2020-11-23, 08:42
Medlem
I Wuhan så är nattklubbarna fulla. Samtidigt som vi dumma västerlänningar inte tillåter fler än 8 personer på allmän plats och pratar om att ställa in julen.

Era jävla dumma alarmister. Fan ta er.

https://metro.co.uk/2020/09/23/nightclubs-in-wuhan-are-packed-as-city-where-coronavirus-emerged-reports-no-new-cases-13312218/
Citera
2020-11-23, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Sedan tillkommer omkringkostnader för material, personal, lokaler osv. RNA-Vaccinerna kan troligen inte användas igen utan att ständigt förnya bäraren osv osv. Det kostar nog en hel del.
Visst, de aspekter du tar upp höjer kostnaden. Samtidigt kommer det bli en massproduktion på vaccinen och med konkurrerande tillverkade som sänker kostnaderna. Utvecklingen går också framåt, och så småningom kommer det dyka upp vaccin där det går längre och längre mellan vaccinationstillfällena. I slutändan är det lite skitsamma om det kommer kosta 1, 5 eller 15 miljarder per år; det är fortfarande en väldigt liten del av statsbudgeten och än mindre del om man räknar med kommuner och regioner. Visst kostar det pengar och tränger undan annat, men jag har svårt att se att det ska kosta så mycket "att vi inte har råd med det". Det skulle behövas betydligt större kostnader för att vi ska börja hamna där.
Citera
2020-11-23, 08:45
Medlem
Overminds avatar
WHO skulle skicka ut agenter och kolla upp vart ifrån viruset kom. En asiatisk kvinna som flytt till USA hade bevis att det kom inte från ett labb, fast jag har för mig hon hade först bevis att det var modifierat i ett labb först?

Hoppas vi får det svart på vitt om detta är ett naturligt virus eller med avsikt eller oavsikt kommit från ett labb i Kina.
Citera
2020-11-23, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
I Wuhan så är nattklubbarna fulla. Samtidigt som vi dumma västerlänningar inte tillåter fler än 8 personer på allmän plats och pratar om att ställa in julen.

https://metro.co.uk/2020/09/23/nightclubs-in-wuhan-are-packed-as-city-where-coronavirus-emerged-reports-no-new-cases-13312218/

I Wuhan (och i övriga Kina) så använde man metoder som aldrig skulle fungera (accepteras) i västerländska länder för att få smittan under kontroll. I Europa har vi demonstrationer mot den begränsade rörelsefriheten, i Kina så hade man bara försvunnit om man demonstrerat.
Citera
2020-11-23, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
R > 3 i början på augusti?

Du får nog skicka tillbaka den där grafen till praktikanten som gjorde den och be hen kontrollera siffrorna.

Räkna själv och skicka tillbaka, så har du något att argumentera för.
Citera
2020-11-23, 08:47
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Väldigt bra att vaccin-gruppen inte hade några allvarliga fall som krävde sjukhusvård.

Dock, tolkar jag det rätt att 0.5 dos och 1 dos är mer effektivt än 1 dos och 1 dos (båda med en månad emellan)? Låter märkligt att en lägre dos är mer effektivt men det kanske finns någon rimlig förklaring.

Blir ju intressant att se hur man ska dela upp med vaccinen nu. Astras för riskgrupper och mRNA-vacciner för övriga som driver smittan?
En annan väldigt positiv aspekt är att det här kan ses som ett "proof of concept" för dom andra vaccinen som använder adenovirus som vektor.

Vi hade ju varit lite skeptiska till resultaten som tidigare rapporterats av ryssarna för Sputnik V. Men nu kan vi nog säga att det finns goda chanser att Sputnik V och även kinesiska CanSinos vacciner kommer att visa sig vara någorlunda effektiva.

Nu kommer det bli möjligt att vaccinera sig för en stor del av världens befolkning under första halvan av 2021, för dem som vill.
Citera
2020-11-23, 08:48
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Detta är ett underhållande narrativ, du får en guldstjärna av Anders Lindberg på Aftonbladet som försöker blanda bort korten på samma sätt.

Vi ska alltså inte jämföra oss med våra grannländer som vi har nära kulturella band med utan vi ska jämföra oss med länder som propagerar samma huvudlösa migrationspolitik. Förnekandet av fiaskot och bortförklaringarna har inga gränser.

Är du korkad eller? Det är ingen bortförklaring, det är en av förklaringarna varför våra dödstal är högre än våra grannländer. Sanningen är att stora delar av Sverige är parallella samhällen. Sen vet jag inte om det är ett fiasko vi har klarat det hyffsat efter förutsättningarna. du uttrycker dig som en riktig drama Queen.
Det är klart att vi måste jämföra oss med liknade länder och du och jag kanske har kulturella band med våra grannländer men för helvete kom igen nu du vet mycket väl vad jag menar.
Hur stora kulturella band med Finland har dom på Järvafältet?
Jag önskar vi hade haft politiker som tänkt lite annorlunda men verkligheten är vad den är.
Citera
2020-11-23, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är möjligt att man använder modeller, men i det här fallet är modellerna fel.

Tittar man på den här:

https://renkulab.shinyapps.io/COVID-19-Epidemic-Forecasting/_w_3ad97a78/_w_f3735ace/_w_4aac8620/_w_628e5d16/?tab=ecdc_pred&country=Sweden

Så uppskattar de Re=6.54 den 21 februari i Sverige. Vi är nere på 1.25 den 12 mars, utan åtgärder.

Modellen ser helt godtycklig ut. Har man använt en sån modell för att göra en OECD-rapport, då kan man lika gärna spå i te.

Nu var det mängder med åtgärder mellan dessa datum, men inte så mycket från staten. Alla svenska storföretag hann under denna tiden införa reserestriktioner, karantäner och hemarbete. Dessutom så blev svenskarna i allmänhet en aning försiktigare också.

Jag håller dock med om att det är konstigt att modellen ändrade Re så snabbt mellan dessa datum då verkligheten (enligt mina kommentarer ovan) nog inte hade hunnit bli mätbar ännu.
Citera
2020-11-23, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det blir R=2,15
Då har du räknat med 7 dagar från smitta till nästa smittotillfälle. Jag har ingen aning om det är korrekt, jag undrar dock hur du kommit fram till 7 dagar?

Medelvärdet på insjuknande ligger på ca 4,9 dagar så jag brukar räkna med 5 dagar när jag räknar på R. Inte för att det på något sätt är mer korrekt än din siffra, men jag tror att det är väldigt svårt att få en korrekt siffra då man många gånger inte vet när en person smittats.

En sak som kraftigt påverkar denna siffra är troligen andelen asymptomatisk smitta och den har vi fortfarande i princip ingen koll på (även om CDC hävdar att den står för 59% av alla smittofall).

Att använda 7 istället för 5 är säkert mer korrekt, men jag skulle gärna vilja veta varför du använder den siffran.
Citera
2020-11-23, 09:02
Medlem
Citat:

Inte många tecken på att det pågår en pandemi när man färdas runt i Stockholm. Människor överallt, väldigt få som använder munskydd. Stora klungor med ungdomar som rör sig runt. Fullt på snabbmatsrestauranger, ganska mycket folk på shoppingcentrat. Mycket folk i matbutiker. Tämligen fullt i lokaltrafiken.
Citera
2020-11-23, 09:06
Medlem
Citat:

Hade du vetat hur det gick till i Kona/wuhan från början..så hade du nog inte sagt det du just nu säger.
Citera
2020-11-23, 09:08
Medlem
NKs traditionella julskyltning invigdes igår. Fullt med besökare, precis som vanligt.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/trangseln-for-att-se-nks-julskyltning/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in