2020-11-22, 20:51
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det är intressant att notera att dödligheten varje år inte tycks ha påverkats mycket av den mycket höga invandringen till Sverige de senaste årtiondena.

Om det mestadels kommer yngre invandrare till Sverige, så kommer man naturligtvis inte förvänta sig att antalet döda totalt sett påverkas stort.

Finns dock en del personer i tråden som inte tycks ha fattat detta.

Mainstream media har nämnt prognosticerad överdödlighet på max 3000-4000 detta år, dvs drygt 93000, ca 2000 färre än 2002. Insinuerar du att tillskott till befolkningen av relativt yngre invandrare bidragit till minskat antal döda i absoluta tal sen 2002?

I så fall tok-teori. Avlidna i covid-19 rapporteras för övrigt mycket vanligare bland invandrare...

Covid-19 finns och är en ovanligt tuff influensa, särskilt för äldre. Några tusen äldre svenska hade kunnat räddas i främst april-maj om politiker och myndigheter varit tuffare, men en stor del av befolkningen kommer att smittas, dödligheten minska. Hongkong-influensan 1968 är inte olik i antal döda.

Än så länge är det bra att skydda sjukhusen från överbelastning med råd och förändringar i verksamheter, men tokigt att inte ha ens 1/20 av max publik på fotbollsmatcher (50 eller 300 på Friends Arena nu?) medan restauranger är öppna och lätt tar 1/2 av normalt antal. (Ligger restauranger politiker närmare hjärtat/magen än fotboll?)

En risk, särskilt med politiker vars drivkraft är att styra och ställa med andra, är att man inte väger kraschad ekonomi för individer, företag och samhälle, deprimerade människor mm mot riskerna med viruset. (World Economic Forum, Time med flera har uttryckt att en kris innebör en möjlighet att införa the great reset, dvs kommunism, samma mål som vänstern haft med klimatfrågan.)

Hellre hög belastning på sjukhusen ett år - samtidigt med försiktighetsåtgärder i verksamheter - än depression.
Senast redigerad av ankademiker 2020-11-22 kl. 21:19.
Citera
2020-11-22, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, om man tittar på kurvan över antalet fall.

De egentliga dagen när R-värdet var som högst i Sverige var nånstans runt den 20 mars. Sen peakade antalet smittade per dag i absoluta tal runt månadsskiftet mars/april (när R=1). Sen följde peak i antalet döda per dag i absoluta tal två veckor senare, den 15 april.

Mnja, "peak" kan givetvis användas på alla dem här siffrorna, eftersom det är när toppen nåddes.

För R är "peak" när R-talet var högst, dvs. i mars.

Det som ofta kallas "peak-day" i epidemiologi, är när antalet smittade var högst.

"Peak-day", vilket nog är vad du tänker på, är vanligtvis ungefär samtidigt som R=1, eftersom det är då smittspridningen blir lägre, dvs. varje smittade person smittar färre än en ny person, och antalet smittade sjunker.

"Peak" för dödsfall, är den dag flest människor dog etc.
Citera
2020-11-22, 20:58
Medlem
Jag har bara svårt att förstå varför inte Sverige följde Danmark och Norge i sättet att hantera corona? Någon som vet varför?
Citera
2020-11-22, 21:01
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Nogonting är riktigt fel.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/belgium/

Om man skrollar ned till Daily New Cases in Belgium och tittar på kurvan.

Hur är det möjligt att något sprider sig på det sättet om assymtomatisk smitta ej är extremt drivande.

Om assymtomatisk smitta ej är det som huvudsakligen driver. Så är detta ej naturlig spridning.
Vatten eller en av de mer konsumerade matvarorna måste vara kontaminerad.

Det stinker "terrorism om detta".

Inte ens mässlingen med r15 sprider sig i närheten av vad vi ser sars-2 göra.

Någon måste sprida skiten. Ser ingen annan logisk förklaring.

Håller med om att det legat en hund begravd under hela pandemin, dvs många mystiska omständigheter. Kan också vara en naturlig utresning av Moder jord då vi har både överfolkning och miljöpåverkan.
Men den asymptomatiska smittan kanske barnen står för och bara det är lite för ’perfekt’ i sig.
Citera
2020-11-22, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Nogonting är riktigt fel.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/belgium/

Om man skrollar ned till Daily New Cases in Belgium och tittar på kurvan.

Hur är det möjligt att något sprider sig på det sättet om assymtomatisk smitta ej är extremt drivande.

Om assymtomatisk smitta ej är det som huvudsakligen driver. Så är detta ej naturlig spridning.
Vatten eller en av de mer konsumerade matvarorna måste vara kontaminerad.

Det stinker "terrorism om detta".

Inte ens mässlingen med r15 sprider sig i närheten av vad vi ser sars-2 göra.

Någon måste sprida skiten. Ser ingen annan logisk förklaring.
I reportaget på P1s korrespondenterns igår pratade sjukvårdspersonalen om att mycket smitta skedde asymptomatiskt.
Citera
2020-11-22, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Mnja, "peak" kan givetvis användas på alla dem här siffrorna, eftersom det är när toppen nåddes.

För R är "peak" när R-talet var högst, dvs. i mars.

Det som ofta kallas "peak-day" i epidemiologi, är när antalet smittade var högst.

"Peak-day", vilket nog är vad du tänker på, är vanligtvis ungefär samtidigt som R=1, eftersom det är då smittspridningen blir lägre, dvs. varje smittade person smittar färre än en ny person, och antalet smittade sjunker.

"Peak" för dödsfall, är den dag flest människor dog etc.

Här är en bra film från brittiskt NHS (National Health Service)
https://news.sky.com/story/coronavirus-why-r-is-possibly-most-crucial-scientific-figure-in-covid-19-crisis-11981349

I deras video är peaken R=1.
Citera
2020-11-22, 21:12
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Jag diskuterar inte ens rapporten. Jag säger bara att AT inte förstått hur man räknar ut R-talet om han tror att det beror på hur många man testar. Det framgår även här:

"– Jag tycker det är jättebra att man har tagit fram underlaget och sedan behövs en fortsatt diskussion om vad det egentligen betyder. Att man snabbt kommer ner till under R1, till exempel. Den som testar mindre får ju snabbare resultat än den som testar mycket, säger Tegnell till Karlsten."
Man måste ju skilja på det verkliga värdet för R och det uppmätta värdet. Här verkar Tegnell vara så galen att han tycker att man ska låta bli att testa så att man säga att det inte finns några sjuka.
Citera
2020-11-22, 21:12
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tänker inte ens diskutera det. Peaken innebär att du når en platå, där derivatan är noll.

Fundera på vad R-värdet är på en platå, dvs. när antalet smittade per dag är oförändrat från vecka till vecka.

Så här tror jag:

När antal nya smittade per dag är oförändrat, vid en r-peak, är r, som indikerar hur många en smittad smittar i sin tur, >1, t ex 1.53, och ökningstakt för antal smittade konstant. När r-tal är 1 ökar eller sjunker inte antal smittade.

Tror du missar att skilja på konstant ökning av smittade resp. konstant antal smittade.
Senast redigerad av ankademiker 2020-11-22 kl. 21:16.
Citera
2020-11-22, 21:13
Avslutad
Tecken på att nyinläggningarna på IVA i Sverige minskar:

Nya IVA-"tillfällen" registrerade just nu:

16/11: 29
17/11: 30
18/11: 26
19/11: 22
20/11: 14
21/11: 9
22/11: 7

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

=>
De där siffrorna fortsätter att uppdateras, i synnerhet för dagen (22/11) och gårdagen (21/11), men en nedgång verkar det handla om. I varje fall inte någon ökning.

Notera också att över 72% av de inlagda nu är män.

I kategorin 60-69-åringar är 77% män.
Senast redigerad av PresidentBahama 2020-11-22 kl. 21:26.
Citera
2020-11-22, 21:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Jag har bara svårt att förstå varför inte Sverige följde Danmark och Norge i sättet att hantera corona? Någon som vet varför?

Vi har Tegnell! Hade vi haft kvar tex Peet Tull så hade det blivit samma hantering som grannländerna
Citera
2020-11-22, 21:19
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Att även yngre dör i virussjukdomar är väl inte speciellt ovanligt? Jag vet en kille som var 34 som avled i svininfluensan för några år sedan. Han var tidigare frisk. Dubbelsidig lunginflammation. Inte fan blev det ett uppslag i Expressen inte. Det förfaller extremt ovanligt att unga avlider med eller av Covid-19.
Är medias roll att piska upp oro bland befolkningen?

För Svininfluensan har jag sett en siffra på att 80% av de som dog var under 65 år.
År 2009 fick jag och två vänner svininfluensan när vi var på semester. Först började en hosta och två dagar senare var alla sjuka. Alla tre var unga och vältränade män och min vän som var mest vältränad blev också sjukast. Feber, frossa, svårt att andas, huvudvärk, svimningar osv var några symptom. Jag blev minst sjuk men fick feber, hosta, svårt att andas osv i 2-3 dagar. Jag och en vän var t.om. hos en läkare och fick andas syrgas samt någon ånga.

Det roliga var att ingen verkade bry sig. Föräldrar, vänner, samhälle osv såg det inte som någonting jätteallvarligt. Vi hamnade inte i karantän, behövde inte självisolera. Vi satt t.om. på en flight tillbaka till Sverige när vi piggnat till lite men fortfarande var sjuka. Ingen brydde sig. Ingen uppföljning i Sverige. De var inte så att folk som visste det undvek en som pesten. Sågs ungefär som en rejäl influensa.

Min vän som var sjukast var rejält sjuk. Svimmade/domnade bort flera gånger per dygn när det var som värst.

Corona verkar faktiskt vara mildare. Åtminstone för de unga jag känner som drabbats. Däremot har flera uppgett att de t.ex. har sämre kondition flera veckor efter att de haft Corona. För svininfluensan märkte vi inte av något så fort vi blev griska.
Senast redigerad av Triremer 2020-11-22 kl. 21:30.
Citera
2020-11-22, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Tecken på att nyinläggningarna på IVA i Sverige minskar:

Nya IVA-"tillfällen" registrerade just nu:

16/11: 29
17/11: 30
18/11: 26
19/11: 22
20/11: 14
21/11: 9
22/11: 7

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

=>
De där siffrorna fortsätter att uppdateras, i synnerhet för dagen (22/11) och gårdagen (21/11), men en nedgång verkar det handla om. I varje fall inte någon ökning.

Notera också att över 72% av de inlagda nu är män.

I kategorin 60-69-åringar är 77% män.

Eftersläpningen kan nog vara upp tlll 5 dagar.

Inte förrän den 21/11 är siffran från 16/11 uppe i 29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in