Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Mycket bra sammanfattat. Dunkan sedan lägga på ytterligare aspekter (om du har den kunskapen, vilket en diagnosticerande läkare har) rörande hälsan vid detta tillfället innan Covid. Är patienten i de sista dagarna avben cancersjukdom, eller har patienten ingen större risk för dödsfall just nu. Patienten kanske skulle dö av influensan om ett par månader (om den inte tar vaccinet för denna vill säga), men det innebär inte att patienten skullle dö varken nu eller om några månader.
Nån läkare är jag inte, men de flesta gamla dör i en svacka. Så det är nog naturligt att en infektion inom trettio dagar har bidragit, oavsett om det är covid eller kräksjukan.
Citat:
Lägg också till att färre kör bil, färre går inne i städerna osv och du får en underdödlighet bland yngre (och äldre) i trafiken. Kanske tar fler livet av sig, färre dör kanske på jobbet? Osv.
Det här tror jag däremot inte. Trafikolyckor är missuppfattade.
Faktum är att väldigt få dör i trafiken, och trafikdödligheten per capita ökar ju längre från stadskärnan du kommer. Fram till oktober är det 36 personer färre än 2019 som dött i trafiken. Det är ju en positiv sidoeffekt, men det ändrar inte dödsstatistiken för corona.
De flesta dödsolyckor sker i hemmet, på fritiden. Det är främst män som klättrar på stegar, drar egen el m.m. Så det är osannolikt att olycksdödligheten skulle minska av att människor är hemma mer.
Jag råkade ta bort det du skrev om proppen, men blodpropp är väl såpass ovanligt hos unga människor, att det måste vara mycket osannolikt att man får det av en slump samtidigt som corona.