2020-11-21, 13:40
Medlem
rex144s avatar
Jag har en fråga angående blodplasma från de som överlevt covid 19.
I Polen är det en stor grej att överlevande lämnar in sin blodplasma eftersom den stärker immunförsvaret på sjuka i covid19 och deras tid i respirator kortas eller inte ens behövs men i Sverige har jag aldrig hört att man använder sig av blodplasma, varför är det så?
Citera
2020-11-21, 13:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Väldigt obehagligt med det asymptomtiska, hon verkar ju ha tränat med virus i kroppen, vilket är ett Big No-No på alla plan.

Vissa virus har ju den obehaglig egenskapen att de kan kicka igång auto-immuna processer vilket känns värre än rena organskador som oftast läker med tiden, även om det kan ta tid.

Märkligt att en vuxen "elitidrottare" inte har koll på detta. Var ju bland det första man fick lära sig redan som liten knatte när man försökte lura föräldrarna till att man var frisk så att man skulle kunna få träna.
Citera
2020-11-21, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Glädjande! Med brasklapp om att maxad testkapacitet gett ändrade testprioriteringar (från samhället i stort till vårdpersonal, patienter etc) vilket kanske kan resultera i bedrägligt lågt antal positiva man nu detekterarar.
Det utförs dock knappast färre tester än tidigare. Möjligen ökar antalet tester inte lika snabbt. Dessutom bör det uppnystas fler fall om man testar äldre och personal än om man testar den generella populationen. Testningen av personer boendes på SÄBO kan knappast vara den största delen och den anledning att testningen slår i taket. Och personal inom välfärden, som rimligtvis bör vara den största gruppen som testas, vet vi är mer drabbade än "vanligt folk". Jag tycker det känns hoppfullt.
Citera
2020-11-21, 13:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Eller också så är det ni som är fullständigt panikslagna och totalt oförmögna att se lite längre än näsan räcker.
Era totala skräck för viruset verkar blockera förmågan att tänka på vad restriktionerna leder till i ett längre perspektiv 5-10 år.
Allt precis allt negativt som ni kan gräva fram oavsett hur suspekt det är basuneras ut här utan någon form av eftertanke och källkritik.

Jag är ingen förnekare, viruset finns och vi försöker på ett balanserat sett trycka tillbaka det i väntan på ett vaccin.
Många har dött men antal försvunna levnadsår är inte så högt med tanke på den höga medelåldern på dom döda (82 år).

Ni tar upp exempel som hockeytjejen men så fort någon kommer med ett motexempel stoppar ni huvudet i sanden igen occh skriker STÄNG ALLT, MUNSKYDD, FOLK DÖR!!!

Förstår inte ni att själva restriktionerna kommer skapa lidande och dödsfall i många år framöver?
Exempel: våra ungdommar 10-19 som har haft 0 dödsfall i Covid. Dom ska inte få gå i skolan, dom får inte umgås, dom får inte träna.
Det tillsammans med en djup ekonomisk lågkonjunktur vad tror ni det kommer göra med våra unga i ett 5-10 årsperspektiv?
Jag är ganska säker på att vi kommer få ett antal nya missbrukare, vi kommer få ett ökat antal nya självmord, vi skapar en ännu större arbetslöshet för dom, vi försämmrar folkhälsan eftersom många kommer sluta med sina idrotter, vi ökar rekryteringen till kriminella gäng, ja det finns massor med exempel.

Så vad är rimligt? Hur många ungdomar kan vi offra för att stoppa viruset?

Stoppa inte huvudet i sanden i skräck nu utan tänk i ett längre perspektiv hur många?

Så vad är din lösning på problemet då, att vi ska göra ingenting? Sverige har inte haft en kris på många år, ibland funderar jag på om det inte är nyttigt för ungdomarna att få uppleva att allt inte bara handlar om dem, livet är mycket större än så. Livet är inte bara guld och gröna skogar, det finns motgångar också! Det har ju t.o.m. kablats ut intervjuer med ungdomar som själva säger: "Stäng ner skiten", är de också dumma i huvudet? Det känns mest som det är idel snöflingor som klagar på åtgärderna, åtgärder som de själva är skuld till p.g.a. sitt ansvarslösa leverne.

Vi har gjort ett försök till att hantera det balanserat efter svenska mått mätt. Det gick ju mindre bra i våras, bättre i somras (pga av sommaren), inte så bra just nu. Nu närmar sig vår största högtid julen och det ser mörkt ut. Jag vill gärna höra din lösning på problematiken?
Citera
2020-11-21, 13:46
Medlem
rex144s avatar
Sjukvårdpersonal och hemtjänstpersonal borde testas varje vecka eftersom de kan bli superspridare till åldringar, idag finns väl inga obligatoriska tester utan bara till de som som känner sig krassliga?
Citera
2020-11-21, 13:50
Medlem
rex144s avatar
Munskydd... förutom att det ska helst vara ffp3 klassat så måste det bytas varje timme eftersom det samlas bakterier från utandningsluften där och man kan få en infektion i lungorna,
men vem byter munskydd varje timme? Inte många
Citera
2020-11-21, 13:52
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det utförs dock knappast färre tester än tidigare. Möjligen ökar antalet tester inte lika snabbt. Dessutom bör det uppnystas fler fall om man testar äldre och personal än om man testar den generella populationen. Testningen av personer boendes på SÄBO kan knappast vara den största delen och den anledning att testningen slår i taket. Och personal inom välfärden, som rimligtvis bör vara den största gruppen som testas, vet vi är mer drabbade än "vanligt folk". Jag tycker det känns hoppfullt.
Jag tror det kan vara så att man börjat testa personal kontinuerligt på en del vårdinrättningar, boenden... Jag har dålig koll. Någon får gärna fylla i.

Men om det är sant så blir det förstås en stor andel av testkapaciteten och att man testar många utan symptom, vilket drar ner andelen positiva.
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-21 kl. 14:13.
Citera
2020-11-21, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Märkligt att en vuxen "elitidrottare" inte har koll på detta. Var ju bland det första man fick lära sig redan som liten knatte när man försökte lura föräldrarna till att man var frisk så att man skulle kunna få träna.

Fast det är kanske svårt att hålla koll på när inkubationstiden kan variera mellan 1 till 14 dagar.

Tror det är delvis därför vi har sett den snabba utvecklingen under hösten. Många som bär på smittan går under radarn och den kritiska massan ökar tills det exploderar med fall till slut.
Citera
2020-11-21, 13:54
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
20 döda i gruppen 10-19 år är inte riktigt okej att jämna ut till noll.

20st mellan 10-19 år?
Källa tack!
Citera
2020-11-21, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Sjukvårdpersonal och hemtjänstpersonal borde testas varje vecka eftersom de kan bli superspridare till åldringar, idag finns väl inga obligatoriska tester utan bara till de som som känner sig krassliga?
Helt korrekt naturligtvis. Jag är lite ställd kring den passivitet och naivitet svenska myndigheter visat upp kring äldreomsorgen. Detta trots en sommar att installera rutiner kring detta. Det är mycket prat att med omfattande samhällsspridning går det inte att hålla smittan borta från äldreomsorgen, nej kanske inte, men det hade åtminstone gått att reducera den kraftigt med ordentliga regler. Nu är vi i ett läge likt under våren inom äldreomsorgen, då regeringen hellre stoppade sanden i huvudet och hoppades att viruset skulle försvinna efter sommaren. Härligt gäng vi har där uppe i toppen i svensk politik.
Citera
2020-11-21, 14:06
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
20 döda i gruppen 10-19 år är inte riktigt okej att jämna ut till noll.

Tycker du att 1 st går att jämna ut till 20?
Citera
2020-11-21, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Helt korrekt naturligtvis. Jag är lite ställd kring den passivitet och naivitet svenska myndigheter visat upp kring äldreomsorgen. Detta trots en sommar att installera rutiner kring detta. Det är mycket prat att med omfattande samhällsspridning går det inte att hålla smittan borta från äldreomsorgen, nej kanske inte, men det hade åtminstone gått att reducera den kraftigt med ordentliga regler. Nu är vi i ett läge likt under våren inom äldreomsorgen, då regeringen hellre stoppade sanden i huvudet och hoppades att viruset skulle försvinna efter sommaren. Härligt gäng vi har där uppe i toppen i svensk politik.

Vi har väl fått bevisat att ansvariga skiter i de äldre. Man kan ljuga en gång ("Ooops vi visste inte att äldrevården var skit" enligt Tegnell) men inte två gånger.

Stat, kommuner och myndigheter var inte intresserade av pensionärer i våras och är det inte nu.

Äldrevården bärs upp av invandrare och andragenerationare, för övrigt. Dessa talar bedrövlig svenska och har sociala nätverk i riskmiljöer.

De bor trångt, bor i sk utsatta områden, och kommer från afrikanska länder och Mellanöstern.

Fattiga, lågutbildade, trångbodda invandrare hamnar både i covidstatistiken och i äldrevården.

Jag skulle säga att 99% av dom som har närkontakt med min morsa (81 år gammal) på ett äldreboende, har rötter i Afrika eller Mellanöstern. Ingen talar bra svenska.
Senast redigerad av Eremona2.0 2020-11-21 kl. 14:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in