2020-11-22, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om antal smittade per dag är konstant, då måste R=1. Om R var större eller mindre än 1, så skulle epidemin antingen öka i utbredning, eller minska.
Under r1 smittas alltså varannan person en sjuk möter?.
Vi blir aldrig av med skiten.
Citera
2020-11-22, 22:00
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Jag förstår inte hur du menar.

Om du har en konstant ökning så är inte R=1. När antalet fall är oförändrat från dag till dag, då måste man smitta en person var, i snitt. Då är R=1.

Ökning (konstant eller inte) innebär derivata >1, och r-talet ett sådant mått. Konstant ökning innebär en oförändrad derivata, r-tal, >1.
Citera
2020-11-22, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer

Helt fel. Du mäter R-talet från den sjuke. Vid R = 1 smittar varje sjuk person en frisk person, totalt.
Citera
2020-11-22, 22:04
Medlem
ankademikers avatar
Citat:

Nej, då smittar varje smittad en halv person... personlighetskluven?
Citera
2020-11-22, 22:07
Medlem
Citat:
Nej, vid R=1 hinner du smitta en person innan du blir frisk. Sen smittar du inga fler.
Citera
2020-11-22, 22:07
Medlem
Citat:
Man började bland annat testa vårdpersonal i stor utsträckning i april. Och i större utsträckning inom vården, vid misstänkt covid.

Valfri veckorapport från FHM ser man hur testningen utvecklades. Till exempel den här från vecka 18:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-18-final-v2.pdf

Sveriges pandemi sjönk ganska långsamt (det ser man på dödsfall). Så om man dubblerar testningen på en månad, samtidigt som R-värdet är typ 0.9, så kommer det se ut som en ökning.
Ja, självklart FHMs statistik visar att strategin var världsbäst. Att jag inte tänkte på det tidigare.
Ber så mycket ursäkt för min dumhet!
Citera
2020-11-22, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Ökning (konstant eller inte) innebär derivata >1, och r-talet ett sådant mått. Konstant ökning innebär en oförändrad derivata, r-tal, >1.
Jag vet inte vi pratar runt varandra nu.

När R=1 är derivatan noll. När R<1 är derivatan negativ.
Citera
2020-11-22, 22:12
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ja, självklart FHMs statistik visar att strategin var världsbäst. Att jag inte tänkte på det tidigare.

Är det så du tolkar postarens inlägg?
Då är det på sin plats att be om ursäkt för begåvningsbegränsningen
Citera
2020-11-22, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
"Peak R" är när det var högst R-tal, vilket var i början av mars, när R var 1.69.
Jag tror att R-talet kom stabilt under 1 ungefär 21 april.

I epidemiologi använder man ofta begreppet "peak-day", vilket är den dagen det var flest smittade, vilket inte är detsamma som dagen R nådde sin peak.

Nu går jag lite från er diskussion, men var R-talet som högst 1,69, i början av mars? Låter faktiskt otroligt lågt. Det sägs att R0 är ca 2,5, och med tanke på smittspridningen under hösten, trots viss immunitet, och restriktioner, känns det svårt att tro att det är lägre än så, om något snarare högre. Hur kunde det då toppa på 1,69 i början av mars, när de allra flesta levde som vanligt, vasaloppet, melodifestivalen och en massa annat pågick som vanligt?
Citera
2020-11-22, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Men skärp dig.

FHM:s statistik över "antal fall" är extremt dålig.

FHM:s statistik över "antal döda" är bättre.

Så när akademiker i andra länder använder vår statistik över "antal fall" för att dra långtgående slutsatser om den epidemiologiska utvecklingen i Sverige, så kommer de hamna fel.
Citera
2020-11-22, 22:20
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
För min del så ser jag inte fler men de som jag sett är mest invandrare och äldre människor.

Men varför är det så? Skäms folk för att ha munskydd? Man har ju hört många människor och forskare som har munskydd där det är trångt, tex Joakim Dillner sa det i hans chatt på Expressen.

https://medarbetare.ki.se/people/joadil
https://www.expressen.se/nyheter/fraga-professorn-om-coronaviruset/

Jo förresten jag träffa min granne en ung tjej 30 som hade munskydd idag.

Ja de skäms, har dock sett fåtal unga med en tygbit framför truten med någon tuff döskalle på. Annars främst äldre äldre och invandrare. Ingen jag känner har sagt att de någonsin skulle ta på sig ett munskydd frivilligt, när jag frågat varför så är svaret att "Folkhälsomyndigheten säger att det inte hjälper" Men det köper jag inte.
Citera
2020-11-22, 22:26
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Jag vet inte vi pratar runt varandra nu.

När R=1 är derivatan noll. När R<1 är derivatan negativ.

Ett problem. Varför skulle viruset ändra sig själv så radikalt. Extrema upp och nedgångar.
Tex. Belgien. https://www.worldometers.info/coronavirus/country/belgium/
Efter att följt detta skitvirus sedan det började i Kina konstaterar jag att det ej beter sig logiskt.

Om man utesluter orsaker. Så ser det ju mer ut som att tex. rosicrucianerna lever ut sin våta dröm.
Några galningar springer runt och sprider skiten.

Jag har glömt namnet på den stora miljökonferansen där en Rothschild höll tal
och gav pengar till virusutveckling. Vi har engelska prinsen som sa att han ville komma tillbaka som
ett virus, osv. Många mäktiga har givit sitt stöd till en viruslösning.

Frågan blir om R-beteendet kan stöda att det i själva verket sprids artificiellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in