2020-11-20, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Din intelligens är noll eftersom du hänger upp dig på om han var vice president eller cheif scientist. Du har säkert inte lyssnat på ett ord av det han sade i videon. Du verkar inte tillhöra typen som tar till dig information och analyserar den på egen hand utan måste ha andra som säger till dig vad du ska tycka och tänka. All information finns där ute
Nej för att han fick sparken och Pfizer är inblandade i hans nya bolag.
Citera
2020-11-20, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Kan ju omöjligt stämma..

Gränserna är väl inte stängda in till Kina?

Kina friserar nog sina siffror. De har säkert väldigt låg smittspridning jämfört med t.ex Europa men de har inte blivit av med skiten. Min gode vän från Korea rapporterar att många av deras nya smittfall kommer med kinesiska besökare. Och att de håller på med sitt tjafs om smitta från tyskt kött osv som propaganda för att rädda ansiktet och myten att de helt besegrat smittan.
Citera
2020-11-20, 12:27
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Nej för att han fick sparken och Pfizer är inblandade i hans nya bolag.
Det gör inte att han har fel. Logiken bakom det han säger och immunologin/virologin bakom är sund.
Citera
2020-11-20, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Fast det senare är ju helt godtyckligt och hade lika gärna kunnat heta:
Munskydd påminner folk om att vi befinner oss i en pandemi.

Att "socioekonomiska faktorer" kan spela in tror jag däremot att alla köper. Vissa definierbara grupper kommer i mindre grad åtlyda uppmaningar. Varpå dessa självfallet kommer smittas mer - och dessutom sprida smittan mer, men det får man kanske inte säga högt.

Det senare är en helt godtycklig rationalisering. "Jämlikhet" är däremot ett trovärdigt argument, oavsett hur skevt det är.
Varpå det borde vara uppenbart att den senare anledningen är en ren dimridå och "jämlikhet" är det verkliga skälet.

Jag tycker att huvudargumentet för munskydd är precis det du nämner, d v s att påminna oss om att vi är i en pandemi. Sen att det inte skyddar är en annan sak. Det kan t o m vara farligt för den som bär det med allt kladdande i ansiktet.
Citera
2020-11-20, 12:34
Medlem
Finland och Norge är motsvarig till Thailand , Taiwan, Nya Zeeland och Vietnam.
De har lyckats lika bra med Corona pandemin som ovan nämnda asiatiska länder.
Tack vare den strategi som de valde i form av gränskontroller, obligatorisk karantän, testning och smittspårning och förebyggande åtgärder att minska smittspridningen.
Citera
2020-11-20, 12:35
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
1138 nya positiva i Skåne idag. Lite fler än jag väntat mig.

Platå på sjukhusinläggningar ser det ut som

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

Intressant info från region Skåne.

Läs sista raderna så inser man att det verkar plana ut.
Jag blev idiotförklarad häromdagen när jag skrev detta..

Redovisning av antalet fall
Vissa dagar redovisar Region Skåne ett väldigt stort antal nya fall av covid-19. Det betyder oftast inte att ovanligt många fall har tillkommit just det dygnet, utan snarare på en eftersläpning i rapporteringen.

Detta beror på att Folkhälsomyndighetens leverantör för analyssvar från självprovtagningen har svårt att hinna med att analysera alla tester – och det medför sedan att siffrorna för enskilda dagar kan bli väldigt höga eller väldigt låga.

Det är för att ta höjd för enskilda ovanligheter i redovisningen som Region Skåne räknar ut ett rullande sjudagars medelvärde. Det ligger just nu på 619 fall per dag. De senaste två veckorna har denna siffra legat på mellan 550 och 650 fall.
Citera
2020-11-20, 12:37
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag har aldrig förnekat pandemins existens, men jag tror däremot att den är över, mer eller mindre.
Den är inte över. Sjukhusen har ett helvete nu. Vad är det som är så jävla svårt att förstå?
Citera
2020-11-20, 12:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag tycker att huvudargumentet för munskydd är precis det du nämner, d v s att påminna oss om att vi är i en pandemi. Sen att det inte skyddar är en annan sak. Det kan t o m vara farligt för den som bär det med allt kladdande i ansiktet.

Men om syftet med munskydd endast är att påminna folk om att vi är i en pandemi är det väl lämpligare att man tvingar alla att ha någon slags symbol på jackan. En stjärna eller nåt?
Citera
2020-11-20, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Kina friserar nog sina siffror. De har säkert väldigt låg smittspridning jämfört med t.ex Europa men de har inte blivit av med skiten. Min gode vän från Korea rapporterar att många av deras nya smittfall kommer med kinesiska besökare. Och att de håller på med sitt tjafs om smitta från tyskt kött osv som propaganda för att rädda ansiktet och myten att de helt besegrat smittan.

Ja, Kina försöker alltså skylla ifrån sig med att hitta virus i importerat kött.... Det har nog dött rätt många kineser i covid. Dock långt ifrån de tusentals kineser som dör varje dag p g a den dåliga luften som är där.

Bara här i Sverige dör det ca 7.500 personer/år ca 10 år för tidigt p g a dålig luft. Vi är dock ett av de 'renaste' länderna på planeten. Ingen panik över det minsann....
Citera
2020-11-20, 12:41
Medlem
Citat:

Jovisst, men det går ju stick i stäv med "falsk trygghet", det är helt godtyckligt vilket man väljer att lyfta fram. Kladdande i ansiktet är ju exempelvis något helt normalt, men ingen verkar bry sig nämnvärt om inte munskydd är inblandat.

Jämlikhet, är däremot ett trovärdigt argument. Om man sedan tycker att pandemibekämpning är underordnat jämlikhet är en annan fråga.
Citera
2020-11-20, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Men om syftet med munskydd endast är att påminna folk om att vi är i en pandemi är det väl lämpligare att man tvingar alla att ha någon slags symbol på jackan. En stjärna eller nåt?

Jag påminner folk genom att markera med mitt kroppsspråk och genom att säga till.

Om alla går omkring med en stjärna, vad blir effekten av det förutom att påminna om hur nazisterna massmördare judar?
Citera
2020-11-20, 12:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Jag påminner folk genom att markera med mitt kroppsspråk och genom att säga till.

Om alla går omkring med en stjärna, vad blir effekten av det förutom att påminna om hur nazisterna massmördare judar?

MÅSTE ju inte vara en stjärna. Kan vara tex en triangel också. Huvudsaken är att vi bestämmer att symbolen betyder ”ha panik - vi är inne i en pandemi” och tvinga alla att ha den. Mer effektivt än munskydd iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in