2020-11-23, 07:35
Medlem
https://www.radron.se/tester/koksmas...g/kaffefilter/

"Råd & Rön har testat 15 av våra vanligaste kaffefilter. I 9 av dem hittade vi oroväckande halter bly."

Coop Extra som man använt flitigt har förstås mest bly. Vilket filter har minst?
Citera
2020-11-23, 07:58
Medlem
Jag gissar på ICA-filtret men har tyvärr inte aftonbladet plus, det står såklart där.
Citera
2020-11-23, 08:07
Medlem
Nudelns avatar
Vore också intresserad av att veta detta. Tycker det är märkligt att nyheten inte är gratis, med tanke på hur mycket kaffefilter som används dagligen i detta avlånga land. Men nivåerna kanske är fortsatt så låga att de bedöms som ofarliga, även för Coop-filtret? Ingen som kan göra artikeln från Råd & Rön tillgänglig?
Citera
2020-11-23, 08:10
Medlem
Tv4 hade ett reportage om det nu på morgonen! Där var Coop det som var sämst! Eller släppte mest bly!
Citera
2020-11-23, 08:11
Medlem
Dhalsims avatar
Citat:
I fem filter hittade vi låga halter av bly och i endast ett filter, Bellarom Coffee filters från Lidl, hittade vi inga detekterbara nivåer alls.

Varsågod
Citera
2020-11-23, 08:16
Medlem
Timmervargens avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...for-mycket-bly

Här finns lite mer info, och så klart betallänk till komplett testresultat.
Citera
2020-11-23, 08:36
Så klart så hade vi just Coop X-tras filter hemma!

Blir ju till att köpa nåt annat nästa gång.
Citera
2020-11-23, 08:40
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkamera
https://www.radron.se/tester/koksmas...g/kaffefilter/

"Råd & Rön har testat 15 av våra vanligaste kaffefilter. I 9 av dem hittade vi oroväckande halter bly."

Coop Extra som man använt flitigt har förstås mest bly. Vilket filter har minst?

Ni andra kan kalla mig konspirationsdåre om ni vill, men jag har en fråga: Om det finns skadliga blyhalter i något så vardagligt som kaffefilter, hur kommer det sig att den enda källan är journalisternas elitkemister? Vad säger forskarna på kemicentrum i Lund?
Citera
2020-11-23, 08:55
Medlem
irishrages avatar
Jag använder melitta Orginal med 3 aromazones. Vad tror ni om den? Men om den innehåller för mycket bly kommer jag byta till något annat som inte gör det!
Citera
2020-11-23, 09:00
Medlem
Bbobis avatar
Kanske borde använda droppkoppar istället då så sparar ni pengar också.

Kopp man sätter på glaset/muggen, fyller med pulver, häller i kokande vatten och väntar på att den fina gravitation vi har helt gratis ska sköta resten.
Citera
2020-11-23, 09:00
Medlem
Rasande-Roses avatar
De jämför ju med nivåerna i dricksvatten, vore mer intressant om de jämförde med typ vad man får i sig i bly om man äter konservmat, dricker coca-cola eller liknande. Antar att aluminiumburkar inte är gjorda av särskilt rent/högkvalitativt aluminium, så borde ju finnas ganska mycket spår av bly i burkarna med.
Citera
2020-11-23, 09:01
Bannlyst
Brukar köpa icas , är det dåliga? då ska jag byta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in