2020-11-20, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Rapporterade denna vecka 246st.
35/dag i snitt. Men det är med viss eftersläpning så det dagsfärska snittet ligger troligtvis runt 40 avlidna/dag.

Redan uppe på 40 alltså. Snudd på dubbling mot förra veckan. Går lite snabbare än jag hade förväntat mig.
Citera
2020-11-20, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xzogia
Och för att det bor väldigt många invandrare där som inte tar detta seriöst. Vet inte om det beror på att dom är dåligt informerade eftersom dom inte följer svenska nyheter eller om dom struntar i det eftersom dom har svårt att visa solidaritet med samhället, och brister i ansvar.
Är nog en mix. Hörde från Södertälje att de stora syrianska familjerna där fortfarande kör sina jättefamiljeevent. Även många andra som festar på, var nån assyrier på SVT som skulle till gymmet efter jobbet och sade att det var tvetydigt och att han behöver förbud via lag för att förstå.

Jämför det med ställen som Västerbotten där de faktiskt verkar ta åt sig och förstå uppmaningar utan att polisen behöver ge dem böter.
Citera
2020-11-20, 14:42
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Återstår att se nästa veckas testdata som kanske kan ge någon bättre ledtråd genom andelen positiva.
Andelen positiva verkar mer intressant än hur många konstaterade fall som trillar in.
Vi skall dock komma ihåg att urvalet för vilka som får testa sig förändras när testkapaciteten närmar sig taket. En smittad person kan innebära att hela hushållet skall betraktas som smittat och att man inte slösar bort tester på övriga under samma tak. Åtminstone är det så i Västra Götaland nu.
Citera
2020-11-20, 14:43
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Enligt tom britton var ju sthlm på väg mot flockimmunitet i juni.

https://www.svd.se/ny-berakning-stockholm-kan-na-immunitet-i-juni

Fast det där med flockimmunitet kan vi glömma. Överallt i Europa har städer och regioner som drabbades hårt i våras varit bland de hårdast drabbade igen. Det finns faktorer som orsakar detta ( trängsel, många som reser kollektivt, hög andel invandrare osv) och dessa finns kvar och övertrumfar den eventuella immunitet som finns. Dessvärre är dessutom sannolikt immuniteten i avtagande.
Citera
2020-11-20, 14:44
Medlem
Nu vet man iaf att sverige bryr sig mer om ekonomin än att rädda människor trots att det är dom som driver ekonomin
Citera
2020-11-20, 14:45
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast det där med flockimmunitet kan vi glömma. Överallt i Europa har städer och regioner som drabbades hårt i våras varit bland de hårdast drabbade igen. Det finns faktorer som orsakar detta ( trängsel, många som reser kollektivt, hög andel invandrare osv) och dessa finns kvar och övertrumfar den eventuella immunitet som finns. Dessvärre är dessutom sannolikt immuniteten i avtagande.
Jo, det är nog sannolikt att immuniteten är övergående. Så är det väl med andra coronavirus?
Citera
2020-11-20, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irish-Guy
Är nog en mix. Hörde från Södertälje att de stora syrianska familjerna där fortfarande kör sina jättefamiljeevent. Även många andra som festar på, var nån assyrier på SVT som skulle till gymmet efter jobbet och sade att det var tvetydigt och att han behöver förbud via lag för att förstå.

Jämför det med ställen som Västerbotten där de faktiskt verkar ta åt sig och förstå uppmaningar utan att polisen behöver ge dem böter.

Se på Belgien. Dom är ett av länderna med störst flyktininvandring i hela Europa. Sverige likaså. Belgien har drabbats hårdast i hela Europa, och se hur vi skiljer oss från Norge, Finland, Danmark. Det blir så när stora grupper lever här utan att göra det i solidaritet med övriga samhället. Följer inte nyheter, är dåligt uppdaterade, struntar i vad samhället säger.
Citera
2020-11-20, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Så ca 16% av de som dör varje dag i vårt land nu sista veckan gör det med covid i kroppen.
Någon som vågar sig på en kvalificerad gissning på hur många % generellt av befolkningen som har viruset i kroppen just nu (dvs skulle testa positivt på PCR test). Hur lång tid i medel testar man positivt? Någon som har koll?
Citera
2020-11-20, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xzogia
Och för att det bor väldigt många invandrare där som inte tar detta seriöst. Vet inte om det beror på att dom är dåligt informerade eftersom dom inte följer svenska nyheter eller om dom struntar i det eftersom dom har svårt att visa solidaritet med samhället, och brister i ansvar.

Slump att Sverige och Belgien är så illa drabbade?

Det är samma proportioner bland fattiga. Det beror på att invandrare inte har yrken där man kan jobba hemifrån. Många invandrare jobbar också i vården. Hade inte Sverige haft invandrare haft svenskar haft dessa jobb istället, och då skulle sådana som du skylla på "white trash".
Citera
2020-11-20, 14:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jovisst, fast när man inte har någon laglig grund för att påbjuda munskydd så tycker jag att man skall vara öppen med hur dessa kan ge effekt, nämligen på gruppnivå, om den stora majoriteten bär dem. Det är ju inte alls bra om folk som verkligen behöver skydda sig för egen del tror att de är säkra om de går omkring med ett kirurgmunskydd på sig, när de i själva verket skulle behöva mer sofistikerad skyddsutrustning.

Dessutom skulle sådana personer inte kunna röra sig fritt även om alla bar munskydd, eftersom effekten som sagt inte gör sig gällande på individnivå utan på gruppnivå. Det kanske hade sänkt risken för dem, men inte eliminerat den, och därför anser jag att man bör vara tydlig med att munskydd inte ger ett speciellt bra skydd för den som bär det.

Ja, jag håller med dig, dock tycker jag att det som är allra viktigast att tydligt framhålla är att det finns olika sprters skydd. Som du skriver så uppfattar de flesta det som att de menar alla munskydd då de går ut och säger att de inte skyddar bäraren. Många ver inte att det finns ffp2, 3 i handeln. Jag hade ingen aning om detta innan pandemin utbröt, den informationen hade aldrig varit aktuell för mig.

Jag har alltid använt vanliga kirurgmunskydd vid influensa/förkylning för att skydda en anhörig. Dvs jag själv har använt munskydd inomhus då jag varit sjuk.
Citera
2020-11-20, 14:48
Medlem
Vi har 3 ggr mindre inlagda nu på iva än i april... ca 560 mot ca 180 idag och ändå är dödstalet 66 på en dag?? Märkligt skulle man dra jämnförelse med i april iva och döda skulle ju dödstalen ligga på ca 200 på en dag då.....hände väl aldrig.
Citera
2020-11-20, 14:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedavia
Kommer den andra vågen att bli kortare eller längre än den första?
Troligtvis längre eftersom vi har många mörka månader framför oss. I våras kom ju våren hyfsat snabbt och hjälpte till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in