2020-11-21, 22:46
  #91801
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
M har ökat systematiskt från ca 17 till 21 % sedan Kristersson drack kaffe med Åkesson i december 2019. Vad har Kristersson att vinna på att bekänna färg ytterligare redan nu?
M har stabiliserat sig för att de tagit tag i invandring och rättspolitik samt varit mer öppna för sd. De tar främst röster från tidigare stödröstare på Liberalerna (2 procent). Så att M i nästa val går från 19,8 till minst 21,8 är något naturligt då liberalerna är ett skärrat och förrädiskt parti på 2-3 procent.

Har inte mkt att göra med köttbullar med åkesson. Ett parti som moderaterna ska egentligen ha minst 25 procent. Allt under är ett fet misslyckande.
2020-11-21, 23:25
  #91802
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpvann
M har stabiliserat sig för att de tagit tag i invandring och rättspolitik samt varit mer öppna för sd. De tar främst röster från tidigare stödröstare på Liberalerna (2 procent). Så att M i nästa val går från 19,8 till minst 21,8 är något naturligt då liberalerna är ett skärrat och förrädiskt parti på 2-3 procent.

Har inte mkt att göra med köttbullar med åkesson. Ett parti som moderaterna ska egentligen ha minst 25 procent. Allt under är ett fet misslyckande.

Det senaste året, sedan Kristersson drack kaffe med Åkesson, har M gått +4, SD har gått -4 och L har backat några promille. Och din analys är att M växer genom att plocka väljare som tidigare stödröstade på L?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7590215
2020-11-21, 23:47
  #91803
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Det senaste året, sedan Kristersson drack kaffe med Åkesson, har M gått +4, SD har gått -4 och L har backat några promille. Och din analys är att M växer genom att plocka väljare som tidigare stödröstade på L?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7590215
Till att börja med; opinionsundersökningar är skit som inte säger något. De prickade fel i förra valet, förrförra valet osv. Det enda opinionsundersökningar duger till är att se trender. SD hade liksom över 20 procent hos de mest renommerade opinionsinstituten 2015-2016 trots att det egentligen var en matematisk omöjlighet att SD skulle gå från 12,9 till över 20 procent i valet 2018. Samma sak ser vi nu. Vi vet att SD sedan valet haft sina toppar på 23 procent och som lägst runt 19-20 procent. Det är en indikation på att SD kommer öka rätt bra i nästa val också, men det kommer inte bli några 22-25 procent. Snarare lär det landa någonstans på 20-21 procent.

Det vi ser är att M och SD kommer öka sina resultat i nästa val. KD ligger fast men lär öka något marginellt.

SD kommer ta röster från både M och S. Moderaterna har lyckats stoppa en del av blodflödet till SD genom att skärpa till sig i sin retorik i de frågor som är angeläget för potentiella sverigedemokrater. Av den anledningen kommer det inte bli några 22-25 procent för SD, men de kommer ändå sno 1-2 procentenheter från M och 1,5-2 procent från S. Det blir en tillväxt på runt 3 procentenheter vilket ger 20,5 procent för SD i nästa val. Förstagångsväljande män kommer också ge SD en liten skutt mot 21 procent.

Liberalerna har gått kraftigt ner och ligger under spärren i de flesta mätningarna. De parkerar någonstans på 3,5. Det innebär att L tappar 2 procent och de flesta av dessa är moderata stödväljare. Det innebär att M kommer öka med minst 2 procent och få 21,8. Sen kommer man tappa lite till SD vilket gör att de i slutändan lär hamna på 20,8.

Det jag vill komma fram till är att det är redan skrivet i böckerna att M och SD kommer hamna jämnt närmare 20 procent i nästa val i och med att M haft en stark retorik och positionerat sig som ett starkt opinionsparti. Det stoppar blodflödet till SD samtidigt som det ger partiet garanterat 2 procent från L. Det har ingenting att göra med att man åt köttbullar med Åkesson.

Det roliga är att M skulle tjäna betydligt mer opinionsmässigt om man gick ihop med SD officiellt. Men man är för dumma för att förstå det.
2020-11-22, 12:30
  #91804
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Acton
Tror fortf inte att det blir en stark regering. Finns så många områden de inte har samma syn. Lämna migrationen och ge exempel där de alla har lika syn! Gemig 5 områden. Borde vara lätt enligt dig.
Så länge de kommer överens om budgeten så kommer det hålla. Dessutom kommer det finnas utrymme för flera skattesänkningar (som M gillar) om man sparar in på bistånd, migration, EU, integration, dåliga arbetsmarknadsåtgärder.
2020-11-22, 12:31
  #91805
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Acton
Tänkte bara förtydliga. Visst vet du att det är riksdagen som bestämmer?
Men din jävla åsna. En majoritetsregering innebär en majoritet i riksdagen.
2020-11-22, 13:35
  #91806
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Acton
Men ditt stolpskott. Finns så många områden de inte är ense om. Nämn några då?
S, L ,MP, C lyckades få ihop en budget trots att de står mil ifrån varandra.

S och MP har lyckats svetsa ihop en regering som hållit i mer än 6 år trots att de varit oense i många många frågor.

Det är inte så det fungerar din åsna.
2020-11-22, 15:31
  #91807
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Nu är tydligen sjukvårdsfrågan viktig igen och Löfven ska hålla tal till nationen imorgon. Samma rutin som förra gången S ökade.
Frågan är om det fungerar två gånger?

Det borde ju fungera sämre för varje gång tycker man. Speciellt som de haft fel igen. Övriga norden skulle ju drabbas nästa gång inte Sverige med vår "flockimmunitet." Det skulle ju jämna ut sig i längden.

Citat:
Ursprungligen postat av Acton
Och det får ni genom att S tappar nån procent? Höhöhö

Får? Vad är din motfråga en kommentar till egentligen? Jag skrev att vi vill rädda Sverige; men det kanske vi inte kan för ni samhällsförstörare försöker ju stoppa oss. Hur kopplar du det till din märkliga fråga och ljudliknelser i text? Om du faktiskt är förståndshandikappad så ber jag om ursäkt.
2020-11-22, 19:04
  #91808
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acton
Inte konstigt att SD kallas för ett enfrågeparti. Handlar aldrig om nått annat än migration. Just därför ni aldrig kommer tillföra nått gott i praktiken. Ni är så subtilt transparanta.

SD ligger bra till i flera frågor när Novus gör undersökningarna. Ja dom får bäst förtroende av alla partier när det gäller migrationen men även Lag och Ordning är en stark fråga för SD.

Sedan får vi inte glömma kulturen där "svensk" kultur är hotad eller under press. SD kan också vinna poäng på EU-kritiken, kritiken mot överstatligheten.

För egen del tycker jag att SD tillsammans med M borde kunna kräva mer opartiskhet från SVT och massmedia överhuvudtaget. Du bör betrakta SD som ett parti som är under utveckling och fortfarande formas. Ett parti där inte höger-vänsterskalan är det mest viktiga utan självständigheten, alltså den vertikala skalan. Där är dom idag ganska ensamma vilket dom bör föra fram mycket hårdare.
2020-11-22, 22:41
  #91809
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

För egen del tycker jag att SD tillsammans med M borde kunna kräva mer opartiskhet från SVT och massmedia överhuvudtaget.

SVT jobbar aktivt och partiskt för att lyfta M på bekostnad av SD. Publik service vill ju att M inte ska minska budgeten eller ändra too chefer.
2020-11-22, 23:10
  #91810
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
SVT jobbar aktivt och partiskt för att lyfta M på bekostnad av SD. Publik service vill ju att M inte ska minska budgeten eller ändra too chefer.


Du har rätt men vi får se, jag har sett en liten tuffare attityd även från M. Vad det nu kan vara värt.
2020-11-24, 08:40
  #91811
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
M har ökat systematiskt från ca 17 till 21 % sedan Kristersson drack kaffe med Åkesson i december 2019. Vad har Kristersson att vinna på att bekänna färg ytterligare redan nu?
Det här med att "bekänna färg" är kanske ett ganska så olyckligt ordval?

Varje parti, även M, har en form av skyldighet att öppet deklarera hur och med vilka man ämnar att utgöra ett regeringsalternativ.

På just den punkten så har SD varit ganska så rättframma. Bristen på att vara ärliga och öppna gentemot väljarkåren brister annars över nästan hela linjen. Vilka partier vet man idag var de står? Det är väl i stort sätt enbart SD och V som inte skapar osäkerhet? Ja, i viss mån även C som totalvägrar SD.

C vägrar SD och M ser ut att stå att väga mellan SD och C vad det gäller ett eventuellt framtida regeringsalternativ. Det är för mig en gåta att M växer.
2020-11-24, 09:04
  #91812
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det här med att "bekänna färg" är kanske ett ganska så olyckligt ordval?

Varje parti, även M, har en form av skyldighet att öppet deklarera hur och med vilka man ämnar att utgöra ett regeringsalternativ.

På just den punkten så har SD varit ganska så rättframma. Bristen på att vara ärliga och öppna gentemot väljarkåren brister annars över nästan hela linjen. Vilka partier vet man idag var de står? Det är väl i stort sätt enbart SD och V som inte skapar osäkerhet? Ja, i viss mån även C som totalvägrar SD.

C vägrar SD och M ser ut att stå att väga mellan SD och C vad det gäller ett eventuellt framtida regeringsalternativ. Det är för mig en gåta att M växer.

Största anledningen till att M växer är för att de synts i media och börjat låta som SD. Endast till för att ta röster från SD till 7-klövern. Kontrollerad opposition.

Däremot har Åkesson börjat synas mer i sociala media med ett youtube klipp på ca 420 visningar. Rätt stort och kan bidra till ökning då det var ett bra samtal.

https://youtu.be/wCR6MfQl2QQ

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in