Citat:
Ursprungligen postat av
zyzlite
Tjena alla! Var alldeles för längesedan.
Har flyttat upp i landet till Uppsala-trakterna, någon som vet om det finns ett ställe som är något att ha här uppe? Eller är det bara att ge upp?

Hallå

Vet inte om där finns så många ställen att göra klipp på där uppe, men hade lätt tagit ett besök hos Uppsala Fyrverkeri (UFOS):
https://www.facebook.com/Uppsala-Fyrverkeri-125914930819315/
Tror dom mest säljer Extreme nu för tiden, men iallafall förr hade dom lite egna tårtor dom importerade och lite så. Kan tänkas att det försvann när CE-märkningen inträdde. Men dom har en liten fyrverkeriutställning i några montrar i butiken, så värt att ta en sväng inom tycker jag allt
Annars kan du ju kolla om du kan hitta något kul på Linders Black Friday att hämta ut där uppe. Går ju alltid att ta sig en roadtrip neråt landet om suget blir allt för jobbigt..
Citat:
Ursprungligen postat av
ligalajs
En fråga till insatta.
Har själv inte skjutit på många år och inte varit direkt intresserad heller.
Men kollade på lite tårtor online och då deras "produktvideos" och en tanke slog mig rätt hårt.
Har dagens krevader blivit mycket mer "färglösa" och stjärnfattigare? Nästan allt var dominerande och genomgående silver eller guld tyckte jag även då med "palmbladseffekt"
När jag liten vill jag minnas att detta var ovanligt och de flesta krevaderna var dominerande färggranna stjärnor. Guldeffekter och silversvansar hörde till ovanligheterna.
Är detta ett faktum eller är det bara jag som kommer ihåg helt fel?😂
Och ifall min observation stämmer.
Varför är det såhär? Är det metallpriserna som används för att skapa färg som dragit iväg eller finns de andra orsaker?
Samt tips på bästa vällkomponerande tårtan med rejäla krevader. Hellre få bra jämfört med mycket halvdant.
Även tips på eldbägare effekt uppskattas

(inte samma tårta)
Finns en del dåligt, men också en del bra. Minuset när CE-märkningen kom är ju att man inte får ha lika mycket kräm i produkterna, så knallen och spridningen på himmelen blir mindre. Extremes produkter är genomgående bra sett till fägerna. Även Fyrverkerimästarna/Hanssons är rätt duktiga på det. Kommer du över Chaos/JoHo så är dom guld sett till kvalitén. Men fyrverkerier var generellt sätt bättre innan CE kom. Dock kan du fortfarande hitta massa trevliga pjäser om du läser in dig
Citat:
Ursprungligen postat av
Pilsnerolog
Nu vet jag inte 100%, men möjligt att kravet på CE-märkning samt de nya restriktionerna på antal gram per laddning kan ha gjort att effekterna blivit "fattigare" jämfört med förr. Dock tycker jag att många importörer spelar in produktvideos med alldeles för dåliga kameror.. Upplevelsen i verkligheten blir således oftast nått helt annat.
Jag brukar själv gräva efter videos på YouTube på produkter som jag är intresserad av, för att få en så rättvis bild som möjligt innan köp.
Det är helt rätt, det är svårt att få fyrverkerier representativt på film. Bäst är att åka på provskjutningar, vilket det inte kommer kunna bli några av i år på grund av coronan..