2020-11-20, 01:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Munskydden sluter inte tätt mot huden, virus kan nå andningsvägarna trots munskydd, ty de är små, mycket små, det räcker med att veta det för att förstå att de inte skyddar ett skit oavsett vad "experterna" påstår. Man kan inte se virus, således kan man inte veta var de finns, rätt vad det är slinker de in bakom munskyddet.
Framför allt män med skägg eller skäggstubb måste ha det lättare att andas med munskydd eftersom skäggväxten lyfter upp munskyddet en bit från huden så att det bildas små luftkanaler lite här och var. Ändå verkar det inte ställas krav i munskyddsländerna att männen ska raka av sig all skäggväxt, helst flera gånger per dag eftersom minsta lilla skugga lyfter munskyddet fran huden tillräckligt för att viruspartiklar ska kunna strömma in och ut.
Citera
2020-11-20, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Jag har inte sett studien.
Men det kan inte vara lätt att jämföra det faktiska utfallet i Tyskland med hur det skulle ha utvecklat sig utan munskydd.

alla regioner införde inte munskyddskrav om jag inte missminner mig och man ser ingen skillnad mellan det som gjorde det och övriga.
Citera
2020-11-20, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Härligt att man själv burit munskydd frekvent sedan början på pandemin. Åt helvete med jämlikhet! Munskydd är nu officiellt i sverige en högre statussymbol.

Det har hela tiden varit ett IQ-test. Jag har burit N95 sedan mars.

Edit:
Och till er förnekare - om N95 fungerar på en intensivvårdsavdelning, varför skulle det inte fungera på bussen? Själv har jag kostat på mig N95 masker för några tusen spänn för att vara i princip 100% säker på att inte smittas. Men det hade ni inte tänkt på själva va, era snåla tattare?
Senast redigerad av Harrywinston 2020-11-20 kl. 01:14.
Citera
2020-11-20, 01:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Jag köpte det till husdjur och inte mig själv. Ivermectin luktar starkt. (Likt nagellack typ). Inget man frivilligt skulle vilja smaka på. Jag är inte någon droganvändare.

Tack för den kunskapen, kan bli användbar!
Citera
2020-11-20, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos

Det er der ingen der påstår - det er endnu en halmgubbe opfundet til lejligheden - i dette tilfælde af dig.

Jeg tenkte på ...

Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Det duger alldeles utmärkt med alla möjliga masker och det funkar alldeles förträffligt på alla möjliga sätt.

Det er ingen halmgubbe ?

Jeg er ellers enig i, at den danske undersøgelse ikke siger meget, men den har undersøgt beskyttelsem maskerne giver bæreren, på hele 6000 mennesker, 3000 med masker og 3000 uden masker, forskellen var statistisk ubetydelig.

For at gentage, jeg er for masker, bruger FFP3 selv, når jeg er ude, men der er ingen sikre beviser for, at det giver mig mere beskyttelse, det er langt vigtigere at holde afstand, begrænse sociale møder osv.
Citera
2020-11-20, 01:36
Medlem
Blir Australien det nya Tjeckien?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/86G7W2/publikfest--storsta-siffran-under-pandemin
Citera
2020-11-20, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det har hela tiden varit ett IQ-test. Jag har burit N95 sedan mars.

Edit:
Och till er förnekare - om N95 fungerar på en intensivvårdsavdelning, varför skulle det inte fungera på bussen? Själv har jag kostat på mig N95 masker för några tusen spänn för att vara i princip 100% säker på att inte smittas. Men det hade ni inte tänkt på själva va, era snåla tattare?

Det kan vara ett IQ-test att använda rätt klassificering också, N95 är något du kan köpa i USA, i Sverige är rätt klassificering FFP2 eller FFP3, medan om du köper kinesiska masker står det ofta KN95 på dem.

Jag tror att du kommer att bli mycket besviken om du tror att du är 100% säker på att inte bli smittad på bussen med en mask.

Jag har använt FFP3 sedan mars, men är inte desillusionerad, det finns fortfarande en signifikant smittsrisk.

På intensivvårdsavdelning byts vanligtvis maskerna efter 20 minuter, det finns hygienkrav, tvätta händerna innan du tar på dig masken, innan du tar av dig masken etc. inte röra vid masken under användning, se till att den är tät hela vägen ... ta av och på masken på rätt vis.

Detta är förmodligen mycket lättare att göra på ett sjukhus, än för människor uta i samhället, och till och med på sjukhuset är masker inte 100% säkra.
Citera
2020-11-20, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Tack för omtanken angående KN95 men jag kör på originalet från 3M. Kostade bara ett par tusen för 150 N95-masker i mars (vi med högt IQ förstod vad som komma skulle långt innan landstingen och FHM fattade att masker skulle bli hårdvaluta - de kostade knappt någonting!).

Jag använder 3M AURA 1863+, de har nog aldrig kostat 10-15 kronor per styck, inte ens vid större inköp.

I Europa är det FFP2/3-klassificering. Om du har köpt amerikanska N95 för tio spänn, är det antingen falska kina-masker, eller så har du betalat mer, särskilt i mars !

Priset på masker gick upp i februari, Amazon varnade säljare redan i slutet av februari om scalping och för höga priser.

Masker är billigare nu än i mars, då rädslan var hög, och alla köpte masker, vården behövde skyddsutrustning etc.
Nej, du är inte et spesielt snowflake, i mars var den globala efterfrågan på masker skyhög, även om du tror att du är den enda som köpte.

Jag arbetar något i laboratorie, vi använder masker, glasögon och handskar för vissa kemikalier.

Vi konsumerar dock inte mycket skyddsutrustning, så vården har förmodligen bättre priser, som köper hundratusentals masker.
I 2019 betalade vi cirka 50-60 per mask när vi köpte ett 330-paket (inklusive moms, frakt etc.)

I mars-april hade leverantören i England inte mer i lager, så vi kunde inte köpa masker, handskar eller saker som isopropanol, det var tomt.

Nu finns det i lager igen, de senaste månaderna har vi betalat 80-90'ish per mask när vi köper i 330-pack.
Senast redigerad av Kurt7777 2020-11-20 kl. 02:36.
Citera
2020-11-20, 03:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Blir Australien det nya Tjeckien?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/86G7W2/publikfest--storsta-siffran-under-pandemin
Nej, det blir det nya Wuhan:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fran-pandemi-till-partaj-i-wuhan
Citera
2020-11-20, 03:26
Medlem
arbetets avatar
USA slår ett nytt tragiskt rekord i den andra vågen:

12,070,712 antal fall
+192,186 igår

258,333 antal döda
+2,065 igår
Citera
2020-11-20, 04:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
USA slår ett nytt tragiskt rekord i den andra vågen:

12,070,712 antal fall
+192,186 igår

258,333 antal döda
+2,065 igår

Det ser mer ut som en tredje våg.
Citera
2020-11-20, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morra-DI-2
Det er godt med en skikkelig utblåsning

Men altså, jeg er jo enig. Det finnes unntak, men svenskene må rett og slett slutte å tenke selv. For Corona er dere ikke veldig god på. Dere er rett og slett veldig dårlig.

Jeg blir jo oppgitt over å høre denne Karin snakke om jamlikhet. Tanken på at motstanden fra FHM og regjeringen om munnbind/skydd skyldes dårlig gjennomtenkt politikk, og en slags sosialdemokratisk dødsønske om å dø jamlik, er skremmende og litt mindblowing. Jeg forstår ikke at dere holder ut. Hadde jeg vært svensk, så hadde jeg nok dødd av forbannelse og hjerteinfakt om ikke corona tok meg.
Det er sånn langsom "konditionering" under mange mange år som gjører svenskene mottakelig for denne måte å resonnere.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in