2020-11-20, 08:30
Medlem
Vad tror ni om den här dagen? Kommer det att dyka upp några köplägen idag?

Läste detta på wsj.com:

"Mnuchin Declines to Extend Several Fed Emergency Lending Programs"

Hur kan det påverka dagens handel tror ni?
Citera
2020-11-20, 08:47
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56

Läste detta på wsj.com:

Nej, just idag är det noll köplägen i hela världen.

Även om grejer landar på minus för en dag finns vinst att göra. Om det går ned betyder det bara att det är svårare att göra vinst.

De flesta EU-index ser ut att gap:a ned för tillfället om dessa inte snabbt köps upp inom 13 minuter.
Citera
2020-11-20, 09:07
Medlem
Citat:

Läste detta på wsj.com:

DAX och SPX allmänt svaga, finns alltid massa trade man kan ta i något. Index, råvaror, FX, aktier.

Sitter dock väldigt lite framför en dator kör mer pool och strand Trading från mobil så blir mindre antal trade och inte lika aktiv se rörelse på allt.

Tog en short förut på GBPUSD, sedan redan aktiva positioner från igår och inatt. Ligger vinst på dom men det inte nära nivå ännu vill TP.

Oljan väntar på gå in i.
Citera
2020-11-20, 09:14
Medlem
sinewaves avatar
'gap fill' @ DAX

Nu är frågan om det finns några tjurar öht eller om dessa kommer att låta björnarna ta över och driva ned priset mot support. Den gap som skapades igår finns också kvar, ska den fyllas ska priset upp runt +0.75%.
Citera
2020-11-20, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
DAX och SPX allmänt svaga, finns alltid massa trade man kan ta i något. Index, råvaror, FX, aktier.

Sitter dock väldigt lite framför en dator kör mer pool och strand Trading från mobil så blir mindre antal trade och inte lika aktiv se rörelse på allt.

Tog en short förut på GBPUSD, sedan redan aktiva positioner från igår och inatt. Ligger vinst på dom men det inte nära nivå ännu vill TP.

Oljan väntar på gå in i.

Hade en liten short position på dax den är plus minus noll nu pga tidsbrist att sälja, kollar också från mobil.

Index tycker jag är enklast att förutspå men vill sätta mig in i råvaror och valutor också
Citera
2020-11-20, 09:57
Medlem
Citat:
Hade en liten short position på dax den är plus minus noll nu pga tidsbrist att sälja, kollar också från mobil.

Index tycker jag är enklast att förutspå men vill sätta mig in i råvaror och valutor också

DAX testade sin 13040 nivå igen, dock bör man vara medveten om hur mer gånger en nivå testas hur större blir sannolikhet den bryts. Perfekt för större traders och robotar börja manipulera på.
Citera
2020-11-20, 10:16
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
SSAB var bra nära min köpgräns igår, jag kommer att handla när den är nere på 22.50 kr. Det är extremt lågt sett historiskt, och visst säljs det färre bilar under corona, men stål är rimligen inte en bransch med så dålig framtid som företagsfastigheter och flyg.
Citera
2020-11-20, 11:06
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Många framgångsrika traders koncentrerar sig på ett fåtal tillgångar.
Rentav är det så att vissa endast köper och säljer en enda tillgång.

Det är bara här på Flashback det är "häftigt" att ha alla aktier på OMX som potentiella köp. Normalt, om man nu ska göra så, är också att titta på "stocks in play"; alltså gå på volym och sedan köpa det som är mer aktuellt än inte dag till dag.

Ganska vanligt är också ett par index och råvaror. Kan rekommendera att titta på vollan och vad spreads ligger på. Lägre avgifter = högre vinst och mindre förluster trots allt.

-

On topic:
Tyska DAX är på väg att bryta en högre högsta, en tydlig bullish candle på 30 min stängde för ett tag sedan (ingen svans (en. 'wick')) till ovansidan.

Skärmdump, DAX (DEU30) @ 30 min:
https://i.imgur.com/GTMHt9a.png

Om brott av nuvarande högsta kan det bli en del åka av uppåt, men det kan som vanligt också tolkas som ett perfekt läge att gå kort (och att det *sedan* går upp, det går trots allt upp OCH ned).

Det som gör att det kan gå upp en del är primärt den gap som finns, som priset ligger i och som ännu inte har fyllts. Ett uppenbart problem är den övre trendlinjen som finns vilket gör att om DAX segar sig kvar kommer en 'gap fill' också innebära en bruten trendlinje uppåt. Något svårt att se för bryts den så ökar chansen/risken att den bryts på 4h och dagliga, något som i sin tur betyder breakout av vad som i princip blir en bull-flag på 4h och dagliga ...

Skärmdump, DAX (DEU30) @ 4h, linjegraf:
https://i.imgur.com/JiSCKpO.png
Om priset gör en gap fill uppåt så måste också en stark trendlinje brytas

-

5 min är inte heller utan spänning, man kan se flertalet breakouts av olika nivåer (trading ranges) för närvarande. Nuvarande brott är/blir dock det största om det bryts uppåt.

Skärmdump, DAX (DE30EUR) @ 5 min, linjegraf:
https://i.imgur.com/yDAyZXZ.png

En av de intressantaste var den lägst ned som var precis innan öppning och där permabjörnarna trollade indexterminen. Fort under nivån och sedan ett kraftigt ryck uppåt. Jag köpte dock inte trollandet utan köpte istället mer (S&P hade en positiv dag igår därför finns viss bullish bias för egen del; inte som i att DAX slutar på plus utan som i att DAX innan 13:00 inte ligger på -2%).
Senast redigerad av sinewave 2020-11-20 kl. 11:17.
Citera
2020-11-20, 11:47
Medlem
sinewaves avatar
Såld position,

BULL DAX x18
Köp 1: 08:3x
Köp 2: 08:5x
Köp 3: 08:5x
Köp 4: 08:5x
Köp 5: 09:0x
Köp 6: 09:0x
Sälj: 11:4x
Vinst: +13.26%

Indexterminen står lågt innan öppning. Börjar dagen med ett högst spekulativt och litet köp då indexterminen oftast söker sig mot +/-0 mot öppning samtidigt om S&P avslutade positivt igår varpå viss bullish bias finns från mitt håll.

Björnarna trollar dock terminen och trycker ned priset precis innan öppning, men det hålls inom den range som finns varpå jag DCA:ar in (dollar cost averaging) med fler positioner då detta snarare tolkas som en möjlighet att snitta in sig billigt.

Vid sälj går priset upp till stort motstånd och med över 13% i vinst och med en position om 6x min normala positionsstorlek blir det dags att kliva av. Det kan givetvis fortsätta rätt upp i himlen efter detta, men det kan det vid varje tillfälle man kliver av. Det är inte som att man inte varit med om att ha positioner som når bra vinst varpå man dröjer sig kvar och sedan får ta en mindre vinst eller än sämre; rentav ta förlust.

Nästa entry när/om pris går ned och testar support.
Citera
2020-11-20, 15:41
Medlem
sinewaves avatar
Tysken gick verkligen ned sig rejält efter runt 14:00.
Från +0.66% ned till +0.10% ett litet tag.

I princip rätt igenom alla nivåer som tidigare bröts uppåt.

Skärmdump, DE30EUR (DAX) @ 1 min, enkel linjegraf:
https://i.imgur.com/muOEd4e.png

Man undrar om det var någon förutom jag (och marknaden) som såg/förstod att S&P skulle ned och att detta också skulle trycka ned tysken och därför satt och spanade nivåerna.

Från +0.66% > +0.10% är ändå något av ett köpläge för ett 'returns to mean' (dvs snittet) för dagen landar runt +0.3-0.4%.¨

Edit: Inom loppet av ett par minuter bryter DAX alla nivåer uppåt igen och når precis vad jag skrev om innan; ett 'returns to mean' på runt +0.4%. Om det står sig är dock något annat. Extrema uppgångar brukar ha en tendens att leda till hårda fall.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-20 kl. 15:49.
Citera
2020-11-20, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Tysken gick verkligen ned sig rejält efter runt 14:00.
Från +0.66% ned till +0.10% ett litet tag.

I princip rätt igenom alla nivåer som tidigare bröts uppåt.

Skärmdump, DE30EUR (DAX) @ 1 min, enkel linjegraf:
https://i.imgur.com/muOEd4e.png

Man undrar om det var någon förutom jag (och marknaden) som såg/förstod att S&P skulle ned och att detta också skulle trycka ned tysken och därför satt och spanade nivåerna.

Från +0.66% > +0.10% är ändå något av ett köpläge för ett 'returns to mean' (dvs snittet) för dagen landar runt +0.3-0.4%.¨

Edit: Inom loppet av ett par minuter bryter DAX alla nivåer uppåt igen och når precis vad jag skrev om innan; ett 'returns to mean' på runt +0.4%. Om det står sig är dock något annat. Extrema uppgångar brukar ha en tendens att leda till hårda fall.

S&P gapet har inte fyllts än
Citera
2020-11-20, 16:09
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
S&P gapet har inte fyllts än

Nä, men dessa 'nästan full' kan vara ritkiga djävliga på så vis att det kan lura tjurarna att ligga långa medan index dyker nedåt. Utöver det kan marknaden acceptera att det inte är 100% fyllt, såvitt jag ser saknas 0.01% ... Ganska ofta marknaden accepterar att runt 0.10% ej fyllt både upp och ner.

Se det mer som zoner på +/-0.2% ... typ. Det är samma sak med trendlinjer och supportnivåer. Ett pris träffar aldrig varken trendlinjer eller support och motstånd. Därför gör man fel om man drar en linje och på riktigt tror att priset kommer träffa nivån, mer ofta träffas zonen av området istället även om det visserligen kan hända att pris träffar exakt (men inte så ofta).

Därför bör man alltid "fronta" allt. Ser man att kryss är på gång så ... ser man att pris är nära support/trendlinje etc så ... Ser man att det är väldigt nära att en gap är fylld så ... osv.

Oavsett tog jag positioner inför öppnande av S&P i två omgångar, den första gick -0.47%, den andre +3.47%. Sålde den sista vid denna 'nästan gap fill' för S&P och när tysken gick vertikalt uppåt på 1 min-grafen. Ångrar att jag inte ölade på ordentligt när DAX stod runt +0.10% för dagen, men var redan något riskfyllt när trenden pekar rakt ned.

Något jag har koll på nu är också S&P och dess halvtimmar, noterbart är att indexet fortfarande står på rött efter första halvtimmen. Det är inte superpositivt även om runt -0.2-0.3% är en sådan siffra som lätt ändras efter ett par timmar.

Edit,

Här är förresten något typiskt som inträffade precis. S&P går och testar en trendlinje men där finns också ett motstånd i form av en tidigare nivå/trading range. Så där finns minst 2 saker som utgör support och utöver det finns andra saker som att MACD är positivt etc. Dvs sannolikheten att priset studsar där är högre än lägre.

Skärmdump, S&P (SPX) @ 30 min med det intressanta inringat:
https://i.imgur.com/qYn4aGu.png

Jag öppnade en ny position i DAX när priset gick ned dit för S&P. Bara en liten dock för priset gick sedan inte ned igen så det fanns inga lägre nivåer att snitta in sig på. Kanske lika bra då S&P ser ganska trött ut trots den positiva signalen varpå risken är överhängande att tysken dyker igen.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-20 kl. 16:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in