2020-11-22, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Därför att låg incidens av influensadödsfall under hela hösten/vintern gjorde att det fanns ett stort antal människor som var i vanliga fall redan hade avlidit och som med covid-19:s ankomst fick den lilla "puff" som fick dem att lämna jordelivet. Detta har nämnts åter och återigen och jag trodde inte någon missat det.

Har du läst 6000 journaler?
Citera
2020-11-22, 16:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Bra intiativ. Notera också om de du möter håller mer / mindre avstånd om du kan? Och återrapportera gärna i tråden.

Bär själv munskydd vid apotek affär och kollektivtrafik och min upplevelse är att de flesta håller faktiskt mer avstånd sista dagarna än för bara några dagar sen. Och har man munskydd så håller människor ännu längre avstånd. Jag tror att de uppfattar att man är sjuk om man bär munskydd, men det är ju tvärtom, man vill ju skydda andra sen sig själv.

Jag kan bara tala för mig själv. Men ser jag någon med munskydd så tänker jag att den personen kanske är i riskgrupp för att bli dålig eller att personen ifråga bara är vettskrämd. Oavsett anledning så håller jag ett extra avstånd till denne av respekt, inte för att jag skulle vara extra rädd att bli smittad av just den personen.
Citera
2020-11-22, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu står det i tidningarna om 28-åringen som dog i Covid häromdagen (det outades I denna tråden för ett par dagar sedan).

https://www.expressen.se/gt/dennis-28-dog-i-covid-ofattbart/

Att även yngre dör i virussjukdomar är väl inte speciellt ovanligt? Jag vet en kille som var 34 som avled i svininfluensan för några år sedan. Han var tidigare frisk. Dubbelsidig lunginflammation. Inte fan blev det ett uppslag i Expressen inte. Det förfaller extremt ovanligt att unga avlider med eller av Covid-19.
Är medias roll att piska upp oro bland befolkningen?
Citera
2020-11-22, 16:16
Medlem
ReijoHervonens avatar
Intressant, region skåne har tagit fram tre scenarion hur sjukvården kommer att belastas av corona. I det lindrigaste scenariot peakar kurvan runt lucia med ca 175 intagna. I scenario två, det som man bedömt som det mest troliga så peakar kurvan runt jul med drygt tvåhundra intagna.
I det värsta scenariot så kommer peaken lite senare i mellandagarna. Och belastningen blir knappt 250 intagna.

Det märkliga är att den nuvarande utvecklingen ligger högre än det värsta tänkbara scenariot. 170 inlagda redan idag, vilket är mest hittills.

https://www.sydsvenskan.se/2020-11-22/coronakurvan-i-skane-kan-na-sin-topp-till-julhelgen
Citera
2020-11-22, 16:17
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Att även yngre dör i virussjukdomar är väl inte speciellt ovanligt? Jag vet en kille som var 34 som avled i svininfluensan för några år sedan. Han var tidigare frisk. Dubbelsidig lunginflammation. Inte fan blev det ett uppslag i Expressen inte. Det förfaller extremt ovanligt att unga avlider med eller av Covid-19.
Är medias roll att piska upp oro bland befolkningen?

Ja, Fria medier har bra tider när det är oroligt, Ju saftigare och ju mer dödsbringande nyheter desto mer klick och sålda exemplar. Tyvärr ett systemfel som är svårt att åtgärda utan inskränkningar i yttrandefriheten.
Citera
2020-11-22, 16:19
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sverige var inte långsammast med att få ner R-talet under 1. Det här är resultatet av att någon har gjort ett statistiskt misstag.

Man skriver att Sverige och UK var långsammast med 58 respektive 54 dagar. Desto bättre var Spanien på 34 dagar, strax under EU-snittet. Hur kan det vara så stor skillnad? Jo, för att man tittar på kurvan över antalet positiva fall, som var helt messed up i våras.

När man tittar på den mycket pålitligare kurvan över dödsfall, så ser man att alla de här länderna nådde sin peak nästan exakt på dagen trettio dagar från sitt första dödsfall. Den här skillnaden mellan länder som ECDC pratar om, den existerar inte.

Det som skiljer ut UK och Sverige är att vi båda stegade upp vår testkapacitet extremt mycket under april. Nedgången i antalet fall under april månad maskeras därför av att vi successivt testade allt fler. Så det ser ut på grafen som att toppen av vår pandemi var i slutet av april, fast den egentligen inträffade en månad tidigare.

ECDC har gjort ett nyckeltal av en statistisk anomali, och presenterar det som något viktigt.
Det är mycket riktigt ett felaktigt antagande att Sverige skulle ha varit långsammast att få R-talet under 1. Däremot är det ett korrekt antagande att Sverige var långsammast på att trycka ner dödstalen efter att de peakat.
Det gick relativt snabbt att få en sjunkande kurvan, den sjönk dock mycket långsammare än de flesta övriga länders.
Citera
2020-11-22, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Intressant, region skåne har tagit fram tre scenarion hur sjukvården kommer att belastas av corona. I det lindrigaste scenariot peakar kurvan runt lucia med ca 175 intagna. I scenario två, det som man bedömt som det mest troliga så peakar kurvan runt jul med drygt tvåhundra intagna.
I det värsta scenariot så kommer peaken lite senare i mellandagarna. Och belastningen blir knappt 250 intagna.

Det märkliga är att den nuvarande utvecklingen ligger högre än det värsta tänkbara scenariot. 170 inlagda redan idag, vilket är mest hittills.

https://www.sydsvenskan.se/2020-11-22/coronakurvan-i-skane-kan-na-sin-topp-till-julhelgen

Considering the acceleration that Christmas and New Years will have on spreading the infection, it isn’t going to peak in December.
Citera
2020-11-22, 16:27
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Considering the acceleration that Christmas and New Years will have on spreading the infection, it isn’t going to peak in December.

Hur kan du ha historik på detta? Vi har ju inte haft coronan över jul och nyår tidigare?
Var det inte du som sa att först påsk, sedan valborg osv skulle få smittan att explodera?

Om Skåne gjort en egen modellering hur det kommer se ut, så har de nog bättre underlag än dina killgissningar..
Om dom får rätt, återstår att se..
Som jag påpekat tidigare, så verkar Skåne ha peakat, avseende nya smittade. Om nu inget konstigt händer kommande vecka. Peaken inom vården kan säkert dröja ytterligare några veckor.
Citera
2020-11-22, 16:29
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det konstigaste jag läst under hela pandemin kommer ifrån Toronto nu.

Aftonbladet skrev igår att dom nya restriktionerna i Toronto innebär att "matbutikerna endast får verka på 50% kapacitet"?

Vad menar dom ens med det? Har inte läst om något liknande någon annanstans.
Det kan väl vara så att de bara släpper in hälften så många som vanligt samtidigt i butiken.
Citera
2020-11-22, 16:37
Medlem
[quote=Leland1979|73693825]
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Öööh ok då ska vi se.
Länder som har högre dödstal per capita och är medlemmar i OECD:
Spanien
Frankrike
Storbritanien
Usa
Tjeckien
Italien
Belgien
Chile
Colombia
Mexico

/QUOTE]

Och OECD-länder som har färre dödstal än Sverige (räknat per miljoner invånare)

Australien
Österrike
Canada
Danmark
Estland
Finland
Tyskland
Grekland
Ungern
Island
Irland
Israel
Japan
Korea
Lettland
Litauen
Luxemburg
Holland
Nya Zeeland
Norge
Polen
Portugal
Slovakien
Slovenien
Schweiz
Turkiet

Utöver dödstal så bör ju även vårdsskulden räknas med bland de som överlever pandemin.

I flera länder har det dött fler än vad den officiella statistiken säger.
Citera
2020-11-22, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är mycket riktigt ett felaktigt antagande att Sverige skulle ha varit långsammast att få R-talet under 1. Däremot är det ett korrekt antagande att Sverige var långsammast på att trycka ner dödstalen efter att de peakat.
Det gick relativt snabbt att få en sjunkande kurvan, den sjönk dock mycket långsammare än de flesta övriga länders.
Det är sant. Men att bedöma ett land efter hur lång "svans" av fall man har (svansen är ett skede då R<1 och man har kontroll på viruset) är ett väldigt konstigt nyckeltal. Det känns som ett nyckeltal man designat för att kunna placera Sverige i botten, och få sina länder att framstå i bättre dager.

Att säga att Frankrike och Holland är bättre för att deras IVA tömdes snabbare är inte heller en rättvisande beskrivning, eftersom de hade en väsentligt högre peak IVA-belastning till att börja med.
Citera
2020-11-22, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Detta är väl ett parallellfall till hur WHO bedömde Sverige som högriskland tidigare I år?
Det byggde också på en udda tolkning av data.
Jag minns faktiskt inte, men man var i alla fall väldigt snabb med att lyfta fram Sverige när andra länders kurvor sjönk under Sveriges, en kort period. Att det absoluta antalet fall då var obetydligt lågt, relativt vårens pandemi, det hade ingen betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in