2010-07-19, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
hurra...

Tilläggas kan att flertalet av de 44 kortpipiga vapnen uteslutas även på andra grunder. Några fel räfflig och andra är 38r (ej konverterade). Återstår dryga 10 talet tänkbara vapen i en begränsad krets vararv flera finns i just de kretsar som förekommit i samband med t ex polisspåren etc.

Insikten att mordkulorna uppvisar sk base expansion borde alltså begränsat och riktat intresset åt helt andra håll än CP.

Men som sagt dessa vapen har uteslutits redan från början! Därför är mordet inte löst! Istället för att söka efter det verkliga vapnet har man jagat vapen det inte kan vara i helt fel kretsar.

Utan mina efterforskningar hade vi aldrig upptäckt detta den Svenska naiva tilltron till makten.

För ett antal år sedan begärde jag som jag nämnt tidigare ut uppgifterna från vapenregistren som är offentliga om vilka som hade licenserna för dessa vapen. Ett drygt år senare (efter att registren raderats) fick jag just beskedet att tyvärr var uppgifterna raderade i samband med den registeromläggning som just genomförts. Personen som svarade jobbade även för Palmeutredningen.

Har i samband med detta haft diskussioner med folk på Säpo som tyckte att det var extremt intressant att gå vidare med detta men att de var uttryckligen "förbjudna" att befatta sig med fallet. Jag har andra uppgifter på några av dem som hade dessa vapen men som sagt kan man inte längre ens få säkra uppgifter som bekräftar detta förutom att Östling hade minst ett av dem samt den använda och ovanliga ammunitionen.
Citera
2010-07-20, 12:51
Medlem
PhilipMarlowes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga
Dekorimamannen ja, det där står väl och faller med de båda finskorna. Att de kommer in med vittnesuppgifter så där långt i efterhand gör dem inte direkt supertrovärdiga enligt mig. Men det kan ju vara precis som de säger också, de var rädda. Någon som har en uppfattning om de båda vittnenas trovärdighet? Var de vanliga rekordeliga människor eller strålkärringar? Sen får man naturligtvis tänka på belöningen som utlovats.

Och samma person har lagt ut denna: http://www.youtube.com/watch?v=FzM8wfI6bW4 (Striptease, 1994)
Citera
2010-07-20, 19:34
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipMarlowe
Och samma person har lagt ut denna: http://www.youtube.com/watch?v=FzM8wfI6bW4 (Striptease, 1994)

Hyvää iltaa!

Trevlig video. Jag såg nog programet på den tiden det sändes.
Visst. Det är en vittnes berätelse. Som dräller in väldigt långt efter. Jag ställer mig tveksam till uppgiften att vittnet minns om personen håller pickan i höger eller vänster hand. Men hon kan ju ha fört anteckningar eller jag kan ha, fel, man kanske minns det jättebra.

Spaningslednignen framstår som korkad och undvikande när dom får frågan om den finsktalande gymbesökaren. Ölvebro framstår ju som en mupp. Var det därför han fick jobbet som spaningsledare i palmemordsutrednignen?
Citera
2010-07-22, 15:34
Bannlyst
Citat:
Hyvää iltaa!

Trevlig video. Jag såg nog programet på den tiden det sändes.
Visst. Det är en vittnes berätelse. Som dräller in väldigt långt efter. Jag ställer mig tveksam till uppgiften att vittnet minns om personen håller pickan i höger eller vänster hand. Men hon kan ju ha fört anteckningar eller jag kan ha, fel, man kanske minns det jättebra.

Spaningslednignen framstår som korkad och undvikande när dom får frågan om den finsktalande gymbesökaren. Ölvebro framstår ju som en mupp. Var det därför han fick jobbet som spaningsledare i palmemordsutrednignen?

När det gäller vittnesmålet från "flickorna" så finns det som jag nämnt tidigare flera saker som tyder på att det är ärligt och autentiskt trots att det kommer in så långt senare. Hur det skall tolkas är dock öppet. Det första är att de inte har läst in sig på vittnesmålen från mordplatsen vad gäller GM utan beskriver en man som avviker i signalement från detta i både klädsel och utrustning (kortpipigt blankt litet vapen som kunde döljas) men som stämmer väl på en person som visar sig finnas trots att de inte kan lämna så mycket specifika uppgifter om identiteten talar faktiskt för deras historia. Att denne hörde till samma enhet inom Knarkspan som falskeligen påståtts just ha avbrutits gör det knappast mindre trovärdigt och inte heller att denne lär ha haft tillgång till just ett sådant vapen som användes även om han officiellt inte var i tjänst just den kvällen.

Av programmet framgår tycker jag pinsamt tydligt att Palmeutredarna ljuger och mörkar kring det hela. Inte utan att man undrar varför? Man får en besk smak i munnen när man ser hur besvärade de blir över uppgifterna de uppenbarligen inte visste att journalisten hade.

Uppgifterna från vittnet från gymmet kring den då knarkspanande polisens relationer till droger och knarkhandlare nämns borde väl ha varit intressant ur många synvinklar (inklusive möjliga mordmotiv med den "teori" som framförts när det gäller CP:s motiv att OP förväxlats med Sigge)

Många har ju förvånats över hur Sigge kunde klara sig så helskinnad trots den omfattande spaningen vilket skapat rykten kring att han hade goda poliskontakter. En Polis som handlade med och använde förbjudna preparat måste vara sårbar för utpressning från både sådana som Sigge och andra krafter.

En sak som förstärkt detta är uppgifterna som funnits att personer från Knarkspan och den pågående aktionen mot Oxen i samband med mordet skall ha observerat "kollegor" kring mordplatsen och kanske till och med själva skotten men som tystas av kollegialitetens oskrivna lag.

En annan fråga är vilken i sådant fall den andre mannen var. Någon har till mig antytt att det var en yngre förmåga som inte var polis men som fungerat som torped i kriminella kretsar och samtidigt fungerat som civil instruktör hos Polisen och som hade ett unikt tillstånd att bära dolt vapen enligt ryktet. Har någon kommit någonstans vidare med detta?
Senast redigerad av uddis(s) 2010-07-22 kl. 15:36.
Citera
2010-07-22, 16:25
Medlem
Kn Kroks avatar
Uddi(s)

Bra och relevant input!

Min fråga kvarstår:

Varför skulle politiker mörka för att dölja ett halvt-om-halvt insiderjobb?

Klart det skulle vara pionsamt för alla inblandade men hur kan politiker tillåta att säkerhetstjänsten är delvis delaktig i ett mord på en kollega?

Om nu Palme ansågs vara ren.

MVH / Krok
Citera
2010-07-22, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Uddi(s)

Bra och relevant input!

Min fråga kvarstår:

Klart det skulle vara pionsamt för alla inblandade men hur kan politiker tillåta att säkerhetstjänsten är delvis delaktig i ett mord på en kollega?

MVH / Krok
Jag är inte säker på att politiker i allmänhet har mer kännedom om detta än vad vanligt folk har.

Som jag ser det så har två typer av poliser och åklagare figurerat i utredningen, de med kårlojalitet som Ölvebro och political animals som Hans Holmér. Ingen av dem var intresserade av polisspåret. Och att för en politiker gå in och direkt styra utredningen är nog hart när omöjligt. Det är klart, man kan riva upp himmel och jord i riksdagen etc. men den som hade gjort det hade riskerat att bli betraktad som en foliehatt. För att en politiker skall riskera detta krävs det nog att de skall vara jävligt säkra på sin sak och vem kan egentligen var säker på någonting i fråga om det här mordet?
Citera
2010-07-22, 20:24
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Uddi(s)

Bra och relevant input!

Min fråga kvarstår:

MVH / Krok

Hur blir det om man vänder på det? Om vi nu antar att Palme mördades av en del av svenska säkerhetstjänsten som var så hemlig att den vid tidpunkten officellt inte ens fanns nämnd någonstans, vad hade Makteliten att vinna på att låta det bli känt? Ingenting, om man frågar mig. Tvärtom faktiskt. Många frågor skulle dyka upp:

- Varför mördas statsminsitern av landets egen säkerhetstjänst?
- Om man skyller på att det var några frifräsare inom kåren, varför hade man så opålitligt folk i en sådan organisation?
- Varför hade man en så hemlig organisation alls? Varför räcker inte SÄPO och MUST?

Kort sagt: En massa jobbiga saker.
Men, nu vet vi inte om det var så här, jag bara vill påpeka att det inte alls är självklart att det låg i allas intresse att utreda ett sådant här scenario.
Citera
2010-07-23, 10:11
Bannlyst
Citat:
Hur blir det om man vänder på det? Om vi nu antar att Palme mördades av en del av svenska säkerhetstjänsten som var så hemlig att den vid tidpunkten officellt inte ens fanns nämnd någonstans, vad hade Makteliten att vinna på att låta det bli känt? Ingenting, om man frågar mig. Tvärtom faktiskt. Många frågor skulle dyka upp:

- Varför mördas statsminsitern av landets egen säkerhetstjänst?
- Om man skyller på att det var några frifräsare inom kåren, varför hade man så opålitligt folk i en sådan organisation?
- Varför hade man en så hemlig organisation alls? Varför räcker inte SÄPO och MUST?

Kort sagt: En massa jobbiga saker.
Men, nu vet vi inte om det var så här, jag bara vill påpeka att det inte alls är självklart att det låg i allas intresse att utreda ett sådant här scenario.

Krok Dawakunga, Leif

Ni resonerar bra alla tre! När det gäller de hemliga bokstavskombinationerna är det väl ganska uppenbart att de hade både "opålitliga" och politiskt tveksamma element under sina vingar. Tänker på Donald och några av hans kollegor som Ekberg mfl. Dock var det en transitionsperiod mellan det gamla sättet att arbeta och ett modernare och många hade IB-affären i färskt minne. Ingen ville att det skulle komma fram att IB bara omorganiserats och bytt namn. Inte heller att man använde sig av oberoende inhyrda firmor eller att man hade omfattande hemliga avlyssningar (enligt t ex författaren bakom Spionen på FRA) av alla möjliga inklusive politiker.

Bara det räcker för att man från utomstående utan att veta hur det förhåller sig med ev inblandning eller "svans" på t ex Holmers ord väljer att inte gräva. I sådant fall skulle man ju också lätt kunna övertala folk att rätta in sig då man lätt skulle kunna hota med att ta fram ofördelaktiga uppgifter kring det som hände och olika personer eller hänvisa till rikets säkerhet.

Detta var en tid av maktkamp mellan olika delar av underrättelsetjänsten där SÄPO tillfälligt fått en viss frihet som lett till en modernare organisation med viss insyn i SSI:s verksamhet medan SSI kämpadeför att ta sig tillbaka till ledarpositionen och med hjälp av politiska påtryckningar kunde få stöd på olika sätt att tvinga Säpo till att tex täckanställa folk som i själva verket jobbade för dem.

Till skillnad från vissa är jag inte alls säker på att SSI eller delar av dessa var aktivt inblandade i några planer att ta Olof av daga! Det kan ha varit någon enskild som tappat konsepterna och utnyttjat situationen eller någon som missförstått uppdraget. Man kan också tänka sig helt andra förklaringsmodeller som ändå kan ha lett till samma mörkläggning.

T ex om man skall få någon ordning på Dekorimamannen (och hans medhjälpare). Då det fanns direkta uppgifter om att denne hade affärskontakter med kända langare över gatunivå och samtidigt arbetade för knarkspan så uppstår frågan om det kan ha blivit en förväxling där denne avsåg att ta hand om Sigge av någon anledning men blev tvungen att lämna över uppdraget då han känt sig igenkänd och GM sköt OP av misstag i tron att det var Sigge!? Säkerhetstjänsten och Knarket samarbetade då flera misstänkta terroristorganisationer inklusive PKK ansågs finansiera sin verksamhet med narkotikahandel och alltså fanns det personkontakter mellan folk i underrättelseverksamheten och inom reguljära Polisen. Holmer är ju ett exempel själv då han dels varit säpochef och dels fick jobba internationellt med narkotikafrågor ett öde han för övrigt delade med andra "säpomän" som gick vidare inom knarket.

Samma mönster ses i Palmeutredningen. Holmer driver sitt PKK- spår och motsätter sig alla Polisspår (som för övrigt innefattade även några av hans sk "livvakter") ELLER SÖKANDE BLAND HÖGERKRETSAR HÄR HEMMA. Inte utan att det förvånar flera ledande sossar! PKK har klar beröring med knarket då det var gemensam bevakning med säk och knarkspan. Faktiskt är det väl det enda som kunnat läggas dem till last det här med knarkhandel. När Holmer (som fortsätter som en duracellkanin även efter att han officiellt är bortkopplad) slutligen är förbrukad tar de krafter inom Knarket som driver linjen som leder mot CP där bokstavsagenter som Donald spelar en aktiv roll.

Finner man sambanden mellan knarket och den påstått avbrutna spaningen och de hemligaste kanske ett delvis överraskande svar framträder i denna röriga sörja.

Om man av någon anledning i lite vidare kretsar sett att OP måste elimineras hade man nog kunnat gå mycket annorlunda tillväga rent metodiskt... tror ni inte det? Dessutom hade man kunnat konfrontera honom och tvinga honom till att avgå ganska enkelt med minsta substans. Redan var han ju pressad av skitaffären Harward och på väg ifrån den Svenska politiska himlen till internationella uppdrag som det ryktades. Hans uppdrag hade ju varit att stanna för att vinna valet 1985 trots att han hellre ville jobba på den internationella scenen. Rykten talade om topposten i FN.
Citera
2010-07-23, 10:31
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
... men hur kan politiker tillåta att säkerhetstjänsten är delvis delaktig i ett mord på en kollega?

Säkert fanns ett väl dolt önsketänkande bland några av Palmes närmaste som med olika motiv ville få chefen utbytt. KOFeldt kände säkert pressen från sin fru att bli statsminister och kunde vara både svartsjuk och avundsjuk tillräckligt mot Palme för att vilja antyda honom som både galen och trolig agent åt CIA. Bara SPF visste hur det egentligen förhöll sig på det psykologiska och verkliga planet - och så samverkade de med NATO....
/ Ove Mollvik
Citera
2010-07-23, 11:15
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Jag har precis läst om boken "Uppdrag Olof Palme -hatet.jakten.kampanjerna" av Hermansson och Wenander. Den är mycket intressant och går riktigt väl ihop med Lingärdes och Thunanders avgivna rapporter som vi läst här tidigare.

Boken av Hermansson/Wenander från -87 redan och Tunanders efterföljande bekräftelse på NATOs intressen i saken blev märkvärdigt nedtystat. Är det någon mer än jag som tagit upp detta här?
Ebbe Carlssons frejdiga satir över den fortsatta utredningen och hur förhållandena kan tänkas upprepas som i boken "Liket i lådan" och jag just läst säger mer. Trots fantasierna kan alla huvudpersoner lätt kännas igen. Tore Forsberg mördas exv. för att han vet för mycket ihop med regeringen då byråchefen jobbade åt Stasi osv.
Även om Ebbe precis som Jallai vänder på sakförhållandena och vågar inget annat så förklarar perspektiven mycket väl vad det handlar om i princip. Framförallt mörkandet får sin naturliga förklaring av dem som säkert visste.
/ Ove Mollvik
Citera
2010-07-23, 11:26
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Spaningslednignen framstår som korkad och undvikande när dom får frågan om den finsktalande gymbesökaren. Ölvebro framstår ju som en mupp.

Bror Perä hade redan blivit kallad till förhör men sköt sig hellre än att tvingas berätta om sina skyttekompisar.
Ölvebro åkte själv över till USA men innan han fick höra vad VG visste så var även denne död.
/ Ove Mollvik
Citera
2010-07-23, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)

Samma mönster ses i Palmeutredningen. Holmer driver sitt PKK- spår och motsätter sig alla Polisspår (som för övrigt innefattade även några av hans sk "livvakter") ELLER SÖKANDE BLAND HÖGERKRETSAR HÄR HEMMA. Inte utan att det förvånar flera ledande sossar! PKK har klar beröring med knarket då det var gemensam bevakning med säk och knarkspan. Faktiskt är det väl det enda som kunnat läggas dem till last det här med knarkhandel. När Holmer (som fortsätter som en duracellkanin även efter att han officiellt är bortkopplad) slutligen är förbrukad tar de krafter inom Knarket som driver linjen som leder mot CP där bokstavsagenter som Donald spelar en aktiv roll.
Holmér hade väl ett aktivt intresse att skydda sitt namn? Han och Ebbe hade ju bl.a. tystat ner affären med sjukhusspionen där sossar med koppling till IB var inblandade. Så att helt plötsligt börja rota i en organisation och en verksamhet som Holmér aktivt förnekat existerade borde ha varit omöjligt om han ville behålla sin position som chef för Palméutredningen alldeles oavsett vad han hade för övriga agendor.

Att vissa inom polisen redan tidigt verkar ha bestämt sig för att leta i kretsarna kring Sigge Cedergren är ju tydligt med tanke på att karln förhördes i sammanlagt 100 timmar. Att Cedergren sen ändrade sin historia ett antal gånger för att passa rådande media och utredningstrender tycker jag Wall visat i sin bok med all önskvärd tydlighet. Vanligt bus var en perfekt lösning på ett mycket komplicerat spaningsmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in