Citat:
Ursprungligen postat av
henkka
Har ett förflutet på bl.a. Viking Line, många år sen nu men jag känner folk på de flesta rederier. Viking består av fyllon från maskinrummet till bryggan. Du skulle baxna om du visste alla dåliga beslut de tagit av ekonomiska orsaker. Jag har själv varit med och seglat utan ankare i skärgården (det är krav på två) "kul" om det blir blackout och du går rakt på vad som än är framför fartyget utan en chans att väja eller sakta ner. Har stått med blackout i grov sjö (tur nog på öppet hav) för att maskinpersonalen inte utfört nödvändigt underhållsarbete med att byta ut ett kretskort som kostade runt 5 euro, osv. osv.
Att ett Viking-fartyg inte sjunkit än är ett jävla under (nåja, M/S Estonia var f.d. Viking Sally). Kolla på Rosella.. en (nätt och jämnt) flytande senildement 85-årig alzheimerpatient till fartyg. De tappade för fan övre bildäck (upphissbar) rakt ner på det nedre, hade det varit folk där hade de blivit krossade.
Det var ingen tillfällighet att det var just ett Viking-ägt fartyg som gick på grund.
Det låter inte bra alls om det skulle vara på detta sätt!
Jag vill att du redogör var du fått detta ifrån? Gärna artiklar mm om de många händelserna. Märkligt att det seglar upp just nu och inte innan, om det nu skulle vara så! Det skulle vara sprängstoff för tidningar och media!
Jag har en tydlig bild av att sjöfartsverket och kontrollorganen i Sverige med alla nordiska länder har en riktigt bra koll på det mesta inom sjötrafik? Men vad vet jag?
Du menar alltså att det sups en hel del på bryggorna, maskinrummen och lite varstans ombord!
Det låter fruktansvärt om det skulle vara så. Vi låter det stanna i din fantasi!
PS: Hoppas du får en mjuk julklapp.