2020-11-22, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det handlar om ett och samma virus oftast även hos katter. Det är när t.ex. muterade varianter uppstår och det finns ett immunologiskt minne för den ursprungliga varianten. Saken är den att just minnet förhindrar att nya anpassade antikroppar bildas då kroppen tror att den har full koll. I bästa fall blir resultatet icke-neutraliserande antikroppar som gör att immunförsvaret misslyckas och utläkningen förlängs. I värsta fall uppstår ADE där antikropparna istället hjälper viruset in i makrofager t.ex.

Coronaviruset hos katter är lite annorlunda. Det handlar fortfarande om samma virus faktiskt som muterar. Ursprungsviruset är tämligen harmlöst och ger inga allvarliga problem men katter har svårt att bli av med viruset som blir en kronisk infektion. Det kan sedan mutera i katten och då till slut förvandlas till en dödlig variant. Katten kan bli sjuk efter ett antal år från den första infektionen. Det här drabbar oftast raskatter som smittas när de är kattungar.
Ok, tack! Det låter inte så bra. Förhoppningsvis är det inte fallet här.
Citera
2020-11-22, 09:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag skulle inte uttrycka det som att Toronto är satt i karantän.

Jag vet inte om du läste mitt forna inlägg men jag sätter "viss" likhet mellan lockdown och karantän. Jag är beredd att släppa den diskussionen och håller i princip med dig om din uppdelning. Syftet är detsamma, få ner smittspridningen, eller i karantänens fall utrota smittan.
Citera
2020-11-22, 09:22
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Mycket bra artikel.
Självfallet det är de som sprider sjukdomen mest som ska vaccineras först så att smittspridningen sjunker.
Om den sjunker då har alla nytta av det.
Äldre personer som kan röra sig knappast i sitt eget rum på ett äldreboende kan inte bli smittad om nån smittbärare inte kommer in i rummet.
Äldre kan knappast vara spridare.
Vaccin strategin är redan innan den kommer igång korkad !

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/jBvbdA/vansinne-att-vaccinera-oss-som-ar-aldre-forst
Premissen med detta resonemang är att vaccinerade inte skulle sprida viruset, men jag vet inte om detta är visat.

Jag tror att de vaccinresultat vi har nu visar att Pfizer och Modernas vaccin ger ett mycket gott skydd mot att bli sjuk i covid-19, men jag tror inte att dom visar att man inte kan bli smittad av SARS-CoV-2 och bli smittspridare själv.

Jag kan ha missat något, men jag tycker Torbjörn har fel. Kan du tänkta dig om vi vaccinerar en massa 20-åringar som då blir nästinintill helt skyddade från covid-19risk. Hur tror du att dom kommer bete sig då? Antagligen ännu värre än nu.
Citera
2020-11-22, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det går ju inte att veta, men man kan uppskatta felets storlek.

Med 250.000 testade per vecka, är det alltid 10% av Sveriges befolkning som samtidigt är testade för covid-19 inom 30 dagar.

Om 10% av dessa är positiva, så är det 1% av Sveriges befolkning som har en positiv covid-19 diagnos inom 30 dagar.

Det betyder att risken för att någon som dör av en slump, och har en covid-19 diagnos inom 30 dagar, är 1 på 100.

Samtidigt så har man antagligen missat enstaka personer som dör direkt och indirekt av covid-19. Och dödsfall sker ju inte homogent i alla åldrar. Man kan säga att en person som dör i åldrarna 20-60 år av en slump, den har just nu 1 på 100 att ha en covid-19 diagnos inom trettio dagar.

Men förhållandevis få dör så tidigt, nuförtiden. Det dör normalt 250 personer per dag, så felet är maximalt att 2.5 av dessa felaktigt sorteras som covid. Men det är kanske bara ett tiotal som dör i gruppen under 60 år, så i den gruppen handlar det om 0.1 person som felaktigt räknas som covid-19, per dag.

Sett till att vi rapporterar kanske femtio dödsfall om dagen nu, så är felet relativt litet. Felet står ju i proportion till att vi både testar extremt många nu, och har en hög andel positiva. Om vi testade 25.000 per vecka, och 1% var positiva, så skulle felet bara vara en hundradel så stort.

Totalt sett känns den här metoden väldigt robust. Att man skulle få en stor överräkning är nästan uteslutet.

Mycket bra sammanfattat. Du kan sedan lägga på ytterligare aspekter (om du har den kunskapen, vilket en diagnosticerande läkare har) rörande hälsan vid detta tillfället innan Covid. Är patienten i de sista dagarna avben cancersjukdom, eller har patienten ingen större risk för dödsfall just nu. Patienten kanske skulle dö av influensan om ett par månader (om den inte tar vaccinet för denna vill säga), men det innebär inte att patienten skullle dö varken nu eller om några månader.

Lägg också till att färre kör bil, färre går inne i städerna osv och du får en underdödlighet bland yngre (och äldre) i trafiken. Kanske tar fler livet av sig, färre dör kanske på jobbet? Osv.

Rörande exempelvis blodproppar så ser man i statistiken att dessa blivit fler hos folk som haft Covid. Särskilt i vissa organ som exempelvis lungorna. Detta fick en arbetskollega till mig höra när han fick en propp i lungan två veckor efter att symtomen på Covid försvunnit. De kan inte säga att han fick proppen i lungan pga Covid, men sannolikheten säger det.
Senast redigerad av Pisseman 2020-11-22 kl. 09:41.
Citera
2020-11-22, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hur kunde det bli såhär?

"OECD: Sverige sämst på att få ner coronasmittan
Sverige är sämst på att få ner smittan och sämst på att skriva ut patienter från intensivvårdsavdelningen, visar en ny OECD-rapport som Emaunel Karlsten skriver om.

Enligt rapporten hade Sverige stora problem att få ner det så kallade R-talet, som anger hur många personer varje smittad person smittar. För Sverige tog det 58 dagar att få ner R-talet till under 1 jämfört med Island där det tog 18 dagar.

Dessutom har Sverige haft problem när det handlar om att få ner antalet nya patienter på iva. För Frankrike och Nederländerna tog det fyra veckor att minska antalet nyinskrivna på iva medan det i Sverige tog elva veckor att nå samma nivå."

Kan det vara det detta Löfven ska besvara idag i sitt tal till nationen?
Citera
2020-11-22, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vet inte om du läste mitt forna inlägg men jag sätter "viss" likhet mellan lockdown och karantän. Jag är beredd att släppa den diskussionen och håller i princip med dig om din uppdelning. Syftet är detsamma, få ner smittspridningen, eller i karantänens fall utrota smittan.
Det var inte heller meningen att käbbla. Det är ju nära besläktade fenomen.
Citera
2020-11-22, 09:31
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Är du förvånad? Inte jag, detta förstod vi ju redan i våras. Andra EU-länder har inte bara regerande som agerar tidigt och resolut de har dessutom sedan tidigare större vårdkapacitet och därmed större testkapacitet samt fler vårdplatser/capita. Så det är klart Sverige blev sämst i klassen på många punkter. Däremot finns ingen överdödlighet att tala om i Sverige än så länge så detta är en av punkterna man måste väga in i vågskålen.

Sverige har ju väldigt låg pandemiberedskap har det visat sig. Otillräcklig lagstiftning, otillräcklig sjukvård, otillräckliga lager ppe mm.

Dessutom är vi ju drabbade av FHM som direkt rekommenderade att inte testa brett i början av pandemi n vilket resulterade i lägre testkapacitet än andra länder.

Munskydd kan också förklara en del av svårigheten att få ner R. Vid utbredd allmänsmitta borde munskydd vara effektivt på att snabbt få ner R.

Tegnell valde kanske flockimmunitetsstrategin pga Sverige hade sån dålig beredskap?
Citera
2020-11-22, 09:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Kan det vara det detta Löfven ska besvara idag i sitt tal till nationen?

Haha, nä kanske att det blir en Covid jul i år? Med OECD rapport i tanken inser man ju att vi inte kommer ha fått ner smittan till Jul. Iallafall inte om det fortlöper som i våras med långsam nergång.
Citera
2020-11-22, 09:38
Medlem
Långtidscovid kan bero på att man inte blir av med viruset:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/coronaviruset-kan-dr%C3%B6ja-sig-kvar-i-kroppen-1.37450426

Citat:
Men redan 2009 kunde forskaren Stanley Perlman och hans kollegor vid University of Iowa, USA, visa att det finns ett coronavirus, som hos möss kan orsaka hjärninflammation, som kan "dröja dig kvar" och trigga ett immunsvar, även om viruset självt inte förökar sig.

Citat:
Och för bara ett par veckor sedan visade forskare vid The Rockefeller University, USA, att sju av 14 testade personer hade kvar sars-cov-2 i tarmarna, tre månader efter symtomdebut, skriver tidskriften Science, något forskarna tror skulle kunna förklara fenomenet långtidscovid.

Med tanke på vad som påverkas vid långtidscovid så är det kanske så att viruset gömmer sig i nervsystemet? Att det syns i tarmarna beror ju på att det är så de döda virusen avyttras.
Citera
2020-11-22, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Sverige har ju väldigt låg pandemiberedskap har det visat sig. Otillräcklig lagstiftning, otillräcklig sjukvård, otillräckliga lager ppe mm.

Dessutom är vi ju drabbade av FHM som direkt rekommenderade att inte testa brett i början av pandemi n vilket resulterade i lägre testkapacitet än andra länder.

Munskydd kan också förklara en del av svårigheten att få ner R. Vid utbredd allmänsmitta borde munskydd vara effektivt på att snabbt få ner R.

Tegnell valde kanske flockimmunitetsstrategin pga Sverige hade sån dålig beredskap?

Jag tror att du har helt rätt i din sista mening. Man tittade på lagar, lager, organisation av vård mm och kom fram till att det inte skulle gå att stoppa smittan.
Citera
2020-11-22, 09:42
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Det är viktigt att komma ihåg att de som förespråkar att stoppa smittspridningen faktiskt är de som tänker långsiktigt då detta bevisligen både ökar den totala folkhälsan och minimerar de negativa effekterna på samhället på längre sikt som jag motiverade i ett tidigare inlägg.

Nästan alla länder försöker nu att ha så mycket som möjligt öppet till skillnad från i våras. Varför då? Frankrike t.ex har fortfarande skolan öppen och dom får träna en timme. Varför väljet dom att göra så när det troligtvis ökar smittspridningen? Dom försöker kanske tänka lite längre än näsan räcker. Vi får vänta och se om det vi har gjort räcker för att bromsa smittan. Vi är trots allt inte i närheten av i våras.
I våras skrek dom livrädda här inne att vi ligger på femte plats gällande antal döda per miljon invånare och var kallblodiga mördare.
Nu ligger vi på plats 23 tror jag och länder med över en miljard mäniskor ligger över oss fast vi inte kört med lockdowns och skolstängning.
Citera
2020-11-22, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Mycket bra sammanfattat. Dunkan sedan lägga på ytterligare aspekter (om du har den kunskapen, vilket en diagnosticerande läkare har) rörande hälsan vid detta tillfället innan Covid. Är patienten i de sista dagarna avben cancersjukdom, eller har patienten ingen större risk för dödsfall just nu. Patienten kanske skulle dö av influensan om ett par månader (om den inte tar vaccinet för denna vill säga), men det innebär inte att patienten skullle dö varken nu eller om några månader.
Nån läkare är jag inte, men de flesta gamla dör i en svacka. Så det är nog naturligt att en infektion inom trettio dagar har bidragit, oavsett om det är covid eller kräksjukan.

Citat:
Lägg också till att färre kör bil, färre går inne i städerna osv och du får en underdödlighet bland yngre (och äldre) i trafiken. Kanske tar fler livet av sig, färre dör kanske på jobbet? Osv.
Det här tror jag däremot inte. Trafikolyckor är missuppfattade.

Faktum är att väldigt få dör i trafiken, och trafikdödligheten per capita ökar ju längre från stadskärnan du kommer. Fram till oktober är det 36 personer färre än 2019 som dött i trafiken. Det är ju en positiv sidoeffekt, men det ändrar inte dödsstatistiken för corona.

De flesta dödsolyckor sker i hemmet, på fritiden. Det är främst män som klättrar på stegar, drar egen el m.m. Så det är osannolikt att olycksdödligheten skulle minska av att människor är hemma mer.

Jag råkade ta bort det du skrev om proppen, men blodpropp är väl såpass ovanligt hos unga människor, att det måste vara mycket osannolikt att man får det av en slump samtidigt som corona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in