Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Monarkin är en större fråga än vad som i förstone möter ögat. Som jag ser saken är den även kopplad till sådana frågor som en maktdelningsbaserad konstitution, författningsdomstol, riksrättsinstitution, ordensväsendet och utnämningsmakten.
Visst, men det är förmodligen åsikter som inte ens delas av av de flesta självidentifierade "konservativa". Det kan förstås vara en viktig fråga för dig personligen, men i samhällsdebatten har den fått stå tillbaka för andra mer vattendelande frågor.
Citat:
En diagnosticerad sjukdom är till hälften botad, brukar det heta, så att identifiera samhällsproblem är inte något dåligt. Emellertid kan vi också vara kapabla att formulera tankar om hur Sverige skulle kunna utvecklas till det bättre. Jag har till och med en gång knåpat ihop ett helt partiprogram för ett hypotetiskt svenskt konservativt parti. Jag gjorde en tråd om det:
(FB) Försök till konservativt partiprogram!
Ingen vill bli "hälften botad", vi vill ha helhetslösningar. Det är inte
dåligt, men helt enkelt otillräckligt. Sedan säger jag väl inte att ni helt skulle sakna idéer om hur frågorna ska lösas, men det saknas liksom ett ramverk, en formalisering av hur det ska gå till. Det är mer som att alla har lite egna idéer och emellanåt står de i rak motsats till varandra. Gnället framstår därmed som den enda gemensamma nämnaren.
Citat:
Visst inser Du väl också att det är skillnad på att bryta ner något som fungerar och att sträva efter att bygga upp det nedbrutna igen? Det är skillnad på att vara jordbävningen och att vara räddnings- och återuppbyggnadsteamet.
Nej. Det är bara en fråga om överdrifter och perspektiv. Det är inte som att samhället bokstavligt talat är påväg att kollapsa, och den handfull exempel som du nu formulerar i ditt huvud för att "bevisa" det motsatta är i själva verket bara ett antal punkter som du upplever fungerar mindre bra i dagsläget.
Alla anhängare av en politisk rörelse kan formulera sådana listor, och alla som är tillräckligt missnödja med den rådande ordningen kommer också att överdriva betydelsen av dessa punkter till att det skulle röra sig om att samhället på något sätt är ohållbart och att det substitut man själva vill bygga upp är det enda hållbara alternativet. Ni är inte så speciella.
Citat:
Egentligen skulle det väl räcka med den gamla kvinnliga förklaringen: "Men, alla andra har ju!". Saken är den att så gott som alla stater (ett fåtal undantag finns) har ordensväsenden för att belöna förtjänta medborgare. Det är pietetsfullt, kostnadseffektivt och väletablerat sätt att belöna. Vi hade ett välutvecklat ordensväsende, men det är nog sant att s-väljare var underrepresenterade, av lätt insedda skäl. Ett genuint problem med dåtidens ordensväsende, som det utvecklats särskilt efter 1945, var att det fanns litet för mycket automatik - för många fick en utmärkelse för tjänsteår och inte så mycket för förtjänst. Det behöll man med NOR, men bör kunna åtgärdas i ett nygammal system.
Fuck off, det där är ett argumentationsfel som du personligen väljer att begagna dig av, och att framställa det som en "kvinnlig förklaring" gör dig dessutom till en nedrig sexist på internet. Kostnadseffektivt? Vad är det ens tänkt att det ska uppnå? Tror du att någon blir motiverad att prestera för att det finns någon mossig stiftelse? Det skulle jag gärna vilja se lite faktiska bevis på.
Citat:
I Sverige har vi inte haft någon politisk konservatism sedan 1920-talet och ingen höger att tala om sedan 1960-talet. Det är inte så konstigt att de konservativa som återstår, och som är på frammarsch, är frustrerade, och säkert kan uppfattas som litet gnällig. Samtidigt så har Sverige försämrats så oerhört under de senaste ca 50 åren.
Så allt som krävs för att skita i det där med bevarande är att man är missnöjd?
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Jag anses väl vara naiv av många här som ändå tror på att man organiskt ska kunna övertala folk att välja rätt istället för att skapa en uppochnedvänt spegelbild av vänstern och ha en stat som dikterar åt folk hur de ska leva och institutioner som uppfostrar människor "rätt"[...]
Vetskapen att man tillslut förlorar en battalj är för mig ingenting som gör battaljen mindre värd att kämpa (en gentleman väljer bara att slåss i omöjliga battaljer tror jag Borges en gång uttryckte), liksom alla vår mening i livet inte är för intet trotst att entropi tillslut besegrar all ordning i Universum och trots att den sista människan antagligen kommer andas radioaktiv aska innan visionen av ödemarken omkring honom försvinner, men det gör ju inte det mindre värt att odla träd eller för att kämpa för den delen att det man tror på ska växa och frodas.
Du sa precis att du inte trodde att det skulle gå egentligen. Men skitsamma, jag tycker väl egentligen att det är en rätt så berömvärd hållning, även om den framstår som något motsägelsefull ur ett politiskt perspektiv. Till skillnad från säg, liberalfeminister (alltså den riktiga sorten, inte nötterna som använder ordet som en front för antifeminism), som faktiskt kan peka på att samhället går i riktning mot ökad jämställdhet även utan statlig påverkan, så tycks den övergripande trenden vara att traditionella värderingar är på tillbakagång. Om du nu egentligen menar att dessa är viktiga för samhällets fortsatta välstånd, varför inte driva igenom dem på politisk väg? Är individens frihet viktigare?
Citat:
Ursprungligen postat av
Detekarvisst
Vänsterns idéer har i alla fått väldigt många chanser att omsättas i praktiken genom samhällsexperiment. Alla med samma fatala utgång. Hur lång tid menar du skulle behövas för utvärdering? Det kan kontrasteras med högerns idéer som på det stora taget bevisat sig vara framgångsrika under nästan hela mänsklighetens historia. Egentligen är det först de senaste dryga 100 åren som vänstern fått möjligheten att utforma samhället. Men vill du verkligen anföra tidsfaktorn som ett argument för vänstern?
Nej, jag menar att det är korkat att utvärdera en idéströmning som bara har omsatts i ett drygt århundrade med avseende på dess förmåga att bygga tusenåriga riken, eftersom de tidsmässiga förutsättningarna ändå omöjliggör den saken. Förstod du ärligt talat inte det?
Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
1. Som exempel kallade man sovjetledningen på 80-talet för konservativ och höger, medan Gorbatjov och Jeltsin blev progressiva och vänster. Den typen av terminologi tycker jag blir obegriplig. En marxist-leninist och sovjetkomunist kan ju inte betecknas som vare sig höger eller konservativ.
Man bör istället se på idéströmningar under den tid ideologierna utvecklades. En konservativ står för något slags "naturliga" eller "eviga" värden, Detta vare sig de är vanliga i nutidens samhälle eller inte.
Men den tidiga konservatismen betonar just behovet av inkrementella reformer och att folket inte har rätt att avsätta regenter bara för att de är missnödja. Den som lever i en demokrati har nog sedan länge släppt den senare av dessa idéer (ännu ett exempel på hur de olika ideologierna uppenbarligen måste utvecklas i takt med samhället), men oavsett om man gör detta eller inte så kvarstår det faktum att såsom ideologin ursprungligen formulerades så är bevarande och kontinuitet kärnvärden. Det handlade alltså om mer än att man hade en konung med gudomlig rätt att härska, och att reducera konservatism till att helt enkelt förespråka de värderingar som rådde när ideologin först formulerades gör det ju omöjligt att formulera något som tilltalar en modern människa.