Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-09, 16:46
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Vi vet nu via chefspersoner att alla narkotikaspanare var rutinmässigt utrustade med WT. Och att enda sättet att kommunicera i en grupp var via desamma. Deras fordon saknade möjligheter till kommunikation mellan enheterna.

Ändå vägrar alla inblandade att erkänna att de gav upphov till iakttagelser av samma WT. Precis som att det var suspekt eller förbjudet att använda sina tjänste-WT. Ändå lyckades man sammanstråla av en slump så alla gick hem 23,00. Samtidigt har PU inte lyckats identifiera någon med WT under drygt 34 år. Trots att alla poliser visste att det pågick narkotikaspaning i området aktuell kväll. Precis som Dag redovisade på 30-årsdagen.

Det går inte att komma ifrån att amnesin verkar vara orkestrerad. Och inte bara det. Den verkar även vara understödd ''uppifrån.''

Det enda undantaget är faktiskt Ove P som lite motvilligt placerar sig i mordhörnet i bil några min före skotten. Till dess han dyker upp på Drottninggatan har han inget alibi mellan kl 21-23.
Citera
2020-12-09, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Själv har jag ingen aning vad jag gjorde på fredagen, jobbade, ledig, sjuk? På kvällen, hemma, bio, pub, träna osv. Ingen aning. Däremot när, hur, var jag fick reda på mordet tidigt den 1 mars, det minns jag.

Samma här. Men om jag hade varit polis i Stockholm den natten och vetat att jag var 200 meter från mordplatsen eller lämnat kvarteren 20 minuter för mordet hade jag säkert kommit ihåg vad jag gjorde. Då skulle man nog ha tänkt en massa "om"; om jag hade gjort något annat. Särskilt om jag hade gått hem eller skickats hem innan arbetspasset var slut (och därmed gått miste om att bevittna eller kanske förhindra mordet).
Senast redigerad av Auric 2020-12-09 kl. 17:28.
Citera
2020-12-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Det är en omständighet som talar för planerat möte eller en övning, där det senare kanske mer förklarar att man då och då syns.

LOP manöver över Sveavägen likaså.

Övningsscenariot ev i kombination med mötesscenariot är det enda(?) som kan få en del i övrigt märkliga företeelser att framstå som mindre märkliga.
- Den stora mängden WT-observationer
- Närvaron av SÄPO-personal i larmcentralen
- Bristen på aktivitet och konstiga prioriteringar i larmcentralen då larmet inkommit o närmaste
timmarna därefter
- Dahlgrens utsaga om att Holmér skjutsades runt på sta´n under mordkvällen
- De vittnen som säger sig ha blivit nästan nedsprungna av tre män och där en säger ungefär "de
skulle ju inte skjuta honom".
Erinrar mig också en sekvens från en intervju med en journalist tidigare under dagen där någon (OP?) under en fotosession säger nåt i stil med "man vet aldrig vad som finns där ute".

En övning där OP var i förväg informerad och kanske t o m instruerad och som sedan gick fatalt fel?
Kanske inte helt omöjligt. Men isåfall är det många som sitter på pusselbitar som ännu inte har kommit upp på bordet - och där stämmer det inte längre i min värld. För många och alltför lång tid tillbaka.
Citera
2020-12-09, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Själv har jag ingen aning vad jag gjorde på fredagen, jobbade, ledig, sjuk? På kvällen, hemma, bio, pub, träna osv. Ingen aning. Däremot när, hur, var jag fick reda på mordet tidigt den 1 mars, det minns jag.
Nej men är du polis och jobbar på Norrmalm så vet du var du satte ner dina fötter hela kvällen och natten till den 1/3-86.
Oavsett om du var ledig eller i tjänst.
Att dessa snutar inte minns är bara en omskrivning. De vill inte minnas ,en annan version av sanningen!

Såg nu att Auric delar mina tankar.
Senast redigerad av tradera 2020-12-09 kl. 18:17. Anledning: tillägg
Citera
2020-12-09, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ljus/vit bil. Nuläge:

2) Apelbergsgatan 23.10-23.15. Märkligt backande/körande.

https://www.google.com/url?q=https://drive.google.com/file/d/1l-e7sC7L3iR1GA6eOb_pVna31VtzC4uz/view?usp%3Dsharing&sa=D&ust=1607541387704000&usg=A FQjCNE0mu8XD25xzlelvtY6ilwfg7aaVw

Detta vittnesmål verkar bekräfta Sigges historia. Och tidsmässigt kan det inte vara Hillesös bil då hon flyttar sin bil 23.40 och vittnet lämnar restaurangen den tiden.

Vittnet ser också en vit piketbuss som tillhör ett vaktbolag. Samma som stannar utanför Bohemia?
Citera
2020-12-09, 20:26
Medlem
Mera Walkie-talkie. Spekulation

Det verkar som om WT-bärarna inte har varit särskilt diskreta
SÄPO, Knarkspan och övriga poliser borde ju kunnat använda WT utan att visa upp dem särskilt mycket.

Kan WT-bärarna ha tillhört någon mer diffus grupp. FRO,Barbro eller något liknande med lite blandat innehåll på personer.
Kan det vara några från en sådan grupp involverade i mordet?
Det fanns kanske inte så många som kände till vilka som ingick i gruppen och kände till att de var ute 28 feb 1986.
Mordet kanske inte var planerat utan någon från denna grupp var beväpnad och kom i sådan närhet av paret Palme så han/hon kunde skjuta OP och sticka därifrån
Vad gör resten av gruppen om man har misstankar att någon från samma grupp mördat OP?
Håller man käften och hoppas på det bästa?
Citera
2020-12-09, 21:22
Medlem
FurirRevaers avatar
Nä det är ju det som verkar så konstigt. Måste ju vara något som riskerar att avslöja någons identitet. Men hurdå, personen blev ju aldrig identifierad, eller?
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Ja, men är det så känsligt att det kräver maskning?
Citera
2020-12-09, 22:36
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
https://www.google.com/url?q=https://drive.google.com/file/d/1l-e7sC7L3iR1GA6eOb_pVna31VtzC4uz/view?usp%3Dsharing&sa=D&ust=1607541387704000&usg=A FQjCNE0mu8XD25xzlelvtY6ilwfg7aaVw

Detta vittnesmål verkar bekräfta Sigges historia. Och tidsmässigt kan det inte vara Hillesös bil då hon flyttar sin bil 23.40 och vittnet lämnar restaurangen den tiden.

Vittnet ser också en vit piketbuss som tillhör ett vaktbolag. Samma som stannar utanför Bohemia?

Nej. Apelbergsgatan.
Citera
2020-12-10, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Du är en avslöjad hittepågubbe.

När andra håller sig till fakta och dokument som man fått loss så fortsätter du att dra egenupplevda skrönor.

Att skröna anonymt ät lätt men som vi alla vet har du aldrig lämnat några uppgifter till PU och haft några kontakter. Det finns inget i registren om det. Du har försökt googla om vapen men de uppgifter du lämnat om det påstådda vapnet visar tydligt att du fabulerar fritt om något från fantasins värld.

Ge upp!

Du är avklädd totalt.

I hope you realize boboslacke: it is sort of a Pavlov's dog kind of argument with you.

I bring you "real", "truthful", information - and you dismiss it as "crazy" and all your other amazing Swedish words for describing something as nonsense.

Just like you ended the above comment with "I'm completely undressed"

It looks like you enjoy describing people as crazy because they don't fit your narrative.

So here you go:
Google Björn Svanberg - there is VERY LITTLE information on the internet about him, almost like it has been erased.
The one single article I could find is from Anders W. who lives up in Northern Sweden - call him - he is easy to find - he is a managing director today - ask him what kind of car Björn drove in 1986 - since you believe I am lying about the "red sports car" - please call him! Better yet, ask his sister - who also worked for Björn. Ask yourself, why lie about something that is so easy to fact check!
Now back to the S&W and ammo - yes, it's harder to "fact check" - but I have multiple times. Björn's former wife would be a great person to ask. Let me know if you need the Swiss phone number or address!
Photos are coming, I have already said multiple times - the S&W had a history - and I'm getting photos of it!
Lastly, stop the name calling crazy talk - I'm giving you real information!
Citera
2020-12-10, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej. Apelbergsgatan.

Ok så det fanns TVÅ vita bilar i samma kvarter som vid (nästan) samma tidpunkt körde fram och tillbaka på ett underligt sätt? Känns spontant troligare att det var samma bil.
Citera
2020-12-10, 11:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ok så det fanns TVÅ vita bilar i samma kvarter som vid (nästan) samma tidpunkt körde fram och tillbaka på ett underligt sätt? Känns spontant troligare att det var samma bil.

Ja dels den som Sigge pratade om (östra sidan) och dels den som vi fick kännedom om när sekretessen hävdes. Det var en vit bil i hörnet Apelbergsgatan/Holländargatan. En tjej såg den cirka 23.15, inte en Volvo. En Toyota vill jag minnas. På västra sidan av Sveavägen. Söder om mordplatsen.
Citera
2020-12-10, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Tema Walkie-talkies.

"En sedan länge pensionerad chef för Säpo har nyligen utkommit med den andra delen av sina memoarer. Där antyder han en koppling mellan Frivilliga Radioorganisation FRO och mordet på Olof Palme. Kopplingen skulle vara att det under mordkvällen hade iakttagits ”mystiska män” i Stockholms innerstad med så kallade walkie talkies, en till formatet större föregångare till dagens mobiltelefoner. Dessa mystiska figurer skulle enligt författaren ha koppling till FRO under ledning av en kraftfull ledare, som av Televerket lyckats bli tilldelad en sändareamatörsignal som motsvarade hennes initialer – SM5BAG. Förnamnet Barbro uppges även ha varit gruppens beteckning.

Att övningssignalering förekom inom FRO var då och i dag ingen hemlighet. I fallet kring Stockholms innerstad var enligt uppgift en övning i fonisamband i kombination med amatörmässig spaning via lånad utrustning mot den pågående knarkhandeln där och i huvudstadens förorter. Initierat av föräldrar med barn i farozonen."

https://helagotland.se/opinioninsandare/osmaklig-koppling-mellan-palmemordet-och-fro-9832481.aspx
Det där är grundligt dementerat. Hennes ILLUSTRA privatspanargrupp var upplöst sedan nästa 15 år. INGEN spaning utfördes i samverkan med föräldraföreningen. Olles historia muterar ständigt. Från början pekade han i riktning mot en helt annan person genom att beskriva en karriär som slutade med uppdrag i Baltikum. Med all säkerhet syftade det mot en ganska känd kvinna inom S administrationen med rätt position för topphemlig verksamhet ursprungligen. Han pekade också mot en annan Barbro vars make dog på en t station när han hoppade/knuffades framför tåget.
Det finns ingen anledning att tro på hans utsagor då det ganska tydligt är hans agenda att presentera OP som en landsförrädare som gäller. När han uttryckte sig som mest rabiat sa han att Olof tagit ut hela försvarsplanen och skulle lämna över den vid mötet i Moskva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in