2020-11-22, 16:43
Medlem
Hur många har dött under 40år gamla i sverige sedan pandemin började? Någon som vet?
Citera
2020-11-22, 16:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Viproom
Hur många har dött under 40år gamla i sverige sedan pandemin började? Någon som vet?

31st tror jag det är. 78 under 50 år.
Citera
2020-11-22, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Intressant, region skåne har tagit fram tre scenarion hur sjukvården kommer att belastas av corona. I det lindrigaste scenariot peakar kurvan runt lucia med ca 175 intagna. I scenario två, det som man bedömt som det mest troliga så peakar kurvan runt jul med drygt tvåhundra intagna.
I det värsta scenariot så kommer peaken lite senare i mellandagarna. Och belastningen blir knappt 250 intagna.

Det märkliga är att den nuvarande utvecklingen ligger högre än det värsta tänkbara scenariot. 170 inlagda redan idag, vilket är mest hittills.

https://www.sydsvenskan.se/2020-11-22/coronakurvan-i-skane-kan-na-sin-topp-till-julhelgen

Man måste tänka positivt, och det blir snyggare kurvor om man rundar av dem lite...

Ärligt talat vet jag inte vad de pysslar med i Skåne.

R-talet låg i Sverige-toppen förra veckan och anti-kroppsnivåerna har konstant varit lägre än i Gbg och Sthlm.

I värsta fall kan det ta två veckor att få ner R-talet under 1 så att antal fall börjar minska.

IVA-toppen kommer i så fall efter jul.
Citera
2020-11-22, 16:56
Medlem
186 på IVA just nu.

Nytt rekord för hösten?
Citera
2020-11-22, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Man måste tänka positivt, och det blir snyggare kurvor om man rundar av dem lite...

R-talet låg i Sverige-toppen förra veckan och anti-kroppsnivåerna har konstant varit lägre än i Gbg och Sthlm.

I värsta fall kan det ta två veckor att få ner R-talet under 1 så att antal fall börjar minska.

Skåne har ingen flockimmunitet att tala om då de kom väldigt lindrigt undan i våras, där är skillnaden...
Citera
2020-11-22, 17:04
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut

Vänta tills siffrorna för innevarande vecka kommer på tisdag.
Citera
2020-11-22, 17:04
Medlem
Hexen666s avatar
Är det någon som vet vad som klassifieras som IVA? Behöver du vara inkopplad i respirator och livsuppehållande eller kan du klassas som IVA om du får syrgas och annan basbehandling? Har kriterierna möjligtvis ändrats under pandemin?
Citera
2020-11-22, 17:07
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiz
Själv har jag ej munskydd, anledning är jag är skeptisk men framförallt att nästan ingen annan använder detta runt denna stad (bor norr, långt norr).
Min dagliga rutin är jag normalt hemma nästan hela dagarna oavsett, och när väl ute och de fåtal gånger jag sett någon med munskydd, så har det oftast varit äldre person.
De som har mask, och specifikt äldre personer, försöker jag hålla ytterligare lång distans just för jag känner det är mer respekt och då de kanske mer i risk eller är rädda då de använder munskydd (förstår man ej behöver vara rädd, men samtidigt om hur de förstår de hela ifall de skyddar sig själv eller ändra är nog delat mellan samhället tror jag).

Börjar folk använda munskydd allt mer här så det uppnår hälften, som säkert bara blir om de gör sådant krav, kommer jag självklart iaf fixa munskydd.

Alltså man behöver ju bara använda munskydd om man är i trängsel eller köer eller nåt. Inte går jag på trottoaren med munskydd, jag använder avstånd då.
Fint att höra din berättelse om norr, skulle gärna vilja vara där nu. OT.
Citera
2020-11-22, 17:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2

I flera länder har det dött fler än vad den officiella statistiken säger.

Vilka OECD-länder syftar du på?
Citera
2020-11-22, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Skåne har ingen flockimmunitet att tala om då de kom väldigt lindrigt undan i våras, där är skillnaden...

Yes, 13% hade antikroppar v46 mot 29% i sthlm om jag räknar rätt från FHM:s siffror. Inget statistisk urval givetvis men ändå stor skillnad. Skåne verkar få kämpa på ett tag till.
Citera
2020-11-22, 17:11
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Intressant, region skåne har tagit fram tre scenarion hur sjukvården kommer att belastas av corona. I det lindrigaste scenariot peakar kurvan runt lucia med ca 175 intagna. I scenario två, det som man bedömt som det mest troliga så peakar kurvan runt jul med drygt tvåhundra intagna.
I det värsta scenariot så kommer peaken lite senare i mellandagarna. Och belastningen blir knappt 250 intagna.

Det märkliga är att den nuvarande utvecklingen ligger högre än det värsta tänkbara scenariot. 170 inlagda redan idag, vilket är mest hittills.

https://www.sydsvenskan.se/2020-11-22/coronakurvan-i-skane-kan-na-sin-topp-till-julhelgen

Jag blir så lättad när jag ser såna här intiativ från regioner och kommuner. Det ger hopp faktiskt. Hellre att man modellerar och förbereder sig för värsta scenario och det blir bättre eftersom jag uppfattar att många börjar förstå allvaret och håller mer avstånd, som också kommer påverka "utfallet" positivt.

Citera
2020-11-22, 17:13
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Därför att låg incidens av influensadödsfall under hela hösten/vintern gjorde att det fanns ett stort antal människor som var i vanliga fall redan hade avlidit och som med covid-19:s ankomst fick den lilla "puff" som fick dem att lämna jordelivet. Detta har nämnts åter och återigen och jag trodde inte någon missat det.
Jo jag har hört detta framföras, dock inte från någon seriös person. Det var väl någon knasig bloggare som först kom dragandes med det, och sen hängde Tegnell på och refererade till denna blogg i någon intervju och skämde ut sig?

Var det samma blogg-galningar som felaktigt påstod att "september 2020 hade den lägsta dödligheten i Sveriges historia", men sen när man klickar på länken till SCBs data, så visar det sig att man inte behöver gå längre tillbaka än till juni ifjol för att hitta en månad med lägre antal döda.

Vad beträffar "puff"dödlighet, så om du tänker till lite så inser du fort att det inte är något som står rätt till med det tankesättet.

Vi hade alltså en underdödligjet på säg 3 000 från influensasäsongen 2019/20.

3 000 som skulle ha dött under en vanlig influensasäsong, men som inte fick någon "puff".

Och sen säger du att dom istället fick denna "puff" av coronan? Trots att antikroppstester indikerar att enbart cirka 10% av Sveriges befolkning smittades av coronan i våras?

Det är någon som inte riktigt går ihop här, eller hur? För du påstår väl inte att just den gruppen till 100% blev exponerade för SARS-CoV-2?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in