Citat:
Ursprungligen postat av
allt.o.inget
Det där beror på vilken grupp man tittar på. Tittar man på gruppen idrottsmän så stämmer det där inte alls. Var och varannan idrottare har snart haft covid-19 känns det som och samtliga hoppar snabbt tillbaka till sin verksamhet utan några direkta symtom.
Tittar man på gruppen 90-åringar och sen gör den gruppen representabel för hela befolkningen så blir bilden väldigt skrämmande. Men varför ska man göra det?
Vi ska nog vara lite försiktiga med slutsatsen att idrottsmän inte får någon långtidscovid, detta virus verkar nog klurigt ändå. Att det är fler 90 åringar som dör är ju en självklarhet, men även yngre människor får nu stora skadliga effekter av detta virus.
Även efter SARS som bara drabbade några % av dem som nu drabbas av covid19 såg man hälsoefftekter ofta efter 2-3 år med trötthetssyndrom etc. Så vi har nog anledning att vara försiktiga även för både barn och unga vuxna - när det gäller detta virus.
Vi kan ju få en stor del av befolkning som lider av handikapp i form av neurologiska störningar, skador på inre organ hjärta lungor under lång tid. Det är även många forskare ense om nu.
Citat:
Anna Amholt har haft en helt okej dag.
Hon har vilat fram till tre på eftermiddagen och hunnit med att studera lite.
– Alla dagar när jag inte har ont i kroppen, feber och extrem trötthet är en okej dag, säger Amholt.
På en sämre dag ser det annorlunda ut.
– Det är när man har feber, helt slut och har ont överallt. Man blir helt slut i kroppen. En riktigt dålig dag känns det som att man har gjort massa maxtester och kroppen är helt slut fysiskt, säger hon.
”Alla symtom”
Anledningen till att hon mår som hon mår började i april.
Hon hade tränat hårt och dagen efter fick hon coronaliknande symtom, bland annat tappade hon lukt och smak, och det tog drygt två veckor innan hon kände sig frisk.
Då stack hon ut på en löptur.
– Jag tänkte att det inte var några konstigheter. Det brukar man ju kunna göra efter att man har varit dålig, säger hon och fortsätter:
– Efter det hade jag alla symtom på en hjärtsäcksinflammation. Det är inget som jag har fått bekräftat men jag hade väl alla symtom på det och hade ont i bröstet i tre månader efteråt.
Vardagen är förstås begränsad, och vad hon orkar göra om dagarna skiljer sig väldigt mycket.
– Det beror verkligen på hur jag mår och vad jag har gjort dagen innan. I går var jag ute och åt lunch med en kompis och studerade lite, och därför har jag fått ta det lugnare i dag. Vissa dagar kan jag ta en kortare promenad och ibland kan jag ta en längre promenad och då kan jag få ett hårt bakslag, säger hon.
Vad är det för bakslag du får då?
– Då är det feber, ont i kroppen, ont i halsen och sådant. Men då håller i sig på ett hårdare sätt och det sitter i runt två-tre veckor.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/WOO8ja/jag-minns-knappt-hur-det-ar-att-vara-frisk