2020-11-24, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Har du lässvårigheter? Du ställer samma fråga igen när jag redan svarat utförligt att med influensan så kan man vaccinera vilket gör att det inte blir överbelastning på sjukhusen och vårdpersonal hinner ge god vård och de gamla hinner utredas och få läkarbedömning. Jag känner enorm empati för äldre och de förtjänar alltid god vård. De har byggt detta land och betalat skatt ett helt liv. Du har återigen fel fel fel.
Läs detta och fundera på om den stora smittspridningen i Sverige lett till lidande, onödig död, felaktig vård och vårdpersonal som går på knäna! Skäms på dig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qmg0eR/ivo-vard-i-livets-slutskede-till-alla-med-coronasymtom

Nej. Jag kan gott läsa vad du skriver. Men du exponerar dig själv som en extremt självisk individ. Dom som avlider i influensan har också varit med och byggt upp vårt land. Varför är du villig offra dem?
Citera
2020-11-24, 12:54
Medlem
Hamsterbolls avatar
På dagens pressträff medverkar:

Anders Tegnell, statsepidemiolog, Folkhälsomyndigheten
Thomas Lindén, avdelningschef, Socialstyrelsen
Svante Werger, rådgivare, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Är det samma som brukar vara med?

Kl 15 har socialdepartementet pressträff.
Citera
2020-11-24, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Corona-viruset har dragit ner byxorna på oss och exponerar att våra "experter" är kompletta amatörer. Sverige kommer att drabbas hårdast av alla europeiska länder i vinter.

Corona-viruset har gjort att en del paranoiker och domedagsprofeter blivit än mer sjuka. Inte konstigt, den psykiska ohälsan ökar. Det finns dock hjälp att få.
Citera
2020-11-24, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag tror nog att chefsläkaren helt saknar motiv att förringa riskerna.
Att våra politiker och FHM gör det, är en annan sak, men du måste hålla koll på vem som uttalar sig.

Jag tror nog att han har bättre koll än någon i denna tråden.

Ja, det har vi ju sett ända sedan i februari hur bra koll och säker information vi fått från FHM. Ingen här i tråden har ju varit så förutseende och pricksäkra som vad dom varit.
Citera
2020-11-24, 13:02
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Du drar slutsatser utifrån information som inte finns. Antalet positiva ökade kraftigt mellan v45 och v46 och R-talet i Skåne var därmed bland de högsta i Sverige förra veckan.

Antikroppsnivåerna är också lägre än i andra storstads regioner.

IVA och dödsfall kommer alltid med fördröjning.

Skåne sitter i skiten bokstavligen.

Vad säger du nu då? Var jag fortfarande idiot som påpekade att det peakat i Skåne v 47?

Uppdatering Skåne.

V47 togs 35399 st prover.
4351 av dessa var positiva
Dvs 12,8%

V46 togs 32221 prover.
4577 av dessa var positiva
Dvs 14,2%

Antal nya testade ökar alltså, samtidigt minskar antalet positiva individer.
Detta måste tolkas som om att peaken är nådd avseende antalet fall.
Inom sjukvården bör detta märkas inom 1-2 veckor med stabiliserat antal inneliggande eller t.o.m. minskande antal.

Någon stjärna som vill tjafsa emot? Härom dagen blev jag nämligen idiotförklarad när jag påstod att det planat ut..
Citera
2020-11-24, 13:03
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ja, det har vi ju sett ända sedan i februari hur bra koll och säker information vi fått från FHM. Ingen här i tråden har ju varit så förutseende och pricksäkra som vad dom varit.

Jobbar Stockholms chefsläkare på FHM?
Citera
2020-11-24, 13:04
Medlem
Hexen666s avatar
Hårresande historia av en NHS läkare som vittnar om pseudovetenskap, grova felbedömningar och irrationell rädsla. Man tror knappt det är sant

https://thecritic.co.uk/the-covid-physicians-true-coronavirus-timeline/

Citat:
The 2020 new infectious disease pseudoscientific paradigm goes something like this: anyone and everyone is a potential coronavirus super-spreader, all the time, regardless of fever, other symptoms, or no symptoms. Whether you have already had it or not, whether one wears a mask or not, the risk is always there. You may even contract it again, and again.

Anyone who dies within 28 days of a positive coronavirus test is a coronavirus death. The nominated standard community test for Covid-19 is an unprecedentedly bad one, far from any gold standard test. Potentially up to 93 percent may be false positive. This will create a synthetic “case-demic” spike because the health secretary pushes poor mass-testing hard and fast. This will be used to frighten those of the public who do not understand statistics, and who understandably instinctively trust their government. Testing simultaneously for more probable causes such as colds, flu and pneumonia will not be done. Everyone else with any other disease can go rot or go private. Children who are almost never at fatal risk (unlike with influenza) will be denied proper social care, an education and freedom of association.

This is not normal clinical medicine, nor public health medicine Where was this year’s flu, respiratory viruses and pneumonia mortality spikes? Perhaps they were parasitically conflated with that will-o-the-wisp SARS-CoV-2?

It is an irrational doomsday reading of the situation by our government, which is nothing of the sort in reality. It is a wilful governmental catastrophizing of a situation I have not actually encountered in my professional nor my personal reality this year. Certainly, the emergent case-fatality data is not reflective of the government’s persistent narrative of fear. I find myself asking is this melodrama, or medicine I am being asked by the government to practise?
Citera
2020-11-24, 13:10
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qmg0eR/ivo-vard-i-livets-slutskede-till-alla-med-coronasymtom
Som sagt du ignorerar korrekt fakta som vanligt.
Så du menar att det offentliga registret för intensivvård inte är korrekt fakta?

Och vad vill du ha sagt med den där artikeln? Den bekräftar ju bara det alla vet att det ofta inte är lämpligt att ge intensivvård till äldre människor, det är inte etiskt försvarbart helt enkelt och det är inget nytt. Sen att det har brustit i dokumentation är väl en annan sak.
Citera
2020-11-24, 13:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Precis. Är IVA full av folk med covid så vill man inte råka ut för en bilolycka eller en hjärtattack. De har redan stängt avdelningar och skjutit upp operationer.

Känns tyvärr som om det kommer gå åt helvete. Sverige har inte agerat alls. Hatar Tegnell och regeringen som inte bryr sig om sina medborgares liv.

Vad menar du med ”gå åt helvete”? Att ett slukhål kommer öppna sig och dra ner hela landet i underjorden? Att 50% av befolkningen kommer dö? Att arbetslösheten går upp till 90%?

Herrejösses människa, du kan inte ha mött många motgångar i ditt liv om du tycker saker och ting håller på att gå åt helvete. Vi har haft det så jävla bra i det här landet sen andra världskriget att vi lägger oss och bölar inför detta.

Jag lovar att höra av mig när saker och ting VERKLIGEN går åt helvete. Då kommer du drömma dig tillbaka till underbara november 2020.
Citera
2020-11-24, 13:14
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Corona-viruset har gjort att en del paranoiker och domedagsprofeter blivit än mer sjuka. Inte konstigt, den psykiska ohälsan ökar. Det finns dock hjälp att få.

Ja det finns KBT över internet för de som är orolig för covid19.

https://www.internetpsykiatri.se/
Citera
2020-11-24, 13:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vad säger du nu då? Var jag fortfarande idiot som påpekade att det peakat i Skåne v 47?

Uppdatering Skåne.

V47 togs 35399 st prover.
4351 av dessa var positiva
Dvs 12,8%

V46 togs 32221 prover.
4577 av dessa var positiva
Dvs 14,2%

Antal nya testade ökar alltså, samtidigt minskar antalet positiva individer.
Detta måste tolkas som om att peaken är nådd avseende antalet fall.
Inom sjukvården bör detta märkas inom 1-2 veckor med stabiliserat antal inneliggande eller t.o.m. minskande antal.

Någon stjärna som vill tjafsa emot? Härom dagen blev jag nämligen idiotförklarad när jag påstod att det planat ut..

Jag kan tjafsa lite. Region Skåne slog ju i testtaket, då riktar man testerna mot vårdpersonalen och äldreboenden.

https://www.expressen.se/kvallsposten/skarpa-uppmaningen-testa-inte-i-onodan/

Citat:
Under en presskonferens på onsdagen meddelade Region Skåne att man slagit i taket när det gäller testkapaciteten, men att man ska göra allt för att öka den.
4 November.

Om du får en nedgång en vecka så kan det bero på det, även om de nu lyckats höja kapaciteten. Skåne fick in ganska många fall idag och vi får väl se hur veckan utvecklar sig.
Citera
2020-11-24, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Symtom och komplikationer
Beroende på vilken hantavirusart som infekterar människan varierar symtomen avsevärt, allt ifrån helt symtomfria infektioner till mycket svåra former av blödarfeber eller akut lungsyndrom med hög dödlighet.
Enligt FHM

Ja g_d vi får verkligen hoppas den inte kommer hit, vi har ju nog av coviden!

Jag hoppas jag inte bidrar till förvirring men filovirus och hantavirus orsakar blödarfeber men hantavirus är lindrigare och sprids via gnagare. Någon behandling existerar inte. Sorkfeber med 0,5% dödlighet förekommer i Sverige och orsakas av ett hantavirus. Det är alltså en enorm spännvid på dom olika sjukdomar som klassificeras som blödarfeber. Harpest är sjukdom som orsakas av en bakterie. Fel av mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in