2020-11-23, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Så här:

https://www.bbc.co.uk/bbcthree/article/5d33c36d-cd41-4351-97ed-4516962d5c44

Normen vi har är att kvinnor är offer och män förövare.

Den normen befäster feminismen in absurdum, den är nog starkare än någonsin idag.
Citera
2020-11-23, 13:41
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Strukturellt är ett begrepp som beskriver när olika föreställningar bildar normer i ett samhälle ex.
Och de tär fan uppenbart för alla att vi har sådana i alla samhällen, och att de ofta är patriarkala.
Du börjar tappa det helt nu.
Nu använder du uttryck som patriarkala i stället för män, men det är inte allt.
Du tror också att det är föreställningar som bildar normer i samhället och inte normalt socialt accepterat utfall.
Uppenbart för alla är att du tappat fotfästet och det finns hjälp att få, men du måste erkänna detta för dig själv först.
Du kommer inte längre in i soptunnan utan måste åt andra hållet för att nånsin komma ut.
Citera
2020-11-23, 15:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kall1980
Att jämföra kvinnors misshandel av män med mäns misshandel av kvinnor är helt och hållet en rättshaverist och bölgris verk. Det är en irrelevant jämförelse, alla VET att mäns misshandel av kvinnor får mycket allvarligare konsekvenser.

..och en stor stark man kan åsamka mycket större skada på en lite klen man än tvärsom.. Hur håller din logik där? Är man en rättshaverist om man säger att "klappar du på kalle får du skylla dig själv.." om kalle nu är en redigt stor tränad påg?
Citera
2020-11-23, 16:40
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kall1980
Att jämföra kvinnors misshandel av män med mäns misshandel av kvinnor är helt och hållet en rättshaverist och bölgris verk. Det är en irrelevant jämförelse, alla VET att mäns misshandel av kvinnor får mycket allvarligare konsekvenser.
Nej, nu är det nog du som är korkad. Antingen är man emot misshandel punkt, eller så är man inte det.
Helt oavsett vem, vapen, mottagare eller kön och storlek, är det fel att attackera. Men det är alltid oavsett vem som slog först rätt att försvara sig och slå tillbaks. Fattar du?
Jämställdhet FTW!
Det blir det nya. Slår du Nisse, får Nisse slå tillbaks.
Citera
2020-11-23, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Nej, nu är det nog du som är korkad. Antingen är man emot misshandel punkt, eller så är man inte det.
Helt oavsett vem, vapen, mottagare eller kön och storlek, är det fel att attackera. Men det är alltid oavsett vem som slog först rätt att försvara sig och slå tillbaks. Fattar du?
Jämställdhet FTW!
Det blir det nya. Slår du Nisse, får Nisse slå tillbaks.

Jag håller verkligen med. Misshandel är aldrig ok. Förutom vid självförsvar då, men då får man inte använda mer våld än nöden kräver. Dessutom kan våld vara annat än fysiskt våld. Och det kan göra minst lika ont att få ett hårt verbalt "knytnävsslag" rakt in i själen, som det kan vara att få en rök höger i ansiktet.
Citera
2020-11-24, 09:20
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag håller verkligen med. Misshandel är aldrig ok. Förutom vid självförsvar då, men då får man inte använda mer våld än nöden kräver. Dessutom kan våld vara annat än fysiskt våld. Och det kan göra minst lika ont att få ett hårt verbalt "knytnävsslag" rakt in i själen, som det kan vara att få en rök höger i ansiktet.
Ja, ett hårt argument ger dock inte rätten att slå fysiskt tillbaka och "mer våld än nöden kräver", ska inte bedömas godtyckligt av en pacifist efteråt för det valet kan man bara göra om man varit närvarande.

Den oinskränkta rätten att försvara sig själv med alla till buds varande medel skall vara absolut, även om det skulle vara en fälthaubits eller basebollträ som står närmast.
Citera
2020-11-24, 09:34
Medlem
Den stora skillnaden är ju att mannen riskerar bestraffning (fängelse) om han är offret för en kvinnas våldsutövning i en nära relation.

Det är en strukturell skillnad som bygger på feminismens förhärligande och försvar av patrialkala normer.
Citera
2020-11-24, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Ja, ett hårt argument ger dock inte rätten att slå fysiskt tillbaka och "mer våld än nöden kräver", ska inte bedömas godtyckligt av en pacifist efteråt för det valet kan man bara göra om man varit närvarande.

Den oinskränkta rätten att försvara sig själv med alla till buds varande medel skall vara absolut, även om det skulle vara en fälthaubits eller basebollträ som står närmast.

Nej, o nej. Man får ju inte slå någon fysiskt som "slår en" psykiskt. Absolut inte.
Men om någon pucklar på en fysiskt måste man ju få utöva det självförsvar nöden kräver. Och det kan vara svårt i efterhand att bevisa att det användes det våld som nöden kräver.
Citera
2020-11-24, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Den stora skillnaden är ju att mannen riskerar bestraffning (fängelse) om han är offret för en kvinnas våldsutövning i en nära relation.

Det är en strukturell skillnad som bygger på feminismens förhärligande och försvar av patrialkala normer.

Som tidigare anställd inom polisen kan jag tyvärr meddela hur myndigheten blundar för kvinnors våld i nära relationer. När mannen i Landskrona blev mördad i våras uttrycktes ”han förtjänade det säkert”. Den rådande uppfattningen, åtminstone i polisområde syd, är att männen som utsätts för våld i nära relation antingen förtjänar det eller inte behöver hjälp för att de anses kunna försvara sig.

Våld i nära relationer är bara ett problem när män är förövare. Viktigt med jämställdhet.
Citera
2020-11-25, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fransethaiko
Som tidigare anställd inom polisen kan jag tyvärr meddela hur myndigheten blundar för kvinnors våld i nära relationer. När mannen i Landskrona blev mördad i våras uttrycktes ”han förtjänade det säkert”. Den rådande uppfattningen, åtminstone i polisområde syd, är att männen som utsätts för våld i nära relation antingen förtjänar det eller inte behöver hjälp för att de anses kunna försvara sig.

Våld i nära relationer är bara ett problem när män är förövare. Viktigt med jämställdhet.

Det bidrar direkt till att fler kvinnor utsätts för våld, våldsamma kvinnor är och har alltid varit extremt överepresenterade på kvinnohem/skyddande boenden.

det är enligt mig (inte enbart naturligtvis) den främsta anledningen till att mycket lite har hänt kring våld i nära relationer statistiskt (trots 100miljoner och friviliggas engagemang.

Våldsamma kvinnor skyddas och kan på så sätt fortsätta utöva sitt våld (inte sällan mot barn). våld föder våld.

Cirklens sluts snarare en bryts.
Citera
2020-11-25, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det bidrar direkt till att fler kvinnor utsätts för våld, våldsamma kvinnor är och har alltid varit extremt överepresenterade på kvinnohem/skyddande boenden.

Våldsamma kvinnor skyddas och kan på så sätt fortsätta utöva sitt våld.

Har du källa på detta? Låter helt befängt.

De jag känner (både män och kvinnor) som har utsätts för våld i nära relationer, blir ju väldigt rädda för sina partners och vågar till slut inte mycket alls. Har mycket svårt att tänka mig att dessa offer själva skulle vara våldsamma. Men på dig låter det som du ser offren som gärningspersoner?

Nej, det där får du allt visa säker källa på. Låter som rent hittepå!
Senast redigerad av TomatKungen 2020-11-25 kl. 19:44.
Citera
2020-11-26, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Har du källa på detta? Låter helt befängt.

De jag känner (både män och kvinnor) som har utsätts för våld i nära relationer, blir ju väldigt rädda för sina partners och vågar till slut inte mycket alls. Har mycket svårt att tänka mig att dessa offer själva skulle vara våldsamma. Men på dig låter det som du ser offren som gärningspersoner?

Nej, det där får du allt visa säker källa på. Låter som rent hittepå!

uhm... vad sägs om personen som skapade kvinohem/skydande boenden?

Erin Pizzey

Vart har jag skrivit att offer för våld är gärnginspersonen?

jag skrev att det är en förklaring till att mycket lite händer med trots enorma satsningar i tid och pengar,

att män och kvinnor utsätts för i princip samma utsträckning för våld i nära relationer är ju från brås undersökning,
Senast redigerad av slö 2020-11-26 kl. 07:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in