2020-11-23, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tyvärr, ja.

Jag kan förstå varför man vill titta på "antal fall", eftersom man får ett större dataunderlag. Men låt oss vara ärliga, Sverige har höga dödstal. Det är inget jag förnekar. Man kan nu med mycket god marginal kan använda statistiken över dödsfall som en indikator för hur den här pandemin utvecklades i Sverige under våren. Det finns ingen risk för "kvantiseringsfel" när man har sextusen datapunkter.

Nej. De som avlider utgör en alltför heterogen och alltför liten andel av de smittade.

Andelen inlagda på sjukhus är däremot mer homogen över tid.
Citera
2020-11-23, 11:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Håller inte med dig om allt, men att det finns riskgrupper som inte följer restriktioner, det stämmer absolut. På mitt jobb kan man göra de flesta möten digitalt. För någon månad sedan skulle jag ha ett möte med en person en bit över 70, förvisso pigg för sin ålder. Han var inte intresserad av något digitalt möte, utan var rätt bestämd att vi skulle träffas. Så blev också fallet, och hörde att han hostade till på väg ut. Så han bröt egentligen mot två restriktioner, att som riskgrupp inte träffa folk i onödan, och framförallt, att inte röra sig ute med symptom. Han var för övrigt på plats några dagar senare, och träffade minst två andra personer som jag känner till, kan mycket väl varit fler.

Att hosta till är ju inte lika med att vara sjuk. Men det faktumet att folk inte följer rekommendationerna är ett stort problem. Såg nu att Skåne har få nya fall, kanske lugnar det ner sig, eller så är det lugnet före stormen?
Citera
2020-11-23, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Tydligen räknar FHM med 4,8 dagar (enligt någon studie, den finns omnämnd några inlägg tillbaka). Jag brukar räkna med 5 dagar bara för att det är en avrundning av 4,9 dagar som är medeltiden innan man får symtom. 4,8 är rimligt också eftersom man smittar som mest strax innan man får symtom enligt en annan studie.
Jag Googlade nu, och det verkar som att ni har rätt. Det senaste budet är mycket riktigt runt fem dagar.
Citera
2020-11-23, 11:46
Medlem
Har denna forskningsrapport gått tråden förbi?
"I både Sverige och Norge har dödligheten legat på samma eller till och med lägre nivå under 2020 jämfört med tidigare år. Detta trots att ländernas strategier att hantera coronapandemin skiljer sig åt."
Bortförklaringar?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=7605581
Citera
2020-11-23, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Man använder ju sjukhusinläggningar eftersom de varierar i proportion till hur smittan varierar i stort.

Ökar inläggningarna, under en tidsperiod, med 10 procent kan man dra slutsatsen att smittan ökar med 10 procent under samma tid.

Det ger ju ingen uppfattning om hur stort mörkertalet för antalet smittade är men är det bästa sättet att avläsa spridningen.

Det var precis det som var min poäng. Just vilka som läggs in är nog det som har varierat minst under denna tiden.
Citera
2020-11-23, 11:50
Medlem
Citat:
Tyvärr, ja.

Jag kan förstå varför man vill titta på "antal fall", eftersom man får ett större dataunderlag. Men låt oss vara ärliga, Sverige har höga dödstal. Det är inget jag förnekar. Man kan nu med mycket god marginal kan använda statistiken över dödsfall som en indikator för hur den här pandemin utvecklades i Sverige under våren. Det finns ingen risk för "kvantiseringsfel" när man har sextusen datapunkter.

Dödsfall är en indikator, men som NurseRatched var inne på så är nog sjukhusinläggningar det bästa mätetalet ändå. Där har vi nog haft minst variation. Andelen dödsfall har nog gått ner en hel del sedan i våras, däremot så följer nog sjukhusinläggningarna hur många som blivit smittade (på ett ungefär i alla fall).
Citera
2020-11-23, 11:53
Medlem
Citat:
Det är väl inkubationstiden?

Man är ju smittsam under ett antal dagar, så i snitt bör den genomsnittliga "generationen" av smitta hamna lite högre än inkubationstiden.

Man kan vara smittsam både före och efter de 4.8 dagarna. Det anger också FHM genom att säga att standardavvikelsen är 2.3 dagar. I det här fallet tycker jag nog FHM gör en rimlig bedömning utifrån det kunskapsunderlag som finns. Hittar du sen på något eget sätt att räkna så blir siffrorna inte jämförbara.
Citera
2020-11-23, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Så de som dör hemma kommer inte med i statisken alltså? Vilken statistik? Corona död eller död överhuvudtaget? Överdödligheten pekar väl på att alla dör kommer med i statistiken?

Hade en släkting som gick bort på vårdboende i våras. Hen fick covid som dödsorsak utan test bara för att de hade covid på boendet....

Om obduktion skett och man inte hittar någon annan rimlig orsak förutom Covid (pga virus i kroppen) eller att personen fått en vanlig biverkning från Covid (trots att den blivit virusfri strax innan) så lär nog Covid vara dödsorsaken.

Att man slentrianmässigt säger Covid, det är nog inte så vanligt ändå om det inte finns starka indikationer på att det är det ändå (typ symtom).
Citera
2020-11-23, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voskrese
Har denna forskningsrapport gått tråden förbi?
"I både Sverige och Norge har dödligheten legat på samma eller till och med lägre nivå under 2020 jämfört med tidigare år. Detta trots att ländernas strategier att hantera coronapandemin skiljer sig åt."
Bortförklaringar?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=7605581

Det är svårt att dra några slutsatser om det då man inte vet vad alternativet hade varit. Mycket lägre dödlighet under 2020 kanske?
Citera
2020-11-23, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej. De som avlider utgör en alltför heterogen och alltför liten andel av de smittade.

Andelen inlagda på sjukhus är däremot mer homogen över tid.
Med heterogen, menar du då att IFR skulle ha förändrats över tid, t.ex. för att olika grupper har smittats vid olika tidpunkter?

Jag tror att IFR är relativt stabilt. I alla fall tillräckligt för att antal döda ska utgöra ett bra underlag för beräkningar. Att dödskurvan är stabil och har exakt det utseende man kan förvänta sig av ett virusutbrott talar ju också för det.
Citera
2020-11-23, 11:58
Medlem
Citat:
Med heterogen, menar du då att IFR skulle ha förändrats över tid, t.ex. för att olika grupper har smittats vid olika tidpunkter?

Jag tror att IFR är relativt stabilt. I alla fall tillräckligt för att antal döda ska utgöra ett bra underlag för beräkningar. Att dödskurvan är stabil och har exakt det utseende man kan förvänta sig av ett virusutbrott talar ju också för det.

Enligt vården är inte IFR stabil över tid, de hävdar själva att de räddar livet på många fler nu än i våras. Argumentationen är densamma som varför inläggningarna på IVA har minskat, dvs Kortison, magläge, fler patienter på syrgas mm. När patienten väl hamnar på IVA, då är det stor sannolikhet att den dör (jag kommer inte ihåg de senaste siffrorna för Covid, men tidigare pratade man om 50/50 att man kom ut därifrån på en bår eller i en säng).
Citera
2020-11-23, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Om obduktion skett och man inte hittar någon annan rimlig orsak förutom Covid (pga virus i kroppen) eller att personen fått en vanlig biverkning från Covid (trots att den blivit virusfri strax innan) så lär nog Covid vara dödsorsaken.

Att man slentrianmässigt säger Covid, det är nog inte så vanligt ändå om det inte finns starka indikationer på att det är det ändå (typ symtom).

Hen var 93 år och gravt dement. Vete sjutton om de gjorde obduktion. Personalen sa covid när de ringde och då hade hen knappt kallnat ännu. Men det är sant det är ju inte personalen som fastställer dödsorsaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in