2020-11-24, 12:32
Medlem
qwerty-66s avatar
O vem är ansvarig för det här? Kommer någon stå till svars?

"
Region gav palliativ vård till alla med coronasymtom
Region Sörmland gav under en period i våras palliativ vård till alla inom äldrevården som uppvisat coronasymtom – oavsett om de konstaterats smittade eller inte. Det visar Inspektionen för vård och omsorgs granskning enligt Aftonbladet."
Citera
2020-11-24, 12:33
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du glömde nämna de 24000 som vårdats på tillfälliga covid-avdelningar. Så ditt inlägg är en ren lögn, som vanligt.
Hur kan offentlig statistik vara en lögn? Det nämns ingenting om några tillfälliga covid-avdelningar på internsivvårdsregistret. Så jag antar att dom avdelningarna är mer basal vård för dom som inte är så sjuka?
Citera
2020-11-24, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Men okej. Individerna som dör i flunsan inom äldreomsorgen är inte värda att rädda för att trycket på sjukvården inte blir lika högt som under Covid? Jag försöker bara luska ut var er gräns gräns går som självutnämnda godhetsapostlar. I fallet med flunsa går det alltså alldeles utmärkt att offra liv för att inte stänga ner samhället, men kring Covid är varje dödsfall en tragedi som går att hindra? Varför går det inte att stoppa att folk insjuknar i influensan? Varför stänger vi inte ner varje år och dämpar smittspridningen kring flunsan? Varför är inte dessa människors liv värda att rädda?
Erkänn åtminstone att det handlar om antalet som avlider och insjuknar. Ni ställer alltså ekonomi kontra människoliv precis som dem ni kallar empatilösa. Men snälla, sluta säga att du, eller dina gelikar, faktiskt värnar om de äldre. För det gör ni inte. Ni bryr inte ett jota om de äldre. Annars hade ni lobbat för nerstängning ett vanligt år också.

Covid är mycket värre än influensan. Om man låter corona härja fritt så kollapsar sjukvården på nolltid. Jag bryr mig personligen inte så jättemycket om dementa äldre äldre men jag vill inte att vården kraschar totalt. Influensa kan anstränga vården om det är ett svårt år men det är ingenting mot corona.

Och sedan ska jag väl erkänna att jag gläds lite över att corona exponerar Swedistan som det u-land det blivit och än mer tydligt kommer det att bli när luften blir riktigt kall och krispig.
Citera
2020-11-24, 12:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Hur kan offentlig statistik vara en lögn? Det nämns ingenting om några tillfälliga covid-avdelningar på internsivvårdsregistret. Så jag antar att dom avdelningarna är mer basal vård för dom som inte är så sjuka?

De får syrgas och mediciner, blodförtunnande osv. Kraschar de så rullas de in på sista anhalten, IVA.
Citera
2020-11-24, 12:41
Medlem
rymdteleskops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Ju fler personer som träffar så få personer som möjligt, desto långsammare smittspridning. Det är logiken. Vill du göra det du kan för att minimera smittspridningen i samhället och därmed risken att folk du bryr dig om drabbas, ska du umgås så lite som möjligt med så få personer som möjligt. Svårare än så är det inte, och det finns inga magiska gränser för antalet personer.
Nä såklart, det förstår jag, men det var precis det här svaret jag inte frågade efter för det kan jag lista ut med lilltån.

Min fråga var - vad får jag enligt rådande riktlinjer (eller de riktlinjer som förväntas råda under julen) göra?

(byt riktlinjer/regler/vad det nu är)
Citera
2020-11-24, 12:43
Medlem
Dödlighet i andra covid-19-vågen 5 oktober-23 november (pr miljon inv):

611,7 Cze
480,5 Bel
322,5 Bul
318,0 Hun
291,8 Pol
270,7 Cro
269,5 Rom
259,2 Sui
239,9 Ita
239,1 Fra
205,7 Esp
192,7 Por
182,9 Aut
160,8 Ger
152,8 Ukr
144,8 Net
125,7 Gre
116,0 Svk
104,0 Rus
55,5 Ser
22,6 Den
7,5 Fin
6,7 Nor
===
Snitt : 208,0
Senast redigerad av Krillolero 2020-11-24 kl. 13:09.
Citera
2020-11-24, 12:44
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Covid är mycket värre än influensan. Om man låter corona härja fritt så kollapsar sjukvården på nolltid. Jag bryr mig personligen inte så jättemycket om dementa äldre äldre men jag vill inte att vården kraschar totalt. Influensa kan anstränga vården om det är ett svårt år men det är ingenting mot corona.

Och sedan ska jag väl erkänna att jag gläds lite över att corona exponerar Swedistan som det u-land det blivit och än mer tydligt kommer det att bli när luften blir riktigt kall och krispig.

Corona-viruset har dragit ner byxorna på oss och exponerar att våra "experter" är kompletta amatörer. Sverige kommer att drabbas hårdast av alla europeiska länder i vinter.
Citera
2020-11-24, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Känns ju betryggande att Johan Bratt killgissar om att vi når toppen om två veckor. Fullständigt meningslöst att nå en platå om två veckor om vi inte inför hårda åtgärder för att trycka ner smittan. Hoppas Johan Bratt och amatörerna på FHM att smittan bara ska försvinna av sig självt? Fauci varnade hela tiden i juli och augusti att man måste kraftigt trycka ner grundsmittan så att man inte drabbas hårt i nästa våg. Trump struntade i varningarna och nu ser vi en katastrof, precis som Fauci varnade för. Trycker vi inte ner smittan ordentligt med hårda åtgärder kommer tredje vågen i februari vara ännu värre än denna andra våg.

Chefsläkaren: Om två veckor når vi toppen

källa expressen

Ja, självklart så ligger kurvan platt när testkapaciteten är saturerad. Man undrar om dom verkligen är så dumma eller varför dom anser att folket måste luras till att förringa riskerna.
Citera
2020-11-24, 12:47
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Precis. Är IVA full av folk med covid så vill man inte råka ut för en bilolycka eller en hjärtattack. De har redan stängt avdelningar och skjutit upp operationer.

Känns tyvärr som om det kommer gå åt helvete. Sverige har inte agerat alls. Hatar Tegnell och regeringen som inte bryr sig om sina medborgares liv.
Citera
2020-11-24, 12:49
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ivermectin är redan avfärdat som ett effektivt och säkert botemedel COVID-19. I doserna som skulle krävas så är det rävgift.

Och vad i hela friden har nobelpriset med saken att göra? Ivermectin används mot parasiter i låg dos, COVID-19 är en virussjukdom.

Att några dårar i Baghdad får för sig att testa det mot COVID-19 kan knappast nobelpristagarna lastas för.

Dina hemvävda konspirationsteorier får du nog ta i en annan tråd.
Video av läkare om Ivermectin: https://www.youtube.com/watch?v=pU6nW97eQIU
Att slänga upp smileys är en kvittens på att du inte har seriöst intresse, och inte ens klarar av adekvat källforskning i ämnet, ser nu att du redan är idiotförklarad av de andra kunniga i denna tråd.
Citera
2020-11-24, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qmg0eR/ivo-vard-i-livets-slutskede-till-alla-med-coronasymtom
Som sagt du ignorerar korrekt fakta som vanligt.
Citera
2020-11-24, 12:53
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ja, självklart så ligger kurvan platt när testkapaciteten är saturerad. Man undrar om dom verkligen är så dumma eller varför dom anser att folket måste luras till att förringa riskerna.

Jag tror nog att chefsläkaren helt saknar motiv att förringa riskerna.
Att våra politiker och FHM gör det, är en annan sak, men du måste hålla koll på vem som uttalar sig.

Jag tror nog att han har bättre koll än någon i denna tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in