2020-11-23, 20:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Egentligen behöver man inte bekymra sig över den "obfuskerade" koden. Ganska ointressant vad koden gör, det intressanta är att en webbsidas laddas om. Den sidan behöver diverse "generella" javaskript, bland annat, och dessa hämtas från cacheminnet.

Jag fick en känsla av att man drog till med begreppet "obfuskerad" kod för att slippa utreda händelsen mer.

Men man kan ju inte utgår från att NFC arbetar "oärligt".
Dessutom har sedan polisens egen IT-forensiker arbetat med det här.

Jag utgår från att försvaret skulle ta tag i den oerhört viktiga frågan om de ansåg att det fanns möjligheter att reda ut det här.

Åklagaren har försökt reda ut alibit på det bästa sätt som de har kunnat, och svaret är att det inte gått att visa om 23:34 händelsen i datorn kräver ett mänskligt agerande eller om det sker utan mänsklig aktivitet.

SD har i sitt brev efter domen tagit upp det här i sin skrivelse till domstolen. Det är väl troligt at han har tagit upp det då med sina advokater.

Vi har inte sett att försvaret i sitt svar på åklagarens överklagan och komplettering tagit upp frågan alls.

Trots allt, skulle det vara mycket besvärande för åklagaren och till stor fördel för SD om det gick att stryka om det är så att 23:34- händelsen kräver mänsklig interaktion.

Jag tvivlar i allra högsta grad på att NFC skulle slarvigt använda sig av termer för att slippa ta itu med problemet. Det skulle ju vara väldigt allvarligt.

Jag tror att om NFC såg att det fanns en öppning i lösningen, men att de inte hade den tiden att lägga ner för att få svaret, då skulle de säga det.

För åklagarens del, har man väl gjort vad man kunnat. Nu är det upp till förvaret om det finns något att komma med.

Vi får väl se vad som händer i frågan.
Citera
2020-11-23, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Usch nu mår jag dåligt utav Jokermannens kommentar ! ...citat: låg och väntade ...WTF ! gjorde den väl inte ,antar att denne person av hänsyn till de två turturduvorna som kände intresse för varandra gjorde att den andre karlen ansåg sig vara en god vän som soffer på soffan ,ta mej tusan !

Varför smutskastas allt som är omkring min kompis L*ena ??

JAG BLIR F-N FÖRBENAD PÅ DET HÄR !!

Väldigt dåligt att ständigt försöka smutskasta en människa som försökte leva sitt liv och fylla det med lite äventyr. Den hon blev förälskad i var tyvärr den farligaste av dem alla.
Man kan inte styra sina känslor, kärlek. Men man kan styra sitt handlande, oftast i allafall.
Nu slog det slint för Stefan när han insåg faktum, HAN skulle bli ensam kvar, de två kvinnor han kunnat styra och manipulera valde bort honom.
För att förhindra att Lena outade deras fortsatta sexträffar, som skulle förstört chanserna att vinna tillbaks Hanna, var han tvungen att agera.

Sökte polisen av området/motellet där Hanna och Stefan skulle övernatta, men "glömde bort att kodlåset var Stefans 4 sista siffror i telefonnummret"? De var tvugna att sova i bilen?

Lenas telefon kan ha gömts där?
Citera
2020-11-23, 20:58
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Jag utgår från att försvaret skulle ta tag i den oerhört viktiga frågan om de ansåg att det fanns möjligheter att reda ut det här.

Åklagaren har försökt reda ut alibit på det bästa sätt som de har kunnat, och svaret är att det inte gått att visa om 23:34 händelsen i datorn kräver ett mänskligt agerande eller om det sker utan mänsklig aktivitet.

SD har i sitt brev efter domen tagit upp det här i sin skrivelse till domstolen. Det är väl troligt at han har tagit upp det då med sina advokater.

Vi har inte sett att försvaret i sitt svar på åklagarens överklagan och komplettering tagit upp frågan alls.

Trots allt, skulle det vara mycket besvärande för åklagaren och till stor fördel för SD om det gick att stryka om det är så att 23:34- händelsen kräver mänsklig interaktion.

Jag tvivlar i allra högsta grad på att NFC skulle slarvigt använda sig av termer för att slippa ta itu med problemet. Det skulle ju vara väldigt allvarligt.

Jag tror att om NFC såg att det fanns en öppning i lösningen, men att de inte hade den tiden att lägga ner för att få svaret, då skulle de säga det.

För åklagarens del, har man väl gjort vad man kunnat. Nu är det upp till förvaret om det finns något att komma med.

Nej men det är fullständigt obegripligt att man svamlade om att drivesynkningarna skulle kunnat orsaka händelsen. Det utgör faktiskt ett bevis på att man inte utrett händelsen seröst, utan i stället låtit en amatör gissa och spekulera.
Citera
2020-11-23, 22:07
Medlem
Utredningen pågår för SD
Jag skickar in allt jag hittar som kan vara bra för polisen att veta. Sen får dem själv bedöma om det är av värde eller ej.

Lisa tar tacksamt emot tips

Lisa Rehn
Inspektör
Grova Brott
Örebro

070-5193829
lisa.rehn@polisen.se
Citera
2020-11-23, 22:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nej men det är fullständigt obegripligt att man svamlade om att drivesynkningarna skulle kunnat orsaka händelsen. Det utgör faktiskt ett bevis på att man inte utrett händelsen seröst, utan i stället låtit en amatör gissa och spekulera.

Men amatör var han ändå inte.
Minns inte antal år han hade jobbat nu på rak arm, men det var många, många år. Och innan han arbeta på polisen hade han även då arbetat med IT.

Var det NFC som svamlade om drivesynkningarna?
Citera
2020-11-23, 22:19
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Men amatör var han ändå inte.
Minns inte antal år han hade jobbat nu på rak arm, men det var många, många år. Och innan han arbeta på polisen hade han även då arbetat med IT.

Var det NFC som svamlade om drivesynkningarna?
Nej det var IT-forensiker Johan Eriksson.
Citera
2020-11-23, 22:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nej det var IT-forensiker Johan Eriksson.

Jo, jag fattade det.
Men man lämnade ju in händelsen för utredning till NFC, och då kan man väl inte hävda att "Det utgör faktiskt ett bevis på att man inte utrett händelsen seröst".

Polisen försökte då själva se vad man kom fram till, om det gick att få något svar.
Citera
2020-11-23, 22:34
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WillesWille
Utredningen pågår för SD
Jag skickar in allt jag hittar som kan vara bra för polisen att veta. Sen får dem själv bedöma om det är av värde eller ej.

Lisa tar tacksamt emot tips

Lisa Rehn
Inspektör
Grova Brott
Örebro

070-5193829
lisa.rehn@polisen.se

Det är bra det! Vi är fler här som gör detsamma löpande. Det borde alla göra som tycker att de har något av vikt att förmedla till antingen Åsa Hiding eller direkt till Lisa Rehn, eller båda två.

Som du säger: Utredningen pågår!

Tick, tack, tick, tack...

Kanske blir det jul i kurran för en viss herr Självgod (och fler)? Om inte till jul eller strax efter, så blir det så efter mars 2021.

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-11-23, 22:46
Medlem
Citat:

Försvaret är lite oroliga över vad som händer där runt 23:30 den aktuella natten.

Varför? Den enda punkt där de är oense med rätten efter tingsrättsdomen är just tidpunkten för mordet.

De menar att LW kan visst ha gått ut som telefonanalysen visar men sedan gått hem och återvänt senare.

Vidare menar man att då kan vittnena på andra sidan inte ha hört LW skrika runt 23:30 för hon blev ju mördad senare enligt den logiken. Skrik i ”samma höga tonläge” i 3-5 min när brottsplatsundersökning och rättsmedicinsk undersökning visar att LW måste ha blivit medvetslös efter ett kort förlopp osv menar de vidare.

Det är någon annans skrik de hört för SD:s kallade vittnen som bor närmare har ju inte hört nåt alls.

Försvaret menar att dessa uppgifter går runt i ett cirkelresonemang. Inget går att bevisa till SD:s nackdel och allra minst placera honom på brottsplatsen. Finns en rimlighet i att han kan ha suttit vid datorn.

Därför vore det bra om de knäckte vad som hänt lite närmare med SD:s datoraktivitet. Enda hoppet?

Så kommer de dividera enligt den skrivelse de skickade in till hovrätten:

LW lämnade hemmet två ggr.

Vittnen på andra sidan motorvägen hörde fel kvinna skrika.

SD myste runt hemma med diverse fix.

Testcykla lite var det då eller i slutet av april lite svårt att minnas.

Nån annan mördade ju LW då såklart.

https://www.docdroid.net/uVz2qsv/gota-hr-b-1752-20-aktbil-20-yttrande-fran-christoffer-olss-pdf

I ”Tidpunkten för gärningen” s.2 så utvecklar de resonemanget.

Försvarets linje är annars att det här är en otrohetsaffär* som gått lite överstyr där främst LW mått dåligt...
Ja vidare värst bra mår hon ju inte.

*Otrogen mot sin frånskilda hustru HD...Skilsmässan med århundradets längsta betänketid.
Senast redigerad av Avel 2020-11-23 kl. 23:08.
Citera
2020-11-23, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag har svårt att förstå den eviga diskussionen om SD:s dator, huruvida den är tillräckligt utredd eller ej. Åklagaren har fört fram att det inte går att avgöra om aktiviteten var användarinitierad eller systeminitierad. Ur åklagarsynpunkt är datoraktiviteten därför inget alibi för SD och jag kan inte se att TR har dragit den slutsatsen heller. Om försvaret hävdar annorlunda (vilket de inte gjort) så är det väl försvarets sak att visa att åklagaren har dragit fel slutsats.

Helt rätt! Men vissa vägrar ta till sig detta faktum.
Citera
2020-11-23, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Helt rätt! Men vissa vägrar ta till sig detta faktum.

Se inlägget ovan ditt så fattar du varför mycket hänger på det.
Citera
2020-11-23, 23:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Försvaret är lite oroliga över vad som händer där runt 23:30 den aktuella natten.

Varför? Den enda punkt där de är oense med rätten efter tingsrättsdomen är just tidpunkten för mordet.

De menar att LW kan visst ha gått ut som telefonanalysen visar men sedan gått hem och återvänt senare.

Vidare menar man att då kan vittnena på andra sidan inte ha hört LW skrika runt 23:30 för hon blev ju mördad senare enligt den logiken. Skrik i ”samma höga tonläge” i 3-5 min när brottsplatsundersökning och rättsmedicinsk undersökning visar att LW måste ha blivit medvetslös efter ett kort förlopp osv menar de vidare.

Det är någon annans skrik de hört för SD:s kallade vittnen som bor närmare har ju inte hört nåt alls.

Försvaret menar att dessa uppgifter går runt i en cirkel. Inget går att bevisa till SD:s nackdel och allra minst placera honom på brottsplatsen.

Därför vore det bra om de knäckte vad som hänt lite närmare med SD:s datoraktivitet. Enda hoppet?

Så kommer de dividera enligt den skrivelse de skickade in till hovrätten:

LW lämnade hemmet två ggr.

Vittnen på andra sidan motorvägen hörde fel kvinna skrika.

SD myste runt hemma med diverse fix.

Testcykla lite var det då eller i slutet av april lite svårt att minnas.

Nån annan mördade ju LW då såklart.

https://www.docdroid.net/uVz2qsv/gota-hr-b-1752-20-aktbil-20-yttrande-fran-christoffer-olss-pdf

I ”Tidpunkten för gärningen” s.2 så utvecklar de resonemanget.

Jag har som sagt inte kunnat öppna docdoidlänken, men har förstått av tidigare inlägg också att förvaret går in med en stöt just mot dödstidpunkten. Vilket inte är så konstigt, särskilt som det då ändrar tiden för SDs möjlighet till alibi.

Nu stöds ju Lenas första promenad av avbruten chatt, och "min tidslinje", stillastående vid brottsplatsen, vilket passar perfekt in i tid med skriken och att Lena mobil därefter lämnas 23:38 en bit bort från planket. Därefter har mobilen inte rört sig hemåt. Vad menar de ska ha hänt med mobilen?

Chatten återupptogs aldrig, inte heller "gick mobilen" hem igen. Lena får flera mess efter den abrupt avslutade chatten varav en är från J*immy till Lena och R*ger kl 23:38 som jag inte tror att hon skulle ha missat.

Att ingen har hört kvinnoskriket som dalaans vittnade om, visar ju att även om det är ett annat hiskeligt kvinnoskrik i nära anslutning till mordet, så har ingen annan hört det skriket från annan kvinna heller . Och ingen har hört av sig eller lämnat in anmälan om någon annan händelse.

Att Lena inte skulle ha återupptagit chatten på annat sätt om hon blivit av med mobilen när hon återvände hem?

Jag tror inte att försvaret kommer långt med det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in