2020-11-17, 12:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Frågan är inte om kommunens "vinst". Om man nu ö h t gör en vinst när man säljer något? Gör man en vinst om man säljer sitt hus, hur då?
Det handlar om att skapa värden för andra än några få i billiga hyresrätter. För pengarna kan kommunen göra andra viktiga insatser, som annars hade uteblivit.

Citat:
Frågan är om kommunen ska privatisera de allmänna bostäderna. Varför göra om hyresrätter till bostadsrätter, när det är brist på de föregående och överflöd på de senare? Det finns gott om bostadsrätter för de som vill köpa en, men det är brist på hyresrätter.
Frågan är om det är kommunens jobb att tillgodose några få personers behov av att bo billigt på bekostnad av att andra hamnar i långa köer.

Citat:
Jag har förstått att du har problem med semantiken, men att betala bruksvärdeshyra innebär ingen rabatt. Man betalar fullt pris, man betalar vad husen och boendet kostar plus en vinst till ägaren. Det är inte rabatt. Jag förvänta mig inte att du ska förstå, eller kunna ta in denna enkla information.
https://www.synonymer.se/sv-syn/rabatt
Om det är under vad gemene man anser att det är värt så är det absolut en rabatt. Kostar en 2:a på östermalm 6000 i månaden och samtidigt en hyresetta 12 k i andrahand så är det alltså en rejäl rabatt. På en sådan nivå att det borde förmånsbeskattas till och med.

Citat:
Mina förklaringar fastnar tydligen inte så jag citerar så du kan läsa själv:
"...köparen får en viss rabatt om hon eller han antar priset som följer med den ekonomiska planen. Marknadspriset är inte sällan högre. Det är något av praxis att köparen betalar omkring 70 procent av marknadsvärdet på just sin bostadsrätt."
https://www.köpabostad.net/vilket-bostadspris-ska-man-betala-vid-ombildning
Ja med tanke på att hyresgäster sällan brukar ha något kapital att gå in med och ofta lägre inkomster så blir priset ca 70% av vad den egentligen är värd. Men det är win win, eftersom en hyresvärd hade betalat långt mindre.

Citat:
Nej, just det.
Så mer prisreglering så får vi mer hyresrätter, är det det du säger?
Citera
2020-11-20, 06:39
Avslutad
Tammers drömupplägg; Hela byggnader som består av köpta svartkontrakt. 1.7 msek betalade Ola Rapace svart för sitt kontrakt och ska nu låta domstol ödsla sin tid och skattebetalarnas pengar för att skydda hans Cash om han blir uppsagd. 142 kvm på Söder.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/lEKeGM/ola-rapace-i-tvist-om-kopta-svartkontrakt
Citera
2020-11-20, 08:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Tammers drömupplägg; Hela byggnader som består av köpta svartkontrakt. 1.7 msek betalade Ola Rapace svart för sitt kontrakt och ska nu låta domstol ödsla sin tid och skattebetalarnas pengar för att skydda hans Cash om han blir uppsagd. 142 kvm på Söder.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/lEKeGM/ola-rapace-i-tvist-om-kopta-svartkontrakt

Oj det var ju inte bara Rapace, utan hela hans hus har köpt svart Jag är inte förvånad. Så här blir det när man inte låter marknaden fungera. Och det här snacket om att rådande system skulle vara till gagn för fattiga verkar nog inte stämma. Inte på långa vägar nej...
Citera
2020-11-20, 15:48
Medlem
Tammers avatar
Citat:

Vadå? Jag har aldrig propagerat för svarthandel med hyreskontrakt. Jag är emot marknadshyra, eftersom det kommer driva upp hyresnivåerna. Det är allt.
Angående artikeln: Det är bara att hoppas att Rapace förlorar sina pengar, och helst av allt åtalas. Det är numera även ett brott att köpa svarta kontrakt, och det är utomordentligt bra att detta uppmärksammas.
Citera
2020-11-20, 15:51
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Oj det var ju inte bara Rapace, utan hela hans hus har köpt svart Jag är inte förvånad. Så här blir det när man inte låter marknaden fungera. Och det här snacket om att rådande system skulle vara till gagn för fattiga verkar nog inte stämma. Inte på långa vägar nej...
Det kommer alltid finnas folk som försöker köpa sig förbi köerna, rika som inte vill vänta på sin tur. Din "fungerande marknad" innebär förstås att den som kan betala får lägenheterna, vilket gynnar rika kändisar som Rapace.
Citera
2020-11-20, 15:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det kommer alltid finnas folk som försöker köpa sig förbi köerna, rika som inte vill vänta på sin tur. Din "fungerande marknad" innebär förstås att den som kan betala får lägenheterna, vilket gynnar rika kändisar som Rapace.
Fast det var ju inte min marknad utan din som gjorde att hans kontrakt blev värt 1,7 mille när det egentligen borde vara värt exakt noll kronor eftersom ägande saknas.
Citera
2020-11-20, 16:02
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Fast det var ju inte min marknad utan din som gjorde att hans kontrakt blev värt 1,7 mille när det egentligen borde vara värt exakt noll kronor eftersom ägande saknas.
Boende på attraktiva adresser har alltid ett värde. Social status har sitt eget värde utan att vara en real tillgång. Även om Rapace skulle vara förhindrad att sälja kontrakten vidare skulle en rik kändis som han glatt betala vad det kostar att bo i ett "fint" område.
Citera
2020-11-20, 16:29
Avslutad
Citat:
Vadå? Jag har aldrig propagerat för svarthandel med hyreskontrakt. Jag är emot marknadshyra, eftersom det kommer driva upp hyresnivåerna. Det är allt.
Angående artikeln: Det är bara att hoppas att Rapace förlorar sina pengar, och helst av allt åtalas. Det är numera även ett brott att köpa svarta kontrakt, och det är utomordentligt bra att detta uppmärksammas.

Handel med svartkontrakt kommer alltid finnas så länge hyrorna är reglerade. Hur många lagar och regler som än stiftas. Det ligger i sakens natur. Om 1% av Sveriges befolkning får köpa oxfilé för 20 kr kilot kommer de oundvikligen börja sälja den vidare svart.
Citera
2020-11-20, 16:30
Avslutad
Citat:
Boende på attraktiva adresser har alltid ett värde. Social status har sitt eget värde utan att vara en real tillgång. Även om Rapace skulle vara förhindrad att sälja kontrakten vidare skulle en rik kändis som han glatt betala vad det kostar att bo i ett "fint" område.

Så varför köpte inte Rapace en BR om han glatt skulle betala för en?

Hans lägenhet hade sannolikt kostat 13-14 miljoner som BR. Lite svårare att hosta upp än 1.7 eller hur?
Citera
2020-11-20, 16:45
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Handel med svartkontrakt kommer alltid finnas så länge hyrorna är reglerade. Hur många lagar och regler som än stiftas. Det ligger i sakens natur. Om 1% av Sveriges befolkning får köpa oxfilé för 20 kr kilot kommer de oundvikligen börja sälja den vidare svart.
Är det så? De jag känner som bor på fina adresser i stan bor där själva och säljer inte lägenheten vidare. Det finns liksom ingen vinst att göra. Var ska man bo sen när man sålt bostaden? Du målar upp ett problem som inte finns. I din värld handlar allting bara om att maximera vinster och köpa och sälja, men det finns faktiskt folk som verkligen äter oxfilén eller bor i de där fina lägenheterna också.

Om Ola Rapace köper svartkontrakt eller inte påverkar inte bostadsmarknaden i Stockholm. Du försöker bara lägga ut dimridåer och få bristen på hyresrätter att framstå som att rika försöker köpa sig förbi köerna. Vilka tror du kommer köpa sig fina hyreskontrakt om man inför marknadshyra..?

Din syn på lagar , regler och straff lämnar en del övrigt att önska. Tänk om Trafikverket skulle säga: "Det hjälper inte med fartgränser och högre böter, folk kommer ändå alltid att köra för fort". Om folk bryter mot lagen, ge mer resurser till polisen. Jaga folk som köper svartkontrakt, de är parasiter som köper sig förbi andra som inte har samma ekonomiska resurser.
Citera
2020-11-21, 08:07
Avslutad
Citat:
Är det så? De jag känner som bor på fina adresser i stan bor där själva och säljer inte lägenheten vidare. Det finns liksom ingen vinst att göra. Var ska man bo sen när man sålt bostaden? Du målar upp ett problem som inte finns. I din värld handlar allting bara om att maximera vinster och köpa och sälja, men det finns faktiskt folk som verkligen äter oxfilén eller bor i de där fina lägenheterna också.

Om Ola Rapace köper svartkontrakt eller inte påverkar inte bostadsmarknaden i Stockholm. Du försöker bara lägga ut dimridåer och få bristen på hyresrätter att framstå som att rika försöker köpa sig förbi köerna. Vilka tror du kommer köpa sig fina hyreskontrakt om man inför marknadshyra..?

Din syn på lagar , regler och straff lämnar en del övrigt att önska. Tänk om Trafikverket skulle säga: "Det hjälper inte med fartgränser och högre böter, folk kommer ändå alltid att köra för fort". Om folk bryter mot lagen, ge mer resurser till polisen. Jaga folk som köper svartkontrakt, de är parasiter som köper sig förbi andra som inte har samma ekonomiska resurser.

Vad pratar du om? Det säljs massor av lägenheter svart i Stockholm, det omsätter miljarder. Så fort någon köper hus eller dör eller liknande så finns det många värdar som passar på att sälja kontraktet. Om inte den som flyttar ut själv gör det. Annars är det enkelt att hålla en HR i familjen. Bara att byta lgh med en familjemedlem och sedan säga upp den gamla. Vet flera som gjort detta.

Det påverkar inte? Så istället för att Rapace köper en lägenhet, vilket i förlängningen leder till stora skatteintäkter pga reavinstskatten, så ger han cash till en hyresvärd svart. Om Rapace köpt en lägenhet för tex 10 msek hade sannolikt den förra ägaren betalat in runt 1 msek i skatt, minst.

INGEN skulle behöva köpa några kontrakt om marknadshyror rådde. Är det många som måste köpa rättigheten att hyra en bil? Att du inte förstår detta tyder på väldigt klent intellekt.

Med marknadshyror hade snitthyrorna i Stockholm varit runt 50%-60% högre enligt HGf. Dvs runt 180 per kvm istället för 120. Men då kan också alla som kan betala 180 per kvm få en lägenhet direkt. 6 300 för 35 kvm kan i princip ALLA betala. Då kan ALLA få chansen till en HR i Stockholm. En 20 åring måste idag vänta tills han är 50 år. Minst. Med marknadshyror hade en 20 åring med jobb på ICA kunnat bo i första hand i stan
Citera
2020-11-21, 11:25
Medlem
Här ser man hur långt människor är beredda att gå för att slippa ge sig in i det
bostadsrättsindustriella komplexet och slippa försörja mäklare och s k mäklar-
assistenter, dessa slemmiga varelser.

Här handlar det om en person med gott om pengar som säkert skulle ha råd att
köpa men inte vill. Istället hyr han en postbox i Örebro !

Och artikeln visar också vad de giriga privatvärdarna tar sig för. Håvar in belopp
de inte förtjänar och har sedan mage att dö. Och högerns enda bostadspolitik är
att avskaffa den hederliga allmännyttan !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in