2020-11-20, 00:23
Medlem
CEO av Moderna
“When you still go today, in some places, and you see, you know, going to crowded places with no masks, or eating inside restaurants with no masks, I don’t understand it. It makes no sense to me.”

“You’re going to get infected,” Bancel warned. “The only question is when.”

https://www.rawstory.com/2020/11/not-a-silver-bullet-vaccine-maker-warns-refusal-to-wear-masks-makes-no-sense-youre-going-to-get-infe cted/amp/?__twitter_impression=true
Citera
2020-11-20, 00:27
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det går att överslagsräkna ganska lätt, för att se om man är i rätt storleksordning.

Sveriges BNP är ungefär 5,000 miljarder.

Om vi har komplett lockdown så står lågt räknat halva ekonomin still, motsvarande 50 procent BNP-tapp (minst) om man hade lockdown i ett helt år.

Med 52 veckor på ett år blir det ungefär 1 procent BNP i veckan i kostnad för en lockdown, eller 7 miljarder per dag.

Exakt vad bara en förskole-/skolstängning bidrar till är svårare att säga. Men med tanke på hur många som skulle behöva vara borta från jobbet så lär det i alla fall bli en miljard av de där sju, per dag.

Sen tillkommer egentligen sekundärkostnader av barn som hoppar av eller inte klarar skolan, psykisk ohälsa m.m. men det är svårt att utvärdera. Det är i alla fall en kostnad.

ja jag är medveten om att kringkostnaderna skulle göra det dyrt men det känns som att det borde finnas lösningar som gör att vi inte hamnar på en miljard eller mera per dag.

det låter otroligt. jag kan inte säga att det inte är sant för har själv inte räknat på det, men jag tvivlar starkt.

men det är svåra belopp att sia om bara sådär.. kanske skulle det vara värt det trots att det kostar flera miljarder per dag? jag är för dåligt insatt i nationalekonomi eller vad man nu kallar det, för att kunna säga om det är en rimlig kostnad.

tvivlarr på attt du eller jerkaperka heller kan säga om det är en motiverad kostnad.. den kunskapen besitter ni nog inte.
Senast redigerad av AndersTengell 2020-11-20 kl. 00:29.
Citera
2020-11-20, 00:28
Avslutad
https://covid19.healthdata.org/sweden?view=infections-testing&tab=trend&test=infections

Ovan förutspås att Sverige ska nå toppen av nytillkomna smittor runt jul, och att det därefter successivt planar ut.
Vad tyder på att det ska plana ut efter jul? Vad händer då som gör att antalet nya fall minskar, kommer vaccinet då?

Det har redan börjat minska, men sen vet man väl inte hur det blir i januari, februari, mars osv...
Senast redigerad av Ollongarken 2020-11-20 kl. 00:31.
Citera
2020-11-20, 00:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Spanien, som har flest användare, införde munskyddskrav i juli och augusti efter att ha fått en omfattande smittspridningen pga öppningen mot turister. Sedan slutet av augusti har antalet smittade ökat mindre än Sverige. Anledningen att de ligger på en hög nivå är att de låg på en hög nivå i augusti, samt att inte andra åtgärder togs till. Hade ökningstakten i Sverige sedan slutet av augusti varit samma som i Spanien hade vi haft en tiondel av de fall som vi har idag. Se figur:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-20..latest&country=ESP~SWE&region=World&casesMetri c=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing= 7&pickerMetric=total_deaths&pickerSort=desc

Var inte Spanien värre drabbat än Sverige i den första vågen?

Hur ser R-talet ut i Spanien vs Sverige just nu?

Ju större andel immuna i populationen desto lägre R-tal, eller?
Citera
2020-11-20, 00:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morra-DI-2
Det er godt med en skikkelig utblåsning

Men altså, jeg er jo enig. Det finnes unntak, men svenskene må rett og slett slutte å tenke selv. For Corona er dere ikke veldig god på. Dere er rett og slett veldig dårlig.

Jeg blir jo oppgitt over å høre denne Karin snakke om jamlikhet. Tanken på at motstanden fra FHM og regjeringen om munnbind/skydd skyldes dårlig gjennomtenkt politikk, og en slags sosialdemokratisk dødsønske om å dø jamlik, er skremmende og litt mindblowing. Jeg forstår ikke at dere holder ut. Hadde jeg vært svensk, så hadde jeg nok dødd av forbannelse og hjerteinfakt om ikke corona tok meg.

Är du dansk eller norsk? Det är härligt att se att du blir glad av att någon släpper ut ångtrycket. Mig veterligt är det väl danskarna som är välkända för att lätta på trycket, sen är det bra med den saken?

Visst är svensken ett unikum, jag som är halvsvensk får ibland nypa mig i örat och fundera på om jag lever på riktigt eller om det bara är en simulering. Som tur är har jag fått förmågan att skaka av mig det som en gås från min andra halva.
Citera
2020-11-20, 00:32
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollongarken
https://covid19.healthdata.org/sweden?view=infections-testing&tab=trend&test=infections

Ovan förutspås att Sverige ska nå toppen av nytillkomna smittor runt jul, och att det därefter successivt planar ut.
Vad tyder på att det ska plana ut efter jul? Vad händer då som gör att antalet nya fall minskar, kommer vaccinet då?

Det är redan börjat minska, men sen vet man väl inte hur det blir i januari, februari, mars osv...

låter konstigt då toppen för aerosolsmittor, luftvägsvirus osv ligger i februari om jag minns rätt

men det kanske finns något som gör att just sars-cov-2 planar ut redan i december.. eller kanske grundar man det på flockimmunitet?

eller så vill man bara hålla humöret uppe, det är ju inte första gången vi får höra att.. nu planar det.. nu kommer vaccinet.. nu är det över.. viruset kom aldrig
Senast redigerad av AndersTengell 2020-11-20 kl. 00:35.
Citera
2020-11-20, 00:36
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
låter konstigt då toppen för aerosolsmittor, luftvägsvirus osv ligger i februari om jag minns rätt

men det kanske finns något som gör att just sars-cov-2 planar ut redan i december.. eller kanske grundar man det på flockimmunitet?
De där har i princip alltid haft fel i sina beräkningar men man förstår varför just den där projektionen (de ändrar kontinuerligt) slutar där den gör om man skrollar ner. De räknar att med en så stor spridning kommer vår mobilitet minska drastiskt. Ingen vågar gå ut till slut.
Citera
2020-11-20, 00:39
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Fast nu har ju FHM slutligen talat om varför man inte vill rekommendera munskydd. Det handlar inte om vetenskap eller ens missade hamstrar som springer i hjul, det handlar om jämlikhet. Har inte alla råd med munskydd skall ingen få ha dem:

"Karin Tegmark Wisell om munskydd: ”Det handlar om jämlikhet"

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/karin-tegmark-wisell-om-munskydd-det-handlar-om-jamlikhet/

Karin är uppenbarligen inte rätt man på rätt plats. Lika bindgalen och hjärntvättad som Tegnell. Pandemier har inte ett dyft med jämlikhet att göra. Det var droppen. Jag vill inte befatta mig med jämlikhet. Jag är bättre på det mesta än dom flesta och skäms inte för det. Århundradets lögn att alla skulle vara jämlika, och strävan efter jämlikhet gör bara att alla blir lika dåliga/har det lika dåligt.

Kommer numera signalera mitt överlägsna DNA genom att bära munskydd så ofta det går bland folk. Kommer titta föraktfullt på alla genetiska återvändsgränder som inte har råd att avsätta en ynka slant ens för att rädda sitt eget liv.

Lite ironiskt att tuffingarna i tråden som är munskyddsmotståndare visade sig vara jämlikhetskämpar. Fjolligt värre...
Senast redigerad av Cancerogen 2020-11-20 kl. 00:41.
Citera
2020-11-20, 00:47
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag ska ge dig ett gratis tips, var försiktig med vad du gör och lyssna på din läkare! Det är i all välmening.

Jag köpte det till husdjur och inte mig själv. Ivermectin luktar starkt. (Likt nagellack typ). Inget man frivilligt skulle vilja smaka på. Jag är inte någon droganvändare.
Citera
2020-11-20, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av optifree
[spoiler]Fokus på jämlik hälsa

Med detta kan man konstatera att när valet står mellan god hälsa och jämlik hälsa så väljer man jämlik hälsa. Om inte alla kan skydda sig mot ett dödligt virus så bör ingen göra det. Detta är logiken vad jag kan se. Detta är alltså en myndighet som sägs bedriva sin verksamhet på vetenskaplig grund.

Och det intressanta i kråksången är att alla har ju verkligen råd med ett munskydd i t.ex. tyg. De som kallas fattiga i dagligt tal är ju samma personer som slänger 400 spänn i veckan på cigaretter och ett antal tusen per månad på Big Macs. Men ett munskydd har de så klart inte råd med!

Egentligen borde det införas en straffskatt på fattigt folk pga coronan. Det är dessa som i hög grad sprider skiten genom att inte följa restriktioner och genom sitt allmänt osunda leverne.
Citera
2020-11-20, 00:56
Medlem
Narutoshippchops avatar
Härligt att man själv burit munskydd frekvent sedan början på pandemin. Åt helvete med jämlikhet! Munskydd är nu officiellt i sverige en högre statussymbol.
Citera
2020-11-20, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hur ska man förklara att införandet av munskydd i mitten av april inte hade någon som helst mätbar effekt på smittspridningen i Tyskland?

Jag har inte sett studien.
Men det kan inte vara lätt att jämföra det faktiska utfallet i Tyskland med hur det skulle ha utvecklat sig utan munskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in