till västra sidan för att höra ett skott direkt när de kommer över till trottoaren på västra sidan.

Har Morelius helt enkelt fel? Jag utgår nu ifrån det efter att ha varit anhängare till hans vittnesmål allt för länge. Dessutom uppskattar han att han ser denna väntande GM i 5 minuter vilket är omöjligt. Det troliga är att GM förföljer makarna bakifrån på östra sidan från grand från det att makarna korsat sveavägen.

NF tensonjacka stämmer överens med övriga vittnen och deras utsagor om "blå täckjacka/mörk rock". En tensonjacka ser ut som en rock genom att den är relativt smal och går ner till låret.
Citera
2020-12-29, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Calle134
What?
Citera
2020-12-29, 00:25
Medlem
Det jag menar är att ingen har sett någon stå och vänta i Dekorimahörnan och ingen kan heller bevisa att någon följde efter makarna från bion. Den enda som med säkerhet var på plats var AB.

Citat:
What?
Citera
2020-12-29, 00:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Logik:

0. AB befann sig på mordplatsen.
1. Palme sköts med ett vapen och då är det ok att anta att GM hade ett vapen i handen.
2. Inte ett enda vittne säger att ABs hand var utan vapen.
3. AB jobbade på Bofors.
4. På Bofors finns det vapen.
5. AB är klädd som signalement i LPs vittnesmål.
6. 3 & 4 --> AB hade tillgång till vapen.
7. 1 & 2 --> AB är GM!

Minst lika bra logik som annan "bevisning" godkänd av staten.
Senast redigerad av ursprungligen 2020-12-29 kl. 00:36.
Citera
2020-12-29, 00:29
Bannlyst
Citat:
Det jag menar är att ingen har sett någon stå och vänta i Dekorimahörnan och ingen kan heller bevisa att någon följde efter makarna från bion. Den enda som med säkerhet var på plats var AB.
Att suspekta typer rörde sig på västra sidan av Sveavägen i närheten av makarna vid deras färd söderut är väl belagt. Min undran är om GM möjligen kan ha stått på motsatta sidan av Grand och skuggat från den östra sidan? När makarna bytte sida så var det GM som fick slutföra uppdraget. GM är tensonmannen.
Citera
2020-12-29, 00:51
Medlem
Haha... För mig blir det rörigt när man lägger till IM:s vittnesmål till alla andras eller vise versa. För mig är det bara AB som står och väntar några meter norr om Dekorimahörnan.

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Logik:

0. AB befann sig på mordplatsen.
1. Palme sköts med ett vapen och då är det ok att anta att GM hade ett vapen i handen.
2. Inte ett enda vittne säger att ABs hand var utan vapen.
3. AB jobbade på Bofors.
4. På Bofors finns det vapen.
5. 3 & 4 --> AB hade tillgång till vapen.
6 1 & 2 --> AB är GM!

Minst lika bra logik som annan "bevisning" godkänd av staten.

Efter att landat i att SE inte är GM men då bevisligen varit på plats har även jag börjar luta åt Tensonmannen.
Hur långa var trafikljusintervallerna? Om han nu inte sprang rakt över Sveavägen i trafiken måste han ha gått över övergångsstället vid grön gubbe vilket det bör ha varit strax innan skotten föll.
Citat:
Att suspekta typer rörde sig på västra sidan av Sveavägen i närheten av makarna vid deras färd söderut är väl belagt. Min undran är om GM möjligen kan ha stått på motsatta sidan av Grand och skuggat från den östra sidan? När makarna bytte sida så var det GM som fick slutföra uppdraget. GM är tensonmannen.
Citera
2020-12-29, 00:59
Bannlyst
GW sa i ett tidigt skede att han visste vem som var GM, han tystades ned med en professur och fin lön hela livet - verkar alltför lockande sa han.
Citera
2020-12-29, 01:12
Bannlyst
Citat:
Haha... För mig blir det rörigt när man lägger till IM:s vittnesmål till alla andras eller vise versa. För mig är det bara AB som står och väntar några meter norr om Dekorimahörnan.

Efter att landat i att SE inte är GM men då bevisligen varit på plats har även jag börjar luta åt Tensonmannen.
Hur långa var trafikljusintervallerna? Om han nu inte sprang rakt över Sveavägen i trafiken måste han ha gått över övergångsstället vid grön gubbe vilket det bör ha varit strax innan skotten föll.
Jag tror inte GM korsar Sveavägen. Han befinner sig alltid på östra sidan och är utplacerad längs östra sidan från det att makarna kommer ut från biografen. Han följer makarna parallellt när de går söderut.

De två skuggarna som går framför och som är på västra sidan och som ses av korvhandlaren vid adolf fredriks kyrkogata tappar sikte när makarna bestämmer sig för att korsa. Klockan är nu omkring 23:19:30. De kollar i skyltfönstret i runt 30 sekunder och fortsätter att gå. Klockan är nu 23:20:10 när de är vid la carterie nära Skandiaingången. Det är här NF ser tensonmannen snedda från trottoarkanten. Denna man kan inte vara Anders Björkman eftersom Björkman befinner sig längre söderut och NF hade sagt att det var Björkman om det var Björkman. Klockan närmar sig 23:21 och Delsborn har rött ljus när han redan vid tidigt skede lägger märke till detta sällskap som att de småsnackar. Det gör Björkman också som menar att de går en bit. Det är omöjligt att få det till att GM väntar vid avfasningen då GM måste i princip kasta sig ut för att kunna skjuta ner Palme när han blev skjuten.

Inge morelius ljuger eller så har han drabbats av en olycklig efterkonstruktion.
Citera
2020-12-29, 01:19
Medlem
Ograsts avatar
Finns några av våra kanaljer som är kopplade till Arla Gryning med på detta filmklipp?

https://www.youtube.com/watch?v=EERvENvL95s
Citera
2020-12-29, 01:25
Medlem
Ah... Vad tror du om man vid telefonkisken rakt emot biografen?
Jag har funderat på att en del vittne säger att GM står innan för LOP vid skyltfönstret men då hörnet är fasat så tror jag att de vittnen som varit söder ut har upplevet bakom som innanför i mörkret. Om ni förstår vad jag menar.
Citat:
Jag tror inte GM korsar Sveavägen. Han befinner sig alltid på östra sidan och är utplacerad längs östra sidan från det att makarna kommer ut från biografen. Han följer makarna parallellt när de går söderut.

De två skuggarna som går framför och som är på västra sidan och som ses av korvhandlaren vid adolf fredriks kyrkogata tappar sikte när makarna bestämmer sig för att korsa. Klockan är nu omkring 23:19:30. De kollar i skyltfönstret i runt 30 sekunder och fortsätter att gå. Klockan är nu 23:20:10 när de är vid la carterie nära Skandiaingången. Det är här NF ser tensonmannen snedda från trottoarkanten. Denna man kan inte vara Anders Björkman eftersom Björkman befinner sig längre söderut och NF hade sagt att det var Björkman om det var Björkman. Klockan närmar sig 23:21 och Delsborn har rött ljus när han redan vid tidigt skede lägger märke till detta sällskap som att de småsnackar. Det gör Björkman också som menar att de går en bit. Det är omöjligt att få det till att GM väntar vid avfasningen då GM måste i princip kasta sig ut för att kunna skjuta ner Palme när han blev skjuten.

Inge morelius ljuger eller så har han drabbats av en olycklig efterkonstruktion.
Citera
2020-12-29, 02:29
Medlem
Eller att Morelius själv bistod med att transportera GM. Nej jag kan för lite om detta men tanken slog mej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in