2020-11-17, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Känns som en jävligt skev programidé att rösta ut och skicka hem folk som uppenbarligen behöver all hjälp de kan få.
Individer som i början av serien står och lipar över hur de har blivit mobbade och varit utanför stora delar av sitt liv blir helt plötsligt "mobbare" själva.
Tror det här programmet hade vunnit på en rak tävling där alla var med till slutet på vistelsen. Den som lärt sig mest om sig själv kommer då ha förutsättningarna att vinna genom att använda sina kunskaper i vardagen och stå som slutlig segrare ett halvår efter att man kommit hem igen.

Jag har aldrig tittat på Biggest Loser förut men har följt det den här säsongen och är lite förbluffad. Jag har inbillat mig att det var just så som du önskar, att den som gått ner mest i slutet vinner, men så är det ju verkligen inte. Det är en tävling om vem som kan skaffa sig kompisar och mobba ut andra. Och så alla dessa tävlingar och "twister" som läggs in för att skruva till den dåliga stämningen ytterligare. Den idag var ju värst, den var ju helt uppenbart riggad till det ena lagets fördel, och att vinnarna sedan fick vara med och bestämma vem som skulle röstas ut från motståndarna, så är det ju aldrig annars. Om jag hade varit på slottet så hade jag haft svårt för att uthärda just detta att hela gänget blir manipulerat för att skapa motsättningar, man har ju ingen chans att påverka sin situation, och TV-bolaget kan ju ändra sina planer och tävlingsregler osv när som helst bara för att göra allt värre för deltagarna.

Det är verkligen märkligt men inte särskilt unikt att folk som påstår sig ha varit mobbade hela skoltiden blir de värsta mobbarna så fort de får chansen. Jag vet inte om det är så att de vill hämnas (fast de ju gör det på folk som är helt oskyldiga till den påstådda mobbingen) eller om det är så att det är det enda beteende de känner till.
Andreas är ju verkligen det bästa exemplet på detta! Det tog inte många dagar på slottet innan han började snacka skit om sina mottävlare, och sedan har det bara eskalerat!

Sen undrar jag ju hur TV-teamet får folk att snacka skit om andra så öppet inför kamerorna. Vill inte folk framstå som trevliga? Många situationer framstår dessutom som riggade och inte något som folk råkar säga i stundens hetta, jag menar, jag kan förstå om några blir irriterade på varandra och säger något mindre lämpligt, men att sitta framför TV-kamerorna och snacka skit om personer som man sedan kramar och låtsas vara vän med ??? Jag hoppas de skäms över sitt beteende nu när de ser sig själva på TV, och alla som vet vem de är tittar på programmet...

Och så en sak till som får mig att kräkas: När någon stackare står uppe på vågen och berättar något utelämnande ur sitt liv och programledaren lägger huvudet på sned och försöker se bekymrad ut...

Måste man förresten rota fram någon traumatisk händelse ur sitt förflutna för att få vara med i programmet?
Citera
2020-11-18, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luriosan
Jag stör mig också något enormt på Mona. Herregud vad hon tuggade om sin vinst. Fan håll käften. Höll tummarna för att Mona eller Andreas skulle få åka hem istället för Simon. Trodde faktiskt han skulle vinna hela skiten. Började nästan gråta när han åkte ut.

Andreas började som en fin person, tyckte jag. Men fy vad han har sjunkit i mina ögon. Han vänder kappan efter vinden och beter sig vidrigt mot de han inte tycker om.

Tycker också det är konstigt att hon får använda sin fjäder när hon känner för det. Så har det väl inte varit i tidigare säsonger? Dvs att de får bestämma innan invägningen om de ska använda sina fördelar eller inte.

Ja det är tydligt att programmidén helt struntar i deltagarnas bästa. Det har blivit ett spektakel med fokus på intriger och grupperingar. Att produktionen låter översittaren och mobbaren Mona hållas, och dessutom Andreas som rycks med och beter sig lika illa är märkligt. Jag hoppas de båda skäms riktigt ordentligt när de ser programmet.

Dessa vinster där pluskilon läggs på motståndare känns väldigt ofräsha, och uppmuntrar till intrigerande och paktbildande. Det är dessutom helt nytt som ni säger, att hon får välja att använda den där guldfjädern efter att ha sett sitt resultat på vågen...!

Jag upplever revanschen som klart trevligare, med mer lugn och ro och fokus på det viktiga... att gå ner i vikt och ändra livsstil.

Sen måste jag säga att Anna Brolin inte axlar rollen som programledare så bra... lägger huvudet på sned och verkar låtsas bry sig, och sen är hon plump och säger hårda saker på ett klumpigt sätt. Tex när hon upprepade flera gånger att Claus valde att ge upp i tävlingen, fast han visste konsekvensen... när han fick kramp i det kalla vattnet när han skulle simma och fick dras upp av folk ur produktionen. Man kanske kan kalla det att ge upp... kändes inte som han direkt kunde välja att fortsätta. Men men.
Citera
2020-11-18, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Känns som en jävligt skev programidé att rösta ut och skicka hem folk som uppenbarligen behöver all hjälp de kan få.
Individer som i början av serien står och lipar över hur de har blivit mobbade och varit utanför stora delar av sitt liv blir helt plötsligt "mobbare" själva.
Tror det här programmet hade vunnit på en rak tävlig där alla var med till slutet på vistelsen. Den som lärt sig mest om sig själv kommer då ha förutsättningarna att vinna genom att använda sina kunskaper i vardagen och stå som slutlig segrare ett halvår efter att man kommit hem igen.

Har tänkt exakt lika. Vi vet ju att de flesta av de som skickas hem som ballar ur där.
Citera
2020-11-18, 18:35
Medlem
Luriosans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Ja det är tydligt att programmidén helt struntar i deltagarnas bästa. Det har blivit ett spektakel med fokus på intriger och grupperingar. Att produktionen låter översittaren och mobbaren Mona hållas, och dessutom Andreas som rycks med och beter sig lika illa är märkligt. Jag hoppas de båda skäms riktigt ordentligt när de ser programmet.

Dessa vinster där pluskilon läggs på motståndare känns väldigt ofräsha, och uppmuntrar till intrigerande och paktbildande. Det är dessutom helt nytt som ni säger, att hon får välja att använda den där guldfjädern efter att ha sett sitt resultat på vågen...!

Jag upplever revanschen som klart trevligare, med mer lugn och ro och fokus på det viktiga... att gå ner i vikt och ändra livsstil.

Sen måste jag säga att Anna Brolin inte axlar rollen som programledare så bra... lägger huvudet på sned och verkar låtsas bry sig, och sen är hon plump och säger hårda saker på ett klumpigt sätt. Tex när hon upprepade flera gånger att Claus valde att ge upp i tävlingen, fast han visste konsekvensen... när han fick kramp i det kalla vattnet när han skulle simma och fick dras upp av folk ur produktionen. Man kanske kan kalla det att ge upp... kändes inte som han direkt kunde välja att fortsätta. Men men.
Biggest Loser liknar mest Robinson eller annan valfri dokusåpa. Det är fokus på intriger och vad alla personerna tycker om tävlingar/lagbildningar/annat meningslöst. Jag hade hellre velat se hur deltagarna lär sig hantera kosten och träningen på ett hållbart sätt.

Micke som har revanschen är bra mycket mer sympatisk och peppande. Där hanterar deltagarna sina hjärnspöken på ett annat sätt som verkar vara mer givande.

Just det där med Claus tyckte jag var märkligt. Att Anna Brolin ens har mage att upprepa gång på gång att Claus minsann gav upp - fast han säger att han fick kramp. Alla som själva haft kramp vet hur svårt det kan bli att simma. Och sen dessutom cykla och springa med kramp i benet. Nej, jag tror inte det hade gått så bra faktiskt. Tyckte bara det var synd att Andreas inte fick åka hem.

En annan sak, varför ska alla deltagare berätta om hur de trodde att tävlingen skulle bli och sedan hur den blev? Alltså vem bryr sig? Spolar alltid förbi de delarna för jag behöver inte höra sju olika historier om samma sak.
Citera
2020-11-19, 01:04
Medlem
Simon blev nog glad att få åka hem till lilla mamma. Känns som att han är djupt förälskad i sin mor och hans långa blick när hon lämnade stället var underhållande. Fästmön däremot såg han rätt igenom . Jag undrar om han sover i samma säng som mamsen?
Senast redigerad av gurkelurkan 2020-11-19 kl. 01:09.
Citera
2020-11-22, 06:29
Medlem
avcs avatar
Är det bara jag som tyckte veckans dragkamp var den sämsta tävlingen någonsin? Bäst till tre, där det uppenbarligen inte handlade om något annat än att stå på "rätt" sida tre gånger...

Edit: Tycker i allmänhet också det varit en märkligt förutsägbar säsong. Monas guldfjäder, varför får hon se vikten innan den används? Borde inte det vara en chansning?

Håller också fast vid att man borde gå på BMI snarare än ren procentuell vikt vid invägning. Allt det handlar om nu egentligen är att vara så kort som möjligt. Varför skall en person på 150cm, 110kg bara behöva gå ned hälften så mycket som en person på 200cm, 200kg, trots att BMI:t är detsamma?

Citat:
Just det där med Claus tyckte jag var märkligt. Att Anna Brolin ens har mage att upprepa gång på gång att Claus minsann gav upp - fast han säger att han fick kramp. Alla som själva haft kramp vet hur svårt det kan bli att simma. Och sen dessutom cykla och springa med kramp i benet. Nej, jag tror inte det hade gått så bra faktiskt. Tyckte bara det var synd att Andreas inte fick åka hem.
Håller med, reagerade också på det där. Claus må ha förlorat tävlingen, men det var framför allt en väldigt dålig hantering av programledaren. Fast det är väl det som gör TV också...
Senast redigerad av avc 2020-11-22 kl. 06:49.
Citera
2020-11-22, 09:33
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Simon blev nog glad att få åka hem till lilla mamma. Känns som att han är djupt förälskad i sin mor och hans långa blick när hon lämnade stället var underhållande. Fästmön däremot såg han rätt igenom . Jag undrar om han sover i samma säng som mamsen?
Det gör han definitivt. Ska man personifiera uttrycket "mammas pojke" så får man fram honom. Stackars flickvän, hon kände sig nog som tredje hjulet under hela besöket.
Citera
2020-11-22, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Håller också fast vid att man borde gå på BMI snarare än ren procentuell vikt vid invägning. Allt det handlar om nu egentligen är att vara så kort som möjligt. Varför skall en person på 150cm, 110kg bara behöva gå ned hälften så mycket som en person på 200cm, 200kg, trots att BMI:t är detsamma?

Ifall en person på 150 cm och 110 kg går ner ett kg sjunker BMI med 0,5. Går någon på 200 cm och 200 kg ner två kg sjunker BMI också med 0,5. Således blir ju BMI-mätning i stort identisk med bara viktprocent. Eller tänker jag fel?

Står fast vid att det bästa sättet vore att mäta kropparna fettprocent. Det hade förespråkat att deltagarna går igenom en högkvalitativ viktnedgång där muskler bevaras i högre grad än att bara köra sju timmars kondition per dag och försöka få en så hög siffra på vågen som möjligt (utan tanke på muskel- och vätskeförlust). Misstänker dock tyvärr att tv-makarna skulle hävda att tittarnas igenkänningsfaktor hade sjunkit i och med detta. Alla vet hur det känns att gå upp eller ned tio kilo men fettprocent har färre koll på. Det är ju sedan länge fastslaget att Tv4 och produktionsbolaget knappast sätter deltagarnas egentliga hälsa i första rummet...
Citera
2020-11-22, 15:30
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Är det bara jag som tyckte veckans dragkamp var den sämsta tävlingen någonsin? Bäst till tre, där det uppenbarligen inte handlade om något annat än att stå på "rätt" sida tre gånger...
Riktigt värdelös tävling. Var uppenbart att det lag som stod på ena sidan skulle vinna. Hade man bara flyttat lite åt sidan hade det varit en jämn match. Lustigt att ingen deltagare sa ifrån om detta.
Citera
2020-11-22, 21:34
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwynbleidd
Ifall en person på 150 cm och 110 kg går ner ett kg sjunker BMI med 0,5. Går någon på 200 cm och 200 kg ner två kg sjunker BMI också med 0,5. Således blir ju BMI-mätning i stort identisk med bara viktprocent. Eller tänker jag fel?

Står fast vid att det bästa sättet vore att mäta kropparna fettprocent. Det hade förespråkat att deltagarna går igenom en högkvalitativ viktnedgång där muskler bevaras i högre grad än att bara köra sju timmars kondition per dag och försöka få en så hög siffra på vågen som möjligt (utan tanke på muskel- och vätskeförlust). Misstänker dock tyvärr att tv-makarna skulle hävda att tittarnas igenkänningsfaktor hade sjunkit i och med detta. Alla vet hur det känns att gå upp eller ned tio kilo men fettprocent har färre koll på. Det är ju sedan länge fastslaget att Tv4 och produktionsbolaget knappast sätter deltagarnas egentliga hälsa i första rummet...
Tänkte nog inte på det, haha Poängen är främst att den som är kort har en enorm fördel och inte alls behöver prestera lika mycket viktmässigt, även om hälsotillståndet enligt BMI är lika dåligt eller kanske t.o.m. sämre.

Fettprocenten är som du säger nog en bättre idé.
Citera
2020-11-24, 13:40
Medlem
Luriosans avatar
Kommentar på dagens program: varför kan inte Mona ta en för laget och ta pluskilot? Hon har ändå sin guldfjäder så pluskilot spelar ingen roll. Känns sjukt att hon får spara den till finalveckan och därmed vara garanterad en finalplats.

Känns så falskt att hon vill ha kvar Andreas, men inte kan tänka sig att ta det extra kilot. Hoppas verkligen att Mona och Andreas ryker. Så fruktansvärt irriterande och falska människor.
Citera
2020-11-24, 14:13
Medlem
Citat:
Kommentar på dagens program: varför kan inte Mona ta en för laget och ta pluskilot? Hon har ändå sin guldfjäder så pluskilot spelar ingen roll. Känns sjukt att hon får spara den till finalveckan och därmed vara garanterad en finalplats.

Känns så falskt att hon vill ha kvar Andreas, men inte kan tänka sig att ta det extra kilot. Hoppas verkligen att Mona och Andreas ryker. Så fruktansvärt irriterande och falska människor.

Förstår inte hur de tänkte med guldfjädern och som tidigare nämnts att hon får veta veckans viktnedgång innan hon tar beslut om att använda eller spara den. Det är ju inte hennes fel utan en stor miss från Tv4. I övrigt håller jag med om att hon och Andreas verkar vara falska. Fick den känslan nästan direkt av Andreas men Monas personlighet har tydligen försämrats gradvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in