2020-11-20, 12:17
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Frågan är VARFÖR EB köper ett hus på detta okonventionella sätt? Visst huset är fallfärdigt men som påpekats tidigare är det inte huset man betalar för. Inte heller att det kanske står skräp på tomten.

Varför kan inte EB delta i en vanlig budgivning på ett hus i samma område?
Varför inte?
Det är hennes hemtrakter, hon har nog många gånger sett på huset och tänkt att det skulle behöva lite kärlek.
Tror huset är skyddat enligt någon plan, om det inte är utan räddning, skall det nog rustas upp.
Nytt avlopp, vatten el, dränering, tak, fönster, värme och mycket mera krävs.
Gratis är det inte, men resultatet kan onekligen bli fint, krävs bara att stommen är frisk.
Senast redigerad av Knut-Anne 2020-11-20 kl. 12:25.
2020-11-20, 12:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Varför inte?
Det är hennes hemtrakter, hon har nog många gånger sett på huset och tänkt att det skulle behöva lite kärlek.
Tror huset är skyddat enligt någon plan, om det inte är utan räddning, är det nog det som skall rustas upp.
Nytt avlopp, vatten el, dränering, tak, värme och mycket mera krävs.
Gratis är det inte men resultatet kan onekligen bli fint.

jo men det finns inte bara ett hus i den trakten ska du veta. Källa: hemnet.se

Men frågan var återigen: Varför köper den lilla gynnaren ett hus på detta okonventionella sätt? Hon borde omedelbart dra tillbaka sitt krav om att fullfölja affären om hon överhuvudtaget är intresserad av något politiskt förtroende i framtiden. Oerhört osmart av henne.

Så här köper alla andra dödliga hus:

1. Leta upp ett passande i ett bra område på hemnet.se
2. Delta i budgivning.
3. Lägg högsta budet.
4. Klart

Hade hon gjort så hade jag inte sagt ett ord om hennes affär. Men nu skulle hon istället låta munlädret gå och köra över en stackars gamling. Och dessutom lägga skambud... Nä det här luktar bedrägeri lång väg.
2020-11-20, 12:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av columbus13
Det är uppenbart, men kanske ändå svårt för folk med lågt IQ att förstå.
Även om man gillar Ebba politiskt så måste man kunna förstå att det finns svin inom alla politiska partier. Och här lyser svineriet igenom.
2020-11-20, 12:27
Medlem
Citat:
Frågan är VARFÖR EB köper ett hus på detta okonventionella sätt? Visst huset är fallfärdigt men som påpekats tidigare är det inte huset man betalar för. Inte heller att det kanske står skräp på tomten.

Varför kan inte EB delta i en vanlig budgivning på ett hus i samma område?

Jag tror att Ebba inte riktigt har förstått sin roll i politiken och hur stor hon faktiskt är. Hon är nog lite kvar i sin gamla värld då hon bara var politiker i Uppsala, hon insåg nog inte hur sårbar hon är. Sen i kombination att hon verkar vara väldigt envis och se prestige i väldigt mycket och klarar inte av att följa råden hon får från sina rådgivare.
Jag är rätt besviken på henne, det är tydligt nu hur ung och oerfaren hon är. Den mediabild som målades upp av henne innan valet 2018 stämde inte alls.
2020-11-20, 12:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jag tror att Ebba inte riktigt har förstått sin roll i politiken och hur stor hon faktiskt är. Hon är nog lite kvar i sin gamla värld då hon bara var politiker i Uppsala, hon insåg nog inte hur sårbar hon är. Sen i kombination att hon verkar vara väldigt envis och se prestige i väldigt mycket och klarar inte av att följa råden hon får från sina rådgivare.
Jag är rätt besviken på henne, det är tydligt nu hur ung och oerfaren hon är. Den mediabild som målades upp av henne innan valet 2018 stämde inte alls.
jag har svårt att se Fredrik Reinfeldt göra affärer på liknande sätt. Det hade nog aldrig hänt. Eller nästan vilken lite äldre partiledare som helst.

Jag vet inte om hon passar i denna roll. Det är uppenbart att hon inte förstår att det här kommer att få oerhört negativa konsekvenser för KD som parti.

Hon har alla möjligheter att köpa ett hus i det där området med sin lön. Så vad i hela helvetet är problemet med att leva och lära som alla andra dödliga? Och dessutom säga sig värna om äldre? Jo tack. Hon värnar om sin egen plånbok. Det är vad allt handlar om.
2020-11-20, 12:33
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
jo men det finns inte bara ett hus i den trakten ska du veta. Källa: hemnet.se

Men frågan var återigen: Varför köper den lilla gynnaren ett hus på detta okonventionella sätt? Hon borde omedelbart dra tillbaka sitt krav om att fullfölja affären om hon överhuvudtaget är intresserad av något politiskt förtroende i framtiden. Oerhört osmart av henne.

Så här köper alla andra dödliga hus:

1. Leta upp ett passande i ett bra område på hemnet.se
2. Delta i budgivning.
3. Lägg högsta budet.
4. Klart

Hade hon gjort så hade jag inte sagt ett ord om hennes affär. Men nu skulle hon istället låta munlädret gå och köra över en stackars gamling. Och dessutom lägga skambud... Nä det här luktar bedrägeri lång väg.
Vad får du skambud i från? Det är inget som vare Esbjörn eller Matz hävdar.
Det tog ett par veckor mellan kontakt och kontrakt, under den tiden hörde sig nog Esbjörn för, om någon annan var beredd att bjuda över.
Esbjörns ombud hävdar ett tidigare bud på 2,5 miljoner, inget som Esbjörn bekräftar, Ebba nekar till att det varit hon som bjudit detta.
Tror att det helt enkelt var tidigare bud, från en annan budgivare.

I denna fråga skall man helt enkelt lyssna på vad Esbjörn, hans Juridiska ombud och han brorson inte säger, de säger inget om att Ebba köpt till underpris.
De säger en massa annat, men inget om att priset skulle varit för lågt.
Senast redigerad av Knut-Anne 2020-11-20 kl. 12:39.
2020-11-20, 12:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vad får du skambud i från? Det är inget som vare Esbjörn eller Matz hävdar.
De tog ett par veckor mellan kontakt och kontrakt, under den tiden hörde sig nog Esbjörn för, om någon annan var beredd att bjuda över.
Esbjörns ombud hävdar ett tidigare bud på 2,5 miljoner, inget som Esbjörn bekräftar, Ebba nekar till att det varit hon som bjudit detta.
Tror att det helt enkelt var tidigare bud, från en annan budgivare.
I denna fråga skall man helt enkelt lyssna på vad Esbjörn, hans Juridiska ombud och han brorson inte säger, de säger inget om att Ebba köpt till underpris.
Man kan få en indikation på om priset är rätt eller fel genom att titta på taxeringsvärdet. Och det taxeringsvärde jag sett tyder på att huset/fastigheten har sålts till ett kraftigt underpris.

Det handlar om storleksordningen miljoner i rabatt. Det kostar inte miljoner att forsla bort skräp. Ej heller att anlita en mäklare för hjälp vid försäljning. (något som Esbjörn av någon outgrundlig anledning ville spara in på till Ebbas stora förmån) Att huset var nedgånget hör inte heller hit. Det är inte det folk betalar för.
2020-11-20, 12:44
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Man kan få en indikation på om priset är rätt eller fel genom att titta på taxeringsvärdet. Och det taxeringsvärde jag sett tyder på att huset/fastigheten har sålts till ett kraftigt underpris.

Det handlar om storleksordningen miljoner i rabatt. Det kostar inte miljoner att forsla bort skräp. Ej heller att anlita en mäklare för hjälp vid försäljning. (något som Esbjörn av någon outgrundlig anledning ville spara in på till Ebbas stora förmån) Att huset var nedgånget hör inte heller hit. Det är inte det folk betalar för.
Om jag förstår saken rätt, grundar sig taxeringsvärdet grov skattning, till stora delar baserat på vad andra hus i närheten sålts för, detta hus är förfallet och kräver stora åtgärder.
Det kostar nog mer än en miljon kanske två att fixa till allt.
Betalar inte folk mera, för att få ett hus i toppskick, eller vad menar du?

EDIT men som sagt underpris är inget som Esbjörn med entourage hävdar, man skall kanske dra några slutsatser utifrån detta.
Senast redigerad av Knut-Anne 2020-11-20 kl. 12:50.
2020-11-20, 12:50
Medlem
Citat:
jag har svårt att se Fredrik Reinfeldt göra affärer på liknande sätt. Det hade nog aldrig hänt. Eller nästan vilken lite äldre partiledare som helst.

Jag vet inte om hon passar i denna roll. Det är uppenbart att hon inte förstår att det här kommer att få oerhört negativa konsekvenser för KD som parti.

Hon har alla möjligheter att köpa ett hus i det där området med sin lön. Så vad i hela helvetet är problemet med att leva och lära som alla andra dödliga? Och dessutom säga sig värna om äldre? Jo tack. Hon värnar om sin egen plånbok. Det är vad allt handlar om.

Nej precis, ingen av de andra etablerade politikerna skulle göra så, även om jag kan tänka mig att vissa skulle vara sugna.
Jag ändrar mig förresten om det jag skrev om hon fortfarande verkar tro att hon är i samma position som innan 2015, det hade självklart inte varit okej att göra så då heller. Men hon hade nog haft större chans att komma undan då. Men idag är det så dumt att göra en sån grej när man är en av landet kanske 50 viktigaste personer.

Jag tror Ebbas problem är att hon är för duktig och ambitiös av sig, hon har alltid beskrivits som det. Jag tror helt enkelt inte hon klarar av att inte optimera allting, hon känner att hon måste göra bästa i sitt arbete och hon klarar inte av att göra en mindre bra affär än hon har möjlighet till. Allt annat är nog främmande för henne. Hon går igång på snabba resultat och klarar inte av att göra en lite sämre affär nu och ta igen det senare med politisk framgång.

Jag tycker inte hon borde vara partiledare längre, inte enbart för den här grejen utan mer pga helheten. Anledning till att jag gillade Ebba från början var för att jag gillade den bilden som målades upp av henne, men den var inte sann. Hon är inte den typen av politiker som dom försökte få oss att tro.
2020-11-20, 12:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Om jag förstår saken rätt, grundar sig taxeringsvärdet grov skattning, till stora delar baserat på vad andra hus i närheten sålts för, detta hus är förfallet och kräver stora åtgärder.
Betalar inte folk mera, för att få ett hus i toppskick, eller vad menar du?

Som det påpekats tidigare så är det inte själva huset som är det största värdet, utan själva tomten i sig och det geografiska läge den befinner sig i. Det är vanligt att fina hus t.o.m rivs exempelvis i Djursholm till vänsterns stora förtret, då de tror att det är själva huset som är värt miljoners miljoner. Men det är det ju såklart inte, utan det är läget läget och åter läget man betalar för. DVS fastighetens läge.

Dessutom är det senaste taxeringsvärdet ett gammalt och priserna har stigit sedan dess.
2020-11-20, 13:00
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ebba Busch verkar vara fast besluten att köra hela sitt parti i sank? Som om det inte vore nog med glamourbilder, bögfestfixarfester i Judeland och coronasmittfester i Stockholm, eller med det faktum att hon skaffar barn och skiljer sig samtidigt som innehar en befattning som kräver att man har händerna fria och markservicen ordnad, då det är i det närmaste ett dygnet runt-uppdrag, om man alls tar det på allvar. Nu måste hon också lura av en gammal, sjuk man hans släktgård, fast hon ska representera ett parti som säger sig ömma just för de gamla.

Hon är tvärtemot en sådan gestalt som en kristdemokratisk ledare borde vara: fötterna på jorden, stort hjärta, trygg och mogen, för länge sedan förbi den åldern då man står och kråmar sig framför speglar, med ett stabilt privatliv och vuxna barn som står på egna ben, samt sist men inte minst ordentliga rötter i Svenska Kyrkan eller hellre hellre någon renlärigare frikyrka. Jag hade velat se Adaktusson!

Bra och träffande formulerat! Upp-piggnade elakt!

Flera här i tråden börjar genomskåda vad hon har gjort, bland annat Kurt-Sune. Det är inget som helst snack om att fru Ebba Busch försökt sig på och gjort ett "rip-off" av en gamling. Taxeringsvärdet är enligt uppgift i denna tråd: 3.493.000:-! Fru Ebba Busch bjuder först 2,5 milj.kr, höjer sedan till 3,9 milj. kr. Det är bara 11% mer än taxeringsvärdet!
Enligt Skattemyndigheten skall:
Taxeringsvärdet ska motsvara 75 procent av det sannolika marknadsvärdet för fastigheter i värdeområdet, två år före taxeringsåret. Vid småhustaxeringen 2021 är det försäljningar under åren 2017–2019 som har avgjort om taxeringsvärdena gått upp eller ner sedan förra taxeringen.
Det betyder att om farbror Esbjörn sålde fastigheten för 4 år sedan skulle han fått 4,66 milj. kr! Jag tror det inte finns en enda fastighet i Uppsala och Stockholmstrakten som nu är bara 11% dyrare än taxeringsvärdet.

Det Ebbas fan-klubb här i tråden vill förtiga är att om ett hus är gammalt och dåligt underhållet så är taxeringsvärdet lågt. Fastighetsägarna får fylla i skicket på huset innan taxeringen. Bara de som har mycket höga lån är intresserade av höga taxeringsvärden, de andra och troligen även farbror Esbjörn vill nog hålla nere taxeringsvärdet för annars blir fastighetsavgiften på 0,75% av taxeringsvärdet i deklaration mycket stor.

Nej, det troliga är att fru Ebba Busch "glömt" nionde budet och vill gärna göra sig en fin-fin affär på bekostnad av en gammal man. Som politiker har hon en mun-svada som skulle användas till att sälja snö till eskimåer eller sand till beduiner. Att övertala en vänlig 81-årig pensionär gör hon på en kafferast. Vad gäller skumma fastighetsaffärer har hon har fått lite råd och dåd från nära väns bror "back-slickmäklaren" Theo. Han insåg dock vart det barkade och ville inte ta ansvar för affären med farbror Esbjörn.

För de som här stödjer fru Ebba Busch agerande frågar jag: "Vad skulle ni säga om hon besökte era gamla föräldrar och förmådde dem sälja sina hus till henne för bara 11% över taxeringsvärdet"?

Det som slutligen är pricken över i är att hon, som den politiker hon är, lovar på Facebook att "om Esbjörn inte vill sälja drar jag mig ur affären"! Parallellt instruerar hon sin advokat att driva en rättsprocess mot Esbjörn.
Skall vi gissa att röstandelen från pensionärer till KD i nästa val blir 0,000001%?
Senast redigerad av BorgeH 2020-11-20 kl. 13:03.
2020-11-20, 13:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej precis, ingen av de andra etablerade politikerna skulle göra så, även om jag kan tänka mig att vissa skulle vara sugna.
mmm problemet är att det här är på den absolut yttersta gränsen för vad som är acceptabelt. Det är säkert inom lagens ramar. Men på ett moraliskt plan helt förkastligt. Förtroendet för henne är helt förbrukat för min del.

Citat:
Jag ändrar mig förresten om det jag skrev om hon fortfarande verkar tro att hon är i samma position som innan 2015, det hade självklart inte varit okej att göra så då heller. Men hon hade nog haft större chans att komma undan då. Men idag är det så dumt att göra en sån grej när man är en av landet kanske 50 viktigaste personer.
Det är inte bara dumt. Det är helt obegripligt. Med en sådan lön som hon har så kan hon välja och vraka på bostäder, men ändå måste hon ta till fulknep för att få bästa möjliga pris på sin fastighetsaffär och köra över en stackars äldre man genom att charma honom och bjuda på fika.

Citat:
Jag tror Ebbas problem är att hon är för duktig och ambitiös av sig, hon har alltid beskrivits som det. Jag tror helt enkelt inte hon klarar av att inte optimera allting, hon känner att hon måste göra bästa i sitt arbete och hon klarar inte av att göra en mindre bra affär än hon har möjlighet till. Allt annat är nog främmande för henne. Hon går igång på snabba resultat och klarar inte av att göra en lite sämre affär nu och ta igen det senare med politisk framgång.
Jag tycker att det här är alldeles utmärkt, för nu vet vi var vi har henne. Hon är inte att lita på. Och det säger jag inte för att jag inte tycker om KD, utan för att jag hatar det här beteendet mot våra äldre. Det borde vara fängelsestraff för sånt här. För det är ju ett bedrägeri i miljonklassen.

Citat:
Jag tycker inte hon borde vara partiledare längre, inte enbart för den här grejen utan mer pga helheten. Anledning till att jag gillade Ebba från början var för att jag gillade den bilden som målades upp av henne, men den var inte sann. Hon är inte den typen av politiker som dom försökte få oss att tro.
Nej jag tyckte att det var ett konstigt val av partiledare även om det var kul med en yngre tjej i den rollen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in