2020-11-21, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ursäkta men även Sverige har patriarkala strukturer, och även Sverige har patriarkala traditioner av ex. nu manlig "rätt" att kontrollera och äga och därmed slå skiten ur kvinnor som inte lyder.

Just därför....som det nu är en majoritet kvinnor, och inte män, som mördas av sin partner, år efter år efter år.

Och absolut kvinnors våld mot män är lika illa och skadligt för individer som motsatsen, men det är inte "strukturellt" alls på samma sätt som alltså mäns våld är det.

"strukturellt"? Den tårtbitsförklaring som inbitna feminister ALLTID gömmer sig bakom.
Citera
2020-11-21, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japanskrapan
"strukturellt"? Den tårtbitsförklaring som inbitna feminister ALLTID gömmer sig bakom.

Strukturellt är ett begrepp som beskriver när olika föreställningar bildar normer i ett samhälle ex.
Och de tär fan uppenbart för alla att vi har sådana i alla samhällen, och att de ofta är patriarkala.
Citera
2020-11-21, 19:14
Medlem
Citat:
Strukturellt är ett begrepp som beskriver när olika föreställningar bildar normer i ett samhälle ex.
Och de tär fan uppenbart för alla att vi har sådana i alla samhällen, och att de ofta är patriarkala.

Jag har inte den erfarenheten personligen.
Det var uppenbart att min mamma var den
som styrde oh ställde till 100 %. Det är den
som styr min åsikt och inte akademiska slagord.
Citera
2020-11-21, 19:29
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Och absolut kvinnors våld mot män är lika illa och skadligt för individer som motsatsen, men det är inte "strukturellt" alls på samma sätt som alltså mäns våld är det.
Citat:
Så här:

https://www.bbc.co.uk/bbcthree/article/5d33c36d-cd41-4351-97ed-4516962d5c44
Citera
2020-11-22, 09:14
Medlem
Citat:
Jag har inte den erfarenheten personligen.
Det var uppenbart att min mamma var den
som styrde oh ställde till 100 %. Det är den
som styr min åsikt och inte akademiska slagord.
Du eller din mamma utgör nu inte det svenska samhället.
Citera
2020-11-22, 11:06
Medlem
Jag tror feminister ganska lätt kan komma undan den frågan då även om det är lika vanligt, så är det en massiv gradskillnad i vilken sorts skador relationsvåldet resulterar i. Män utsatta av kvinnor behandlas med stygn, sårrengöring och omplåstring. Det är väldigt sällan brutna ben eller särskilt avancerade behandlingar som krävs. Sällan axlar ur led, trasiga käkar, näsblod visst men inte knäckt näsa osv.
Citera
2020-11-22, 11:28
Medlem
Viist det är för lite stöd till våldsutsatta män, men! det är i betydligt mindre grad en fråga om jämställdhet, då kvinnovåld kontra män inte varit inbyggt i samhället på samma sätt som motsatsen.
det tillhör alltså inte feminism utan samhället i övrigt.

Det bör självklart finnas samma typ av hjälp för en våldsutsatt man som det finns idag för en våldsutsatt kvinna.
Citera
2020-11-22, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Jag tror feminister ganska lätt kan komma undan den frågan då även om det är lika vanligt, så är det en massiv gradskillnad i vilken sorts skador relationsvåldet resulterar i. Män utsatta av kvinnor behandlas med stygn, sårrengöring och omplåstring. Det är väldigt sällan brutna ben eller särskilt avancerade behandlingar som krävs. Sällan axlar ur led, trasiga käkar, näsblod visst men inte knäckt näsa osv.

Att jämföra kvinnors misshandel av män med mäns misshandel av kvinnor är helt och hållet en rättshaverist och bölgris verk. Det är en irrelevant jämförelse, alla VET att mäns misshandel av kvinnor får mycket allvarligare konsekvenser.
Citera
2020-11-22, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kall1980
Att jämföra kvinnors misshandel av män med mäns misshandel av kvinnor är helt och hållet en rättshaverist och bölgris verk. Det är en irrelevant jämförelse, alla VET att mäns misshandel av kvinnor får mycket allvarligare konsekvenser.

Jag är förvisso rättshaverist och bölgris av rang, men du har rätt där. Därmed inte sagt att det är ok för kvinnor att puckla på sina makar, det är jävligt stört beteende men det är något man inte kan jämföra bara med antal fall kvinnor mot män i anonyma undersökningar där örfilar räknas på samma sätt som tre knäckta revben.
Citera
2020-11-22, 17:33
Medlem
Citat:
Du eller din mamma utgör nu inte det svenska samhället.
Inte heller du.
Citera
2020-11-22, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Jag är förvisso rättshaverist och bölgris av rang, men du har rätt där. Därmed inte sagt att det är ok för kvinnor att puckla på sina makar, det är jävligt stört beteende men det är något man inte kan jämföra bara med antal fall kvinnor mot män i anonyma undersökningar där örfilar räknas på samma sätt som tre knäckta revben.
"Gå vid första slaget" bör gälla för alla kön och sexuella riktningar.
Tex. Uppsala Kvinnojour som skrivit om våld i lesbiska relationer.
https://sverigesradio.se/artikel/7523665
Citera
2020-11-22, 23:34
Medlem
Citat:
Inte heller du.
Jag har inte heller dragit upp mig själv som exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in