2020-11-20, 10:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Varför är hon en psykopat för att hon bryr sig om sina barn och inte låter två lycksökare förstöra det?
Det är hennes tillvägagångssätt som är anmärkningsvärt. Vem köper ett hus på det sättet? Esbjörn är den som är i underläge när hennes munläder går och priset är anmärkningsvärt lågt. Visst är det lite skräp på tomten, men inte fan kostar det så mkt att ta bort att det motiverar det låga priset.

Citat:
En psykopat hade hon varit om hon hade tänkt så mycket på sin politiska karriär att hon lät barnen komma emellan och lät dem bo längre bort från pappan enbart för att hon var rädd för kvällstidningsdrevet.

Hon är en vinnarskalle som vill vinna allt, men det kommer att kosta henne politiskt det där för på det där sättet gör man inte ostraffat. Hade jag varit EB hade jag dragit tillbaka den där affären och köpt ett annat hus i närheten. Det finns gott om hus på hemnet i närområdet.
2020-11-20, 10:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Avskyr detta pöbelvälde, om man inte kan få rätt mot en person i enligt lag, skall man uppbåda en mobb som ger personen sparken.
Lagen har inget med moral att göra. Du kan ha rätt enligt lag men ändå ha betett dig fullständigt vedervärdigt moraliskt. Det händer hela tiden även i andra juridiska fall.
2020-11-20, 10:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Haken här är ju att Esbjörn inte ville anlita en mäklare, medan Ebba gjorde det (för att skriva kontraktet på rätt sätt, uppenbarligen). Mäklarfirman arbetar således för Ebba, inte för Esbjörn. Esbjörn har som bekant inte använt mäklare.

En reflektion är att det är absolut vanligast att mäklare arbetar i mäklarrollen på uppdrag av säljaren, och att de därför har kontraktskonstruktioner som reglerar deras skyldigheter och ansvar mot sin uppdragsgivare. Ifall en mäklarfirma agerar för köparens räkning kan mäklaren inte ta ansvar för omständigheter som inte kan kontrolleras med säljaren (som ju avstår från mäklartjänsten). Att friskriva sig för detta ansvar är ju fullständigt rimligt.

"God mäklarsed" bygger till största delen på att mäklaren reder ut alla fakta runt fastigheten, kollar äganderätt, eventuella inteckningar och servitut, ge korrekt information om byggnader och deras skick (i skriftlig form, ofta ett sk "prospekt") Felaktigheter i detta kan leda till att mäklaren blir skadeståndsskyldig om det visar sig att denne varit oaktsam.
Det här är problemet med vårt system. I de flesta andra länder finns det både en köp och en säljmäklare. I sverige företräder mäklarna nästan bara säljaren, eftersom det är säljaren som betalar arvodet och köparen hamnar i underläge.

Det är inte helt lyckat och mäklaren som gjorde avtalet borde ha kollat lite på priset för att se att allt stod rätt till. Har han inte gjort det borde han bli av med sin rätt att jobba som mäklare.
2020-11-20, 10:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det här är problemet med vårt system. I de flesta andra länder finns det både en köp och en säljmäklare. I sverige företräder mäklarna nästan bara säljaren, eftersom det är säljaren som betalar arvodet och köparen hamnar i underläge.

Det är inte helt lyckat och mäklaren som gjorde avtalet borde ha kollat lite på priset för att se att allt stod rätt till. Har han inte gjort det borde han bli av med sin rätt att jobba som mäklare.

Du utgår alltså från uppfattningen att fyra millar för en vanvårdad sommarstuga automatiskt är "för litet"?

Problemet tycks ju vara (för många) att

a) kristna får köpa hus som inte varit på Hemnet
b) äldre personer skall ha förmyndare då de säljer sitt hus
c) Man borde ha ångervecka på sin husförsäljning

Givetvis hade det varit alldeles utmärkt om Esbjörn anlitat en mäklare. Framförallt hade hans mäklare kunnat fånga upp frågan om Esbjörn VERKLIGEN vill sälja.
2020-11-20, 10:43
Medlem
Citat:
Det är hennes tillvägagångssätt som är anmärkningsvärt. Vem köper ett hus på det sättet? Esbjörn är den som är i underläge när hennes munläder går och priset är anmärkningsvärt lågt. Visst är det lite skräp på tomten, men inte fan kostar det så mkt att ta bort att det motiverar det låga priset.

Att kontakta hus- och sommarhusägare för att se om de vill sälja trots att de inte lagt ut något på annons är inte särskilt ovanligt. Jag fick ett sådant brev i brevlådan senast förra veckan.
2020-11-20, 10:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du utgår alltså från uppfattningen att fyra millar för en vanvårdad sommarstuga automatiskt är "för litet"?
Ja givet marknadsläget och taxeringsvärdet finns det mycket som talar för att det är en rejäl rabatt. Frågan är varför hon just ska ha exakt det huset, när det finns andra hus i närheten på hemnet? Och varför hon försöker köpa huset på ett annorlunda sätt än det konventionella? Det stinker bedrägeri lång väg.

Citat:
a) kristna får köpa hus som inte varit på Hemnet
Finns inga hinder för det. Men nu är det inte vilken person som helst utan KD:s partiledare.
Citat:
b) äldre personer skall ha förmyndare då de säljer sitt hus
Inte nödvändigtvis, men det finns redan ett visst skydd i lagen som kanske borde förstärkas mot denna typ av bedrägerier.
Citat:
c) Man borde ha ångervecka på sin husförsäljning
Nej men det borde kanske finnas ett bättre skydd i lagen så att ingen blir utsatt för sådana här bedrägeriförsök mer.

Citat:
Givetvis hade det varit alldeles utmärkt om Esbjörn anlitat en mäklare. Framförallt hade hans mäklare kunnat fånga upp frågan om Esbjörn VERKLIGEN vill sälja.
Problemet är att i sverige har vi bara en mäklare som företräder säljaren mest. Men ska företräda både köpare och säljare. Och har mäklaren inte gjort det så borde inte en sådan mäklare få ha legitimationen kvar. I just detta fall verkar det ha brustit rejält då mäklaren inte kollat upp om priset var rimligt utan bara skrivit ut ett avtal.
2020-11-20, 10:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Att kontakta hus- och sommarhusägare för att se om de vill sälja trots att de inte lagt ut något på annons är inte särskilt ovanligt. Jag fick ett sådant brev i brevlådan senast förra veckan.

Luktar begdrägeriförsök. Särskilt om det är riktat mot äldre som inte har så bra koll på priserna.
2020-11-20, 11:05
Medlem
Citat:
Luktar begdrägeriförsök. Särskilt om det är riktat mot äldre som inte har så bra koll på priserna.

Du kan inte mena allvar? Så du menar att EBT skulle vara någon billig bedragare?

Även om vi bortser från just henne i det här så förefaller ditt påstående som ganska befängt. Jag bor i ett relativt nybyggt hus (ca 10 år gammalt) i ett populärt område, där priserna också har pressats upp ända sedan jag byggde huset. De senaste 5 åren eller så får jag då och då notiser från mäklare i min brevlåda om att mitt hus är intressant.

Men det här går ju att applicera på precis vad som helst. Jag kan falla till en anekdot. Under min värnplikt hade jag väldigt lite permissioner, utan var mestadels på utbildningsorten (Kiruna). När jag till slut hade möjlighet att åka hem så fann jag att min bil var borta. Min far sade att en främmande man hade knackat på dörren och sagt att han ville köpa bilen till sin son, som hade blivit väldigt förtjust i den (samt att de hade noterat att den hade stått stilla i månader). Min far sade först bestämt nej och det var hans sons bil. Men...mannen återkom lite senare med en rejäl trave kontanter. Till slut så erbjöd mannen nästan dubbelt så mycket som den var värd, och min far sålde bilen.

Hur som haver. Det är definitivt inte ovanligt att folk blir kontaktade på det här sättet. Särskilt när det gäller boenden. Är man "gaggig" är sannolikheten enormt stor att man antingen har mycket god kontakt med anhöriga eller en god man. Risken för att man skulle sälja sitt hus utan att någon annan reagerar är oerhört liten. Det här är ju ingenting som går jättefort heller, det är inte som att handla på ICA. Utan det är en hel del pappersexcercis med i det hela.

Återgår vi till EBT-affären så känns det ju inte direkt som att mannen sålde fastigheten till något vrakpris. Trots snyfthistorier från anhöriga mm. så kvarstår ju faktumet att det verkar handla om en rejält förfallen fastighet. Jag ställer mig ju frågan hur jäkla intressant det här huset egentligen då kan vara? Hade nu t ex. släkten älskat huset hade de skött om det. Nu handlar det om vad som beskrivs som ett ruckel. Det är tomten som har själva värdet, inte huset.
2020-11-20, 11:14
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ja när man viftar med flera miljoner framför näsan blir det givetvis lockande. För äldre människor är det svindlande summor, de har inte riktigt tagit in prisutvecklingen på fastighetsmarknaden. Senast den här veckan råkade en äldre släkting ut för samma sak, visserligen från en mäklarbyrå. Han gick med på att värdera huset och började så smått fundera på att sälja, trots att det saknar logik i hans nuvarande situation.
2020-11-20, 11:17
Medlem
Citat:

För att tro att det är ett bedrägeriförsök så måste man vara jävulskt paranoid. Säkert inte så vanligt i Stockholms innerstad, men väldigt vanligt i resten av landet. Känner folk som både sålt och köpt på detta sätt.
2020-11-20, 11:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Du kan inte mena allvar? Så du menar att EBT skulle vara någon billig bedragare?
Jag menar det jag med tanke på att hon tittar förbi med fika och som jag förstått det hela lagt ett skambud. Om det är sant eller inte vet jag inte, men det går att läsa i tidningen vad Esbjörn berättat. Och i detta fall tror jag mer på honom än på EB.

Citat:
Även om vi bortser från just henne i det här så förefaller ditt påstående som ganska befängt. Jag bor i ett relativt nybyggt hus (ca 10 år gammalt) i ett populärt område, där priserna också har pressats upp ända sedan jag byggde huset. De senaste 5 åren eller så får jag då och då notiser från mäklare i min brevlåda om att mitt hus är intressant.
Mäklare ja? inte fan är det väl privatpersoner som hör av sig och vill köpa din bostad utanför den ordnarie marknaden? Det kan iof hända, men då skulle iaf jag dra öronen åt mig om prisklassen är i storleksordningen miljoner.

Citat:
Men det här går ju att applicera på precis vad som helst. Jag kan falla till en anekdot. Under min värnplikt hade jag väldigt lite permissioner, utan var mestadels på utbildningsorten (Kiruna). När jag till slut hade möjlighet att åka hem så fann jag att min bil var borta. Min far sade att en främmande man hade knackat på dörren och sagt att han ville köpa bilen till sin son, som hade blivit väldigt förtjust i den (samt att de hade noterat att den hade stått stilla i månader). Min far sade först bestämt nej och det var hans sons bil. Men...mannen återkom lite senare med en rejäl trave kontanter. Till slut så erbjöd mannen nästan dubbelt så mycket som den var värd, och min far sålde bilen.
Ja fast här handlar det om ett hus för MILJONER som sålts för ett alldeles för lågt pris.

Citat:
Hur som haver. Det är definitivt inte ovanligt att folk blir kontaktade på det här sättet. Särskilt när det gäller boenden. Är man "gaggig" är sannolikheten enormt stor att man antingen har mycket god kontakt med anhöriga eller en god man. Risken för att man skulle sälja sitt hus utan att någon annan reagerar är oerhört liten. Det här är ju ingenting som går jättefort heller, det är inte som att handla på ICA. Utan det är en hel del pappersexcercis med i det hela.
Tyvärr är det här inte ovanligt. Det har hänt förr och kommer hända igen och jag hoppas att lagen skärps till efter detta så att det blir svårare och kanske rent av kriminellt att försöka sig på den här typen av bedrägerier.

Citat:
Återgår vi till EBT-affären så känns det ju inte direkt som att mannen sålde fastigheten till något vrakpris.
Om man får köpa ett hus nära taxeringsvärdet är det ett vrakpris. Dessutom är det ett gammalt taxeringsvärde. Hus plus fastighet är värda flera miljoner mer än vad EB köpte för.

Citat:
Trots snyfthistorier från anhöriga mm. så kvarstår ju faktumet att det verkar handla om en rejält förfallen fastighet.
Vad har det med saken att göra? Du säger ju själv att det är fastigheten som är värd pengarna. Att det är lite skräp på tomten är lätt åtgärdat och kostar inte så mkt att forsla bort.

Citat:
Jag ställer mig ju frågan hur jäkla intressant det här huset egentligen då kan vara? Hade nu t ex. släkten älskat huset hade de skött om det. Nu handlar det om vad som beskrivs som ett ruckel.
Ja huset är säkert inte värt så mkt och var i dåligt skick. Men alla vet vad det är köpare betalar för. Det är läget läget och åter läget. Sedan kan huset se ut hur fan det vill. Vissa river till och med husen och bygger nytt. Trots att husen är fullt beboeliga.

Citat:
Det är tomten som har själva värdet, inte huset.
Just ja. Så vad spelar det då för roll att "fastigheten är nedgången" som du skrev. Du talar ju emot dig själv?
2020-11-20, 11:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
För att tro att det är ett bedrägeriförsök så måste man vara jävulskt paranoid. Säkert inte så vanligt i Stockholms innerstad, men väldigt vanligt i resten av landet. Känner folk som både sålt och köpt på detta sätt.
Jag kan förstå att man köper och säljer på det sättet om priset är mindre än 100 k. Men för fastigheter för flera miljoner är det mkt mkt suspekt. Då är det lätt att bli lurad på miljoner.

I det här fallet är det solklart att Esbjörn var i gravt underläge och blev överkörd av EB.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in