2020-11-22, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
GoT är släppt helt native som port till PC, Xbox, PS4 och PS5. Anledningen till varför SP väntade så länge med release (och drev över tiden med flera månader) var att de inte kunde bestämma sig för om de skulle släppa det till PS4 only eller om de skulle släppa spelet till PS5 också och strunta i att vara det sista PS4 exklusive som har släppts.

Ja, än så länge lär ingen se skillnad på PS4pro och PS5 då väldigt få versioner av TV har HDMI2,1 och högre. Skillnaden man ser är antalet buggar och helt unika spar-korruptioner.

GoT på PC och Xbox? Kan du hänvisa till källa?
Citera
2020-11-22, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingmeister
GoT på PC och Xbox? Kan du hänvisa till källa?

Fel av mig som blandade GoT (som jag aktivt kör) med AC-Valhalla (som jag skall köra sen). Valhalla är släppt på alla plattformar, GoT är ju PS exclussive
Citera
2020-11-22, 17:46
Medlem
Citat:
Fel av mig som blandade GoT (som jag aktivt kör) med AC-Valhalla (som jag skall köra sen). Valhalla är släppt på alla plattformar, GoT är ju PS exclussive

Ah blev osäker på om jag missat något! för övrigt skulle jag rekommendera att köra något mellan dessa två då GoT gör combat såååå mycket bättre än Valhalla att det är löjligt. Men storyn och karaktärerna är åtminstonde bättre än Odyssey, men är nog lite biased då jag älskar vikingar.
Citera
2020-11-23, 07:14
Medlem
Någon som har en aning om när man kan förvänta sig en PS5 om man bokar nästa gång?
Citera
2020-11-23, 08:08
Medlem
Man.in.whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Biografer kör på 2K (det är därför det pratas om att skippa 4k på bio och eventuellt gå över till VR bio då biograferna halkar efter så jävla mycket), det har börjat komma TV och Datorskärmar som är 8K nu så det är "futureproofing" om något.

Allt handlar ju inte om bildupplösning. Ljudet är ju minst 50% av upplevelsen. De flesta ser på film med sitt burkiga TV-ljud eller en ljudlimpa på sin höjd vilket inte gör filmerna rättvisa.

När jag går på bio så går jag dit för den stora bilden och för ett magiskt ljud. För att uppleva filmen så den ska upplevas.

Jag kör själv på en 2k-proj hemma som kostar mer än en 8k -tv och har investerat i en Atmos-setup.

För mig är storleken på bilden och ljudet viktigare och just 3d-ljudet ser jag fram emot i ps5.
Citera
2020-11-23, 08:18
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Den dagen vi har riktig 4,6,8k grafik i spel till konsoller, den dagen behöver vi ha minst 5 TB hårdiskar i PS och minst 5 GBit lina att ladda ner med. Komprimering är bra, men det finns gränser, jämför med ljudvärlden där MP3 är bedrövligt som exempel.

Tittar du på Xbox och PS5 så har tv-tillverkarna problem med att hänga med i gränssnitten då de flesta nyare tv-apparater kör med HDMI2.0b. Xbox måste köras med HDMI2.1 för att kunna köras på 4k, samma bör gälla PS5.

Så, man kan gott och väl vänta med att köpa PS5 tills vi har hårdvara och framför allt spel som är ifatt konsolen. Sedan är vissa, där ibland jag, skeptiska till varför man kör Ryzen Zen 2 som CPU då den lär vara utdömd om ett år. Zen-arkitekturen är nu snart 4 år gammal och den har dessutom SPECTRE-svagheter som alla andra arkitekturer i denna tidsperiod. Sedan har Xbox och PS5 exakt samma AMD arkitektur när det gäller GPU, RDNA2. Den lär ju också vara helt daterad om ett, två år

Varför använde Sony utdömda processorer, både för CPU och GPU? Ska man använda PC-x86 som arkitetur i en konsol som skall hålla för kanske 5 års framtida bruk, då skall man väl använda åtminstone ryzen zen 9? Eller låta AMD utveckla en egen arkitektur för PS5. Att använda gamla processorer är ju dumt.

HDMI 2.0 räcker gott och fint för 4K på både Xbox Series X och PS5 med hdr, HDMI2.1 är för 4K i 120Hz, vilket man kan anta inte allt för många spel kommer kunna dra full nytta av ens denna nya generation. Det är för typ gamla Xbox One-spel som patchats, typ gamla Forza-spel som kan tänkas köra 4k@120, själv är jag inte intresserad av att köpa en ny konsol för 5000 för att spela gamla spel i högre upplösning och framerate (Microsofts huvudsakliga inriktning för XBox Series X), jag är mer intresserad av framtida banbrytande teknologi som sannolikt körs i 30 eller 60fps och uppskalad upplösning.
Senast redigerad av Rasande-Rose 2020-11-23 kl. 08:22.
Citera
2020-11-23, 08:56
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man.in.white
Allt handlar ju inte om bildupplösning. Ljudet är ju minst 50% av upplevelsen. De flesta ser på film med sitt burkiga TV-ljud eller en ljudlimpa på sin höjd vilket inte gör filmerna rättvisa.

När jag går på bio så går jag dit för den stora bilden och för ett magiskt ljud. För att uppleva filmen så den ska upplevas.

Jag kör själv på en 2k-proj hemma som kostar mer än en 8k -tv och har investerat i en Atmos-setup.

För mig är storleken på bilden och ljudet viktigare och just 3d-ljudet ser jag fram emot i ps5.

Absolut, min poängtering var bara att biograferna kör absolut inte i 8K, de kör inte ens i 4K idag och tack vare pandemin så lär de troligen behöva se över andra möjligheter än att fortsätta tävla mot hemmabiografer
Citera
2020-11-23, 09:07
Medlem
Citat:
Absolut, min poängtering var bara att biograferna kör absolut inte i 8K, de kör inte ens i 4K idag och tack vare pandemin så lär de troligen behöva se över andra möjligheter än att fortsätta tävla mot hemmabiografer

Beror på om det är analog projektor eller inte.
"It is estimated that 35mm film has a digital resolution equivalent to 4K: 35mm Imax film equates to 6K, while 70mm Imax is closer to 12K."
https://www.screendaily.com/features/the-resolution-war-is-cinema-falling-behind-home-entertainment-on-innovation/5124023.article
Citera
2020-11-23, 09:14
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomuser
Beror på om det är analog projektor eller inte.
"It is estimated that 35mm film has a digital resolution equivalent to 4K: 35mm Imax film equates to 6K, while 70mm Imax is closer to 12K."
https://www.screendaily.com/features/the-resolution-war-is-cinema-falling-behind-home-entertainment-on-innovation/5124023.article

De vanligaste biograferna i Sverige har precis gått över till Digital film och de är på 2K, 35mm projektorerna befinner sig allt mer på ställen som Filmhuset i Stockholm än på de lokala biograferna.

Oavsett vad så är det inte direkt biografer som Sony satsar på utan de satsade på att ha sin konsoll "future proof" som media enhet då 4K börjar sakta, sakta bli någon form av standard medan 6K har börjat krypa in i de nördigare hushållen för att inte tala om att det har släppts eller ska släppas en 8K TV
Citera
2020-11-23, 09:22
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
De vanligaste biograferna i Sverige har precis gått över till Digital film och de är på 2K, 35mm projektorerna befinner sig allt mer på ställen som Filmhuset i Stockholm än på de lokala biograferna.

Oavsett vad så är det inte direkt biografer som Sony satsar på utan de satsade på att ha sin konsoll "future proof" som media enhet då 4K börjar sakta, sakta bli någon form av standard medan 6K har börjat krypa in i de nördigare hushållen för att inte tala om att det har släppts eller ska släppas en 8K TV

Märkligt att gå över till något som är sämre. Digitala tv-apparater och skärmar ju fortfarande underlägsna de gamla analoga på väldigt mycket, inte minst skala upplösningar upp och ned.
Citera
2020-11-23, 09:32
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Märkligt att gå över till något som är sämre. Digitala tv-apparater och skärmar ju fortfarande underlägsna de gamla analoga på väldigt mycket, inte minst skala upplösningar upp och ned.

Sämre kvalité men det är extremt mycket lättare att slippa fysisk frakt av filmer samt att underhåll är betydligt billigare, går en digitalprojektor sönder så är delarna mycket billigare att byta ut än om en analog projektor går sönder.

Det handlar i slutändan om vad som är billigast i längden för biograferna och då är det betydligt billigare om du bara behöver ladda hem filmen samt reklamen för att sedan köpa en nyckel som låser upp filmen för de dagar/veckor som den ska visas.

Det är i stort sett något mellanting mellan streaming och bio vilket gör att de är villiga att offra kvalitén då kunden ändå kommer (innan pandemin) för att se filmerna då det är allt annat som lockar biobesökaren.

Men det är en enorm mängd potentiella kunder som väljer att hellre se filmerna digitalt via en streamingtjänst eller genom Blu-Ray då de kan få 4K ljud och bild framför sin egna soffa/säng ovanpå att de kan pausa om de vill, och det är denna bit som både Sony och Microsoft egentligen har insett att det är där det finns en stor kundkrets speciellt i den takt som nya TV apparater och projektorer får en ökad kvalité så kan de försöka fånga in kunden genom den vägen.

Det var där Sony var ett geni med PS3 då det var den billigaste Blu-Ray spelaren på marknaden när den kom och det var även där de klantade sig med PS4, de missade att hålla kvar vid en av de bättre delarna med PS3 och det var enheten som mediacenter.

Det verkar dock som att Sony har insett detta med PS5 samtidigt som Microsoft verkar ha insett att de gick för långt med Xbox One som mediacenter
Citera
2020-11-23, 10:28
Medlem
Enda sättet att få en ps5 nu/snart är att pröjsa 10k+ via blocket right?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in