Citat:
Känns som en jävligt skev programidé att rösta ut och skicka hem folk som uppenbarligen behöver all hjälp de kan få.
Individer som i början av serien står och lipar över hur de har blivit mobbade och varit utanför stora delar av sitt liv blir helt plötsligt "mobbare" själva.
Tror det här programmet hade vunnit på en rak tävling där alla var med till slutet på vistelsen. Den som lärt sig mest om sig själv kommer då ha förutsättningarna att vinna genom att använda sina kunskaper i vardagen och stå som slutlig segrare ett halvår efter att man kommit hem igen.
Individer som i början av serien står och lipar över hur de har blivit mobbade och varit utanför stora delar av sitt liv blir helt plötsligt "mobbare" själva.
Tror det här programmet hade vunnit på en rak tävling där alla var med till slutet på vistelsen. Den som lärt sig mest om sig själv kommer då ha förutsättningarna att vinna genom att använda sina kunskaper i vardagen och stå som slutlig segrare ett halvår efter att man kommit hem igen.
Jag har aldrig tittat på Biggest Loser förut men har följt det den här säsongen och är lite förbluffad. Jag har inbillat mig att det var just så som du önskar, att den som gått ner mest i slutet vinner, men så är det ju verkligen inte. Det är en tävling om vem som kan skaffa sig kompisar och mobba ut andra. Och så alla dessa tävlingar och "twister" som läggs in för att skruva till den dåliga stämningen ytterligare. Den idag var ju värst, den var ju helt uppenbart riggad till det ena lagets fördel, och att vinnarna sedan fick vara med och bestämma vem som skulle röstas ut från motståndarna, så är det ju aldrig annars. Om jag hade varit på slottet så hade jag haft svårt för att uthärda just detta att hela gänget blir manipulerat för att skapa motsättningar, man har ju ingen chans att påverka sin situation, och TV-bolaget kan ju ändra sina planer och tävlingsregler osv när som helst bara för att göra allt värre för deltagarna.
Det är verkligen märkligt men inte särskilt unikt att folk som påstår sig ha varit mobbade hela skoltiden blir de värsta mobbarna så fort de får chansen. Jag vet inte om det är så att de vill hämnas (fast de ju gör det på folk som är helt oskyldiga till den påstådda mobbingen) eller om det är så att det är det enda beteende de känner till.
Andreas är ju verkligen det bästa exemplet på detta! Det tog inte många dagar på slottet innan han började snacka skit om sina mottävlare, och sedan har det bara eskalerat!
Sen undrar jag ju hur TV-teamet får folk att snacka skit om andra så öppet inför kamerorna. Vill inte folk framstå som trevliga? Många situationer framstår dessutom som riggade och inte något som folk råkar säga i stundens hetta, jag menar, jag kan förstå om några blir irriterade på varandra och säger något mindre lämpligt, men att sitta framför TV-kamerorna och snacka skit om personer som man sedan kramar och låtsas vara vän med ??? Jag hoppas de skäms över sitt beteende nu när de ser sig själva på TV, och alla som vet vem de är tittar på programmet...
Och så en sak till som får mig att kräkas: När någon stackare står uppe på vågen och berättar något utelämnande ur sitt liv och programledaren lägger huvudet på sned och försöker se bekymrad ut...
Måste man förresten rota fram någon traumatisk händelse ur sitt förflutna för att få vara med i programmet?
Poängen är främst att den som är kort har en enorm fördel och inte alls behöver prestera lika mycket viktmässigt, även om hälsotillståndet enligt BMI är lika dåligt eller kanske t.o.m. sämre.