2020-11-22, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Är man inte väldigt ung så minns man 2009. Hundratals ungdomars liv förstördes. Även om det var en väldigt liten del som drabbades så lever detta kvar i det svenska medvetandet.
Jag kommer ihåg.
Jobbade inom vård då. Det var obligatorisk för oss att vaccinera sig.
Jag mådde skit dålig i en vecka.
Det kan inte vara värre än så.
Citera
2020-11-22, 15:26
Medlem
Nu står det i tidningarna om 28-åringen som dog i Covid häromdagen (det outades I denna tråden för ett par dagar sedan).

https://www.expressen.se/gt/dennis-28-dog-i-covid-ofattbart/
Citera
2020-11-22, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det gär citatet tycker jag sammanfattar galenskaperna rätt bra.

Många knallkorkar här i tråden som inte förstår skillnaden.
Karantän och lockdown är de enda sättet att utrota detta virus.
Kina är ett bra exempel.du har inga exempel på dina teorier förutom fake News.
Citera
2020-11-22, 15:39
Avstängd
[quote=Kvastfeningen|73694897]
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979

Absolut men jag är så jävla trött på att alla säger att vi är sämst när vi klart och tydligt inte är det. Räknar du folkmängd på dom listorna gissar jag på att det är ganska lika.
Dessutom är det inte över än många av dom du räknar upp polen bl.a kommer nog ifatt oss inom en snar framtid.
Det dör en väldig massa folk i många länder just nu men det är ändå sverige som ALLTID är sämst.
Ni mäniskor har på något underligt vis fastnat från i våras att just vi är så jävla dåliga och fast snart hela europa är ifatt så fortsätter ni som i trans att skrika er hesa om Sveriges dåliga hantering av pandemin.
Vårdskulden nämner du, skulle den bli MINDRE i länder som stänger ner mer menar du?

Självklart är vi inte sämst i alla kategorier när det gäller pandemibekämpningen men i de kategorier som belyses av OECD-rapporten så är vi faktiskt det. Jag är ingalunda i trans och skriker mig inte heller hes, men jag anser att Sveriges hantering var dålig i våras såväl som i nutid. Det som förbättrats är vare sig regeringens eller Folkhälsomyndighetens arbete utan snarare att vården blivit bättre på att behandla Covid19.

Huruvida länder kommer att "komma ikapp" våra dödstal återstår att se men det faktum att våra dödstal ökar samt att C19 numera letat sig in i äldrevården (igen) talar för att inte alltför många länder kommer att gå om Sverige.
Citera
2020-11-22, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu står det i tidningarna om 28-åringen som dog i Covid häromdagen (det outades I denna tråden för ett par dagar sedan).

https://www.expressen.se/gt/dennis-28-dog-i-covid-ofattbart/

Det är väl samma lömska förlopp som i våras: snabbt sjuk, bättre, pang avliden. Väldigt få fall, väldigt få unga personer som avlider såhär, men klart anmärkningsvärt.
Citera
2020-11-22, 15:40
Medlem
Breaking news.

Skåne har sin peak vid jul.

Källa.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-11-22, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vi är iallafall sämst av OECDs 35 medlemsländer.

”Sverige är sämst på att få ned smittan bland OECD:s 35 medlemsländer, enligt en ny rapport från organisationen som journalisten Emmanuel Karlsten tagit del av.

Sverige har enligt OECD haft stora problem att få ned smittotalet R, det vill säga den tid det tar för den smittade att i genomsnitt smitta färre än en person. När det för Island tog 18 dagar att få R-talet till under 1, tog det 58 dagar för Sverige.

Enligt rapporten ligger Sverige även i botten när det gäller att isolera sig och att skriva ut patienter från IVA.

När Frankrike och Nederländerna under våren kunde minska antalet nyinskrivna på fyra veckor, tog det elva veckor för Sverige att nå samma nivå.”

svt.se

Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
OECD sågar Sveriges smittspridning strategi.
Är det nån som har hittat den original rapporten hos OECD ?

https://www.expressen.se/nyheter/rapport-sverige-samst-pa-coronahanteringen/

Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det vore ju jävligt udda om inte Sverige var långsammast att få ner R-talet under våren med tanke på att resten av Europa stängde ner i fullständig panik. I Stockholm kunde man ta tunnelbanan till en trevlig uteservering och dricka öl i April-solen. Lite av normalläge när resten av Europa brann.
Läget blev inte så illa som befarat. Vi minns alla rapporterna från U.K som minsann menade på att vi skulle ha 80000 döda svenskar 1:a Maj. Det blev inte ens 6000. Tragik naturligtvis men inte i närheten av spekulationerna. Hockeyhallar skulle ju användas för alla lik.
Sverige var inte långsammast med att få ner R-talet under 1. Det här är resultatet av att någon har gjort ett statistiskt misstag.

Man skriver att Sverige och UK var långsammast med 58 respektive 54 dagar. Desto bättre var Spanien på 34 dagar, strax under EU-snittet. Hur kan det vara så stor skillnad? Jo, för att man tittar på kurvan över antalet positiva fall, som var helt messed up i våras.

När man tittar på den mycket pålitligare kurvan över dödsfall, så ser man att alla de här länderna nådde sin peak nästan exakt på dagen trettio dagar från sitt första dödsfall. Den här skillnaden mellan länder som ECDC pratar om, den existerar inte.

Det som skiljer ut UK och Sverige är att vi båda stegade upp vår testkapacitet extremt mycket under april. Nedgången i antalet fall under april månad maskeras därför av att vi successivt testade allt fler. Så det ser ut på grafen som att toppen av vår pandemi var i slutet av april, fast den egentligen inträffade en månad tidigare.

ECDC har gjort ett nyckeltal av en statistisk anomali, och presenterar det som något viktigt.
Citera
2020-11-22, 15:47
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Imorn blir det att köpa munskydd, har haft det en gång och det var förra veckan när jag var på stan. Gjorde bort mig då jag inte hade munskyddet över näsan vilket man ska ha.. pinsamt

Bra intiativ. Notera också om de du möter håller mer / mindre avstånd om du kan? Och återrapportera gärna i tråden.

Bär själv munskydd vid apotek affär och kollektivtrafik och min upplevelse är att de flesta håller faktiskt mer avstånd sista dagarna än för bara några dagar sen. Och har man munskydd så håller människor ännu längre avstånd. Jag tror att de uppfattar att man är sjuk om man bär munskydd, men det är ju tvärtom, man vill ju skydda andra sen sig själv.

Citera
2020-11-22, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Bra intiativ. Notera också om de du möter håller mer / mindre avstånd om du kan? Och återrapportera gärna i tråden.

Bär själv munskydd vid apotek affär och kollektivtrafik och min upplevelse är att de flesta håller faktiskt mer avstånd sista dagarna än för bara några dagar sen. Och har man munskydd så håller människor ännu längre avstånd. Jag tror att de uppfattar att man är sjuk om man bär munskydd, men det är ju tvärtom, man vill ju skydda andra sen sig själv.

Fint att höra att munskydd används utanför vården. Det är bra märkligt att tänka på FHM:s retorik: platta till kurvan, skona vården. Det är ju med bla masker och munskydd vi plattar till den. Fifina verktyg, baserade på vetenskap och beprövad erfarenhet. Glöm inte att byta bara, regelbundet och byt om masken eller skyddet blir blött eller smutsigt 😷
Citera
2020-11-22, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Hur tänker du när du när du inkluderar 1-15 jan, 16-31 jan, 1-15 feb, 16-29 feb och 1-15 mar? Det är väl ingen som påstår att det var en massa folk som dog i corona under den perioden? Du ska väl börja räkna från och med det första rapporterade coronadödsfallet, som var i mitten av mars.

Ett annat misstag du har gjort är att inte justera för att befolkningsökningen i Sverige de senaste åren huvudsakligen har bestått av yngre personer som har flyttat hit. Och dom dör ju i betydligt färre utsträckning.

Det vi egentligen behöver göra är att titta på den nuvarande demografin i landet och räkna antalet personer i varje ålder för att sedan multiplicera med den statistiska risken för död för respektive ålder. Sen summerar du detta och får ett väntevärde som vi kan jämföra med.

Finns det någon som jobbar på ett försäkringsbolag som kan hjälpa till att få fram den datan?

I avsaknad av sådan data så är det mest rimliga att istället jämföra med totalt antal döda per år under de senaste fem åren, och se hur 2020 ser ut från och med mitten av mars.

Det din analys visar är den kombinerade effekten av a) det dog många svenskar av corona b) det flyttade en massa yngre personer till Sverige de senaste åren och c) det var en mild influensasäsong 2019/20.

Det som är av intresse är a).
Därför att låg incidens av influensadödsfall under hela hösten/vintern gjorde att det fanns ett stort antal människor som var i vanliga fall redan hade avlidit och som med covid-19:s ankomst fick den lilla "puff" som fick dem att lämna jordelivet. Detta har nämnts åter och återigen och jag trodde inte någon missat det.
Citera
2020-11-22, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Och har man munskydd så håller människor ännu längre avstånd. Jag tror att de uppfattar att man är sjuk om man bär munskydd, men det är ju tvärtom, man vill ju skydda andra sen sig själv.
Själv har jag ej munskydd, anledning är jag är skeptisk men framförallt att nästan ingen annan använder detta runt denna stad (bor norr, långt norr).
Min dagliga rutin är jag normalt hemma nästan hela dagarna oavsett, och när väl ute och de fåtal gånger jag sett någon med munskydd, så har det oftast varit äldre person.
De som har mask, och specifikt äldre personer, försöker jag hålla ytterligare lång distans just för jag känner det är mer respekt och då de kanske mer i risk eller är rädda då de använder munskydd (förstår man ej behöver vara rädd, men samtidigt om hur de förstår de hela ifall de skyddar sig själv eller ändra är nog delat mellan samhället tror jag).

Börjar folk använda munskydd allt mer här så det uppnår hälften, som säkert bara blir om de gör sådant krav, kommer jag självklart iaf fixa munskydd.
Citera
2020-11-22, 16:11
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sverige var inte långsammast med att få ner R-talet under 1. Det här är resultatet av att någon har gjort ett statistiskt misstag.

Man skriver att Sverige och UK var långsammast med 58 respektive 54 dagar. Desto bättre var Spanien på 34 dagar, strax under EU-snittet. Hur kan det vara så stor skillnad? Jo, för att man tittar på kurvan över antalet positiva fall, som var helt messed up i våras.

När man tittar på den mycket pålitligare kurvan över dödsfall, så ser man att alla de här länderna nådde sin peak nästan exakt på dagen trettio dagar från sitt första dödsfall. Den här skillnaden mellan länder som ECDC pratar om, den existerar inte.

Det som skiljer ut UK och Sverige är att vi båda stegade upp vår testkapacitet extremt mycket under april. Nedgången i antalet fall under april månad maskeras därför av att vi successivt testade allt fler. Så det ser ut på grafen som att toppen av vår pandemi var i slutet av april, fast den egentligen inträffade en månad tidigare.

ECDC har gjort ett nyckeltal av en statistisk anomali, och presenterar det som något viktigt.
Detta är väl ett parallellfall till hur WHO bedömde Sverige som högriskland tidigare I år?
Det byggde också på en udda tolkning av data.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in