2020-11-20, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Där ser ganska folktomt ut och Delsborn har lämnat och ambulansen har lämnat. Klockan kan vara mer än 23.30, det är åtminstone fullt möjligt. Men om de ej kommer tillbaka efter Sabbatsberg så bör det väl vara åtminstone innan 23.50-ish. https://www.youtube.com/watch?v=X2XeU4Hp2iM&t=530s
på denna länken finns en gubbe som pratar med polisen 8.40-8.50 in i filmen. Troligen samma man? Då är svt där och filmar, när kom de till platsen? Och om det är samma man så är det troligen ej Engström då det ser helt folktomt ut och är efter han har gått.

Det är lite knepigt. Mannen fångas ju som sagt på bilder när det har glesnat betänkligt i leden.

http://www.itdemokrati.nu/page60.html

Frågan är som sagt om Ekman och Almsäter återvänder till brottsplatsen. Otänkbart är det ju inte. Har de gjort sig besväret att ta sig upp till Sabbatsberg kan de så klart i ren upphetsning tagit sig tillbaka till Sveavägen för att ytterligare pejla läget. Och utelämnat detta i förhör för att de anser det betydelslöst och lite "snokigt"...
Citera
2020-11-20, 16:37
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Där ser ganska folktomt ut och Delsborn har lämnat och ambulansen har lämnat. Klockan kan vara mer än 23.30, det är åtminstone fullt möjligt. Men om de ej kommer tillbaka efter Sabbatsberg så bör det väl vara åtminstone innan 23.50-ish. https://www.youtube.com/watch?v=X2XeU4Hp2iM&t=530s
på denna länken finns en gubbe som pratar med polisen 8.40-8.50 in i filmen. Troligen samma man? Då är svt där och filmar, när kom de till platsen? Och om det är samma man så är det troligen ej Engström då det ser helt folktomt ut och är efter han har gått.

Det där ju inte samma person. Gubben i Ekman/Almsäter-fotot har ju en rock till knäna eller lite ovanför. Personen du länkar till har en helt klart längre rock som går till vaderna/under knäna och den ser mörkgrå ut. Stig Engström och gubben på på min bild har en svart rock. Polisbilen är inte ens densamma. I min bild är det en civil van, i ditt klipp så står det POLIS på den. D v s om man tar ett foto från Tunnelgatan i riktning Sveavägen.

Varför skulle Ekman och Almsäter undanhålla vad de gjorde efter att de tagit sig till Sabbatsberg? Det är en ganska lång promenad till fots. Ska man även tillbaka till mordplatsen så gör man ett par kilometer på natten. Det är därför jag frågar vart båda två killarna är idag så att de kan kasta ljus över deras observationer. Är båda ens i livet idag?

En uppmaning. Anders Ekman och Christoffer Almsäter, om ni läser det här, kontakta Otto Ekevi och/eller Thomas Gjutarenäfve och säg det ni vet från den kvällen.

Edit.

https://imgur.com/c3dbopC

Det här är ju inte samma person och inte samma van. Mannen som pratar med polisen har en längre och ljusare rock än mannen som står tillsammans med Ekman och Almsäter. Vanen i den ena bilden har ingen text på sidan. Mannen som står med polisen står vid en van med texten POLIS på sidan. Det här är två helt olika tillfällen. Förmodligen är bilden till vänster tagen 23:25-23:30. Bilden till höger är antingen tagen lite tidigare eller mycket senare. Men som sagt, solklart två olika tillfällen. Det enda som är samma är att båda vanarna står mittemot Tunnelgatan. Det finns heller ingen backspegel på samma ställe på vanarna. Den där backspegeln på höger sida är för piketen bak. Chauffören har en backspegel på förarsidan.
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-11-20 kl. 17:07.
Citera
2020-11-20, 17:18
Medlem
Meddelande från facebookgruppen som begär ut handlingar från PU och sköter www.palmemordsarkivet.se Vi har under de senaste veckorna märkt att polisen ändrat en del av sina rutiner. Handläggningstiderna blir allt längre, maskeringarna allt mer omfattande. Jag fick häromdagen veta att polisen inte ens börjat handlägga ett av mina ärenden från augusti. Anledningen till polisens långa handläggningstider verkar vara att de bara handlägger ett ärende från varje person i taget. Polisen verkar tro att vi bara är några få rättshaverister, och vi känner att de har börjat motarbeta oss, de försöker trötta ut oss. Det har alltså blivit problematiskt för oss att det bara är några få personer som begär ut handlingar. Det vore mycket bättre om många fler begärde ut handlingar i mindre beställningar. Den här gruppen var ursprungligen menad endast för personer som aktivt begär ut handlingar. Jag vill därför uppmana alla medlemmar som hittills varit passiva att engagera sig nu! Vi vill att så många som möjligt av er som inte tidigare har begärt ut handlingar gör det nu. Vi vill också att många fler överklagar den överdrivna sekretessen. Hittills har mycket få gjort det och det ger det felaktiga intrycket att vi överlag är nöjda med polisens sekretessbedömning. Vi måste visa dem att vi vill ha en korrekt maskering och utlämnande i tid! Vi visste att det skulle komma en tid då intresset svalnar, då folk tröttnar och slutar bry sig. Då gäller det att inte ge upp! Den tiden är här nu! Vill du hjälpa till så gå med i vår grupp och börja begära ut handlingar!
Citera
2020-11-20, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Maskningsfrekvensen får mig att tappa suget inför MOP som intresse. Tror inte jag är ensam i detta. Självklart måste offentlighetsprincipen ha någon form av reglering, men det här är löjligt. Varför inte bara vara ärliga och hemligstämpla hela utredningen direkt? Varför skulle man som medborgare vara intresserad av att betala för en samling blandade prepositioner som knappt går att foga ihop i ett sammanhang?

Förstår det, men nu gäller det att inte ge upp! Nu gasar vi istället! Vi behöver fler personer som begär ut handlingar och överklagar sekretessen. Hittills har extremt få klagat på sekretessen, då är det ju klart att det blir så här.
Citera
2020-11-20, 18:29
Medlem
FurirRevaers avatar
Gubben på fotot till höger ser ut att vara barhuvud också. Kanske jag som läser in sådant som inte finns en det ser ut som han när en rejält lång ulster med uppvikt krage. Och barhuvad som sagt.

Kan det vara någon av de båda livvakterna som varit på jobb med brittiske ambassadören?
Vilket fall som helst så ser gubbarna på de båda fotona inte alls lika ut. Den till vänster skulle mycket väl kunna vara Engström.
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det där ju inte samma person. Gubben i Ekman/Almsäter-fotot har ju en rock till knäna eller lite ovanför. Personen du länkar till har en helt klart längre rock som går till vaderna/under knäna och den ser mörkgrå ut. Stig Engström och gubben på på min bild har en svart rock. Polisbilen är inte ens densamma. I min bild är det en civil van, i ditt klipp så står det POLIS på den. D v s om man tar ett foto från Tunnelgatan i riktning Sveavägen.

Varför skulle Ekman och Almsäter undanhålla vad de gjorde efter att de tagit sig till Sabbatsberg? Det är en ganska lång promenad till fots. Ska man även tillbaka till mordplatsen så gör man ett par kilometer på natten. Det är därför jag frågar vart båda två killarna är idag så att de kan kasta ljus över deras observationer. Är båda ens i livet idag?

En uppmaning. Anders Ekman och Christoffer Almsäter, om ni läser det här, kontakta Otto Ekevi och/eller Thomas Gjutarenäfve och säg det ni vet från den kvällen.

Edit.

Det här är ju inte samma person och inte samma van. Mannen som pratar med polisen har en längre och ljusare rock än mannen som står tillsammans med Ekman och Almsäter. Vanen i den ena bilden har ingen text på sidan. Mannen som står med polisen står vid en van med texten POLIS på sidan. Det här är två helt olika tillfällen. Förmodligen är bilden till vänster tagen 23:25-23:30. Bilden till höger är antingen tagen lite tidigare eller mycket senare. Men som sagt, solklart två olika tillfällen. Det enda som är samma är att båda vanarna står mittemot Tunnelgatan. Det finns heller ingen backspegel på samma ställe på vanarna. Den där backspegeln på höger sida är för piketen bak. Chauffören har en backspegel på förarsidan.
Citera
2020-11-20, 19:08
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Gubben på fotot till höger ser ut att vara barhuvud också. Kanske jag som läser in sådant som inte finns en det ser ut som han när en rejält lång ulster med uppvikt krage. Och barhuvad som sagt.

Kan det vara någon av de båda livvakterna som varit på jobb med brittiske ambassadören?
Vilket fall som helst så ser gubbarna på de båda fotona inte alls lika ut. Den till vänster skulle mycket väl kunna vara Engström.

Det är svårt att se vad gubben till höger har på huvudet, eller inte har. Jag har vevat den där sekvensen många gånger eftersom det är ett videoklipp. Min bild från den sekvensen är en print screen. Men vad som är säkert är att hans rock är längre och ljusare än Stig Engströms. Han verkar även något kortare.

Gösta Söderströms piket 2520 stannade i höjd med skylten som visar vänster mot Brunkebergstunneln. Så den körde aldrig så långt fram som polisvanen till höger. Den vanen kan således inte vara 2520. Då är det troligt att SVT-klippet med gubben med "kort, ljusare rock" är tagen efter fotot med Ekman, Almsäter och Engström. D v s långt senare och förmodligen mitt i natten.

Eftersom vi vet att Ekman och Almsäter gick ifrån mordplatsen mot Sabbatsberg efter 5-10 minuter så är båda fotona från helt olika timmar på kvällen/natten. Även om det skulle visa sig att de kom tillbaka så har ju Stig Engström tagit en nattbuss hem till Täby. Den enda gången som det är möjligt att de syns ihop på ett foto är direkt efter MOP. Sen går deras vägar isär och kan aldrig ses ihop igen.

JAG SPYR PÅ DET HÄR JÄVLA LANDET!
Citera
2020-11-20, 19:52
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparkalle
Det ger infon att detta nog är rätt Lennart. Samtal som handlar om olika decennier och ett luskande efter vilka personer som var kända för förhörsobjektet skulle kanske vara svensk und-historia utan maskningen.
Bara frågan varför dom förhör denne person är intressant, och sedan mest pratar om andra tider och personer gör att man, med lite kisande ögon, anar en bild av en grupp som haft en uppgift, och som PU tyckte var intressant i detta sammanhang.

Har inte Lennar Unger Som förstahandsalternativ som Leon/Lennart .Jan Lennström Som var aktiv inom FRO och under 80-talet synnerligen aktiv i sportfiskeförbundet finner jag troligare. Men för att knyta honom till MOP krävs mer än de halvkvädna visor som talar om dessa hemliga grupperingar. SÄPO-gruppen som irreguljärt övervakade Olof Palme är i min värld bra mycket hetare.
Citera
2020-11-20, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Har inte Lennar Unger Som förstahandsalternativ som Leon/Lennart .Jan Lennström Som var aktiv inom FRO och under 80-talet synnerligen aktiv i sportfiskeförbundet finner jag troligare. Men för att knyta honom till MOP krävs mer än de halvkvädna visor som talar om dessa hemliga grupperingar. SÄPO-gruppen som irreguljärt övervakade Olof Palme är i min värld bra mycket hetare.

Finns det någon annan källa till att det har funnits någon "Lennartgrupp" än Jallai/Frånstedt? Jag menar om det ej finns det så är det ju onödigt att uppfinna nya "Lennarts". Det är annars ganska givet att den som de menar är Anders Lennart B*l*ck (Anders Glock). Frånstedt säger skrockande Bylund. Om deras enda intention är att luras, varför inte då säga typ "Gunnargruppen"?.

Kontentan är att få reda på om "Lennartgruppen" diskuterades innan Jallai tog upp det? När det gäller "Barbrogruppen" så vet vi vem som menas med den ursprungliga åtminstone. Men varför dra upp Frånstedt ur graven (typ) och belysa en fråga som ingen efterfrågar? Om man ändå bara ska ljuga?
Citera
2020-11-20, 20:23
Medlem
Xeitums avatar
Är det någon som har koll på det här med MOP ammunitionen?

Det påstås alltså att kulan (kulorna?) från Mockfjärdsrånet 1983 hade samma blyisotopsammansättning som kulorna från MOP. Denna ammunition, ca 91 patroner, och en 357a stals 1983 vid ett inbrott i Haparanda. Vapnet med 100 patroner uppges ha köpts in sommaren 1979 i Luleå (Luleå Järn&sport). I PU kan man däremot läsa att patronerna med rätt blyisotopsammansättning ska ha tillverkats först i november 1979. Vad är det som inte stämmer?
Citera
2020-11-20, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer

Edit.

Det fattar vi väl att de två bilderna är tagna vid två olika tillfällen med gubben placerad på två olika sidor om mordplatsen. Han hade väl ben att gå med. Och onekligen är de lika.

Ekman och Almsäter var average småtöntiga youngbloods ā la 80-tal. Ägnade en timme åt att ta sig in till stan för att gå på lokal. Kommer inte in och bestämmer sig för att vända hem. Men så vänder allt. Klart att de kramar musten ur den grej som ödet släpper ned i deras händer. Långt ifrån märkligt att de återvänder till mordplatsen. Kopplar jag på mitt 20-åriga jag känner jag igen mig. De tyckte kanske det var för töntigt för att självmant ta upp i förhör. Och det är inte precis en dialogupptagning på 30 sidor.

Måste inte vara så men absolut inte konstigt.

Håller med om att nån borde fråga dem...
Senast redigerad av Bemp 2020-11-20 kl. 21:02.
Citera
2020-11-20, 21:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Är det någon som har koll på det här med MOP ammunitionen?

Det påstås alltså att kulan (kulorna?) från Mockfjärdsrånet 1983 hade samma blyisotopsammansättning som kulorna från MOP. Denna ammunition, ca 91 patroner, och en 357a stals 1983 vid ett inbrott i Haparanda. Vapnet med 100 patroner uppges ha köpts in sommaren 1979 i Luleå (Luleå Järn&sport). I PU kan man däremot läsa att patronerna med rätt blyisotopsammansättning ska ha tillverkats först i november 1979. Vad är det som inte stämmer?
Vet inte hur ammunition tillverkas så jag gissar bara, men man skulle väl kunna tänka sig att det sker i flera steg. Kanske smältning/blandning av en större mängd metall görs först, och sedan kan det gå ett tag innan man tar en del av den här metallen och formar kulor av, och sedan efter ytterligare en tid monterar man kulorna i hylsor.

Blyisotopsammansättningen bestäms väl då vid det första momentet, men man kanske inte säger att patronerna har tillverkats förrän de är färdiga. Patroner skulle i så fall kunna vara av samma "batch", även om de är tillverkade (monterade och klara att skickas ut) vid helt olika tillfällen.
Citera
2020-11-20, 21:24
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det fattar vi väl att de två bilderna är tagna vid två olika tillfällen med gubben placerad på två olika sidor om mordplatsen. Han hade väl ben att gå med. Och onekligen är de lika.

Ekman och Almsäter var average småtöntiga youngbloods ā la 80-tal. Ägnade en timme åt att ta sig in till stan för att gå på lokal. Kommer inte in och bestämmer sig för att vända hem. Men så vänder allt. Klart att de kramar musten ur den grej som ödet släpper ned i deras händer. Långt ifrån märkligt att de återvänder till mordplatsen. Kopplar jag på mitt 20-åriga jag känner jag igen mig. De tyckte kanske det var för töntigt för att självmant ta upp i förhör. Och det är inte precis en dialogupptagning på 30 sidor.

Måste inte vara så men absolut inte konstigt.

Håller med om att nån borde fråga dem...

Problemet är att Krister Petersson har fått anklaga en avliden Stig Engström för mordet på Olof Palme utan repressalier, och ingen har velat ställa upp på Stigs sida (även om vissa hintade det men sen blev det bajs av allt). Det kan inte sluta så, det måste få konsekvenser. Annars kan vi direkt lägga ner hela rättsväsendet och sen är det då var och en för sig och Gud mot alla (från Kaspar Hauser). Då öppnar man Pandoras ask och sen blir det total skit av allt. Vilket det i och för sig redan är men det här är sista spiken.

Vart vänder jag mig om jag vill åtala chefsåklagare Krister Petersson för förtal av avliden? Skiv inte JO. Ska jag vända mig till Silbersky, Althin, Wennerström m fl? Vem? Detta kan ju inte få gå ostraffat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in