2020-11-24, 16:01
Medlem
Pilsnerologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ligalajs
En fråga till insatta.
Har själv inte skjutit på många år och inte varit direkt intresserad heller.
Men kollade på lite tårtor online och då deras "produktvideos" och en tanke slog mig rätt hårt.

Har dagens krevader blivit mycket mer "färglösa" och stjärnfattigare? Nästan allt var dominerande och genomgående silver eller guld tyckte jag även då med "palmbladseffekt"

När jag liten vill jag minnas att detta var ovanligt och de flesta krevaderna var dominerande färggranna stjärnor. Guldeffekter och silversvansar hörde till ovanligheterna.

Är detta ett faktum eller är det bara jag som kommer ihåg helt fel?😂
Och ifall min observation stämmer.
Varför är det såhär? Är det metallpriserna som används för att skapa färg som dragit iväg eller finns de andra orsaker?

Samt tips på bästa vällkomponerande tårtan med rejäla krevader. Hellre få bra jämfört med mycket halvdant.
Även tips på eldbägare effekt uppskattas (inte samma tårta)

Nu vet jag inte 100%, men möjligt att kravet på CE-märkning samt de nya restriktionerna på antal gram per laddning kan ha gjort att effekterna blivit "fattigare" jämfört med förr. Dock tycker jag att många importörer spelar in produktvideos med alldeles för dåliga kameror.. Upplevelsen i verkligheten blir således oftast nått helt annat.

Jag brukar själv gräva efter videos på YouTube på produkter som jag är intresserad av, för att få en så rättvis bild som möjligt innan köp.
Citera
2020-11-24, 18:29
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyzlite
Tjena alla! Var alldeles för längesedan.
Har flyttat upp i landet till Uppsala-trakterna, någon som vet om det finns ett ställe som är något att ha här uppe? Eller är det bara att ge upp?

Hallå Vet inte om där finns så många ställen att göra klipp på där uppe, men hade lätt tagit ett besök hos Uppsala Fyrverkeri (UFOS): https://www.facebook.com/Uppsala-Fyrverkeri-125914930819315/

Tror dom mest säljer Extreme nu för tiden, men iallafall förr hade dom lite egna tårtor dom importerade och lite så. Kan tänkas att det försvann när CE-märkningen inträdde. Men dom har en liten fyrverkeriutställning i några montrar i butiken, så värt att ta en sväng inom tycker jag allt

Annars kan du ju kolla om du kan hitta något kul på Linders Black Friday att hämta ut där uppe. Går ju alltid att ta sig en roadtrip neråt landet om suget blir allt för jobbigt..

Citat:
Ursprungligen postat av ligalajs
En fråga till insatta.
Har själv inte skjutit på många år och inte varit direkt intresserad heller.
Men kollade på lite tårtor online och då deras "produktvideos" och en tanke slog mig rätt hårt.

Har dagens krevader blivit mycket mer "färglösa" och stjärnfattigare? Nästan allt var dominerande och genomgående silver eller guld tyckte jag även då med "palmbladseffekt"

När jag liten vill jag minnas att detta var ovanligt och de flesta krevaderna var dominerande färggranna stjärnor. Guldeffekter och silversvansar hörde till ovanligheterna.

Är detta ett faktum eller är det bara jag som kommer ihåg helt fel?😂
Och ifall min observation stämmer.
Varför är det såhär? Är det metallpriserna som används för att skapa färg som dragit iväg eller finns de andra orsaker?

Samt tips på bästa vällkomponerande tårtan med rejäla krevader. Hellre få bra jämfört med mycket halvdant.
Även tips på eldbägare effekt uppskattas (inte samma tårta)

Finns en del dåligt, men också en del bra. Minuset när CE-märkningen kom är ju att man inte får ha lika mycket kräm i produkterna, så knallen och spridningen på himmelen blir mindre. Extremes produkter är genomgående bra sett till fägerna. Även Fyrverkerimästarna/Hanssons är rätt duktiga på det. Kommer du över Chaos/JoHo så är dom guld sett till kvalitén. Men fyrverkerier var generellt sätt bättre innan CE kom. Dock kan du fortfarande hitta massa trevliga pjäser om du läser in dig

Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerolog
Nu vet jag inte 100%, men möjligt att kravet på CE-märkning samt de nya restriktionerna på antal gram per laddning kan ha gjort att effekterna blivit "fattigare" jämfört med förr. Dock tycker jag att många importörer spelar in produktvideos med alldeles för dåliga kameror.. Upplevelsen i verkligheten blir således oftast nått helt annat.

Jag brukar själv gräva efter videos på YouTube på produkter som jag är intresserad av, för att få en så rättvis bild som möjligt innan köp.

Det är helt rätt, det är svårt att få fyrverkerier representativt på film. Bäst är att åka på provskjutningar, vilket det inte kommer kunna bli några av i år på grund av coronan..
Citera
2020-11-24, 18:30
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Köp "Machine Gun", så bräcker du hela kvarteret!

Frågan är om man vågar bränna av allt i tätbebyggt område.
Man vill ju bräcka folk men samtidigt inte vara för "to much"
Jag har även några colpo viper med 411gram Flash. Är det för mycket för att skjuta i tätbebyggt?
Har massa raketer från linders men det kommer inte att störa någon även om man inte för skjuta.
Citera
2020-11-24, 18:38
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Frågan är om man vågar bränna av allt i tätbebyggt område.
Man vill ju bräcka folk men samtidigt inte vara för "to much"
Jag har även några colpo viper med 411gram Flash. Är det för mycket för att skjuta i tätbebyggt?
Har massa raketer från linders men det kommer inte att störa någon även om man inte för skjuta.

Brukar vara rätt fuktigt på nyårsnatten, så det brukar vara okej. Man ska passa sig för effekter som brinner långsamt och dalar ner över hela området sett till brandkonsekvenser. Men att panga av rejält på tolvslaget höjer ingen direkt ögonbrynen över

Såna där flashladdningar skulle jag aldrig dra av i ett tätbebyggt område. Då får du gå bort en bra bit. Dom märker ut sig mycket sett till nutidens CE-märkta bomber

Har du folk runt dig som kan fyrverkerier och stör sig mycket kan det kanske ha konsekvenser med pinnraketer. Lika bra att gå bort en bra bit med sånt man vet kan störa tycker jag
Citera
2020-11-24, 18:45
Medlem
PettaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerolog
Såg att Ekpyro i Kävlinge uppdaterat sin produktkatalog för 2020. Hittade ett par spännande pjäser, bland annat Berlin från Vulcan. Är det egenimport måntro? Ser väldigt lovande ut för 1995:-

https://youtu.be/Zvumr7JOef0
Länk för den som inte orkar goggla
https://ekpyro.se/onewebmedia/EK%20Pyro%20produktkatalog%202020-2021.pdf
Citera
2020-11-24, 19:52
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Brukar vara rätt fuktigt på nyårsnatten, så det brukar vara okej. Man ska passa sig för effekter som brinner långsamt och dalar ner över hela området sett till brandkonsekvenser. Men att panga av rejält på tolvslaget höjer ingen direkt ögonbrynen över

Såna där flashladdningar skulle jag aldrig dra av i ett tätbebyggt område. Då får du gå bort en bra bit. Dom märker ut sig mycket sett till nutidens CE-märkta bomber

Har du folk runt dig som kan fyrverkerier och stör sig mycket kan det kanske ha konsekvenser med pinnraketer. Lika bra att gå bort en bra bit med sånt man vet kan störa tycker jag

Brandrisken är ju aldrig någon fara så det är lugnt.
Ja det är nog bäst att skjuta av det lite grövre artelleriet i ett närliggande industriområde faktiskt. Vissa människor har en jäkla förmåga att gnälla.
Citera
2020-11-24, 20:09
Medlem
karlsoons avatar
Citat:

Ska du köpa fyra tuppen Jönsson?
Citera
2020-11-24, 20:27
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Ska du köpa fyra tuppen Jönsson?

Det tror jag inte?
Citera
2020-11-24, 22:01
Medlem
Citat:
Det tror jag inte?

pyro860 ska bara ha såna där små gröna kulor i år har han sagt. Dock väldigt många, kanske 100 stycken.
Citera
2020-11-24, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jockey2
Hallå alla pyrofreak

Kul att det har blivit lite liv i tråden.

Nu börjar planeringen snart på allvar

Vad ska ni införskaffa för roligt som ni vet så långt?

Ja har svårt att bestämma mig....

Vet inte riktigt än vad jag ska köpa för lådor.

Funderar på att blåsa av 10 st 4" Samtidigt... Sen blir de en 12"

Ska se om ja kan ladda upp klippen från förra året på YT. Har glömt bort det.

MVH

Här kommer 2 st Filmer

https://youtu.be/o2LLCX7aFnQ

https://youtu.be/MJg9juUmn7s

Rekommenderas för er med Tillstånd.

Enjoy
Citera
2020-11-24, 22:16
Medlem
karlsoons avatar
Citat: