Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
Jovisst, fast när man inte har någon laglig grund för att påbjuda munskydd så tycker jag att man skall vara öppen med hur dessa kan ge effekt, nämligen på gruppnivå, om den stora majoriteten bär dem. Det är ju inte alls bra om folk som verkligen behöver skydda sig för egen del tror att de är säkra om de går omkring med ett kirurgmunskydd på sig, när de i själva verket skulle behöva mer sofistikerad skyddsutrustning.
Dessutom skulle sådana personer inte kunna röra sig fritt även om alla bar munskydd, eftersom effekten som sagt inte gör sig gällande på individnivå utan på gruppnivå. Det kanske hade sänkt risken för dem, men inte eliminerat den, och därför anser jag att man bör vara tydlig med att munskydd inte ger ett speciellt bra skydd för den som bär det.
Ja, jag håller med dig, dock tycker jag att det som är allra viktigast att tydligt framhålla är att det finns olika sprters skydd. Som du skriver så uppfattar de flesta det som att de menar alla munskydd då de går ut och säger att de inte skyddar bäraren. Många ver inte att det finns ffp2, 3 i handeln. Jag hade ingen aning om detta innan pandemin utbröt, den informationen hade aldrig varit aktuell för mig.
Jag har alltid använt vanliga kirurgmunskydd vid influensa/förkylning för att skydda en anhörig. Dvs jag själv har använt munskydd inomhus då jag varit sjuk.