2020-11-23, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag kan bara hålla med. Det är så idiotiskt att det inte är sant. Man skyller smittspridningen på att befolkningen inte följer "restriktionerna", trots att det förväntas att folk ska sätta sig på dessa överfulla bussar, t-banor, tåg. Eleverna ska sedan vistas i skolor, klassrum och matsalar där det inte går att hålla distans. Elever som sedan smittan vidare överallt i samhället. FHM vägrar pga prestige att sätta munskyddskrav, då det enligt dem är bättre att hålla distans. Så svaret till dem som inte håller distans, i de miljöer jag precis räknat upp är att om det inte går att hålla distans så ska man hålla distans ändå. Fantastiskt. Aerosolsmitta vägrar FHM att medge, trots att den likväl som munskyddens bekräftade effekt är något som stöds av WHO.

Kan inte annat än att hålla med. Lärarna på skolan som jag skickade en artikel om för en stund sedan, de håller nog avståndet till varandra. Jag skulle gissa att det är ventilationen som är för dålig. Skolor som byggdes på 60-70-talen har oftast katastrofalt dålig ventilation, trots upprustningar - de är felkonstruerade ur det perspektivet. Skolan min fru jobbar på är för varm när det är varmt och för kall när det är kallt. Varken isolering eller ventilation fungerar tillfredsställande. Sedan bygger man ut skolan med tillfälliga (inte så tillfälliga tyvärr, de står ofta i tio år eller mer) baracker som är ännu sämre.
Citera
2020-11-23, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror det är så enkelt som att deras R-värden beräknas enligt någon sorts automatiserad metod, baserat på antalet inrapporterade fall. Det skulle ju ge rätt R-värde om bara antalet fall var en korrekt siffra.

Om man bara tittar på den procentuella ökningen av antal fall så blir R-värdet för Sverige otroligt högt i början, eftersom antalet fall i Sverige steg väldigt snabbt (procentuellt sett) mellan 26 februari och 11 mars. Det ser man på Wikipedia timeline:

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_Sweden

Under den perioden snittar Sverige på ungefär 30% ökning per dag. Om det ökar med 30% per dag, och en "generation" smitta är en vecka, då kan man beräkna R-värdet som 1.3 upphöjt i 7, vilket blir 6,27. Det är alltså ganska exakt vad deras modell visar.

Det kan mycket väl vara så. Sjukt dålig modell i så fall eftersom den inte tar hänsyn till anmälningsbenägenheten och möjligheten att ens genomföra tester. Det var ju därför som FHM tydligen senare under våren istället tittade på sjukhusinläggningarna, de var ju lite lättare att få "rätt".
Citera
2020-11-23, 10:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Kan inte annat än att hålla med. Lärarna på skolan som jag skickade en artikel om för en stund sedan, de håller nog avståndet till varandra. Jag skulle gissa att det är ventilationen som är för dålig. Skolor som byggdes på 60-70-talen har oftast katastrofalt dålig ventilation, trots upprustningar - de är felkonstruerade ur det perspektivet. Skolan min fru jobbar på är för varm när det är varmt och för kall när det är kallt. Varken isolering eller ventilation fungerar tillfredsställande. Sedan bygger man ut skolan med tillfälliga (inte så tillfälliga tyvärr, de står ofta i tio år eller mer) baracker som är ännu sämre.

Det är för jävligt rent ut sagt. Vad gäller skolornas tekniska standard är det precis så där det ser ut. Från Ystad till Haparanda. Det klagades på det här redan för 25 år sedan och ingenting har hänt.
Citera
2020-11-23, 11:00
Medlem
Citat:
Då har du räknat med 7 dagar från smitta till nästa smittotillfälle. Jag har ingen aning om det är korrekt, jag undrar dock hur du kommit fram till 7 dagar?

Medelvärdet på insjuknande ligger på ca 4,9 dagar så jag brukar räkna med 5 dagar när jag räknar på R. Inte för att det på något sätt är mer korrekt än din siffra, men jag tror att det är väldigt svårt att få en korrekt siffra då man många gånger inte vet när en person smittats.

En sak som kraftigt påverkar denna siffra är troligen andelen asymptomatisk smitta och den har vi fortfarande i princip ingen koll på (även om CDC hävdar att den står för 59% av alla smittofall).

Att använda 7 istället för 5 är säkert mer korrekt, men jag skulle gärna vilja veta varför du använder den siffran.
Jag minns inte, men jag har läst i någon forskningsartikel för länge sedan att varje "generation" av smitta kan uppskattas som en vecka.

Det har nog att göra med att inkubationstiden är fem dagar i median, och sen har man ett huvudsakligt smittofönster på typ en vecka, eller lite mindre? Lägg till att man kanske börjar smitta redan dag fyra, så är nog sju dagar en ganska bra uppskattning.
Citera
2020-11-23, 11:03
Medlem
Citat:
Jag minns inte, men jag har läst i någon forskningsartikel för länge sedan att varje "generation" av smitta kan uppskattas som en vecka.

Det har nog att göra med att inkubationstiden är fem dagar i median, och sen har man ett huvudsakligt smittofönster på typ en vecka, eller lite mindre? Lägg till att man kanske börjar smitta redan dag fyra, så är nog sju dagar en ganska bra uppskattning.
Tydligen räknar FHM med 4,8 dagar (enligt någon studie, den finns omnämnd några inlägg tillbaka). Jag brukar räkna med 5 dagar bara för att det är en avrundning av 4,9 dagar som är medeltiden innan man får symtom. 4,8 är rimligt också eftersom man smittar som mest strax innan man får symtom enligt en annan studie.
Citera
2020-11-23, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nja, man brukar nog använda runt 5 dagar.

R=1.6927 med ett serieintervall på 4.8 dagar.

FHM brukar använda 4.8 om jag inte minns fel, kolla deras skattning av R, de skriver:

"Här har vi använt det skattade serieintervallet från Nishi- ura et al (2020) med ett medelvärde på 4.8 dagar och en standardavvikelse på 2.3 dagar."
Det är väl inkubationstiden?

Man är ju smittsam under ett antal dagar, så i snitt bör den genomsnittliga "generationen" av smitta hamna lite högre än inkubationstiden.

EDIT: Du har rätt. Numera verkar fem dagar vara det man räknar på.
Senast redigerad av aw 2020-11-23 kl. 11:46.
Citera
2020-11-23, 11:17
Medlem
Tål att sägas igen. Otroligt glädjande att IVA inte sticker iväg i den rasande takt vi såg under våren.
Citera
2020-11-23, 11:18
Medlem
Citat:
Det är väl inkubationstiden?

Man är ju smittsam under ett antal dagar, så i snitt bör den genomsnittliga "generationen" av smitta hamna lite högre än inkubationstiden.

Så tänkte jag också från början, men eftersom i princip all smitta sker runt virustoppen som är precis när man får symtom så blir det samma sak. De som får symtom isolerar sig och smittar lite därefter (vilket ger ett tidigare datum för dessa) och de som ar asymtomatiska smittar som mest då, men har lite längre smittid (som då kompenserar för att de med symtom får ett tidigare datum). Detta gör att medel tydligen hamnar ungefär där ändå.
Citera
2020-11-23, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Tål att sägas igen. Otroligt glädjande att IVA inte sticker iväg i den rasande takt vi såg under våren.

Det är jättebra, men IVA-inläggningar nu betyder inte samma sak som under våren. Man kan inte ha dem som grund för att räkna på hur stor smittspridningen är, men det har du säkert koll på.

Den stora skillnaden nu är att inte ens hälften så många behöver IVA-vård som tidigare pga att man är bättre på att förebygga IVA via olika behandlingar (kortison, magläge, syrgas mm). Det är vad sjukvården själva säger i alla fall.
Citera
2020-11-23, 11:29
Medlem
Citat:
Det kan mycket väl vara så. Sjukt dålig modell i så fall eftersom den inte tar hänsyn till anmälningsbenägenheten och möjligheten att ens genomföra tester. Det var ju därför som FHM tydligen senare under våren istället tittade på sjukhusinläggningarna, de var ju lite lättare att få "rätt".
Man använder ju sjukhusinläggningar eftersom de varierar i proportion till hur smittan varierar i stort.

Ökar inläggningarna, under en tidsperiod, med 10 procent kan man dra slutsatsen att smittan ökar med 10 procent under samma tid.

Det ger ju ingen uppfattning om hur stort mörkertalet för antalet smittade är men är det bästa sättet att avläsa spridningen.
Citera
2020-11-23, 11:30
Medlem
Citat:
Tyvärr, ja.

Jag kan förstå varför man vill titta på "antal fall", eftersom man får ett större dataunderlag. Men låt oss vara ärliga, Sverige har höga dödstal. Det är inget jag förnekar. Man kan nu med mycket god marginal kan använda statistiken över dödsfall som en indikator för hur den här pandemin utvecklades i Sverige under våren. Det finns ingen risk för "kvantiseringsfel" när man har sextusen datapunkter.
Citera
2020-11-23, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Fullt frisk ung snubbe som dog i soffan. Kommer förmodligen inte räknas med i statistiken, dog hundratals äldre i sina hem i våras som aldrig kom med i statistiken.

Dennis, 28, dog i covid: ”Ofattbart”

källa expressen

Så de som dör hemma kommer inte med i statisken alltså? Vilken statistik? Corona död eller död överhuvudtaget? Överdödligheten pekar väl på att alla dör kommer med i statistiken?

Hade en släkting som gick bort på vårdboende i våras. Hen fick covid som dödsorsak utan test bara för att de hade covid på boendet....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in