Precis. Är IVA full av folk med covid så vill man inte råka ut för en bilolycka eller en hjärtattack. De har redan stängt avdelningar och skjutit upp operationer.
Känns tyvärr som om det kommer gå åt helvete. Sverige har inte agerat alls. Hatar Tegnell och regeringen som inte bryr sig om sina medborgares liv.
Det är lustigt hur olika man kan se på saker. Från min synvinkel går det åt helvete för att man stänger avdelningar i onödan, allt drivs av en irrationell panik. Jag var på sjukhuset med min son för ett par dagar sedan, inte relaterat till covid. Och det var hur lugnt som helst. Men nu har man beslutat att sjukhuset ska stänga entredörren och patientmöten ska ske digitalt. Komplett vansinne! Det finns ingen anledning. Tydligen har två sjukhuspersonal blivit smittade, men dom är tillbaks på jobbet nu.
Det sänder ju helt fel signaler. Folk som faktiskt behöver diagnostiseras av en eller annan anledning kommer ju inte våga ta sig till sjukhuset. Och IVA verkar knappast vara överbelastat på nationell nivå, de officiella siffrorna är normala jämfört med tidigare år. Jag är rädd att allt går åt helvete för att en patologisk rädsla har byggts upp och vetenskap kastas överbord. Jag anser att vi ska öppna upp allt som vanligt igen, för att hålla på såhär går fan i mig inte.
"Patienter som intensivvårdas för covid får akuta njurskador visar en ny studie från Akademiska sjukhuset i Uppsala.
Enligt studien är njurskador vanligare hos covidpatienter än hos andra som intensivvårdas.
– Inte ens hos patienter med livshotande blodförgiftning orsakad av bakterier ser vi en så hög andel med akuta njurskador som hos intensivvårdade patienter med covid-19, säger anestesiläkaren och doktoranden Tomas Luther vid Akademiska sjukhuset och Uppsala universitet, till UNT.
Studien omfattade 57 vuxna patienter med så svår covid att de behövde vårdas på IVA. 51 patienter, alltså nästan 90 procent fick en akut njurskada.
Snacka om att fiffla och köra revisioner för att få fram syndabockar nere på golvet, när det är bland våra politiker och företagsledare som vi hittar de värsta personerna. Och här på Flashback sätter några i system att med alla medel avfärda undersökningar om alternativa mediciner för att pusha för remdesivir och dexametason som i princip framstår som sockertabletter när det kommer till faktiska resultat. Undra hur många konton som kan ledas till FHM med dess intressenter.
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Corona-viruset har dragit ner byxorna på oss och exponerar att våra "experter" är kompletta amatörer. Sverige kommer att drabbas hårdast av alla europeiska länder i vinter.
Om man ser till "experterna" samt våra resultat i jämförelse med andra länder, blir frågan delikat om ansvar då det var Palme som tog bort tjänstemanna-ansvaret på 70-talet. Vi lär nog behöva en typ av internationell "Nünberg-rättegång" för brott mot mänskligheten när vi snackar om onödiga dödsfall som räknas i tusental här i Sverige.
Senast redigerad av vinland 2020-11-24 kl. 13:31.
Om du får en nedgång en vecka så kan det bero på det, även om de nu lyckats höja kapaciteten. Skåne fick in ganska många fall idag och vi får väl se hur veckan utvecklar sig.
Situationen ute i Skåne har förändrats en hel del senare veckor, sedan de nya mer restriktiva rekommendationerna kom. Restauranger står numera nästan tomma (redan innan alkoholförbudet märktes det rejäl skillnad), tåg och bussar har glesare med resenärer. Att detta inte skulle märkas i form av minskad spridning känns rätt så osannolikt.
Ja, självklart så ligger kurvan platt när testkapaciteten är saturerad. Man undrar om dom verkligen är så dumma eller varför dom anser att folket måste luras till att förringa riskerna.
Jag tycker mycket kring covid19 rapporteringen är så olycklig på något sätt. Man vill ingjuta hopp i Sveriges befolkning med bättre möjligheter till vård, säkrare IVA, vaccin som snart tas på varenda en, det är bara de äldre som drabbas, skolorna kan vara öppna, börsen fortsätter uppåt trots att många människor dör. De unga kan snart få hoppa ut på fester igen, barerna öppnar - vaccin kommer!
Vad säger det till befolkningen, och vilken effekt får det på våra speciellt unga människor?
Jo de tror att vi är helt safe, de hör vaccin och läser om alla 100 tals vaccin som kommer, de hör läkare säga att nu börjar vi nå peaken snart, skolorna är öppna, resturanger och cafeer är bara att besöka.
Vi har ett problem där tror jag. De unga som nu driver smittan framåt kraftigt får väldigt dubbla budskap. Många är såklart försiktiga och ser fler yngre människor med munskydd (om det är någon statistik på något sätt?), men jag ser också senast när jag träffade mina yngre släktingar att man kramas hej vilt, jag fick be dem hålla avstånd för jag tror många inte förstått innebörden av pandemi eftersom de säkert inte läst om det i skolan, och säkert läst att nu kommer snart vaccin då ordnar sig allt.
OBS bara refelextioner, ingen eviden eller vetenskap bakom.
Vad säger du nu då? Var jag fortfarande idiot som påpekade att det peakat i Skåne v 47?
Uppdatering Skåne.
V47 togs 35399 st prover.
4351 av dessa var positiva
Dvs 12,8%
V46 togs 32221 prover.
4577 av dessa var positiva
Dvs 14,2%
Antal nya testade ökar alltså, samtidigt minskar antalet positiva individer.
Detta måste tolkas som om att peaken är nådd avseende antalet fall.
Inom sjukvården bör detta märkas inom 1-2 veckor med stabiliserat antal inneliggande eller t.o.m. minskande antal.
Någon stjärna som vill tjafsa emot? Härom dagen blev jag nämligen idiotförklarad när jag påstod att det planat ut..
Det var illa, hade verkligen hoppats på en större nedgång.
Med 13% positiva så är smittspridningen fortfarande hög i Skåne. Blir inga Norge-resor för Skåningarna över Jul.
Då det inte är något randomiserat urval så kan andelen positiva svaja lite. Det är samma när det gäller Uppsala t ex. Den kritiska massan av fall är fortfarande stor vilket komplicerar läget.
Att dra någon slutsats om trenden är lite tidigt av den anledningen.
Vad säger du nu då? Var jag fortfarande idiot som påpekade att det peakat i Skåne v 47?
Uppdatering Skåne.
V47 togs 35399 st prover.
4351 av dessa var positiva
Dvs 12,8%
V46 togs 32221 prover.
4577 av dessa var positiva
Dvs 14,2%
Antal nya testade ökar alltså, samtidigt minskar antalet positiva individer.
Detta måste tolkas som om att peaken är nådd avseende antalet fall.
Inom sjukvården bör detta märkas inom 1-2 veckor med stabiliserat antal inneliggande eller t.o.m. minskande antal.
Någon stjärna som vill tjafsa emot? Härom dagen blev jag nämligen idiotförklarad när jag påstod att det planat ut..
Region skåne verkar inte hålla med dig utan talar om peak vid jul. För vården då, nya fall peakar några veckor tidigare men inte ännu.
Nej. Jag kan gott läsa vad du skriver. Men du exponerar dig själv som en extremt självisk individ. Dom som avlider i influensan har också varit med och byggt upp vårt land. Varför är du villig offra dem?
Då tar vi det för tredje gången och sista.
Jag är inte redo att offra de som dör i influensa men eftersom det går att vaccinera för influensan så överbelastas inte sjukhusen och vården tvingas inte gå på knäna och kan ge god vård och läkare hinner utreda, ställa diagnos, samt ge adekvat vård och medicin. Vaccinet hjälper ju 60 %. Då sparar man både liv och lidande. Man har tack vare influensavaccin gjort så långt man kunnat i att förhindra svår influensa för riskgrupper, äldre och de som väljer att vaccinera sig mot influensa. Inte palliativ vård som de äldre fick under pandemin i brist av allt ovan. Däremot måste den totala äldrevården bli mycket bättre och granskas eftersom pandemin har blottat enorma svagheter. Jag skulle inte skriva alla dessa inlägg om det inte var för att just belysa denna problematik. Vad har jag att vinna på det? Mina farföräldrar är borta sedan många år. Men jag känner genuin empati för äldre och är mån om att de ska få god vård och skyddas vilket har brustit i alla regioner enligt IVO. Det är väl jättebra om detta granskas så att äldrevården i framtiden kan bli bättre, både för de äldre vårdtagarna samt att personalen får rätt utbildning, uppskattning och lön så statusen höjs. Jag undrar om andra länder har misslyckats så grovt med äldrevården som Sverige och gett palliativ vård istället för tex syrgas, läkarbedömning och rätt till sjukhusvård. Vad tycker du själv att man ska göra? Släppa allt löst och låta gamlingarna ligga och kvävas ihjäl utan rätt till vård och läkarbedömning?
Du kan inte jämföra ett nytt kraftigt virus som vi inte har vaccin och immunitet mot med ett vanligt influensaår som gamlingarna, riskgrupper och frivilliga kan vaccinera sig mot. Men snart har vi vaccin för Sars-Cov-2 också så det finns hopp på det planet.
Vad menar du med ”gå åt helvete”? Att ett slukhål kommer öppna sig och dra ner hela landet i underjorden? Att 50% av befolkningen kommer dö? Att arbetslösheten går upp till 90%?
Herrejösses människa, du kan inte ha mött många motgångar i ditt liv om du tycker saker och ting håller på att gå åt helvete. Vi har haft det så jävla bra i det här landet sen andra världskriget att vi lägger oss och bölar inför detta.
Jag lovar att höra av mig när saker och ting VERKLIGEN går åt helvete. Då kommer du drömma dig tillbaka till underbara november 2020.
Detta. Om folk använder innevarande kris som en måttstock för att saker går "åt helvete", så kommer dessa personer gå i stor kras när krisen väl rullar in på riktigt.
Jag tror inte alls du förstår mitt inlägg faktiskt. Varför utvidgade man inte sökningarna för munskydd? Varför blev nollresultatet för träffarna för visir inte ett underlag att avråda från dem?
Varför ligger söksträngar till grund för Sveriges PPE-strategi?
Underlaget gäller endast vård och omsorg och skydd avseende "source control" ej för PPE och man har även exkluderat covid för sökning av visir. Sid 29 och framåt.
Det är således inget underlag för Sveriges PPE-strategi.
Underlaget gäller endast vård och omsorg och skydd avseende "source control" ej för PPE och man har även exkluderat covid för sökning av visir. Sid 29 och framåt.
Det är således inget underlag för Sveriges PPE-strategi.
Jodå, det har påverkat Sveriges munskyddsstrategi.
Men vi lämnar det nu.
Min sista kommentar är att FHM:s metoder är sådant man lär ut på A-kurser.