2020-11-23, 01:22
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
28% av stockholmarna hade antikroppar förra veckan. Det har definitivt ökat dramatiskt på nån vecka. I våras gick det ju jättetrögt och landade på typ 6% när vågen var Över

Nånting har definitivt hänt och med den höga spridningen kommer det gå fort. Vi kommer inte ens hinna börja vaccinera innan det är över. Munskyddsfrågan är ett skämt och gör varken till eller från med den här spridningen.

https://www.svd.se/rekordandel-testade-har-antikroppar-i-stockholm
För att den där undersökningen ska ha något värde måste den göras slumpvis. Ingen som inte tror sig haft Corona går väl och testar sig för antikroppar. Jag känner fyra personer som testat sig för antikroppar, alla var säkra på att de haft Corona och deras var positiva.

Ingen annan har testat sig eftersom det vore meningslöst
Citera
2020-11-23, 01:33
Bannlyst
Bra bild, full trängsel i Stockholm därför att NK hade julskyltning

https://c.cdn-expressen.se/images/cd/37/cd37fd84ec394b94898fe5fb5b5b2fad/16x9/640@60.jpg
Citera
2020-11-23, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah

https://c.cdn-expressen.se/images/cd/37/cd37fd84ec394b94898fe5fb5b5b2fad/16x9/640@60.jpg
Black Friday(passande namn i dessa tider) kommer bli ännu värre.
Citera
2020-11-23, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nä det fungerar inte. Jag känner folk i högt uppsatta positioner, de följer inte heller rekommendationerna. Iofs hade jag inte förväntat mig något annat, det behövs lagar och incitament, men det finns inte pga av att vi lever i en kakistokrati!

Håller inte med dig om allt, men att det finns riskgrupper som inte följer restriktioner, det stämmer absolut. På mitt jobb kan man göra de flesta möten digitalt. För någon månad sedan skulle jag ha ett möte med en person en bit över 70, förvisso pigg för sin ålder. Han var inte intresserad av något digitalt möte, utan var rätt bestämd att vi skulle träffas. Så blev också fallet, och hörde att han hostade till på väg ut. Så han bröt egentligen mot två restriktioner, att som riskgrupp inte träffa folk i onödan, och framförallt, att inte röra sig ute med symptom. Han var för övrigt på plats några dagar senare, och träffade minst två andra personer som jag känner till, kan mycket väl varit fler.
Citera
2020-11-23, 02:21
Medlem
Citat:
28% av stockholmarna hade antikroppar förra veckan. Det har definitivt ökat dramatiskt på nån vecka. I våras gick det ju jättetrögt och landade på typ 6% när vågen var Över

Nånting har definitivt hänt och med den höga spridningen kommer det gå fort. Vi kommer inte ens hinna börja vaccinera innan det är över. Munskyddsfrågan är ett skämt och gör varken till eller från med den här spridningen.

Jo, det ökar realtivt snabbt. Min teori om en lindrigare mutation har förvisso fått sig en törn av de många dödsfallen i Sverige och Europa, men ser man ser man till reslutatet av antikroppstester, så undrar jag om det inte kan vara så ändå. Känns som att antalet smittade hittills under hösten är nästan lika många som under våren, i vart fall inte väldigt långt ifrån. Medan dödligheten är mindre än en femtedel av vårens. En del förklaras absolut av bättre behandlingar, är skeptisk till att altt kan göra det.
Och hur stor är smittan jämfört med i våras? Positiva provsvar är ju något som brukar användas, men tveksam till vad det säger. I våras var det som högst 18,8% positiva svar på en vecka. I höstas är det högsta hittills 12,6%, kan bli högre kommande veckor. Det låter ju som att det var mer smitta i våras. Men om man då beaktar att i våras fick i prinicp bara personer som behövde sjukhusvård testa sig. Nu under hösten testar sig folk för att kunna gå på fest. Även idrottslag etc. testas kontinuerligt. Med detta i beaktande känins faktiskt 12,6% under hösten som mer smitta än 18,8% under våren, även om det är omöjligt att exakt veta hur man ska översätta siffrorna från de olika perioderna.
Citera
2020-11-23, 02:23
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah

Bra att folk faktiskt har sunt förnuft!

Nu är det läggdags. Sov gott. Era antivetenskapliga jävla hypokondriker.
Citera
2020-11-23, 03:23
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Amerikanska CDC uppskattar nu att hela 59% av smittspridningen i USA sker asymtomatisk! Av dessa är 35% presymtomatiska (dvs att de smittar innan de fått symtom) och 24% förblir utan symtom. De trycker på vikten att använda munskydd. https://edition.cnn.com/2020/11/20/health/cdc-coronavirus-spread-asymptomatic-website-wellness/index.html
59% av smittspridningen sker alltså asymptomatisk enligt CDC!!! Nu måste FHM ta sig samman och rekommendera att allmänheten bär munskydd.

Vad är FHMs motargument den här gången? De kanske tycker att CDC är amatörer som killgissar!? Eller FHM tycker att man ska ändå stanna hemma när man är asymptomatisk så munskydd blir i alla fall verkningslöst!? Eller FHM tycker att det blir ojämlikt, bara rika har råd att köpa munnskydd och skydda sina medmänniskor!?
Citera
2020-11-23, 03:30
Medlem
Madagascars avatar
Citat:

Nej! Kom igen nu! Det finns inget slumpmässigt urval här.

28% av Stockholmarna som testade sig förra veckan hade antikroppar. Inte 28% av Stockholmarna generellt. Jag hoppas du och alla förstår den stora skillnaden.
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-23 kl. 03:49.
Citera
2020-11-23, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Helt fel. Du mäter R-talet från den sjuke. Vid R = 1 smittar varje sjuk person en frisk person, totalt.
Så om en sjuk person går in i ett rum med 100 personer så smittar denne person en annan därinne.
Denna nysmittade för smittan vidare till en ny person...osv..osv.
Med den matematiken så blir ju alla i rummet smittade vid R1.
R talet är bara teoretiskt dravel..alla blir smittade..det är bara en fråga om hur fort det går.
Det är omöjligt att sätta upp en matematisk formel på detta.
Tom Briton har redan sagt att hans formler inte stämmer.
Citera
2020-11-23, 04:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
För att den där undersökningen ska ha något värde måste den göras slumpvis. Ingen som inte tror sig haft Corona går väl och testar sig för antikroppar. Jag känner fyra personer som testat sig för antikroppar, alla var säkra på att de haft Corona och deras var positiva.

Ingen annan har testat sig eftersom det vore meningslöst

Mnja. Jag håller väl egentligen med om att det krävs ett slumpvis urval. Men med tanke på hur stor asymptomatisk spridning det finns så är det nog många som är intresserade av att testa sig utan att dom haft symptom eller ens tror att dom har antikroppar. Jag är en av dom iallafall.
Citera
2020-11-23, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Så om en sjuk person går in i ett rum med 100 personer så smittar denne person en annan därinne.
Denna nysmittade för smittan vidare till en ny person...osv..osv.
Med den matematiken så blir ju alla i rummet smittade vid R1.
R talet är bara teoretiskt dravel..alla blir smittade..det är bara en fråga om hur fort det går.
Det är omöjligt att sätta upp en matematisk formel på detta.
Tom Briton har redan sagt att hans formler inte stämmer.
Rt är ju just ett begrepp för att ange hur fort en smitta sprids.
Citera
2020-11-23, 06:10
Avslutad
Detta är varför vi inte kan lita på att staten ger oss de bästa medicinska
råden eller ens den bästa vaccinen (om det nu finns någon "bästa") mot t.ex.
Corona - de ekonomiska intressena korrumperar alltid beslutsfattarna och
deras beslut.

https://youtu.be/Nzhw0mrCbuE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in