Vore också intresserad av att veta detta. Tycker det är märkligt att nyheten inte är gratis, med tanke på hur mycket kaffefilter som används dagligen i detta avlånga land. Men nivåerna kanske är fortsatt så låga att de bedöms som ofarliga, även för Coop-filtret? Ingen som kan göra artikeln från Råd & Rön tillgänglig?
"Råd & Rön har testat 15 av våra vanligaste kaffefilter. I 9 av dem hittade vi oroväckande halter bly."
Coop Extra som man använt flitigt har förstås mest bly. Vilket filter har minst?
Ni andra kan kalla mig konspirationsdåre om ni vill, men jag har en fråga: Om det finns skadliga blyhalter i något så vardagligt som kaffefilter, hur kommer det sig att den enda källan är journalisternas elitkemister? Vad säger forskarna på kemicentrum i Lund?
Jag använder melitta Orginal med 3 aromazones. Vad tror ni om den? Men om den innehåller för mycket bly kommer jag byta till något annat som inte gör det!
Kanske borde använda droppkoppar istället då så sparar ni pengar också.
Kopp man sätter på glaset/muggen, fyller med pulver, häller i kokande vatten och väntar på att den fina gravitation vi har helt gratis ska sköta resten.
De jämför ju med nivåerna i dricksvatten, vore mer intressant om de jämförde med typ vad man får i sig i bly om man äter konservmat, dricker coca-cola eller liknande. Antar att aluminiumburkar inte är gjorda av särskilt rent/högkvalitativt aluminium, så borde ju finnas ganska mycket spår av bly i burkarna med.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!