Låst artikel, jag lyckades dock gräva ut lite ur den med hjälpa av cachear och personliga kontakter:
-
https://kungalvsposten.se/nyheter/sandbackaskolans-mellanstadie-gar-over-till-distansundervisning/
25 lärare på skolan är nu sjuka av olika orsaker (det jag hörde förra veckan var 19 lärare med misstänkt Covid eller bekräftad Covid).
Nu går skolan över till distansundervisning för alla elever på mellanstadiet (eftersom de har skoldatorer).
Och som jag också hade hört så var det relativt många barn som var hemma av olika orsaker redan förra veckan.
Kraftig smittspridning inom skolan vad det verkar, men kanske bara från personalen? Borde inte personalen skyddas från smitta av varandra utav arbetsgivaren?
Som jag ser det så är detta en konsekvens av att FHM har sagt att barn inte driver smittspridningen - arbetsgivarna på skolorna har inte gjort tillräckligt för att stoppa smittspridning i skolan. Min fru har själv betalat för att få handdesinfektion till klassrummet, arbetsgivaren har inte löst detta. Hon arbetar dock på annan skola i Göteborgsområdet, men jag skulle gissa att det ser likadant ut på de flesta skolor.
Edit: Tydligen 12 bekräftat positiva lärare på skolan enligt min fru som känner en som jobbar där (av 65 anställda totalt). Alla har dock inte fått tillbaka sina provsvar ännu.