2020-11-22, 23:04
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Tecken på att nyinläggningarna på IVA i Sverige minskar:

Nya IVA-"tillfällen" registrerade just nu:

16/11: 29
17/11: 30
18/11: 26
19/11: 22
20/11: 14
21/11: 9
22/11: 7

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

=>
De där siffrorna fortsätter att uppdateras, i synnerhet för dagen (22/11) och gårdagen (21/11), men en nedgång verkar det handla om. I varje fall inte någon ökning.

Notera också att över 72% av de inlagda nu är män.

I kategorin 60-69-åringar är 77% män.
Stämmer bra med att smittspridningen har peakat, dock kan IVA peaka ca 10 dar eftert ( som det gjort i alla andra länder)¨, så det kan nog komma in en hel del fall. Det blir bara jobbigare och jobbigare för alarmisterna att hävda att smittspridningen ökar.
Citera
2020-11-22, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
R var snarare runt 3 i början av Mars, toppen var högre än så, men notera stort konfidensintervall i den tidiga fasen.

https://renkulab.shinyapps.io/COVID-19-Epidemic-Forecasting/_w_3ad97a78/_w_f3735ace/_w_4aac8620/?tab=ecdc_pred&country=Sweden

Här har vi det stora problemet med detta viruset om det inte ger långsiktig immunitet, med ett så högt R0 så behöver viruset inte bli mildare och vi kan aldrig öppna upp samhället ordentligt.

Låt oss hoppas att vacciner och sjukdom åtminstone ger tre års immunitet, annars blir det svårt ändå. Någon skall ju betala för vaccinationer också.

Tjänstemännen på regeringskansliet kan få rätt, tyvärr.
Citera
2020-11-22, 23:22
Medlem
En fråga till er som kanske är väl insatta i det här,
"Plattade" vi till kurvan med hjälp av åtgärder i våras, eller var det vår och sommar vädret som ordnade det åt oss?

Tolkade det på Löfven att Vi gjort detta, genom alla våra "uppoffringar".

Någon som vet?
Citera
2020-11-22, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Ok, derivata för antal smittade är positiv om r>1 och 0 om R=1. Beklagar om jag skrev något annat. När fler blir smittade (r>1) och ökning konstant är r konstant >1.
Det är derivatan av den funktion som beskriver förändringen av antalet smittade som en funktion av tiden.
Citera
2020-11-22, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Någon skall ju betala för vaccinationer också.
Jag har sett detta luftas flera gånger, både här och i media, som om vaccinkostnaden skulle bli otroligt hög och svårhanterad. Förstår dock inte resonemanget.

Visst, det är pengar som ska hostas upp. Men en enkel räkneövning ger följande: Modernas vaccin är det dyraste hittils på cirka 50 dollar per person, räkna det som 500 kr. Säg att man behöver vaccineras varje år och vi vaccinerar hela befolkningen. 500 kr gånger 10 miljoner = 5 miljarder per år. Sveriges statsbudget är på ca 1000 miljarder per år. Det är alltså 0,5 % av statens budget, och då belastar det inte kommunerna eller regionerna med en endaste krona. Om både staten, regionerna och kommunerna delar på kostnaden blir det än lägre andel i respektive budget.

I verkligheten kommer det komma fler och fler vaccin som pressar priserna, och förhoppningsvis behövs det inte vaccineras varje år, och då sjunker det som andel av statsbudgeten ännu mer.

Så visst är det en kostnad, men i det stora hela är det ändå försumbart om det gör att vi kan gå tillbaka till ett mer normalt läge.
Citera
2020-11-22, 23:35
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
En fråga till er som kanske är väl insatta i det här,
"Plattade" vi till kurvan med hjälp av åtgärder i våras, eller var det vår och sommar vädret som ordnade det åt oss?

Tolkade det på Löfven att Vi gjort detta, genom alla våra "uppoffringar".

Någon som vet?
Tycker du själv vi gjorde nått märkvärdigt i våras?

Du kan ju kolla själv och jämföra Sverige med ett gäng länder som hade (och har fortfarande) långt hårdare restriktioner än vad vi hade/har:

Daily new confirmed COVID-19 deaths per million people
Citera
2020-11-22, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Här har vi det stora problemet med detta viruset om det inte ger långsiktig immunitet, med ett så högt R0 så behöver viruset inte bli mildare och vi kan aldrig öppna upp samhället ordentligt.

Låt oss hoppas att vacciner och sjukdom åtminstone ger tre års immunitet, annars blir det svårt ändå. Någon skall ju betala för vaccinationer också.

Tjänstemännen på regeringskansliet kan få rätt, tyvärr.

Immuniteten är ju dock inte samma för alla personer, vare sig efter vaccin eller efter sjukdom. Vilket innebär att så kraftiga vågor som vi sett 2020, kommer vi aldrig se igen.
Men visst har du en poäng, skulle den genomsnittliga immuniteten vara under ett år, och infektionen inte i regel är mildare andra gången, då har vi absolut problem.
Citera
2020-11-22, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Ett problem. Varför skulle viruset ändra sig själv så radikalt. Extrema upp och nedgångar.
Tex. Belgien. https://www.worldometers.info/coronavirus/country/belgium/
Efter att följt detta skitvirus sedan det började i Kina konstaterar jag att det ej beter sig logiskt.

Om man utesluter orsaker. Så ser det ju mer ut som att tex. rosicrucianerna lever ut sin våta dröm.
Några galningar springer runt och sprider skiten.

Jag har glömt namnet på den stora miljökonferansen där en Rothschild höll tal
och gav pengar till virusutveckling. Vi har engelska prinsen som sa att han ville komma tillbaka som
ett virus, osv. Många mäktiga har givit sitt stöd till en viruslösning.

Frågan blir om R-beteendet kan stöda att det i själva verket sprids artificiellt.
Viruset ändras inte alls. Det är människorna som ändras. Viruset får slut på nya personer att smitta, då minskar R-värdet.

R-värdet är inte (i det här sammanhanget) en egenskap hos viruset, utan ett mått på hur många som smittas just nu. Det är lite rörigt.
Citera
2020-11-22, 23:52
Bannlyst
Aftonbladet har en poll!

Hur väl följer du coronarekommendationerna?
Till punkt och pricka 59%
Sämre än i våras 11%
Måste tyvärr erkänna att jag slarvar 30%

Hela 161108 personer har svarat på frågan.

Det är nackdelen med när man bara har rekommendationer, man når bara lite mer än halva befolkningen.
Citera
2020-11-22, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
😂😂😂 jag är oerhört imponerande vilket tålamod du har att orka förklara hur R-värdet funkar och vad derivata innebär etc om och om igen. Det är helt sjukt hur lång tid det tar för vissa här i tråden att få polletten att trilla ner.
Jag svär för mig själv ibland, men sen skriver jag något annat. Det är trots allt vetenskapsforumet.
Citera
2020-11-22, 23:56
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/vi-behover-en-smartare-strategi-inte-en-argare/

Ja denna artikel säger det som behöver sägas som i ett nötskal. Jag blir så trött på senfärdiga Sverige. Vi är så helt oförmögna att ta till oss minsta lilla hjälpmedel som skulle kunna förbättra vår situation. Jobbar i en internationell organisation och har tät kontakt med kollegor i andra länder, speciellt våra grannländer. Och jag skäms. Tycker vår regering är så pinsam.

Nu finns appar som enkelt och kostnadsfritt gör ett jättejobb med smittspridningsspårning. Dessutom anonymiserade så nån integritetsproblematik finns inte. Men dessa ska vi tydligen inte använda. Vi vet tydligen bättre själva, tillsammans med 3 andra länder som är de enda i EU som inte använder appen. Rumänien, Bulgarien och Luxemburg är dessa 3 länder.

Jag blir så trött... styrningen av detta landet är under all kritik. Föreställ er liknande ledning i ett privat företag.... nej precis, konkursen vore ett faktum.

Ska sedan erkänna att jag tycker inte vi gör allt fel. Är glad för öppna skolor tex. Men det är mest av egoistiska skäl (för mina barns skull)

Gud hjälpe oss...
Vill minnas att Tegnells förevändning baserades på att en sån app skulle kräva alldeles för mycket resurser...som i att behöva testa för många människor t ex. Nåja, det finns annars andra initiativ som gör ett gediget app-arbete och som man kanske måste förlita sig på istället om nu Tegnell ska fortsätta envisas med att vara skadligt prohibitiv: COVID Symptom Study Sverige är ett forskningsprojekt vid Lunds universitet och Uppsala universitet.

Kanske man ser över detta med "coronablinkers" på FoHM nu när ändå Sveriges förstklassiga testkapacitet, även fortsättningsvis, ska utökas? Om inte, så kan man ju fråga dem vilken skada skulle det göra om mobilen plingar till när man närmar sig en person som testats positivt?
Citera
2020-11-23, 00:04
Medlem
Historiskt har nya virus slått ut de "gamla" dominerande, har coronaviruset slått ut influenza iår ? Kommer influenza återkomma eller tar corona över influenza's roll som dominerande sesongsvirus ?

https://flunewseurope.org/

• Influenza activity remained at interseasonal levels.
• No influenza viruses were detected in specimens from persons with respiratory illness presenting to primary medical care sentinel sites.
• Influenza viruses were detected sporadically from non-sentinel sources (such as hospitals, schools, primary care facilities not involved in sentinel surveillance, or nursing homes and other institutions). Both influenza type A and type B viruses were detected.
• There were no hospitalized laboratory-confirmed influenza cases reported for week 46/2020.
• The novel coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic has affected healthcare presentations and testing capacities of countries and areas in the Region, which negatively impacted reporting of influenza epidemiologic and virologic data during the 2019-2020 season. It is not unusual for influenza activity to be low at this time of year. However, as the COVID-19 pandemic continues, the influenza data presented for the 2020-2021 season needs to be interpreted with caution, notably in terms of seasonal patterns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in