2020-11-21, 17:05
Medlem
mjnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lutop
Båten verkar ha gått mot land när den vänt för att backa in i hamnen.

https://i.imgur.com/UCEPj5W.png

Ja, här ser man hur hon vrids medurs för att sedan stanna vid strandkanten:

https://m.imgur.com/a/0DUb6u6
Citera
2020-11-21, 17:13
Medlem
Är detta en reklam kupp av Gevalia?

https://www.youtube.com/watch?v=nkHz752oBis

De kan sitta på bänken och ta en kopp kaffe.

https://www.youtube.com/watch?v=IeaeBuBtbZo
Citera
2020-11-21, 17:19
Medlem
RajtInIHetluftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Har ett förflutet på bl.a. Viking Line, många år sen nu men jag känner folk på de flesta rederier. Viking består av fyllon från maskinrummet till bryggan. Du skulle baxna om du visste alla dåliga beslut de tagit av ekonomiska orsaker. Jag har själv varit med och seglat utan ankare i skärgården (det är krav på två) "kul" om det blir blackout och du går rakt på vad som än är framför fartyget utan en chans att väja eller sakta ner. Har stått med blackout i grov sjö (tur nog på öppet hav) för att maskinpersonalen inte utfört nödvändigt underhållsarbete med att byta ut ett kretskort som kostade runt 5 euro, osv. osv.

Att ett Viking-fartyg inte sjunkit än är ett jävla under (nåja, M/S Estonia var f.d. Viking Sally). Kolla på Rosella.. en (nätt och jämnt) flytande senildement 85-årig alzheimerpatient till fartyg. De tappade för fan övre bildäck (upphissbar) rakt ner på det nedre, hade det varit folk där hade de blivit krossade.

Det var ingen tillfällighet att det var just ett Viking-ägt fartyg som gick på grund.

Det låter inte bra alls om det skulle vara på detta sätt!
Jag vill att du redogör var du fått detta ifrån? Gärna artiklar mm om de många händelserna. Märkligt att det seglar upp just nu och inte innan, om det nu skulle vara så! Det skulle vara sprängstoff för tidningar och media!
Jag har en tydlig bild av att sjöfartsverket och kontrollorganen i Sverige med alla nordiska länder har en riktigt bra koll på det mesta inom sjötrafik? Men vad vet jag?
Du menar alltså att det sups en hel del på bryggorna, maskinrummen och lite varstans ombord!

Det låter fruktansvärt om det skulle vara så. Vi låter det stanna i din fantasi!
PS: Hoppas du får en mjuk julklapp.
Citera
2020-11-21, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Behöver man inte gå i land för. Tidtabellen för just det här skeppet är:
25/12 Avgång Stockholm kl 04.00
25/12 Ankomst Långnäs kl 13.25
25/12 Avgång Långnäs kl 13.30
25/12 Ankomst Åbo kl 19.00
https://www.vikingline.se/hitta-resa...stockholm-abo/

Alltså avbröt man redan kanske pga för hård vind eller annat strul?
25/12 har du redan passerat julen?
Samma sida du länkar till säger att fredag till söndag går fartyget 7,45 ankommer Mariehamn 14,10-14,25,ankommer Åbo 19,50.
Dessutom står det högst upp eftermiddagsanlöp i Mariehamn.
Jo fartygen måste gå via Åland om de vill sälja taxfree.
Citera
2020-11-21, 17:27
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Har ett förflutet på bl.a. Viking Line, många år sen nu men jag känner folk på de flesta rederier. Viking består av fyllon från maskinrummet till bryggan. Du skulle baxna om du visste alla dåliga beslut de tagit av ekonomiska orsaker. Jag har själv varit med och seglat utan ankare i skärgården (det är krav på två) "kul" om det blir blackout och du går rakt på vad som än är framför fartyget utan en chans att väja eller sakta ner. Har stått med blackout i grov sjö (tur nog på öppet hav) för att maskinpersonalen inte utfört nödvändigt underhållsarbete med att byta ut ett kretskort som kostade runt 5 euro, osv. osv.

Att ett Viking-fartyg inte sjunkit än är ett jävla under (nåja, M/S Estonia var f.d. Viking Sally). Kolla på Rosella.. en (nätt och jämnt) flytande senildement 85-årig alzheimerpatient till fartyg. De tappade för fan övre bildäck (upphissbar) rakt ner på det nedre, hade det varit folk där hade de blivit krossade.

Det var ingen tillfällighet att det var just ett Viking-ägt fartyg som gick på grund.

Är väl kanske därför Viking fortfarande har råd med båtar om de nu dragit ner på både underhåll och personal.

Om det nu berodde på någon form av tekniskt fel så borde man gått ut med det kan man tycka. Hade varit enklare att förklara än att man har fulla kaptener och styrmän😀

Hade varit mysigt att sitta på parkbänken på bilden hos Aftonhoran.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...nfor-mariehamn
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2020-11-21 kl. 17:30.
Citera
2020-11-21, 17:29
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
25/12 har du redan passerat julen?
Samma sida du länkar till säger att fredag till söndag går fartyget 7,45 ankommer Mariehamn 14,10-14,25,ankommer Åbo 19,50.
Dessutom står det högst upp eftermiddagsanlöp i Mariehamn.
Jo fartygen måste gå via Åland om de vill sälja taxfree.

Ärade RajtInIHetluften har redan klargjort det här. Vänd dig dit för exakta svar. För där har vi trådens expert i ämnet fast det var visst bara bögar som brydde sig om sjöfart.

Lämnar detta med hur de far och varför. Åkte senast på en Finlandsfärja för 20 år sedan. Men sträcker mig så långt ja de behöver inte gå i land för att sälja taxfree. Räcker att de svänger förbi.
Citera
2020-11-21, 17:42
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RajtInIHetluften
Det låter inte bra alls om det skulle vara på detta sätt!
Jag vill att du redogör var du fått detta ifrån? Gärna artiklar mm om de många händelserna. Märkligt att det seglar upp just nu och inte innan, om det nu skulle vara så! Det skulle vara sprängstoff för tidningar och media!
Jag har en tydlig bild av att sjöfartsverket och kontrollorganen i Sverige med alla nordiska länder har en riktigt bra koll på det mesta inom sjötrafik? Men vad vet jag?
Du menar alltså att det sups en hel del på bryggorna, maskinrummen och lite varstans ombord!

Det låter fruktansvärt om det skulle vara så. Vi låter det stanna i din fantasi!
PS: Hoppas du får en mjuk julklapp.

Vi tar det bit för bit:
Fartygsinspektörer mutade av Viking:
https://svenska.yle.fi/artikel/2019/...-dagsboter-for

Att Amorella gått på grund två gånger i samma farled är väl inget nyhet längre?
Förra gången 2013 var det ett underhållsarbete som pågick under färd i en känslig farled och som gjorde fartyget strömlöst, dessutom var viktiga instrument felkopplade och hade varit så i åratal.
Citerar haverirapporten:
Citat:
Det faktum att elstörningen skedde vid
nämnda ställe berodde på att instruktionerna för underhållsarbetet inte innehöll en varning eller
begränsning för arbetets utförande under en del av rutten som ur ett styrningsperspektiv var kri-
tisk.
Elstörningen varade längre än vanligt vilket ledde till att man under cirka 4 minuter så gott
som helt saknade styrförmåga. I ett smalt farledsavsnitt var denna tid för lång för säker manövre-
ring av fartyget.
Under utredningen framkom för kommandobryggans del att först denna olycka avslöjade i åratal
dolda felkopplingar i elanordningar
. Felen försvårade kontrollerandet av den uppkomna situation-
en.

När rampen på Rosella ramlade ner avslöjades att man i åratal struntat i att besiktiga hissanordningen, eftersom den var dold bakom en plåt.
(FB) Bilramp rasade på M/S Rosella

Med mera.
Viking är inget man ska åka med om man vill fara säkert på Östersjön. Det är ett säkerhetstänk som saknas uppifrån och ner genom hela organisationen.
Citera
2020-11-21, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ärade RajtInIHetluften har redan klargjort det här. Vänd dig dit för exakta svar. För där har vi trådens expert i ämnet fast det var visst bara bögar som brydde sig om sjöfart.

Lämnar detta med hur de far och varför. Åkte senast på en Finlandsfärja för 20 år sedan. Men sträcker mig så långt ja de behöver inte gå i land för att sälja taxfree. Räcker att de svänger förbi.
jaha ok nä jag behöver inte vända mig någonstans för några svar eftersom jag arbetar med detta, och nej att svänga förbi räcker inte varför tror du att de byggde ut Långnäs hamn när Eu började diktera villkoren för taxfreen detta med stora summor i stöd av Silja och Viking dessutom.
Citera
2020-11-21, 17:49
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
jaha ok nä jag behöver inte vända mig någonstans för några svar eftersom jag arbetar med detta, och nej att svänga förbi räcker inte varför tror du att de byggde ut Långnäs hamn när Eu började diktera villkoren för taxfreen detta med stora summor i stöd av Silja och Viking dessutom.

Ok. Ja fint med svar från någon som faktiskt vet. Vad tror du blev de tvingande in pga detta som tråden redan anspelat på, fastän vädret borde gjort att bara köra på.
Citera
2020-11-21, 17:49
Medlem
constants avatar
Citat:
Vad jag förstår så förekommer det att de på grund av vädret inte kan lägga till på Åland. Vad händer då med det de innan sålt skattefritt? Och får butikerna och restaurangerna ombord ha stängt resten av resan?
Citera
2020-11-21, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av token
Vikning Line må ha tappat konkurrens i och med Birkas nedläggning. Men detta är nog droppen för Finlandsfärjorna.

Det är dags för en ny svineritrend där de lågavlönade kan lätta på trycket.
Ännu en som tror att Finlandfärjorna går runt på fyllerister och inget annat.
Citera
2020-11-21, 17:51
Medlem
De får gärna sitta kvar där i karantän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här