2020-11-23, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
I Wuhan så är nattklubbarna fulla. Samtidigt som vi dumma västerlänningar inte tillåter fler än 8 personer på allmän plats och pratar om att ställa in julen.

Era jävla dumma alarmister. Fan ta er.

https://metro.co.uk/2020/09/23/nightclubs-in-wuhan-are-packed-as-city-where-coronavirus-emerged-reports-no-new-cases-13312218/

Ja hade vi också haft styrande med stake så hade du också fått fira jul. Om du glömt så stängde de ner Wuhan i två månader, och gick du ut blev du litterärt skjuten på fläcken. Efter det så har du fått sitta karantän två veckor om du varit utanför Kina.

Här kör vi fulla bussar,fulla spinningpass med pensionärer, fulla skolmatsalar utan distans. Och han som "styr landet" tycker att det är farligare att korsa ett övergångsställe samtidigt som smittan är härjar fritt.

Och till alla er som inte tror det drabbar er. Jag har en god vän som är 38 år och vältränad utan några bokomliggande sjukdomar. Han ligger nu på sjukhuset sedan åtta dagar tillbaka och kämpar för livet.
Detta är inget annat än en tragedi på nationell som personlig nivå.
Citera
2020-11-23, 09:41
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Att jämföra oss med Norge och Finland är inte rättvist enligt min åsikt.
Tack vare den politik som bedrivits i Sverige dom senaste decennierna så har vi betydligt mer gemensamt med Belgien, Frankrike, Storbritannien osv.
En stor del av dom som avled i våras kom i från våra förorter med sina problem så som extrem trångboddhet och att många inte ens kan språket och ta till sig råd och restriktioner.
Lägg sen till en fullständigt nedmonterad äldrevård med personal som i många fall heller inte kan språket och är helt outbildad.
I våra grannländer har vi inte i närheten av den segregation och parallella samhällen som vi har i Sverige, nästan 1 miljon människor har utländska medborgarskap här och så ser det inte ut i Norge och Finland.
Nu skyller han på invandrarna kanske någon tycker men nej jag skyller på våran politik.
Är det något jag håller med alla "livrädda" här inne så är det att vi är för dåliga på att hindra smittan att ta sig in på äldreboendena, viruset är trots allt näst intill ofarligt för folk under 60.
Men jag tro det är svårt så som det ser ut tyvärr.

Hmm nästintill ofarligt under 60 det är väll ändå en sanning med modifikation, i UK har man kunna påvisa överdödlighet från 45 år och uppåt relaterat till c19 även om det givetvis är betydligt färre som dör närmare 45 än de som är äldre. Att de flesta i sverige skulle identifiera sig med fransmän och belgare är inte min uppfattning, utan detta var bara ett tafatt argument som Tegnell använde då dessa länder hade en liknande utveckling map antal döda som sverige hade i våras, krävs betydligt mer analys innan man skall slänga sig med denna typen av påstående. Värt att tillägga är att en av de hårdast drabbade invandrargrupperna i våras var finlandssvenskar som har levt här i många decenier fullt integrerade i samhället och jag betvivlar starkt att det är just denna typ av gruppering som gör oss så lika frankrike eller belgien...

Säger inte att de problem du nämner inte existerar men jag ser inte i skrivande att de är oövervinnerliga, och personligen tror jag det krävs att vi helt enkelt steppar upp och tar tag i dessa problem istället för att resignera inför dem.
Citera
2020-11-23, 09:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Så om en sjuk person går in i ett rum med 100 personer så smittar denne person en annan därinne.
Denna nysmittade för smittan vidare till en ny person...osv..osv.
Med den matematiken så blir ju alla i rummet smittade vid R1.
R talet är bara teoretiskt dravel..alla blir smittade..det är bara en fråga om hur fort det går.
Det är omöjligt att sätta upp en matematisk formel på detta.
Tom Briton har redan sagt att hans formler inte stämmer.
Du måste nog räkna med både inkubationstid och tidsberoende hos r. Smittan förs inte vidare omedelbart, och med tiden finns det färre som är mottagliga för smitta och då sjunker r.

Undrar förresten hur r ska beräknas då smittade kommer in utifrån. Tänker på situationen i början i våras då många smittade kom (hem) till Sverige efter utlandsresor från alperna och storstäder som New York och London. Spridningen inom landet kanske inte var så stor. Så kommer det folk utifrån kan man inte bara titta på smittkurvor och dödskurvor och inläggningskurvor och beräkna spridningskoefficienten därifrån.

Kanske därför man fick så många fall i Stockholm, för att det är en plats många kommer till utifrån. Det kanske aldrig fanns så stor spridning inom Stockholm. Bara en tanke. Gällivare fick en topp när massor av reparatörer kom in utifrån. Innan dess var spridningen inom samhället inte särskilt stor.

Hemvändande resenärer kan förstås lätt smitta familjemedlemmar, särskilt i storstäder där man kan anta att familjer i genomsnitt har mindre boyta per person.
Citera
2020-11-23, 09:48
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Väldigt bra att vaccin-gruppen inte hade några allvarliga fall som krävde sjukhusvård.

Dock, tolkar jag det rätt att 0.5 dos och 1 dos är mer effektivt än 1 dos och 1 dos (båda med en månad emellan)? Låter märkligt att en lägre dos är mer effektivt men det kanske finns någon rimlig förklaring.

Här kunde man tänka sig att det är bäraren, schimpans-adenoviruset, som spökar. Halv dos först kanske inte skapar immunitet mot vektorn, så booster-dosen blir effektivare?

Medan 1+1 modellen för litet under 40 procent ger samma effekt som en enda dos, dvs den första dosen orsakar så stor immunitet mot vektorn att den andra dosen är lika med noll.

Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Blir ju intressant att se hur man ska dela upp med vaccinen nu. Astras för riskgrupper och mRNA-vacciner för övriga som driver smittan?

Mja - har inte nåndera (minns inte vilket) av mRNA-vaccinerna också visat ganska så bra effekt för 70+? Och från det andra har vi inte ännu fått siffror som säger bu eller bä om den saken.
Citera
2020-11-23, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser
Ja hade vi också haft styrande med stake så hade du också fått fira jul. Om du glömt så stängde de ner Wuhan i två månader, och gick du ut blev du litterärt skjuten på fläcken. Efter det så har du fått sitta karantän två veckor om du varit utanför Kina.

Här kör vi fulla bussar,fulla spinningpass med pensionärer, fulla skolmatsalar utan distans. Och han som "styr landet" tycker att det är farligare att korsa ett övergångsställe samtidigt som smittan är härjar fritt.

Och till alla er som inte tror det drabbar er. Jag har en god vän som är 38 år och vältränad utan några bokomliggande sjukdomar. Han ligger nu på sjukhuset sedan åtta dagar tillbaka och kämpar för livet.
Livet är inte rättvist, vissa vinner på Triss andra hamnar på IVA med corona. Är du full frisk och under 40 är sannolikhet otroligt låg för att dö eller hamna på IVA (även betingat smitta) . Totalt har 32 personer (0.5%) under 40år dött med corona, många med bakomliggande sjukdomar. Jag hoppas och tror att din vän återhämtar sig snabbt!
Senast redigerad av jerka11 2020-11-23 kl. 09:58.
Citera
2020-11-23, 09:59
Medlem
Damberg om julen: Undvik stora släktträffar – vill inte att äldre släktingar ska dö
Undvik stora släktträffar i jul, säger inrikesminister Mikael Damberg (S) under en frågestund i SVT:s Morgonstudion.

– Vi vill ju inte att våra äldre släktingar ska drabbas av en pandemi, en sjukdom och kanske ytterst dö, så vi alla kommer behöva vara försiktiga i jul.

https://omni.se/damberg-om-julen-undvik-stora-slakttraffar-vill-inte-att-aldre-slaktingar-ska-do/a/41OK3o
Citera
2020-11-23, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Om belgien ökade från 2k till 20k nya fall per dag på 3v. Vad är då r-värdet?

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det blir R=2,15

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Då har du räknat med 7 dagar från smitta till nästa smittotillfälle. Jag har ingen aning om det är korrekt, jag undrar dock hur du kommit fram till 7 dagar?

Medelvärdet på insjuknande ligger på ca 4,9 dagar så jag brukar räkna med 5 dagar när jag räknar på R. Inte för att det på något sätt är mer korrekt än din siffra, men jag tror att det är väldigt svårt att få en korrekt siffra då man många gånger inte vet när en person smittats.

En sak som kraftigt påverkar denna siffra är troligen andelen asymptomatisk smitta och den har vi fortfarande i princip ingen koll på (även om CDC hävdar att den står för 59% av alla smittofall).

Att använda 7 istället för 5 är säkert mer korrekt, men jag skulle gärna vilja veta varför du använder den siffran.

Nja, man brukar nog använda runt 5 dagar.

R=1.6927 med ett serieintervall på 4.8 dagar.

FHM brukar använda 4.8 om jag inte minns fel, kolla deras skattning av R, de skriver:

"Här har vi använt det skattade serieintervallet från Nishi- ura et al (2020) med ett medelvärde på 4.8 dagar och en standardavvikelse på 2.3 dagar."
Citera
2020-11-23, 10:10
Medlem
Låst artikel, jag lyckades dock gräva ut lite ur den med hjälpa av cachear och personliga kontakter:
- https://kungalvsposten.se/nyheter/sandbackaskolans-mellanstadie-gar-over-till-distansundervisning/

25 lärare på skolan är nu sjuka av olika orsaker (det jag hörde förra veckan var 19 lärare med misstänkt Covid eller bekräftad Covid).

Nu går skolan över till distansundervisning för alla elever på mellanstadiet (eftersom de har skoldatorer).

Och som jag också hade hört så var det relativt många barn som var hemma av olika orsaker redan förra veckan.

Kraftig smittspridning inom skolan vad det verkar, men kanske bara från personalen? Borde inte personalen skyddas från smitta av varandra utav arbetsgivaren?

Som jag ser det så är detta en konsekvens av att FHM har sagt att barn inte driver smittspridningen - arbetsgivarna på skolorna har inte gjort tillräckligt för att stoppa smittspridning i skolan. Min fru har själv betalat för att få handdesinfektion till klassrummet, arbetsgivaren har inte löst detta. Hon arbetar dock på annan skola i Göteborgsområdet, men jag skulle gissa att det ser likadant ut på de flesta skolor.

Edit: Tydligen 12 bekräftat positiva lärare på skolan enligt min fru som känner en som jobbar där (av 65 anställda totalt). Alla har dock inte fått tillbaka sina provsvar ännu.
Senast redigerad av Pisseman 2020-11-23 kl. 10:21.
Citera
2020-11-23, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nja, man brukar nog använda runt 5 dagar.

R=1.6927 med ett serieintervall på 4.8 dagar.

FHM brukar använda 4.8 om jag inte minns fel, kolla deras skattning av R, de skriver:

"Här har vi använt det skattade serieintervallet från Nishi- ura et al (2020) med ett medelvärde på 4.8 dagar och en standardavvikelse på 2.3 dagar."
OK, tack! Då var jag inte helt fel ute då. Det kändes mest rimligt att huvuddelen av smittan skulle ske precis när man insjuknar.
Citera
2020-11-23, 10:27
Medlem
Covid 19 är smittsammare än sars.denna studie slår fast.detta virus är värre än säsonginfluensan som vissa användare hävdar.

Källa
https://news.upday.com/sv/studie-sa-lange-sprider-man-coronasmittan/?utm_source=upday&utm_medium=referral
Citera
2020-11-23, 10:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser

Jag kan bara hålla med. Det är så idiotiskt att det inte är sant. Man skyller smittspridningen på att befolkningen inte följer "restriktionerna", trots att det förväntas att folk ska sätta sig på dessa överfulla bussar, t-banor, tåg. Eleverna ska sedan vistas i skolor, klassrum och matsalar där det inte går att hålla distans. Elever som sedan smittan vidare överallt i samhället. FHM vägrar pga prestige att sätta munskyddskrav, då det enligt dem är bättre att hålla distans. Så svaret till dem som inte håller distans, i de miljöer jag precis räknat upp är att om det inte går att hålla distans så ska man hålla distans ändå. Fantastiskt. Aerosolsmitta vägrar FHM att medge, trots att den likväl som munskyddens bekräftade effekt är något som stöds av WHO.
Citera
2020-11-23, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu var det mängder med åtgärder mellan dessa datum, men inte så mycket från staten. Alla svenska storföretag hann under denna tiden införa reserestriktioner, karantäner och hemarbete. Dessutom så blev svenskarna i allmänhet en aning försiktigare också.

Jag håller dock med om att det är konstigt att modellen ändrade Re så snabbt mellan dessa datum då verkligheten (enligt mina kommentarer ovan) nog inte hade hunnit bli mätbar ännu.
Jag tror det är så enkelt som att deras R-värden beräknas enligt någon sorts automatiserad metod, baserat på antalet inrapporterade fall. Det skulle ju ge rätt R-värde om bara antalet fall var en korrekt siffra.

Om man bara tittar på den procentuella ökningen av antal fall så blir R-värdet för Sverige otroligt högt i början, eftersom antalet fall i Sverige steg väldigt snabbt (procentuellt sett) mellan 26 februari och 11 mars. Det ser man på Wikipedia timeline:

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_Sweden

Under den perioden snittar Sverige på ungefär 30% ökning per dag. Om det ökar med 30% per dag, och en "generation" smitta är en vecka, då kan man beräkna R-värdet som 1.3 upphöjt i 7, vilket blir 6,27. Det är alltså ganska exakt vad deras modell visar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in