2020-11-20, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Intressant. Jag väntar spänt på att någon jämställdshetskramare ska ta upp genusaspekten, men jämställdheten är en kofta som tas av och på efter humör. I världens mest jämställda land (som Sverige vill kallas) är det onekligen fascinerande att se genusaspekten kastas i papperskorgen. Nu är det tydligen inte kul att snacka jämställdhet, så vi skiter i det, rycker på axlarna. Män sticker helt enkelt ut som riskgrupp, men "kön: man" nämns aldrig tillsammans med KOL, fetma, ålder osv. Nu har det snart gått ett år, så jag höjer på ögonbrynen, självklart. Och nej, jag är inte feminist, om någon undrar. Vad är jag då? Det är komplicerat, och OT. Vet du varför män drabbas hårdare än kvinnor av viruset? Kvinnor är ju mer benägna än män att söka vård dessutom, så det är en rejäl slagsida, om du fattar vad jag menar.
Om man skall gissa så är det testosteron. Det ställer ju till mycket elände i den manliga kroppen både när det stiger, är högt och när det sedan börjar sjunka i 50-årsåldern.

Just det sista, att testosteronet sjunker står för en stor del av de manliga välfärdssjukdomarna. Det leder till övervikt (framförallt bukfetma som är farligast), det leder till svårighet att träna (man förbränner inte fett och bygger muskler när man tränar) osv. Dessutom så har då männen i unga år (pga testosteronet) behövt äta mycket (och ofta så blir det då onyttigt) vilket dels byggt dåliga matvanor och att männen dessutom skaffat sig problem som inte syns förrän andra problem senare uppkommer (ofta döljs dessa av motion och annat).

Männens kroppar är egentligen inte designade för att leva länge. Det var viktigare att vara snabb vid jakt, att vara aggressiv för fortplantning mm innan vi kom in i industrialismen.
Citera
2020-11-20, 12:47
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag vet inte riktigt om det var det du menade, men jag känner precis likadant. Jag förstår inte varför munskydd fortfarande är en diskussion, när man kan se klart och tydligt att det inte hjälpte i Tyskland.

Det kan ju ha varit så att munskydden hjälpte lite, men att man började röra sig mer bland folk, så nettoeffekten blev noll.

Hur kan du se att effekten inte fungerade när du vet att det var en komponent av flera och inte har något att jämföra med? Hur kan du veta att det inte hade varit dubbelt så många smittade och döda utan mask? Du väljer ju ut tidpunkten baserat på en faktor utan att ta hänsyn till att man ökade restriktionerna baserat på den ökade smittrisken.

edit: Tyskland lyckades i princip bäst i EU och de använde BL.A. mask. Sverige gjorde som vanligt nästan sämst ifrån sig och använde inte mask. Din slutsats är att masken inte fungerade för att Tyskland inte lyckades utplåna viruset? Du kanske ska återgå till att slicka på dörrhandtag nu eller vad det är du sysslar med.
Senast redigerad av Melange5738 2020-11-20 kl. 12:50.
Citera
2020-11-20, 12:50
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Eh va?

Vaccinet hindrar sjukdom? Är inte det liksom huvudsaken?

Paradoxalt nog skulle resultatet av ett vaccin på samhällsnivå kunna leda till ett högre Re-tal, om ett vaccin inte skyddar mot infektion. Hur hanterar vi det??
Citera
2020-11-20, 12:52
Medlem
Ska detta in i en annan tråd så ber jag om ursäkt.

Klockan 22.00 ikväll träder alkoholförbudet på krogar och restauranger i kraft. Men det råder en del förvirringar kring tolkningarna av förbudet. Grannkommunerna Malmö och Lund har till exempel valt olika tolkningar, skriver Sydsvenskan.
I Malmö omfattar förbudet all servering av spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker eller andra alkoholdrycksliknande preparat.
Men Lunds kommun har valt att tolka det som att folköl får serveras och att gäster får sitta kvar så länge som restaurangen normalt har serveringstillstånd. Många av Lunds krogar stänger klockan 01, vilket betyder att gästerna inte behöver lämna förrän klockan 01.30.
– Vi kan inte se att det finns lagstöd för att skicka ut alla gäster 22.30. De allra flesta företag kommer antagligen inte att anse det lönsamt att ha öppet därefter, men den bedömningen får varje tillståndshavare göra själv, säger tillståndschef i Lunds kommun, till tidningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Haha otroligt att Malmö och Lund har olika syn på alkohol och reglerna. Vad blir nästa steg?
Att regeringen och FHM ska ha PowerPoint bilder vilka alkohol märken som är förbjudna.
Citera
2020-11-20, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Den är inte över. Sjukhusen har ett helvete nu. Vad är det som är så jävla svårt att förstå?

Beror på vilken avdelning man jobbar på... Jag har skitlugnt
Citera
2020-11-20, 12:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Paradoxalt nog skulle resultatet av ett vaccin på samhällsnivå kunna leda till ett högre Re-tal, om ett vaccin inte skyddar mot infektion. Hur hanterar vi det??

Fast det spelar mindre roll om det springer runt 1 miljon smittade människor som inte ens märker av att dom bär på smittan. Så länge dom skröpliga inte blir sjuka så "försvinner" dödsfallen och trycket på vården mildras kraftigt.
Citera
2020-11-20, 12:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Intressant info från region Skåne.

Läs sista raderna så inser man att det verkar plana ut.
Jag blev idiotförklarad häromdagen när jag skrev detta..

Redovisning av antalet fall
Vissa dagar redovisar Region Skåne ett väldigt stort antal nya fall av covid-19. Det betyder oftast inte att ovanligt många fall har tillkommit just det dygnet, utan snarare på en eftersläpning i rapporteringen.

Detta beror på att Folkhälsomyndighetens leverantör för analyssvar från självprovtagningen har svårt att hinna med att analysera alla tester – och det medför sedan att siffrorna för enskilda dagar kan bli väldigt höga eller väldigt låga.

Det är för att ta höjd för enskilda ovanligheter i redovisningen som Region Skåne räknar ut ett rullande sjudagars medelvärde. Det ligger just nu på 619 fall per dag. De senaste två veckorna har denna siffra legat på mellan 550 och 650 fall.

Ja, ser ut att vara den platå vi ser inom vården just nu.

Vi får hoppas det inte ökar igen pga julhandeln o sånt.
Citera
2020-11-20, 12:57
Medlem
Varför förs så usel statistik över nya fall i Sverige?

Kollar man på Worldometers är det vi och 3 länder till av alla i hela världen som inte redovisat fakta över nya bekräftade fall från igår. Varför är det så trögt? Skulle dom inte uppdatera dagligen mellan tisdagar och fredagar? Det går inte få en riktig uppfattning!
Citera
2020-11-20, 12:58
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag börjar misstänka att det finns nåt i att man inte rekommenderar munskydd.
Med tanke på det utbredda smittspridningen i landet finns det inget som hjälper. Varken munskydd eller nya restriktioner inte ens utegångsförbud som hjälper.
Det är ingen ide liksom !
Och det kom du på först nu?
Citera
2020-11-20, 13:01
Medlem
Vi håller på att förlora Skåne! Det som gick så bra för oss i början. Men nu går det åt helvete.

Håll avstånd,tvätta händerna och cykla till jobb! Än går det att rädda! Inte försent!
Citera
2020-11-20, 13:06
Medlem
arbetets avatar
Pfizer har sökt Emegency Vaccine Approval idag från FDA och lär få det.

Så mycket för att inte ställa till med cirkus då.

Först en pressrelease, sedan...
Senast redigerad av arbetet 2020-11-20 kl. 13:09.
Citera
2020-11-20, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Pfizer har sökt Emegency Vaccine Approval idag från FDA och lär få det.

Så mycket för att inte ställa till med cirkus då.

Först en pressrelease, sedan...
Äntligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in