2020-11-22, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Nu går jag lite från er diskussion, men var R-talet som högst 1,69, i början av mars? Låter faktiskt otroligt lågt. Det sägs att R0 är ca 2,5, och med tanke på smittspridningen under hösten, trots viss immunitet, och restriktioner, känns det svårt att tro att det är lägre än så, om något snarare högre. Hur kunde det då toppa på 1,69 i början av mars, när de allra flesta levde som vanligt, vasaloppet, melodifestivalen och en massa annat pågick som vanligt?

R var snarare runt 3 i början av Mars, toppen var högre än så, men notera stort konfidensintervall i den tidiga fasen.

https://renkulab.shinyapps.io/COVID-19-Epidemic-Forecasting/_w_3ad97a78/_w_f3735ace/_w_4aac8620/?tab=ecdc_pred&country=Sweden
Citera
2020-11-22, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ja, självklart FHMs statistik visar att strategin var världsbäst. Att jag inte tänkte på det tidigare.
Ber så mycket ursäkt för min dumhet!

Ja.

Men til de du argumenterer mot; Dere har ca 6300 (?) døde i corona. Dere VET jo at dere suger på corona-smitte. At dere ligger skyhøyt over resten av Norden, som dere tross alt burde sammenlikne dere med. Ikke Belgia.
Hvorfor sitter det masse folk her og regner R for å motbevise at dere har spredd smitte, med viten og vilje? Jeg antar at det er samme folk som sitter her og argumenterer for at dere lav R-tall som satt og argumentere for at dette med flokkimunitet var riktig for noen måneder tilbake. Dere VILLE jo spre smitten mest mulig, og om gamle Fru Olga døde, så var dere villig til å ofre henne.

Nå sitter dere her og vil absolutt ikke gå med på at dere var veldig dårlig å hindre smitten..??

Hvor er poenget? Dere ofret glatt de gamle for økonomi. Dere ville bare flate ut smitten, og ikke stoppe den. Og dere oppnådde det, og resultatet var selvfølgelig at dere IKKE stoppet smitten, at R-tallet sank sakte, og at mange eldre døde. Når alle andre stengte ned og hadde strenge regler, så valgte dere en annen vei. Det kan jo ikke være overraskende at R-tallet sank saktere hos dere, enn hos oss- der vi satt hjemme, ungene ikke var på skolen, ingen møttes!! Det sier seg selv. Resultatet var at smitten spredde seg videre i samfunnet deres, at hjemmesykepleiere ble smittet, og at smitten kom inn i eldrehjemmet, og at gamle Fru Olga døde. Dere ofret henne, men det kan ikke være noe nytt for dere. Ei heller R-tallet.

Mission accomplised. Hva griner dere etter? At OECD viser svart på hvitt hva dere har jobbet for å oppnå?
Citera
2020-11-22, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag vet inte vi pratar runt varandra nu.

När R=1 är derivatan noll. När R<1 är derivatan negativ.
😂😂😂 jag är oerhört imponerande vilket tålamod du har att orka förklara hur R-värdet funkar och vad derivata innebär etc om och om igen. Det är helt sjukt hur lång tid det tar för vissa här i tråden att få polletten att trilla ner.
Citera
2020-11-22, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Tecken på att nyinläggningarna på IVA i Sverige minskar:

Nya IVA-"tillfällen" registrerade just nu:

16/11: 29
17/11: 30
18/11: 26
19/11: 22
20/11: 14
21/11: 9
22/11: 7

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

=>
De där siffrorna fortsätter att uppdateras, i synnerhet för dagen (22/11) och gårdagen (21/11), men en nedgång verkar det handla om. I varje fall inte någon ökning.

Notera också att över 72% av de inlagda nu är män.

I kategorin 60-69-åringar är 77% män.

Nja, trots att jag tillhör de större optimisterna i tråden så drar jag inga slutsatser av detta. Det kan finnas eftersläpningar på enda upp till en vecka. Dessutom kommer statistikbrus göra hyfsat stora skillnader mellan enskilda dagar.
Citera
2020-11-22, 22:42
Medlem
Citat:
Men skärp dig.

FHM:s statistik över "antal fall" är extremt dålig.

FHM:s statistik över "antal döda" är bättre.

Så när akademiker i andra länder använder vår statistik över "antal fall" för att dra långtgående slutsatser om den epidemiologiska utvecklingen i Sverige, så kommer de hamna fel.

Att dra slutsatser utifrån en begränsad mängd data är realiteten för de flesta forskare. Se senaste pressreleasen från vaccinen t ex. Alla vill ha fler datapunkter.

Finns absolut inget som säger att man inte kan dra slutsatser från Sveriges data. Så dålig är den inte. Hade FHM lyssnat på WHO från början hade den givetvis varit bättre. Men det kan knappast andra länder lastas för.
Citera
2020-11-22, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
För Svininfluensan har jag sett en siffra på att 80% av de som dog var under 65 år.
År 2009 fick jag och två vänner svininfluensan när vi var på semester. Först började en hosta och två dagar senare var alla sjuka. Alla tre var unga och vältränade män och min vän som var mest vältränad blev också sjukast. Feber, frossa, svårt att andas, huvudvärk, svimningar osv var några symptom. Jag blev minst sjuk men fick feber, hosta, svårt att andas osv i 2-3 dagar. Jag och en vän var t.om. hos en läkare och fick andas syrgas samt någon ånga.

Det roliga var att ingen verkade bry sig. Föräldrar, vänner, samhälle osv såg det inte som någonting jätteallvarligt. Vi hamnade inte i karantän, behövde inte självisolera. Vi satt t.om. på en flight tillbaka till Sverige när vi piggnat till lite men fortfarande var sjuka. Ingen brydde sig. Ingen uppföljning i Sverige. De var inte så att folk som visste det undvek en som pesten. Sågs ungefär som en rejäl influensa.

Min vän som var sjukast var rejält sjuk. Svimmade/domnade bort flera gånger per dygn när det var som värst.

Corona verkar faktiskt vara mildare. Åtminstone för de unga jag känner som drabbats. Däremot har flera uppgett att de t.ex. har sämre kondition flera veckor efter att de haft Corona. För svininfluensan märkte vi inte av något så fort vi blev griska.

Svininfluesan hade mer tyngdpunkt på yngre än vad covid-19 har. Främst för att många äldre hade haft liknande influensa tidigare i livet, och hade immunitet, helt eller delvis. Det var nog därför som det på samhällsnivå aldrig blev någon direkt farlig spridning av svinfluensan, tillräckligt många, framför allt i den äldre generationen hade immunitet. Men på individnivå stämmer det nog som du säger att svininfluesan var värre för de som faktiskt drabbades. Hade ingen människa haft någon immunitetet mot svininfluesan så hade den pandemin med stor sannolikhet blivit ännu värre än covid-19.
Citera
2020-11-22, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
😂😂😂 jag är oerhört imponerande vilket tålamod du har att orka förklara hur R-värdet funkar och vad derivata innebär etc om och om igen. Det är helt sjukt hur lång tid det tar för vissa här i tråden att få polletten att trilla ner.

Talar man inte om vilken derivata det gäller så förstår jag faktiskt att det kan vara lite svårt...några pedagoger verkar det inte hänga i den här tråden, det kan vi nog slå fast i alla fall.

Citera
2020-11-22, 22:46
Medlem
Citat:
Jag förstår vad du menar. Peak R-värde är när stigningen är som brantast.

Det jag säger är rätt enkelt:

1) Vi vet att dödsfall/dag peakade ungefär 15 april. Det är en mycket säker siffra.

2) Vi vet att det tar 13-14 dagar i snitt från smitta till att man dör. Det är också en säker siffra.

3) Därför vet vi med säkerhet att smittade/dag måste ha peakat i början av april, 13-14 dagar innan peak deaths (2).

4) Peak R måste inträffa tidigare än peak cases (3). Jag höftade till 20 mars.

5) OECD:s slutsats kan därför omöjligen vara sann. Det är inte ens 58 dagar till peak deaths. Då kan det definitivt inte vara 58 dagar till peak cases, som ska inträffa två veckor tidigare.

Är det verkligen bara 13-14 dagar från att man blir smittad till att man dör? De flesta får ju symptom 5 dagar efter smitta. Sker ett genomsnittligt dödsfall endast 8-9 dagar efter symptom?
Citera
2020-11-22, 22:51
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Jag vet inte vi pratar runt varandra nu.

När R=1 är derivatan noll. När R<1 är derivatan negativ.

Ok, derivata för antal smittade är positiv om r>1 och 0 om R=1. Beklagar om jag skrev något annat. När fler blir smittade (r>1) och ökning konstant är r konstant >1.
Citera
2020-11-22, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
R var snarare runt 3 i början av Mars, toppen var högre än så, men notera stort konfidensintervall i den tidiga fasen.

https://renkulab.shinyapps.io/COVID-19-Epidemic-Forecasting/_w_3ad97a78/_w_f3735ace/_w_4aac8620/?tab=ecdc_pred&country=Sweden

Det låter mer vettigt, i vart fall 2,5. 1,69 känns i vart fall inte troligt alls.
Citera
2020-11-22, 22:53
Medlem
Citat:
Om du har en konstant ökning så är inte R=1. När antalet fall är oförändrat från dag till dag, då måste man smitta en person var, i snitt. Då är R=1.

Korrekt

Nu använder OECD inte R-talet eller "peak day".

Vad man brukar tänka på med R-talet, är R0, det basala reproduktionstalet.

OECD använder Rt, som är det effektiva (monentana) reproduktionstalet över tid, dvs hur stort potential det finns över tid för smittspridning under de pågående åtgärderna.

De har mätt den tid det tar från Rt var som högst, tills Rt hade varit under 1 i minst fyra dagar i rad, och för Sverige var det 58 dagar.
Senast redigerad av Kurt7777 2020-11-22 kl. 23:02.
Citera
2020-11-22, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det låter mer vettigt, i vart fall 2,5. 1,69 känns i vart fall inte troligt alls.

Enligt FHM:​​s rapporter var toppen i mars, när R0 var 1,69.

I verkligheten var det nog mycket högre, men jag använder siffrorna som kommer från FHM, även om FHM är totalt inkompetenta, istället för att killgissa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in