2020-11-21, 14:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Tycker du att 1 st går att jämna ut till 20?

Stackarn kanske tror att intensivvårdsfall är detsamma som dödsfall?
Citera
2020-11-21, 14:12
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det utförs dock knappast färre tester än tidigare. Möjligen ökar antalet tester inte lika snabbt. Dessutom bör det uppnystas fler fall om man testar äldre och personal än om man testar den generella populationen. Testningen av personer boendes på SÄBO kan knappast vara den största delen och den anledning att testningen slår i taket. Och personal inom välfärden, som rimligtvis bör vara den största gruppen som testas, vet vi är mer drabbade än "vanligt folk". Jag tycker det känns hoppfullt.
Tror tvärtom, eftersom 70±, äldreboende, säbo isolerar sig mer och smittan trots allt bevisligen är mindre på boenden än i samhället borde färre fall hittas nu när man prioriterar testarna till just dessa grupper.
Citera
2020-11-21, 14:14
Medlem
ankademikers avatar
Relaterat till ämnet: Partier i Danmark vill utreda totala slakten av Danmarks minkar, som misstänks vara ett icke-konstitutionellt beslut. Kilometerlånga traktor-köer i huvudstaden och oppositionen på hugget.

(FB) Demo i Danmark mot olaglig minkslakt 2020-11-21

Ville bara tipsa om händelserna.
Citera
2020-11-21, 14:15
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Eller också så är det ni som är fullständigt panikslagna och totalt oförmögna att se lite längre än näsan räcker.
Era totala skräck för viruset verkar blockera förmågan att tänka på vad restriktionerna leder till i ett längre perspektiv 5-10 år.
Allt precis allt negativt som ni kan gräva fram oavsett hur suspekt det är basuneras ut här utan någon form av eftertanke och källkritik.

Jag är ingen förnekare, viruset finns och vi försöker på ett balanserat sett trycka tillbaka det i väntan på ett vaccin.
Många har dött men antal försvunna levnadsår är inte så högt med tanke på den höga medelåldern på dom döda (82 år).

Ni tar upp exempel som hockeytjejen men så fort någon kommer med ett motexempel stoppar ni huvudet i sanden igen occh skriker STÄNG ALLT, MUNSKYDD, FOLK DÖR!!!

Förstår inte ni att själva restriktionerna kommer skapa lidande och dödsfall i många år framöver?
Exempel: våra ungdommar 10-19 som har haft 0 dödsfall i Covid. Dom ska inte få gå i skolan, dom får inte umgås, dom får inte träna.
Det tillsammans med en djup ekonomisk lågkonjunktur vad tror ni det kommer göra med våra unga i ett 5-10 årsperspektiv?
Jag är ganska säker på att vi kommer få ett antal nya missbrukare, vi kommer få ett ökat antal nya självmord, vi skapar en ännu större arbetslöshet för dom, vi försämmrar folkhälsan eftersom många kommer sluta med sina idrotter, vi ökar rekryteringen till kriminella gäng, ja det finns massor med exempel.

Så vad är rimligt? Hur många ungdomar kan vi offra för att stoppa viruset?

Stoppa inte huvudet i sanden i skräck nu utan tänk i ett längre perspektiv hur många?

Vad har för belägg för att låta smittan härja fritt i samhället under lång tid inte skulle skada ekonomin mer och skada fler undomar jämför med att man under en kortare petiod tryckte net smittan så folk slapp vara oroliga för att bli smittade och skulle kunna återgå till en mer normal situation?

Det skulke vara intressant att veta då studier som gjordes under spanska sjukan i usa just visade sig att städer som agerade snabbt och tryckte ner smittan klarade sig bättre ekonomiskt och hadde färre döda än de städer som inte lyckades kontrollera smittan. Vi ser liknande mönster nu med länder i Asien som tyrckt ner smittan tidigt har redan börjat återhämta sig och har nu possitiv bmp.
Citera
2020-11-21, 14:20
Medlem
Minns när man varnade för att USA kunde få över 100,000 smittade om dagen, igår hade de 201,434.
Citera
2020-11-21, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag är seriöst oroad över sjukvården, min anhöriga behöver sjukvård då denne börjar få svårt att gå. Det är helt sinnessjukt vad egoismen ställer till det för andra. Exets mor kan inte gå längre utan rullator för att hon behöver knäoperationer. I princip skickar det här debaclet oss tillbaka till stenåldern vad gäller folkhälsan. Sveriges hantering är ett kapitalt misslyckande på alla plan, ser man inte det är man både blind, döv och mentalt handikappad.

Jag håller med dig helt. Jag är också oroad, både över vården och människors oförmåga att förstå hur illa det är.

Vårdens skador är djupgående.

Jag tror inte att misslyckandet går att dölja längre. Jag tror också att regeringen är djupt besviken.

För helvete, Löfven är inte mikrobiolog.

Han litade på FHM, 500 anställda (!) som presterar skrattretande dåligt. Tegnells chef säger fö lika sjuka grejer som Tegnell. Galenskapen verkar sitta i väggarna...

Det kommer iaf positiva signaler, nordiska grannar har koll på smittan, Kineserna testar vaccin, ekonomin återhämtar sig sakta i Sverige.. Det finns ljus i mörkret.

Covidvården i Sverige har åxo blivit bättre.
Senast redigerad av Eremona2.0 2020-11-21 kl. 14:32.
Citera
2020-11-21, 14:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag håller med dig helt. Jag är också oroad, både över vården och människors oförmåga att förstå hur illa det är.

Vårdens skador är djupgående.

Jag tror inte att misslyckandet går att dölja längre. Jag tror också att regeringen är djupt besviken.

För helvete, Löfven är inte mikrobiolog.

Han litade på FHM, 500 anställda (!) som presterar skrattretande dåligt. Tegnells chef säger fö lika sjuka grejer som Tegnell. Galenskapen verkar sitta i väggarna...

Det kommer iaf positiva signaler, nordiska grannar har koll på smittan, Kineserna testar vaccin, ekonomin återhämtar sig sakta i Sverige.. Det finns ljus i mörkret.

Covidvården i Sverige har åxo blivit bättre.

Ja det finns ett ljus i mörkret, och det ligger mycket i pipen. De enda som verkar ha lärt sig något är vården och deras personal och det ska vi vara tacksamma för, sannolikheten för att avlida är nu betydligt mindre än i våras.
Citera
2020-11-21, 14:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Minns när man varnade för att USA kunde få över 100,000 smittade om dagen, igår hade de 201,434.

Mikael Osterholm sa i sin podcast för någon vecka sedan: I framtiden kommer vi att sitta och titta tillbaka och tänka, det var tider det när vi bara hade 100K infekterade om dagen. Det verkar som han får rätt.
Citera
2020-11-21, 14:45
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h

Förr eller senare har 150 000 000-200 000 000 fått coronasmittan där. Dör 1 av 500 smittade dör väl 300 000, en promille av USA:s befolkning, 1/10 av årligen avlidna.
Citera
2020-11-21, 14:46
Medlem
Om vikten att agera tidigt i en pandemin, multiplikator effekter och "anti-fragile systems".

"Nassim Taleb on Covid Misconceptions"

https://www.youtube.com/watch?v=ePmSa-n7kBA
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-21 kl. 14:49.
Citera
2020-11-21, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Förr eller senare har 150 000 000-200 000 000 fått coronasmittan där. Dör 1 av 500 smittade dör väl 300 000, en promille av USA:s befolkning, 1/10 av årligen avlidna.

Tyvärr kommer fler än 2 promille dö och framför allt om sjukvården kollapsar, dessutom alla långtidssjuka i covid-19.
Citera
2020-11-21, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det finns ett ljus i mörkret, och det ligger mycket i pipen. De enda som verkar ha lärt sig något är vården och deras personal och det ska vi vara tacksamma för, sannolikheten för att avlida är nu betydligt mindre än i våras.

Det är fan snabbt jobbat. Vården har verkligen tagit sitt ansvar, men till ett högt pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in