2020-11-21, 09:24
Medlem
Krogarna stängde – då tog hemmafester vid: ”Ska hem och dricka … vi är hemska”
Vissa kroggäster var förstående, andra skeptiska – och några skämdes över att de skulle festa vidare på annat håll, rapporterar medier som var på plats när krogarna stängde vid 22.30 i går kväll.

https://omni.se/

Ja se där..hur tänker de egentligen eller de kanske inte alls tänker?
Citera
2020-11-21, 09:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Krogarna stängde – då tog hemmafester vid: ”Ska hem och dricka … vi är hemska”
Vissa kroggäster var förstående, andra skeptiska – och några skämdes över att de skulle festa vidare på annat håll, rapporterar medier som var på plats när krogarna stängde vid 22.30 i går kväll.

https://omni.se/

Ja se där..hur tänker de egentligen eller de kanske inte alls tänker?

Vad tror du är värst:

1. Att jag sitter hemma och krökar med ett par polare?

Eller:

2. Att galleriorna firar black friday och får ta in hur mycket folk som helst?

Stefan ska ge fullkomligt fan i om jag vill träffa mina polare hemma på midda så länge julhandeln får braka på som vanligt.
Citera
2020-11-21, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vad tror du är värst:

1. Att jag sitter hemma och krökar med ett par polare?

Eller:

2. Att galleriorna firar black friday och får ta in hur mycket folk som helst?

Stefan ska ge fullkomligt fan i om jag vill träffa mina polare hemma på midda så länge julhandeln får braka på som vanligt.
Jag har redan tyckt till om black friday - förbjud!
Citera
2020-11-21, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Jag har redan tyckt till om black friday - förbjud!
Men många har redan tjuvstartar - numera heter det väl blackweek eller nåt liknande. Tyvärr.
Citera
2020-11-21, 09:35
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
De här staplarna ger verkligen perspektiv på mördarviruset: https://www.statista.com/statistics/525353/sweden-number-of-deaths/

"Number of deaths in Sweden from 2010 to 2020"
Jag antar att du såg den här artikeln i DN
https://www.dn.se/sverige/scb-sverige-pa-vag-mot-hogsta-antalet-avlidna-sedan-2015/

Om det bara blir samma dödlighet som genomsnittet under november och december, så får vi alltså 95 000 döda under 2020.

Jämför det med de andra staplarna i grafen du länkade till, så ser du ju att 2020 verkligen är på väg att sticka ut. Vi kan mycket väl hamna några tusen högre - kanske strax under 100 000 om det går riktigt illa.
Citera
2020-11-21, 09:40
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag antar att du såg den här artikeln i DN
https://www.dn.se/sverige/scb-sverige-pa-vag-mot-hogsta-antalet-avlidna-sedan-2015/

Om det bara blir samma dödlighet som genomsnittet under november och december, så får vi alltså 95 000 döda under 2020.

Jämför det med de andra staplarna i grafen du länkade till, så ser du ju att 2020 verkligen är på väg att sticka ut. Vi kan mycket väl hamna några tusen högre - kanske strax under 100 000 om det går riktigt illa.

Samtidigt har befolkningen ökat under denna 10 årsperiod, eller hur?
Citera
2020-11-21, 09:43
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Håller med, lite perspektiv är bra som motpol till masshysterin som pågår. Det är inte direkt en pandemi med ebola vi har att göra med... En långsökt spaning, jag får ibland lite "pojken och vargen" känsla. Hur ska människor reagera och vad ska samhället om det smäller ordentligt? Med ex mer potent virus eller biovapen etc...
Ja, nu vet vi ju hur Sverige antagligen kommer reagera när den dagen kommer:
a) behåll gränserna öppna
b) använd inte munskydd
c) bry er inte om er näste - var man för sig.
Citera
2020-11-21, 09:48
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Studie: Tyska skolbarn smittades mer på fritiden
Smittorisken för skolbarn är större på fritiden än i skolan, enligt en analys av smittade skolelever i tyska Hamburg. De allra flesta smittades av covid-19 hemma, på fester eller andra privata tillställningar.

Analysen har gjorts på smittade skolbarn i Hamburg från sommarlovets slut i augusti till höstlovet i oktober. Enligt stadens skolmyndighet hade 78 procent av 372 smittade barn fått smittan utanför skolan.
För barn under 12 år var risken för att bli smittad bara hälften så stor.
171 av Hamburgs 472 skolor registrerade smitta under den här tiden, men bara 23 av dem hade många fall. Många av skolorna med smittade elever registrerade också bara ett fall av smitta per årsgrupp under en och samma tiodagarsperiod. Detta tolkas som elever troligen inte smittade varandra under skoltid.
För att möta den ökade smittspridningen har Tyskland infört en månadslång nedstängning av bland annat barer och restauranger som varar november ut. Skolor och affärer fortsätter dock vara öppna.
Just nu har 475 tyska skolor och 100 förskolor rapporterat att man har pågående utbrott, uppger Lothar Wieler, chef för Robert Koch-institutet för infektionssjukdomar.
Citera
2020-11-21, 09:49
Medlem
Avlidna med/i Covid-19 vecka 46 och 47 per miljon invånare:

213,8 BiH
197,9 Cze
197,4 Bel
161,3 Bul
139,8 Sui
127,5 Pol
119,2 Ita
117,1 Hun
115,4 Cro
97,9 Fra
97,8 Rom
90,3 Aut
85,8 UK
85,3 Por
73,6 Esp
61,1 Gre
49,2 Ukr
47,8 Svk
47,6 Net
32,7 Rus
30,6 Ger
28,7 Ser
22,4 Swe
6,0 Den
3,9 Nor
2,4 Fin
===========
snitt : 86,7

Källa: worldometers.info
Citera
2020-11-21, 09:51
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Samtidigt har befolkningen ökat under denna 10 årsperiod, eller hur?
På grund av invandring ja. Inte fan tror jag att det har varit mestadels 70-80 åringar som har kommit hit.

Det finns aktuarier som sitter och räknar på det här, och som kan ge dig ett väntevärde av hur många som kan förväntas dö under ett år.

Jag är inte aktuarie själv, men nog fan inser en rationell person att väntevärdet inte har drivits betydligt högre av att det har flyttat hit mestadels yngre personer, eller hur?
Citera
2020-11-21, 10:06
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnoldw
” På söndag, 22 november, håller statsminister Stefan Löfven tal till nationen – med anledning av coronapandemin.*

– Sverige är under hård prövning och det kommer bli värre. Jag vill uppmana svenska folket att göra sin plikt för att minska smittspridningen. Tillsammans kan vi vända utvecklingen, säger statsminister Stefan Löfven i ett pressmeddelande.

Talet kommer att webbbsändas på regeringens hemsida och på Regeringskansliets Youtube med start 19.01.”

Kul, det kommer bli värre 😱😷😱😷😷😷😷😷🇸🇪✌️

Vi får se om det blir någon förändring efter talet och när dödstalen sticker iväg. Kanske några av de lågbegåvade mognar och gör ett försök att bete sig som vuxna. Det borde inte vara roligt längre att sprida desinformation och anti-vetenskaplig dynga i tråden när våra sköra och svaga dör i massor. Jag är riktigt rädd för december, hur mycket kommer våra hjältar i sjukvården att palla med? Måste vara energitömmande och extremt uppoffrande uppdrag att kämpa med att rädda liv under julen och nyårsafton samtidigt som folk nonchalerar insatserna, inte orkar ta på sig ett munskydd och kan inte avstå från att supa några helger.
Citera
2020-11-21, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det verkar som vissa i tråden saknar empati, för andra, för sig själv och sin egen situation har de stor empati. Det är bara den egna situationen som är viktig, det är jag jag jag och åter jag. Om det är något den här pandemin har visat oss så är det att narcissismen i Sverige är total. Sars-Cov-2 har blottat den falska omtankens ideologi i det här landet, både från ledningen (regering och FHM) och dess lakejer. Med den utvecklingen vi nu ser framför oss så misstänker jag att de snart kommer att sätta sin självgodhet i halsen och tystna mer och mer allteftersom det går upp ett liljeholmens. T.o.m. landsfader Löfven ska hålla ett tal till nationen imorgon. jag misstänker det lär bli lite dystert, brukar bli det i sådana här tider.

Att ha empati för människor jag inte vet vilka det är, är ju bizarrt. Jag kräver inget av någon, ingen ska kräva något av mig. Om man är orolig för sin egen hälsa så vidtar man åtgärder för att skydda sig. Man har ansvar för sig själv, inte för andra. Hela befolkningen ska inte straffas för att några är irrationellt rädda för ett virus som inte är farligt för >99% av befolkningen. Det är ju vansinnigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in