Citat:
Och vilka byggnader tenderar att ockuperas av hemlösa, ja exakt, de förfallna! Det är inte så att Park Avenue 7 börjar bli härbärge över en natt... omg.
Står att bygget började i början 1960 i Sao Paolo, att den stod i centrum säger mig inte särskilt mycket om standard helt ärligt.. Det byggdes ett decennium tidigare än WTC, i ett U-land..
Står att bygget började i början 1960 i Sao Paolo, att den stod i centrum säger mig inte särskilt mycket om standard helt ärligt.. Det byggdes ett decennium tidigare än WTC, i ett U-land..
”Bygget i Sao Paolo” pågick från 1961 till 1968.
WTC2 uppfördes 1969 till 1973, WTC 1 låg ungefär ett år tidigare.
Världens kortaste decennium måste ha skilt deras invigningar åt..
Citat:
Varför skulle jag diskutera det - visserligen skedde ju en del explosioner och bränder även under impact-zon men jag tror knappast det försämrade bärkraften nämnvärt - både wtc1 och 2 hade ju stora delar av kärnorna stående kvar sist i kollapserna vilket visar att kollapserna inte skedde underifrån (om det nu skulle vara någon som tvivlade).
Nu pratar vi om WTC2, inte 7.. Den förfallna kåken i Sao Paolo stod emot en betydligt och åter betydligt mer spridd brand (tack för länken som du visade det genom) i 34 minuter längre än WTC2. Visst, förstnämnda träffades heller inte av ett plan, vilket gör det till er enda egentliga faktor. Det andra du kommer med är bara ditt egna bullshit, diskussionen du borde föra hur kraschen försvagade de 77 våningarna under..
Citat:
Hisschakten utgjorde närmare hälften av golvytan i tornen, och själva kärnan som planen kraschade in i, så varför skulle bränslet inte runnit ner där?? Häller man ut tiotusentals liter vätska över en yta som till hälften är ett hål neråt så ska det väl närmast till magi om vätskan inte rinner ner där, även om den redan är antänd.
Sen att planet skulle spruta in jetfuel neråt våningarna i WTC är ju bara helt oprövad teori du har, det är inte verkligheten. Mycket talar t.o.m. för att bränslet exploderade direkt, mycket av det utanför byggnaden, och att konstruktionen under inte tog strukturell skada.
Citat:
Aldrig hört någon påstå att det inte skulle funnits brandskydd - det låter verkligen som en vandringssägen om du hört det.
Brandskyddet är enligt många faktorn av det snabba brandförloppet, det verkar vara en vandringssägnen att WTC1,2,7 inte hade brandskydd, men som jag länkat till dig tidigare finns uppgifter om att Port Authority beordrade uppgradering av skyddet flera tillfällen. Du vill inte ta in informationen, det är en annan sak..
Citat:
"allt talar för att det slogs bort vid kraschen" Haha, du menar att alla rösterna i ditt huvud i är ense om den saken? Det är en av de mest omstridda faktorerna i hela den här debatten. Kraschar må kanske ha slagit bort brandskyddet vid krockzonen, men de våningarna är ju ändå förstörda av kraschen säger ni?
Perimeterväggarna var onekligen förstörda, kärnan vet vi förstås mindre vilka skador den fick men att det påsprutade brandskyddet slogs bort av flygplanet är knappast underligt. Varför du antyder att brandskyddet skulle slagits bort på andra ställen vet jag inte - jag har aldrig ens hört den teorin.
Citat:
Varför påstår du att våningarna under skulle varit försvagade? Våningsplanen var konstruerade med en säkerhetsmarginal att klara av att statiskt bära upp 1.300 ton utöver själva våningsplanets vikt i sig. Överdelarna som kraschade ner var ca 10 våningsplan och vägde ungefär 45.000 ton.
Det ger ingen som helst förklaring varför våningar under skulle vara försvagade på ett sätt att de rasar ihop utan motstånd.. Att det dessutom sker på båda tornen med samma utförande, skiljandes några minuter, är fullkomligt osannolikt.
Citat:
Och nerifrån bekämpades branden av:
Öööö nej så gick det inte till.
"The fire's spread only stopped when it reached the 30th floor, which was the first fire-affected floor to have automatic sprinklers. Ten sprinklers extinguished the fire on the 30th floor and prevented continued spread" (wikipedia)
"The fire's spread only stopped when it reached the 30th floor, which was the first fire-affected floor to have automatic sprinklers. Ten sprinklers extinguished the fire on the 30th floor and prevented continued spread" (wikipedia)
över 300 brandmän
51 brandbilar
15 stegbilar
11 specialenheter
Brandmän bekämpade branden inne i byggnaden i 11 timmar innan man evakuerade - av rädsla för kollaps!!!
Allt var alltså precis som jag skrev - så vad protesterar du mot?
Citat:
Vare sig WTC 2 eller meridian hade bjälklag av cement. Det som var av cement var golven (som vilade på bjälklaget - som var av stål.)
Meridian är dessutom stålkonstruktion med bjälklag av cement precis som WTC2, båda är byggda ungefär samtidigt dessutom.
"The building frame is structural steel with concrete floors poured over metal decks. All structural
steel and floor assemblies were protected with spray-on fireproofing material."
https://www.usfa.fema.gov/downloads/pdf/publications/tr-049.pdf
Liksom WTC2 var en stålkonstruktion med bjälklag av cement;
"The building frame is structural steel with concrete floors poured over metal decks. All structural
steel and floor assemblies were protected with spray-on fireproofing material."
https://www.usfa.fema.gov/downloads/pdf/publications/tr-049.pdf
Liksom WTC2 var en stålkonstruktion med bjälklag av cement;
Meridian hade dock även trapphus och hisschakt konstruerade av cement samt stenfasad. Och var som sagt brandskyddet.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2020-11-23 kl. 22:34.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2020-11-23 kl. 22:34.