2020-11-22, 09:43
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Premissen med detta resonemang är att vaccinerade inte skulle sprida viruset, men jag vet inte om detta är visat.

Jag tror att de vaccinresultat vi har nu visar att Pfizer och Modernas vaccin ger ett mycket gott skydd mot att bli sjuk i covid-19, men jag tror inte att dom visar att man inte kan bli smittad av SARS-CoV-2 och bli smittspridare själv.

Jag kan ha missat något, men jag tycker Torbjörn har fel. Kan du tänkta dig om vi vaccinerar en massa 20-åringar som då blir nästinintill helt skyddade från covid-19risk. Hur tror du att dom kommer bete sig då? Antagligen ännu värre än nu.

För sjukvården borde man vaccinera de som belastar IVA. Medelåldern är ju kring 60 där.

Så börja vaccinera alla 50-70 kanske?
Citera
2020-11-22, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttBekymmerJagHar
Våg två har inte alls "knappt börjat", sett till en över en månad tillbaka så har det pågått en stadig konstant ökning, vi är mitt i skiten i våg två.

Utan att ta parti för alarmister eller förnekare så måste man vara ödmjuk åt båda håll, läget är kritiskt och det är fullständig kaos på vissa sjukhus - men än är vi inte där vi var i våras.
Folk söker uppenbarligen vård tidigare nu, samtidigt har sjukhusen i den mån det finns plats, blivit mycket bättre på att behandla sjuka, vilket leder till färre dödsfall men högre tryck på sjukhusen.

Sen lite OT, så tror jag att många underskattar risken med att få hög feber, det läggs för mycket fokus på lungor och halssymptom - hög feber över 40 och uppåt gör att man blir väldigt uttorkad, bor man då själv och blir oförmögen att ta hand om sig själv pga den höga febern, så är det mycket möjligt att kroppen lägger av om det pågår länge, oavsett ålder.
Man känner sig kanske lindrigt sjuk, feber runt 38-39 som snabbt stiger upp mot 40-42, varpå man inte hinner ta kontakt med vården innan man faller in i det dvala-liknande tillstånd man kan få av hög feber, är man då redan lite uttorkad och undernärd efter några dagars lindrig sjukdom så kan det absolut vara dödligt bara det.

Om smittan fortsätter fördubblas var åttonde dag har vi 1000 döda om dagen vid jul. Hur många vi har i mars törs jag inte ens tänka på. Sverige måste stänga ner Nu!
Citera
2020-11-22, 09:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag skulle inte uttrycka det som att Toronto är satt i karantän.

Det konstigaste jag läst under hela pandemin kommer ifrån Toronto nu.

Aftonbladet skrev igår att dom nya restriktionerna i Toronto innebär att "matbutikerna endast får verka på 50% kapacitet"?

Vad menar dom ens med det? Har inte läst om något liknande någon annanstans.
Citera
2020-11-22, 09:47
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Historien om marknaden är märklig. Ett så snabbt nytt virus, hur kan dess epicentrum direkt hittas?

Marknaden var aldrig officiellt epicentrum och Kina själva dementerade att marknaden skulle vara epicentrum ganska tidigt. Däremot fortsatte smutskastningen utanför Kina mot vetenskapsmän som påstod att marknaden inte skulle vara epicentrum väldigt länge, i princip fortfarande. Det är det där som jag reagerade på direkt, det räckte att man postulerade möjligheten att viruset inte kom från marknaden för att bli shadowbannad på sociala medier även efter att Kina själva sagt att det inte kom från marknaden. Sånt händer inte om det inte pågår någon form av organiserat drev.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Tegnell valde kanske flockimmunitetsstrategin pga Sverige hade sån dålig beredskap?

Det är en extrem strategi, ur fas med vetenskaplig etik och med vetenskap överhuvudtaget. Har man minimala kunskaper om ett nytt dödligt virus och en pandemi, börjar man med att akta sig, backa. FHM gasade istället. Plattan i mattan.

Grunden till strategin är säkerligen feghet - och såklart politik. Det fanns inte resurser och struktur för att göra något annat.

Jag har tidigare efterlyst en vetenskapsetisk diskussion i denna tråd, som ska handla om vård och vetenskap och pandemin.

På vilket sätt är FHM:s agerande etiskt grundat? Denna fråga är osynlig i dagsdebatten.

All vetenskap ska i västvärlden vara etiskt försvarbar. Vetenskap utan etik ska vi inte ha.

Så vad sysslar FHM med? Deras posterboy älskar ordet vetenskap. Ordet etik har han aldrig nämnt.

Ett brännande, centralt problem för alla och särskilt för ett läkarutbildat språkrör.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag tror att du har helt rätt i din sista mening. Man tittade på lagar, lager, organisation av vård mm och kom fram till att det inte skulle gå att stoppa smittan.

Dessutom har vi en egoistisk självupptagen population.

Länder med mer kollektivistiskt tänk som Vietnam klarar ju sig mycket bättre trots sämre förutsättningar.
Citera
2020-11-22, 09:48
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Det beror på vad man menar med "stor" överdödlighet. 1,01% kan eventuellt förvandlas till ingen överdödlighet alls (även om det inte är så troligt i dagsläget).

Sveriges sammanlagda dödstal per månad
(antal avlidna per 100.000 invånare och dag)

2015-19 2020 överdödlighet
1-15 jan 2,82 2,58 -8,6%
16-31 jan 2,74 2,49 -9,3
1-15 feb 2,73 2,46 -9,8
16-29 feb 2,80 2,45 -12,7
1-15 mar 2,76 2,46 -10,8
16-31 mar 2,60 2,75 +5,5
1-15 apr 2,54 3,48 +37,3
16-30 apr 2,46 3,20 +29,8
1-15 maj 2,34 2,95 +26,3
16-31 maj 2,23 2,49 +11,4
1-15 jun 2,20 2,40 +9,0
16-30 jun 2,20 2,27 +3,2
1-15 jul 2,26 2,15 -1,4
16-31 jul 2,24 2,12 -5,4
1-15 aug 2,20 2,16 -1,9
16-31 aug 2,21 2,07 -6,3
1-15 sep 2,26 2,11 -6,6
16-30 sep 2,27 2,13 -6,2
1-15 okt 2,34 2,18 -6,6
16-31 okt 2,38 2,17 -9,1
========================================
Snitt : 2,429 2,4535 +1,01%

Källa: https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/
klicka på Statistik hämtas som excelfil på scb.se

Hur tänker du när du när du inkluderar 1-15 jan, 16-31 jan, 1-15 feb, 16-29 feb och 1-15 mar? Det är väl ingen som påstår att det var en massa folk som dog i corona under den perioden? Du ska väl börja räkna från och med det första rapporterade coronadödsfallet, som var i mitten av mars.

Ett annat misstag du har gjort är att inte justera för att befolkningsökningen i Sverige de senaste åren huvudsakligen har bestått av yngre personer som har flyttat hit. Och dom dör ju i betydligt färre utsträckning.

Det vi egentligen behöver göra är att titta på den nuvarande demografin i landet och räkna antalet personer i varje ålder för att sedan multiplicera med den statistiska risken för död för respektive ålder. Sen summerar du detta och får ett väntevärde som vi kan jämföra med.

Finns det någon som jobbar på ett försäkringsbolag som kan hjälpa till att få fram den datan?

I avsaknad av sådan data så är det mest rimliga att istället jämföra med totalt antal döda per år under de senaste fem åren, och se hur 2020 ser ut från och med mitten av mars.

Det din analys visar är den kombinerade effekten av a) det dog många svenskar av corona b) det flyttade en massa yngre personer till Sverige de senaste åren och c) det var en mild influensasäsong 2019/20.

Det som är av intresse är a).
Citera
2020-11-22, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Marknaden var aldrig officiellt epicentrum och Kina själva dementerade att marknaden skulle vara epicentrum ganska tidigt. Däremot fortsatte smutskastningen utanför Kina mot vetenskapsmän som påstod att marknaden inte skulle vara epicentrum väldigt länge, i princip fortfarande. Det är det där som jag reagerade på direkt, det räckte att man postulerade möjligheten att viruset inte kom från marknaden för att bli shadowbannad på sociala medier även efter att Kina själva sagt att det inte kom från marknaden. Sånt händer inte om det inte pågår någon form av organiserat drev.

Jag förstår. Intressant stoff.
Citera
2020-11-22, 09:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ok, tack! Det låter inte så bra. Förhoppningsvis är det inte fallet här.
Det kan även ske med olika liknande virus. Det är hypotesen bakom ADE vid COVID19. Gammalt immunologiskt minne från endemiska coronavirus producerar dysfunktionella antikroppar. Läget på den fronten är att man inte vet fortfarande vad som riktigt händer i de allvarliga fallen. Man vet vad och ganska mycket hur men lite varför.

För SCoV2 ser det fortfarande ljust ut på mutationsfronten. Det ska vi vara glada för. Antikroppar mot det ursprungliga viruset ser ut att fungera mot de senaste mutationerna. Viktigt då i princip alla vacciner är baserade på RNA-kartan som publicerades i början av året. Varför vi inte har sett några funktionella mutationer i någon större utsträckning beror troligtvis på två faktorer. SCoV2 är ett väldigt stabilt virus som redan är ganska optimalt anpassat till människan. Eventuella mutationer konkurreras ut av viruset helt enkelt. Det här kan naturligtvis förändras och jag tror att det kommer att göra det med tiden och ställa till problem för t.ex. vaccin. Förhoppningsvis och troligtvis blir det då mildare och inte lika skadligt.
Citera
2020-11-22, 09:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0

Det är en extrem strategi, ur fas med vetenskaplig etik och med vetenskap överhuvudtaget. Har man minimala kunskaper om ett nytt dödligt virus och en pandemi, börjar man med att akta sig, backa. FHM gasade istället. Plattan i mattan.

Grunden till strategin är säkerligen feghet och politik. Det fanns inte resurser och struktur för att göra något annat.

Jag har tidigare efterlyst en vetenskapsetisk diskussion i denna tråd, som ska handla om vård och vetenskap och pandemin.

På vilket sätt är FHM:s agerande etiskt grundat? Denna fråga är osynlig i dagsdebatten.

All vetenskap ska i västvärlden vara etiskt försvarbar. Vetenskap utan etik ska vi inte ha.

Så vad sysslar FHM med? Deras posterboy älskar ordet vetenskap. Ordet etik har han aldrig nämnt.

Ett brännande, centralt problem för alla och särskilt för ett läkarutbildat språkrör.

Helt rätt. Peet Tull tex har ju betydligt mer etiskt tänk så under hans tid hade detta varit en omöjlighet. Tegnell saknar uppenbart etik/moral så självklart tar han inte sådana hänsyn i sin strategi.
Citera
2020-11-22, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Kan det vara det detta Löfven ska besvara idag i sitt tal till nationen?
Jag tror det mer handlar om att vi börjar närma oss lucia - jul och nyårsfirande och att vi ska tänka på avstånden och inte glömma tvätta händerna. Bla bla bla
Citera
2020-11-22, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Observera mitt ordval "nog hyffsat säkra". Vi har stora mängder data att titta på, och jag känner i alla fall inte till några tillförlitliga rapporter om ADE vid naturlig immunitet och återinfektion. Det vi vet är att det finns dokumenterade fall av personer som fick kortvarig immunitet, blev återinfekterade men att det inte finns någon ADE-problematik rapporterad hos dessa.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1473309920307647
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in