Citat:
Ursprungligen postat av
karlkula12
Helt korrekt naturligtvis. Jag är lite ställd kring den passivitet och naivitet svenska myndigheter visat upp kring äldreomsorgen. Detta trots en sommar att installera rutiner kring detta. Det är mycket prat att med omfattande samhällsspridning går det inte att hålla smittan borta från äldreomsorgen, nej kanske inte, men det hade åtminstone gått att reducera den kraftigt med ordentliga regler. Nu är vi i ett läge likt under våren inom äldreomsorgen, då regeringen hellre stoppade sanden i huvudet och hoppades att viruset skulle försvinna efter sommaren. Härligt gäng vi har där uppe i toppen i svensk politik.
Vi har väl fått bevisat att ansvariga skiter i de äldre. Man kan ljuga en gång ("Ooops vi visste inte att äldrevården var skit" enligt Tegnell) men inte två gånger.
Stat, kommuner och myndigheter var inte intresserade av pensionärer i våras och är det inte nu.
Äldrevården bärs upp av invandrare och andragenerationare, för övrigt. Dessa talar bedrövlig svenska och har sociala nätverk i riskmiljöer.
De bor trångt, bor i sk utsatta områden, och kommer från afrikanska länder och Mellanöstern.
Fattiga, lågutbildade, trångbodda invandrare hamnar både i covidstatistiken och i äldrevården.
Jag skulle säga att 99% av dom som har närkontakt med min morsa (81 år gammal) på ett äldreboende, har rötter i Afrika eller Mellanöstern. Ingen talar bra svenska.